Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2266
Jeg bare lurer, er det noen religiøse her?
Jeg har lyst til å diskutere litt!
Ha ha....jeg holder på å glane litt på Buddhisme(kansje det ikke kan kalles en relgion da?kansje bare noen glupe leve regler....=)ser kansje litt lurt ut....=)Må studere det litt først....=)he he....
Buddhisme fascinerer meg veldig. Catchet er vel at du ikke kan eie noen ting, inklusiv pc.. hehe..
Hehe, jeg fikk 5 i religion og etikk
Men jeg er ikke religiøs eller en troende person.. Dør man, så dør man...
ja....Men man kan jo fint ta noen leve regler ut den...lage sin egen relgion lissom
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hehe jeg klarte å kave meg til en 3'er i religion. hvis det er en ting jeg ikke bryr meg om så er det religion.
jeg og gaucho fikk 0 i et prosjektarbeid i religion nå i 3. klasse når vi skulle sammenligne kristendom og nazisme. vi fant MANGE likheter, men hun superkristne damen som rettet var ikke enig i noe


religion er en allmenn godtatt sinnslidelse synes nå jeg. folk kan være så religiøse de vil for min del, bare de ikke prøver å prakke det på meg.

"religion er opium for folket"
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
lollis.. du har ikke tilfeldigvis det prosjektet på en fil ellerno.. det hadde vært dødsbra lesning
Jeg har egentlig ikke noe i mot religion. Hvis folk mener at det gir livet deres mening, så kan de gjerne drive med det så lenge det ikke går utover noen andre. Det finnes jo mange bra ting med noen religioner også, som at folk skal prøve å være snille med hverandre o.l., men det går det fint an å klare uten å gjøre det fordi en gud vil det. Hvis jeg er nødt til å sette mitt livssyn inn i en kategori må det være "sekulær humanisme".

Gusto: legg ut det du skrev også da.
Her er det jeg skrev til prosjektet jeg og Gusto fikk 0 for. Jeg fikk 4 i standpunktkarakter i religion. Mange av meningene her er latterlige fordi jeg bare skrev ner alle ting som likner, men som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre:

Likheter mellom hvordan nazisme og kristendom utøves


Nazister og kristne har mange likhetstrekk når det gjelder hvordan tilhengere av livssynene møtes og utøver sitt livssyn.

Begge livssynene har spesielle steder der medlemmene samles. De kristne samles ofte i kirker og nazistene samles på store plasser. Disse stedene er ofte dekorerte med ting som symboliserer noe spesielt. De kristne samlingsstedene har ofte en mann ved navn Jesus hengende på et kors eller simpelthen bare et kors. Nazistene hadde som regel store bannere med hakekors og ørner på.

Når de troende har ankommet samlingsstedet inntar de forhåndsbestemte posisjoner på stedet. De kristne sitter seg på rekke og rad på benker i kirken og nazistene står på rekke og rad på samlingsplassen sin. I begge livssyn forventes det at deltakerne skal sitte/stå i ro til møtet er slutt bortsett fra hvis annen beskjed blir gitt.

Møter i begge livssyn blir ledet av en spesiell person. I de forskjellige typer kristendom er det mange forskjellige ledere. For eksempel blir lokale kirkemøter ledet av en prest, men store samlinger for katolikker blir av og til ledet av en mann de kaller Paven. I nazismen var det Føreren (en diktator) som ledet de store møtene.

Under disse møtene må de fremmøtte høre på taler som lederne fremfører, dette gjelder begge livssyn. De fremmøtte får av og til delta i noen av aktivitetene på disse møtene. I kristendommen kan dette for eksempel være sang, bønn kombinert med inntak av vin og kjeks og lovprisning av Gud. I nazismen var det blant annet marsj og hyllest til Føreren.

Begge livssynene har spesielle ord eller setninger som medlemmene liker å rope under møtene. De kristne har for eksempel ”Halleluja!” og ”Pris Herren!”, mens nazistene hadde ”Sieg heil!” (seier uskadd) og ”Heil Hitler!”.

