Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  286 244230
Hei. Hvilke sovemedisiner kan man få på resept som ikke er skadelig for hodet? Vet om Vallergan og Melatonin, de skal visstnok være safe.

Ønsker ikke imovane, seroquel osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spørsmål - og jeg håper på seriøse svar;

1) Hvor fornøyd er dere som bruker cannabis INDICA til å fremme søvmn/ god søvnkvalitet? Funker det, sånn helt ærlig?

2) Enn med SATIVA-strains da, hvordan fungerer dette med hensyn til søvn? (jada jada, jeg er veldig klar over forskjellen. Jeg har rimelig erfaring med cannabis)


..Grunnen er at jeg i en liten periode ønsker å selvmedinisere meg mt.p søvn, jeg har kronisk forsinket døgnrytme, og vil ta dette til legen etterhvert etter å ha (iallefall) testet ut cannabis med henblikk på søvn éne og alene. Selvmedisinere/evt kall det å teste kun for å eksperimentere litt med dette.

Takk på forhånd.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Fuck snuten fuck regelmessig søvn som samfunnet sier at du skal sove sov som du føler for og gi deg faen i resten. Ingen kan bestemme over deg unntatt deg selv, vil du aldri sove? Aldri sov. Vil du sove hele døgnet? Sov hele døgnet. Vær kongen bro.
Vis hele sitatet...
Meæh. Er det ikke litt fordelaktig tross alt hvertfall sånn delvis å følge "samfunnets døgnrytme", sånn at man ikke havner i sosialt jetlag?

Vet godt hva sosialt jetlag innebærer. Jeg synes ikke det er noe å trakte etter akkurat. Men men, man er fri til å gjøre hva man selv vil.
Sist endret av aeon_illuminate; 31. august 2014 kl. 03:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Varierer veldig. Kan sove godt på cannabis en gang i blant, men som regel ender jeg opp med å tenke på alt mulig annet når jeg skal legge meg. Føler heller ikke at jeg får noen spesielt dyp søvn av det. Dette har de fleste andre oppfatninger av.
Indica funker bedre enn sativa etter min mening, mer tung i kroppen.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Spørsmål - og jeg håper på seriøse svar;

1) Hvor fornøyd er dere som bruker cannabis INDICA til å fremme søvmn/ god søvnkvalitet? Funker det, sånn helt ærlig?

2) Enn med SATIVA-strains da, hvordan fungerer dette med hensyn til søvn? (jada jada, jeg er veldig klar over forskjellen. Jeg har rimelig erfaring med cannabis)

Vis hele sitatet...
Nå har jeg lite erfaring med rene indica/sativa strains men overall funker cannabis utmerket for min del mtp. søvn. Sovner fort og enkelt, våkner av vekkerklokken og kommer meg opp om morgenen. Mine søvnvansker går på at jeg aldri sovner før 1-4 timer etter jeg sovnet forrige natt. Cannabis er den eneste grunnen til at jeg har hatt en normal døgnrytme siden barneskolen.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Nå har jeg lite erfaring med rene indica/sativa strains men [COLOR="Blue"]overall funker cannabis utmerket for min del mtp. søvn[/COLOR]. Sovner fort og enkelt, våkner av vekkerklokken og kommer meg opp om morgenen. Mine søvnvansker går på at jeg aldri sovner før 1-4 timer etter jeg sovnet forrige natt. Cannabis er den eneste grunnen til at jeg har hatt en normal døgnrytme siden barneskolen.
Vis hele sitatet...
@ DfenZ - merk det i blått, så du sovner greit selv om du bruker brunt /evt grønt som er blandings-strains?? Jeg tenkte mer eller mindre ren indica siden det er mest beroligende, og indica'en er Gudskjelov ikke et opiat (..til å bli avhengig av).

Har du brukt ganja siden barneskolen? Wow.


