Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1421
Hei, begynner å få litt erfaring med nettsider og SEO. Alt tidligere har vært i forbindelse med nettsider på engelsk og .com domene. Jeg har nå nettopp opprettet et .no domene og har en del spørsmål knyttet til SEO. Hvordan er det med backlinks til min norske nettside. Vet av en del gode high PR nettsider, men disser er på engelsk.
Vet også erfaring med at enkelte backlinks kan være skadelig for SEO.

Noen har noen erfaring med mange .com backlinks .no domene? Hvordan er det med kvaliteten med disse kontra de med .no domene?

Beklager for litt rotete formulering. Setter pris på svar
.no er alltid best for å rangere for .no domener, men .com er ikke verdiløse. Det som derimot kan være negativt, er:
- for mange lenker for fort
- lenker fra .ru, .cn, india, etc.
- lenker med lite autoritet, og/eller helt urelevante lenker

Personlig har jeg merket at det lønner seg å bygge noen få, veldig sterke lenker først - og så "fylle på" med svakere lenker etterpå (men aldri dårlige lenker)... Ikke gjør det motsatt; dvs. bygg svake lenker først (directories, etc.) - og så sterke... Da tror jeg det er lettere at Google "flagger" siten sin som møkk.

Har selvfølgelig ingen bevis for dette, bare noe jeg mener å ha merket etter å ha gjort mye SEO

Så ja, bygg gode .no domener, og fyll evt. på med svakere .no og .com domener.

Når det er sagt er SEO merkelig for tiden, ofte kan man bygge masse lenker uten at man får noen effekt - mens andre ganger kan én enkelt lenk plutselig gi et hopp i trafikken.
Sitat av Stormen Vis innlegg
.no er alltid best for å rangere for .no domener, men .com er ikke verdiløse. Det som derimot kan være negativt, er:
- for mange lenker for fort
- lenker fra .ru, .cn, india, etc.
- lenker med lite autoritet, og/eller helt urelevante lenker

Personlig har jeg merket at det lønner seg å bygge noen få, veldig sterke lenker først - og så "fylle på" med svakere lenker etterpå (men aldri dårlige lenker)... Ikke gjør det motsatt; dvs. bygg svake lenker først (directories, etc.) - og så sterke... Da tror jeg det er lettere at Google "flagger" siten sin som møkk.

Har selvfølgelig ingen bevis for dette, bare noe jeg mener å ha merket etter å ha gjort mye SEO

Så ja, bygg gode .no domener, og fyll evt. på med svakere .no og .com domener.

Når det er sagt er SEO merkelig for tiden, ofte kan man bygge masse lenker uten at man får noen effekt - mens andre ganger kan én enkelt lenk plutselig gi et hopp i trafikken.
Vis hele sitatet...
Takk for raskt og godt svar! Helt enig at det er kvalitet framfor kvantitet som gjelder. Min SEO strategi for mine .com domener var å skaffe gode linker fra Ezine articles og høye PR forums. Hvordan vil du anbefale å skaffe backlinks fra norske nettsider? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Sitat av tradingking Vis innlegg
Takk for raskt og godt svar! Helt enig at det er kvalitet framfor kvantitet som gjelder. Min SEO strategi for mine .com domener var å skaffe gode linker fra Ezine articles og høye PR forums. Hvordan vil du anbefale å skaffe backlinks fra norske nettsider? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på siten.. Finnes noen gode directories i Norge (Startsiden, primært). Men igjen, kommer ann på ditt innhold.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Kommer helt ann på siten.. Finnes noen gode directories i Norge (Startsiden, primært). Men igjen, kommer ann på ditt innhold.
Vis hele sitatet...
Altså linke til sider som har relevant innhold til siden din. Takk for tipset angående Startsiden, skal lete om jeg finne noe