Både kristne og nazister er notoriske for ikke å kunne tolerere at det finnes mennesker som ikke deler deres livssyn eller på andre måter er annerledes enn dem. Metodene de bruker for å få det slik som de vil er dog noe forskjellige.
Nazistene fant ut at den enkleste måten å bli kvitt ”mindreverdige mennesker” var å drepe dem. Personer nazistene ikke likte var blant annet jøder, sigøynere, homofile og svarte. De kristne liker for eksempel ikke homofile og folk med andre livssyn. De pleier ikke å drepe de menneskene de ikke liker, men prøver å få dem til å forandre seg. For å omvende folk med andre livssyn har de misjonærer som reiser rundt og gir mat og medisiner til folk mot at de konverterer til kristendom. For disse menneskene virker det ofte som et bedre alternativ å bli kristen enn å dø.
Det kan virke som om de kristne med misjonen har som mål å utrydde alle andre livssyn. Nazismen hadde som mål å utrydde alle andre raser.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Ah, bra! Hadde jeg vært religions lærer hadde jeg ikke nølt med å gi dere 6! Der kan man se, hvor mange likheter det faktisk finnes mellom kristendommen og nazismen.

Det beste i stilen din er det siste der, hvor du går inn på hva nazistene og de kristne ikke tolererer og hva de diskriminerer.

Jeg må bare si det: Jeg forstår meg ikke på religiøse mennesker. Til dere som visstnok var litt småbuddhister: Hva ser dere egentlig i den? Religionen altså. Hvordan skal egentlig den kunne forbedre ditt liv og vårt samfunn? Og hvorfor religion? MÅ vi på død og liv ha en jævla religion?!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
gaucho: jeg fant ikke dokumentet på disken, men jeg skal se etter i religionsboka.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg fant, jeg fant!

gaucho har rett, vi trakk jo idiotiske sammenligninger og vi var ikke så veldig saklige heller. men å gi oss 0 var jo litt drøyt, for oppgaven vi fikk var jo å sammenligne de to livssynene. men hvis vi hadde gått inn for å gjøre oppgaven skikkelig (og slik som læreren sikkert ville: si snille ting om livssynet hennes), hadde vi jo ikke hatt så mye å skrive om. en kort beskrivelse av arbeidet hadde da blitt: "kristendommen er snill, nazismen er slem. ingen likeheter."

btw: etter vi fikk igjen prosjektet hadde vi fire i gruppa en lang prat med læreren i gangen om det vi hadde skrevet. det tok hele timen og vi ble ikke enige med læreren om noe.

uansett, her er mitt:

Menneskemanipulering


Både nazismen og kristendommen brukt skitne triks til å få folk til å tro på sitt livssyn.

Tilbedelse
Noen eksempler er at både i nazismen og kristendommen fins det bordbønner, der nazistene har bønn til Føreren, mens de kristne har en bønn til Gud.

Propaganda
Nazistene hadde skrevet om seg selv i lærebøkene (historier som viser den sterke motgangen tyskerne fikk fra de andre europeiske landene før Hitler kom til makten og gjorde tyskland store og hvordan de allikevel klarte å bygge seg opp som en stor nasjon) for å få folk overbevist om at deres livssyn var det beste. Det samme finnes i kristendommen, som i Norge, en kristen stat, der det finnes et fag på barne- og ungdomsskolen som heter Kristendom. Selv om de andre religionene er nevnt i løpet av årene på grunnskolen, er ikke sidetallet tildelt de andre religionene noe å skryte over.

Mindreverdighet
Nazistene fikk folk til å hate jøder ved å greie ut om jødenes ødeleggelse av samfunnet, som f. eks ved at jødene tok jobbene som egentlig var satt til tyskerne.
I kristendommen finnes elementer som ligner på dette, f. eks misjonærer som reiser rundt i Afrika og Asia for å omvende folk og for å få dem til å tro på den eneste riktige religionen som i dette tilfellet er kristendommen og få dem vekk i fra hedningreligionene de finner i Asia og Afrika. Religionene og menneskene som tror på andre religioner blir da lett sett på som mindreverdige mennesker.
Sist endret av Gusto; 27. juni 2001 kl. 20:01.
Jeg er 100% ateist, jeg synes religion er noe folk bare klamrer seg til for å lage forklaringer for seg selv om ting som skjer, og ikke skjer (no offence).
Nei, folkens! Dere må ha en tro, en skikkelig dyp og grundig tro. Hvis ikke går det til helvete. Dere må nemlig ha troen på dere sjøl. Det er visst den eneste troen jeg har.
jamen, er pointet med livet at vi skal slite oss gjennom det bare for å føre genene vår videre? da er det jo ikke noen særlig vits med det?

