Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1282
Hei! Som alle andre, så kommer min bestefar til å dø. Uten å være altfor pessimistisk så snakket jeg med han og fikk lov til å digitalisere alle hans gamle VHS kassetter med film av fiskeri og diverse snutter fra 60-70 tallet. Der er f.eks en video der han står i styrehuset på en fiskebåt og lengre fremme er der en båt på rundt 70 fot som forsvinner i bølgen pga. bølgehøyden. Og selvfølgelig er der mer ting som f.eks min mor når hun var liten som badet naken på stranden (nevner det pga. att bildet uheldigvis brant seg fast sist jeg gikk igjennom videoene, og for å fortelle att der er familie videoer også.)

Jeg skal også sette meg ned med han og skrive ned slektstreet og ting som muligens blir å forsvinne med han.

Uansett, jeg tror jeg har sett gadgets eller hva jeg skal kalle det som klarer å digitalisere slike VHS kassetter og brenne de over til min PC. Jeg kunne sikkert ha funnet noe slikt selv, men planen er å dele klippene med mine med-freaks (min mor og hennes søsken klippet ut, selvfølgelig.)

Originalt var ikke videoene på VHS, han fikk noen til å føre de over fra et slikt gammelt "xx-millimeterkamera" som han kaller det.

Noen som har peiling på hvordan jeg skal få dette til? Som sagt, kunne sikkert ha googlet meg fram til noe og klart det selv, men jeg vil ha hjelp her og skal betale dere med å vise det jeg finner av verdi - hvis ønskelig.
Sist endret av Europeanut; 24. november 2013 kl. 17:53.
Not a real gamer
retovio's Avatar
her det tok meg 5 sec å google...
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Easycap fungerer, som du får kjempebillig fra eBay. Tror også Hauppage! DVR skal fungere.
Å joda, å google kan jeg. Men vil liksom cross checke på freak om hva dere mener (selv om det ikke kom fram i førsteposten.)

Jeg kunne ha googlet, funnet noe liknende dere kom fram med for deretter bare føre over filmene til datamaskinen min. Men vil jo ha dere inkludert i tilfelle noen hadde hatt interesse for gamle filmer.

Skal se på "easyCAP"-en fra jpx.no og se etter på ebay. Takk for hjelp so far.
de aller billigste usb-dingsene gir ikke forferdelig gode resultater i utgangspunktet, men man kan dessverre ikke forvente all verdens ifra VHS uansett... og spesielt ikke når det ble kopiert fra 8mm til vhs i sin tid. Tatt forholdene I betraktning så er det ikke kvaliteten til PC-hardwaren det spiller på her. Beklager om jeg setter litt lave forventninger.

Det jeg foreslår er at du stikker innom en jallamekk-butikk som f.eks. Jula i mjøndalen og kjøper det billigste grabber/capture/analogtv-kortet du finner. Burde ligge på om lag 200kr. Deretter bruker du freeware-programmet VirtualDub for å ta opp med kodeken "utvideo" med oppløsning 352x288 eller 720x576 avhengig av kvaliteten på kassettene. planlegg 20-40GB per time film. Til slutt pakker du ned filmen med x264 (for eksempel ved hjelp av MeGUI) hvor du kan forvente optimal kvalitet ved rundt 200MB/time film.

Jeg var heldig nok til å få tilgang på de originale Video8-kassettene og et passendes Hi8-kamera når jeg gjorde samme dansen for et halvt års tid siden. Den eksakte fremgangsmåten (med filtrering/"restaurering") skrev jeg mer om her: http://www.reddit.com/r/funny/commen...cry_oc/cd3v197
Noe du kan gjøre er å snakke med Japan Foto. Pappa hadde ca 10 ruller med film fra da han var liten, dog 8 mm. Vi leverte filmene til dem, og vi fikk tilbake alle filmene samlet på en dvd. Alle originalene kom også tilbake. Totalt kostet det 700 kr for alt fix ferdig. Dette var for litt over 1 time film.

Det er endel penger, men de kan film litt bedre enn de fleste. Resultatet var også at innholdet på dvden ble skarpere enn det på original rullene. Det sparer deg også for veldig mye jobb.