@ wat; Ok. Helt rett ift indica - de gangene jeg prøvde kraftige sativastrains kunne jeg fint gå ute sånn etter type nachspieltid. Sovner fint etter det, men tyngre på indica. Og så er det uten særlige bivirkninger.
Sist endret av aeon_illuminate; 31. august 2014 kl. 15:13.
Sovner som en stein 30-60 min etter inntak hvis jeg legger meg.Har ingen oversikt over hva jeg røyker men virker stort sett som at det er snakk om saker som vokser fort og gir en grei high. Har ikke merket noen nevneverdig forskjell på brunt eller grønt men rusen fra sistnevnte varer lengre for min del og gir meg muligheten til å være oppe en halvtime lengre hvis det skulle være ønskelig. Formulerte meg ganske dårlig når det kommer til den siste setningen der. Mente at jeg ikke har hatt en normal døgnrytme siden barneskolen og at cannabis er det eneste som lar meg ha en normal døgnrytme.
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Hei. Hvilke sovemedisiner kan man få på resept som ikke er skadelig for hodet? Vet om Vallergan og Melatonin, de skal visstnok være safe.

Ønsker ikke imovane, seroquel osv.
Vis hele sitatet...
Noen som vet?
''2. Om du ikke sover etter 20 minutter, ha deg opp fra senga og ut av soverommet''

Altså, jeg sovner aldri på under 20 minutter med mindre jeg har døgnet eller er rusa på noe.
Hadde søvnproblmer før, men idag vil jeg anse meg selv som frisk. Har ikke tatt en sovetablett på godt over et år.

Er det faktisk normalt å sovne på under 20 minutter etter en normal arbeids/skoledag?

Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
I perioder jeg har sliti med søvn har jeg neten tydd til cannabis som da er 100% bivirkningsløst,
Vis hele sitatet...
Garanterer deg at cannabis ikke er 100% uten bivirkninger. Ingenting er det.
De fleste som sover på cannabis sover dårligere (mindre utvilt etter x antall timer søvn) og de som bruker det over lengre tid utvikler enda større problemer med å sove når de ikke har kveldsjointen tilgjengelig.

Missforstå meg rett her. Har du kortvarige søvnproblemer så er nok en liten kveldsjay noen dager på rad sikkert ikke det dummeste valget sammenlignet med piller og legebesøk, bare pass på at det ikke blir en vane du gjør hver kveld.
Sist endret av Bombasa; 31. august 2014 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Spørsmål - og jeg håper på seriøse svar;

1) Hvor fornøyd er dere som bruker cannabis INDICA til å fremme søvmn/ god søvnkvalitet? Funker det, sånn helt ærlig?
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg det kan slå begge veier, om jeg ikke har høy toleranse og ikke har mye på arbeidsplanen som kverner i hodet mitt og røyker et par timer før jeg legger meg så kan jeg sove utrolig bra.

Om jeg røyker mer eller tett opp mot når jeg skal sove så kan det slå andre veien, tankene flykter og jeg klarer ikke å få den indre monologen min til å holde kjeft.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
2) Enn med SATIVA-strains da, hvordan fungerer dette med hensyn til søvn? (jada jada, jeg er veldig klar over forskjellen. Jeg har rimelig erfaring med cannabis)
Vis hele sitatet...
Blir litt det samme, på meg personlig så glir jeg over til en indicalignende rus etter "peaken" når jeg har røkt sativastrains, så noen timer før søvn kan gå veldig bra. Røykes det like før så er det for meg helt umulig, da kreativiteten og lysten til å gjøre noe tar helt overhånd.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Grunnen er at jeg i en liten periode ønsker å selvmedinisere meg mt.p søvn, jeg har kronisk forsinket døgnrytme, og vil ta dette til legen etterhvert etter å ha (iallefall) testet ut cannabis med henblikk på søvn éne og alene. Selvmedisinere/evt kall det å teste kun for å eksperimentere litt med dette.

Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Det kan gå bra, med indica og med selvbeherskelse til å ikke øke doseringen, men jeg vil ikke påstå at det vil kurere noe permanent.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja, da skal det bli interessant å se om en får seg litt mer nattesøvn enn de 2-4 timerene en stort sett får på imovane. Jeg har kompleks ptds, og sliter derfor både med innsovingsproblemer og alt som har med søvn å gjøre. Fikk hele 2 stk 1mg Rohypnol via sykehuset for å se om det kan være med og bidra til noe bedre på sovefronten. Delestrek, og denne blå innsiden med de berømte prikkene i det blå... Kombinert en stk sammen med en 7.5mg imovane og en stk 10mg Sobril. Har brukt de to sistnevnte i flere år foreskrevet av lege, men med min problematikk, så er ofte ett par imovane og en S dessverre de fleste netter bare som "vann på gåsa"... Vi får nå se...
Sist endret av Terapeut1; 20. oktober 2014 kl. 03:12.
1. 200-400 mg magnesium (i form av gluconate, citrate eller diglycinate)
2. 80 mg Lavender oil (30 minutter før du skal sove)
3. 1-3 mg melatonin (start med 1 mg og gradvis øk til du finner rette dosen for deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hva skjer hvis man sniffer vallergan ?
Du vil bli tett i nesen, og det vil renne ned i ganen din og gjøre den ekkel og nummen. Prøv å tygge en, så skjønner du hva jeg mener. Bittelitt vil opptas i nesen, så vil det renne ned i magen og taes opp derfra, så du kan like gjerne spise dem og spare deg en del ubehag.
Sist endret av Saksen; 29. oktober 2014 kl. 02:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tygger av og til melatonin tablettene mine (circadin 2mg) men over alt der jeg leser om circadin står det at circadin ikke må knuses eller deles. Noen som vet hvorfor?

Vil ofte ikke ha effekt i 12 timer etter inntak dersom jeg glemmer å ta dem før 11 på kvelden. Mulig det bare er på grunn av at mange som får det sliter med oppvåkning på natten. Vet ikke jeg.
Sist endret av Relevant; 19. november 2014 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tygger av og til melatonin tablettene mine (circadin 2mg) men over alt der jeg leser om circadin står det at circadin ikke må knuses eller deles. Noen som vet hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi de er depottabletter, de er designet til å slippe ut en gitt dose over en viss tid, knuser du de så får du i deg alt på kort tid.
Det er depottablett.

Ninjaed. Men ja. Liker det å få alt på kort tid. 12 timers søvn inn på 1 time gjør meg greit trøtt.

Tenkte bare om det kunne være skadelig for magen eller noe. Skal noe til å dø av 2mg melatonin. 20 mg også.
Sist endret av Relevant; 19. november 2014 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvordan endringer skjer i hode på folk som tygger z hypnotika året rundt? blir det et kronisk problem?
Angående 5-HTP. Vil det være mulig å bare bestille det på amazon?
http://www.amazon.com/Primaforce-5-H.../dp/B000H7O3G8

Eller melatonin:
http://www.amazon.com/NOW-Foods-Mela...=1416433030210
Sitat av villsvin Vis innlegg
Angående 5-HTP. Vil det være mulig å bare bestille det på amazon?
http://www.amazon.com/Primaforce-5-H.../dp/B000H7O3G8

Eller melatonin:
http://www.amazon.com/NOW-Foods-Mela...=1416433030210
Vis hele sitatet...
5-HTP er vertfall legemiddel, blir returnert med mindre du har resept.
Sliter tidvis med søvnen. Ikke noe veldig seriøst, men nok til at om jeg hadde hatt en 8-16 jobb hadde det blitt vanskelig. Finnes det noen medikamenter man kan ta om man trenger litt ekstra hjelp en natt, eller er det meste av "sovepiller" beregnet på langtidsbruk?
Hvorfor skal du kjøpe det på ebay ?
Jeg har jo fri resept på melanotin, der du får et klistremerke på den der det står noe sånn "Melanoting er ikke et godkjent legemiddel, konsulter med lege..." blabla
Jeg ble da henvist av psykiater til lege mulig det har noe med saken å gjøre!
(leste ikke hele tråden)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av skyf43n Vis innlegg
hvordan endringer skjer i hode på folk som tygger z hypnotika året rundt? blir det et kronisk problem?
Vis hele sitatet...
Veldig stort spørsmål, du må nesten se over medisinske journaler og danne deg et eget bilde, det er ikke lett å gi svar på dette.

