Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5656
Heisann
Idag var broren min inne på på pcen min.
Han brukte en minnepenn med noe linux greier på, som han fikk instalert på pcen min og han kom inn på alle filene mine. Uten å skrive innloggingspassord.

Noen som vet hvordan jeg kan unngå at han klarer det igjen?
sett passord på biosen din.
Hvordan gjør man det?
er ikke så veldig erfaren..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Han bootet opp linux på datamaskinen din fra en minnepenn. Det du kan gjøre er å
stille inn i bios at du kun kan boote fra disken, sett passord på bios og skaff et kabinett som kan låses:
Problemet er at om man har fysisk tilgang til maskinen må du hindre folk i å ha tilgang til hovedkortet, her er det både en jumper og et batteri som kan tas ut midlertidig for å slette passordeutentiseringen til bios.
Hvordan setter man passord på bios? Og forresten har jeg en bærbar pc, så går ikke an å låse kabinettet :/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du må inn i bios, enten ved å trykke DEL, F2 eller kanskje en annen knapp når maskinen starter opp.
Følg med på skjermen når den booter, ofte står det nederst på skjermen hvilken knapp man må bruke for å komme seg inn i bios.
Bærbare maskiner er ofte bedre sikret med et BIOS-passord sammenliknet med desktops.

Fordel: Man fjerner som oftest et BIOS-passord ved å tukle med hovedkortet, så derfor blir man nødt til å skru opp maskina og finne batteriet.

Ulempe: Dessverre viser mange laptops en "feilkode" når du har skrevet feil passord 3 ganger. Med denne kan man regne seg frem til riktig passord.

Som de andre har sagt, hvis du ønsker å sikre filene dine fra å bli lest av andre må du enten få deg et BIOS-passord, eller kryptere harddisken. Kryptering kan du velge å skru på mens du installer Ubuntu Linux, men når det kommer til Windows så aner jeg ikke
Sist endret av tripflag; 30. november 2013 kl. 15:42.
Okei, men er det en stor sak å skaffe seg et BIOS-passord? Er det inni cmd ?
Rett etter at du har skrudd på PCen din så kommer det no greier som ser rimelig gammeldags ut, og en linje med tekst på bunnen av skjermen. Prøv å få med deg hva som står der. Rett etterpå blir skjermen svart, også begynner windows å starte opp (flotte farger som spinner etc).

Om du skal inn i BIOS må du trykke på en viss tast på tastaturet iløpet av det første sekundet etter at du har skrudd på maskinen, før windows har begynt å spinne. Helt nederst står det hvilken du skal trykke på, noe slikt som "F2 for setup" eller "Press ESC for BIOS"... Det er often en av disse: ESC, F1, F2, F5, F10, F12, DEL
Sist endret av tripflag; 30. november 2013 kl. 15:48.
Det som skjedde når jeg skrudde på pcen netopp var at det kom opp : Press f2 for setup menu. Ikke noe mere, da jeg gjorde det kom jeg inn i noe greier jeg skjønte ganske lite av..
hehe, BIOS-passord har ingenting med dette å gjøre og tar 0 tid å omgå
Skal du unngå snoking må du kryptere alt innholdet på alle harddiskene dine. Eneste muligheten jeg vet om som lar deg gjøre det uten å reinstallere maskinen, er å installere truecrypt, så sette opp komplett kryptering via det. Det vil da medføre at du må skrive inn et passord før operativsystemet i hele tatt starter opp.
Vil det ta lang tid?
Å sette opp full kryptering på en disk som har innhold kan nok ta en stund, ja. Spørs jo på hvor mye du har på disken, går jeg utifra.
Men når jeg har kryptert en mappe med bilder?
hva skjer med dem da? og hva betyr å kryptere

http://windows.microsoft.com/nb-no/w...folder-or-file hva med dette da?
Det som er snakk om her er å bruke TrueCrypt til å sette opp en kryptert systemdisk
http://www.truecrypt.org/docs/system-encryption#Y0

Det som skjer da er at all data på disken blir kryptert.
https://no.wikipedia.org/wiki/Kryptering

Enkelt sett er kryptering det å skjule informasjon slik at kun den med tillatelse skal ha mulighet til å lese innholdet.

Når TrueCrypt har kryptert systemdisken vil du måtte skrive inn et dekrypteringspassord hver gang du starter maskinen på nytt dersom du vil ha tilgang til det som er lagret på disken. Dersom du mister passordet vil du ikke lengre ha tilgang til innholdet på disken, og er basically stuck med å reinstallere (husk backup).
Sitat av Kinder-Egg Vis innlegg
Det som skjedde når jeg skrudde på pcen netopp var at det kom opp : Press f2 for setup menu. Ikke noe mere, da jeg gjorde det kom jeg inn i noe greier jeg skjønte ganske lite av..
Vis hele sitatet...
Vel... Du fant BIOS hvertfall. Om du ble nok skremt til å ikke pusle rundt inni der på egenhånd så er det kanskje like greit å la vær

Sitat av Ueland Vis innlegg
hehe, BIOS-passord har ingenting med dette å gjøre og tar 0 tid å omgå
Vis hele sitatet...
På en desktop-PC er dette korrekt, men på de fleste bærbare gjør det nytten sin.
Eksempel på kryptering

En fil som inneholder dette:

Kode

Julegaveønsker 2013

PS4
XBOX One
Kryptert systemdisk
Vil kunne bli lagret som dette:

Kode

hQEMA4SciOt3z8k3AQf/aJMxY2Kyzv884zplxX8jXNOB5qdHsHYy0UpD/YXqrHwCPpxDtEu2K64r/E+XzZCkNutAMnjP8N4KUQ0uafwRiQCC05A1R65w3SewJ9YGQ14C4MJ0oJtE+dBI5hMVEkYR4RvLnUs4H3AOoGjMYSTyAiVMdf1o8iAs8h0qL2XizQlcqpahPvAr/ynlNt6F5d8Atk74q8+rbW+RMtaz/yRl/0S86KdIF/ma9kIrJ6AtW0JYDm+ocCrGvnweYIOYO2sqKhV0mmbkJedqviaYEGcDYbp83rJOS7drcwk+jqa7Kzfuo4a4oR0dI9RLTQfQ4Kvy0LSEZIRBKLPogpi21l5pb8lXimu8jhH/qbPX9j8f+8jZfC2pb12+ZXHlWyjYQZ+OwTxMtbEiuN+Bu6GmlxJROhHeSUUnOINPlhEJY3bDDkRgTXC/xXv/71QpxkFgv9dsHOvsT/dIq5uw=2G5l
Skjønte egentlig ganske lite av truecrypt
Du bruker datamaskin, så nå er muligheten der for deg til å lære noe om den.

Bruk google, forsøk å forstå hva ett operativsystem er, hva kryptering er og bruk litt tid på å lese deg opp generelt. Det er ingen enkle og raske svar på dette enn at du må lære deg hvordan maskina di fungerer.
Det er supervisor password du ser etter.

http://www.rohos.com/img/shots/bios_pass.gif

Bare let deg litt gjennom BIOS så finner du nok noe lignende, mest sannsynlig under fanen "Security".
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Du bruker datamaskin, så nå er muligheten der for deg til å lære noe om den.

Bruk google, forsøk å forstå hva ett operativsystem er, hva kryptering er og bruk litt tid på å lese deg opp generelt. Det er ingen enkle og raske svar på dette enn at du må lære deg hvordan maskina di fungerer.
Vis hele sitatet...
This.

Evnt installere Linux, blant annet i Ubuntu er det et valg under installasjon om å kryptere hele disken.
Snakk med moren din? Lås døra til rommet med pcn på?
Jeg har en stasjonær pc, med et Roccar tastatur. Tastaturet mitt fungerer ikke før maskinen har startet opp og det er da forsent å trykke seg inn på bios. Noen som vet hva jeg kan jeg gjøre for å komme inn på bios?
Sitat av mikaoj95 Vis innlegg
Jeg har en stasjonær pc, med et Roccar tastatur. Tastaturet mitt fungerer ikke før maskinen har startet opp og det er da forsent å trykke seg inn på bios. Noen som vet hva jeg kan jeg gjøre for å komme inn på bios?
Vis hele sitatet...
prøv ett tastatur som bruker ps2 inngang.
Sitat av mikaoj95 Vis innlegg
Jeg har en stasjonær pc, med et Roccar tastatur. Tastaturet mitt fungerer ikke før maskinen har startet opp og det er da forsent å trykke seg inn på bios. Noen som vet hva jeg kan jeg gjøre for å komme inn på bios?
Vis hele sitatet...
Mange hovedkort har en knapp som heter DirectKey, har du denne? Hvis pcen er av og du trykker på denne vil maskinen automatisk boote til bios
Finnes visstnok software som fjerner bios passord. Har ikke testet det ut men det er freeware.
De skriver på siden jeg har linket til at: "It's an bootable CD that runs on x86 and x86_64 computers."

Det hjelper vel ikke om det er bootdisk/cd for BIOS er jo pre-boot. Hvordan skulle dette programmet kunne starte opp?
BIOS er jo det aller første som lastes/starter på pc'en?

Når det gjelder sikkerheten for trådstarter så kan jeg anbefale programmet "folder lock"
MEGET enkelt å sette opp og bruke, også for de som ikke er datakyndige.
Ikke sett BIOS passord, bare mas. Les deg heller opp på TrueCrypt og sett opp krytpering som nevnt tidligere.

Ser forsåvidt ikke hvorfor du skal verne deg så godt mot broren din. Han er vel "l33t haXXX0r 2k20 diluX"
Du kan hente ut alle filer fra PC-en selv om man setter passord i Windows. For å forhindre at filene dine faller i feil hender har du to valg, fysisk sikkerhet eller kryptering.

Fysisk sikkerhet vil si at ingen kan boote opp maskina med et alternativt OS. For å få til det kan du låse kabinettet ditt med en hengelås hvis det er muligheter for det. Gå så inn i BIOS-setup og sett passord for både BIOS-setupen og for oppstart.

Du kan alternativt kryptere disken din eller lagre personlige filer i en kryptert beholder. Om du gjør det vil man ikke kunne hente ut dataene dine uten et passord. Truecrypt fungerer ypperlig til dette formålet. Windows 7 støtter også kryptering av kataloger. Da må du kunne passordet til kontoen for å komme inn, så ikke glem det.

http://windows.microsoft.com/en-us/w...folder-or-file
Siden det er broren din så burde du vel kunne ta en prat med han?
Ville fortalt han at det han gjorde er helt uakseptabelt.

Sitat av Kriis Vis innlegg
Lås døra til rommet med pcn på?
Vis hele sitatet...
Med en vanelig husdør lås så kan han jo bare ta nøkkelen fra sitt eget rom eller badet og låse opp døren.
Sist endret av t_ben; 5. desember 2013 kl. 15:36.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Med en vanelig husdør lås så kan han jo bare ta nøkkelen fra sitt eget rom eller badet og låse opp døren.
Vis hele sitatet...
Slike funker fint for å unngå det

http://www.clasohlson.com/no/Sikkerhetslås/31-4069