og det er når du innser det der, det er da du skulle ønske du hadde noe å tro på....

men tro på en gud? bare en? en gud på 6-7 milliarder mennesker? nei, MANGE GUDER.... pc guden feks..

små og store guder.....

men kristne guder... huff... takke meg til demoner og djevler... de høres hyggeligere ut. Har plassavtale der ned, pga mord på 16-40 mill maur...

men nå er det gjesssp.... natt.. eller tidlig morra alt etter som (04:08).... nå skal jeg møte drømmenes gud (Morpheus) og satse på at han har noen søte pier til meg :-)
Originally posted by AnaMorph0s|s
Til dere som visstnok var litt småbuddhister: Hva ser dere egentlig i den? Religionen altså. Hvordan skal egentlig den kunne forbedre ditt liv og vårt samfunn? Og hvorfor religion? MÅ vi på død og liv ha en jævla religion?!
Vis hele sitatet...
Øhh...sa jeg ikke at buddhisme i grunnen ikke er en relgion...de har ikke .no gud eller .no....buddhismen er i grunnen en stor samling leveregler....
Vel, jeg er kristen!!

Jeg er ikke slik som dere forbinder med mange av kristne.
Jeg drikker ca hver fredag og lørdag, liker damer, banner, synes alle som står på gata og skal omvende oss er teite, går ikke på vekkelsemøter, har ikke blitt "frelst", men tror at gud finnes og at han har skapt det meste!!!
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Må bare si at jeg forstår læreren som ikke ga dere så god karakter, men 0 var vel å ta i...
En setning likte jeg iallefall:
"For disse menneskene virker det ofte som et bedre alternativ å bli kristen enn å dø." LOL

Så over til diskusjonen. Jeg ser på meg selv som religiøs, men ikke tilhenger av noen spesiell religion. Det å være religiøs vil jo egentlig bare si at men tror at det vi kan se og føle ikke er alt, og at du som sitter og leser dette akkurat nå er bare en molekylklump...

Selv tror jeg litt på Matrix-teorien...og ja, selv fra før filmen kom!
Jeg tror verden kun er en liten del av noen mye MYE større. Jeg kan jo sammenligne det med The Sims. Verden er et multiplayerspill for de som vi kaller guder. De styrer oss, det som vi ikke kan forstå, de er sjelen vår. Dette betyr at jeg tror at jeg ikke bare er i denne verden, men, for å si det sånn, bare sitter og spiller et spill nå. Jeg tror på reinkarnasjon(gjenfødelse) og evig liv. Sjelen er udødelig.

Kroppens utseende blir påvirket av sjelen, noe som gjør at den gjenspeiler personligheten til den personen.

Ble dette litt for seriøst for dere..?
Religion er bare for dem som ikke har noe bedre å gjøre med livet

Jeg hadde et foredrag om satanismen (fikk 5/6 *skryte*). Det var 3 hovedretninger innenfor satanismen. Det som mangge forbandt satanismen med (satan-rock, klesstilen o.l) var den minste hovedretningen innenfor satanismen. Den som var den største retningen handlet mye om å gjøre det man ville. Men de hadde regler de måtte følge (ikke skad små barn husket jeg en var..). Det høretes ut som en nogså "koselig" livsstil. Men det er mulig det bare er slik på overflaten. Husket er intervju med ku klux clan. Når de sa deres væremåte, hørtes det også ganske logisk ut. Men det er jeg sikker på bare er på overflaten.

Jeg tenker ikke på hvordan verden ble skapt, hvem vi ble skapt av o.l. Men jeg tror også vi er en del av noe større. Hvem vet hva som finnes der ute...