Denne artikkelen tar for seg forskjellene fra benzodiazepiner, det nevnes mindre avhengighetspotensial og bedre seponering. men at z-hypnotika ikke er helt problemfritt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har slitt med søvnen lenge, får bare ikke sove før det er dag og dette er svært ødeleggende for framgangen min med å komme ut i jobb igjen.
Noen ganger sover jeg ikke på helt døgn eller 2.
Har prøvd og tidvis gått på:
vallergan-Stor dose, funker ikke
Quetiapin-funket superbra, den beste sovemedisinen etter mitt sinn, men fikk dessverre full panikkangst etterhvert av en eller annen grunn når de begynte å virke og seroquelsusen kom, men brukte i 6mnd.
Tolvon-Restlessleggs av verste sort (har medisin mot klassiske bivirkninger som dette, men gidder ikke poppe i meg altslslags mulig.
Imovane- funket i 3 dager ,nå er det umulig å sove.

Ble tilbudt truxal, men jeg orker ikke mer antipsykoticha nå, går på en annen medisin, det for holde med 1.

Dette fucker up livet mitt når det begynner å se lyst ut etter mange år med en skjødesløs livstil, så det er frustrernde for meg.

Så, det jeg lurer på er om det finnes noe alternativ utenom dette som kanskje kan finnes på nettet/evt med resept.
Da ikke melatonin, da jeg har intrykk av at dette er et litt ``lettere`` medikament for folk som ikke har så alvorlige problemer som meg.

Ellers trener jeg styrke, men har planer om å gå tur 3 ganger for dagen å se om det hjelper.
Kosthold er jeg også veldig nøye med.
Sist endret av Cosmos; 9. desember 2014 kl. 03:27.
@ Cosmos;

Så bra at du har endret livsstil og tar søvn seriøst! Det er stor fremgang.
Ift dette med "tur på dagtid", så vil jeg nevne noe jeg leste i en NRK-artikkel om B-mennesker og døgnrytme/søvnproblemer. Det er at du går tur relativt tidlig på dagtid, dels for at kroppen venner seg til å være våken og klar da, men mest av alt for at øynene og hjernen skal registrere dagslys og lys med bestemt bølgelengde (som du bare får via dagslys og ikke kunstig lys som i hus). Dette forteller hjernen at 'nå skal den være våken' og 'om x antall timer er det tid for restitusjon, aka legging'.

M.a.o; det mest naturlige, sunneste, og 'normale' for et menneske er å ha tilnærmet livsstilen til et A-menneske. F.eks er ikke en 100% nattevaktstilling spesielt sunt, ofte fører det til fysiske og mentale plager hos de som gjør dette.

>> - 5 tips til deg som vil endre døgnrytme (Nrk), - http://tv.nrk.no/serie/puls/MDHP12001414/24-03-2014

– B-mennesker og A-mennesker er genetisk forskjellige. En hundre prosent omvending er derfor ikke mulig. Men ved å følge faste rutiner kan man få mer overskudd tidlig på dagen, forklarer han.
Vis hele sitatet...
2. Gå en halvtimes tur rett etter at du har våknet
– Lys har stor påvirkning på døgnrytmen, forklarer Bjorvatn.

– Lys mot øynene på morgenen vil «lure» hjernen til å venne seg til å være mer våken tidlig på dagen. Her er det også et poeng å droppe solbrillene, siden lys går inn til hjernen via øynene, sier han.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 9. desember 2014 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
5-HTP er vertfall legemiddel, blir returnert med mindre du har resept.
Vis hele sitatet...
5-HTP fra innen EØS går som regel gjennom. Loven om legemidler er så utrolig vag og svak at det stort sett kun er synsing som avgjør om noe er "legemiddel" eller ikke. Tolker man regelverket strengt, kan de straffe deg hardt for å bestille te. I praksis er 5-HTP noe som faktisk pleier å gå gjennom, så lenge man bestiller fra EØS. Jeg har også fått melatonin et par ganger, fra EU/EØS, uten problemer. Hvor bra de hjelper for søvn, er en annen sak...

Jeg begynner å bli smått sprø nå, etter flere uker med to søvnsykluser (~ i overkant av fire timer) per døgn. Hva er egentlig det beste? Det er godt dokumentert av søvnspesialister og testing, men jeg har dessverre ikke narkolepsi, så en del medisiner av typen "A-preparat" er umulig å få på resept. Pregablin (Lyrica) har en viss effekt, men det er så forbannet dyrt, når man ikke har epilepsi! Benzo er mer eller mindre verdiløst, og "apedop" (Seroquel etc.) tar knekken på meg...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har selv hatt god erfaring med trening, sunt kosthold og melatonin nå etter sommerferien min, med sene netter. En viktig ting er å droppe telefon/pc med i seng, da det lett holder deg distrahert. Spis også litt før du legger deg, men ikke til du er stappmett. Null koffein etter klokka tolv (kan hende det er placebo, men funker for meg).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.
Har hatt veldig "ekte" drømmer i det siste, hvor jeg rett å slett våkner opp helt utslitt etter 8-9 timer søvn.
Ender opp med at jeg bare sover videre å til slutt blir det rundt 12 timer søvn som jeg har lest ikke er så sunt.

Noen som har opplevd det samme her, og har tips eller noe?
Hei
Jeg har, og har hatt veldig ekte og veldig ekle drømmer. Det er utrolig slitsomt å være helt utslitt etter en natt med dårlig søvn. For min del så tror jeg det kommer av mange oppvåkninger i løpet av natten, da får jeg med meg mye av drømmene. Jeg fikk fryktelig mye og ubehagelige drømmer av melatonin, så det tar jeg ikke. Andre kan sikkert ha god nytte av det, men for meg var det ikke noe. Det som har hjulpet meg med tanke på drømmer er å bruke alarmen på telefonen som vekkerklokke. Når jeg våkner av alarmen husker jeg mindre av drømmene enn når jeg våkner av meg selv. Du kan jo prøve, det er gratis, lovlig og ufarlig. Jeg blir bare mer sliten og helt utenfor dersom jeg sover 12 timer, men det skjer aldri lenger. For tiden er mitt søvnmønster slik at jeg våkner annenhver time hele natten, drømmer mye og dramatisk og blir veldig sliten. To netter i uken tar jeg Imovane 7,5mg, da sover jeg litt lengre sammenhengende.
Beklager om dette ble litt rotete.
Klem fra Betty
Sitat av phish Vis innlegg
5-HTP fra innen EØS går som regel gjennom. Loven om legemidler er så utrolig vag og svak at det stort sett kun er synsing som avgjør om noe er "legemiddel" eller ikke. Tolker man regelverket strengt, kan de straffe deg hardt for å bestille te. I praksis er 5-HTP noe som faktisk pleier å gå gjennom, så lenge man bestiller fra EØS. Jeg har også fått melatonin et par ganger, fra EU/EØS, uten problemer. Hvor bra de hjelper for søvn, er en annen sak...

Jeg begynner å bli smått sprø nå, etter flere uker med to søvnsykluser (~ i overkant av fire timer) per døgn. Hva er egentlig det beste? Det er godt dokumentert av søvnspesialister og testing, men jeg har dessverre ikke narkolepsi, så en del medisiner av typen "A-preparat" er umulig å få på resept. Pregablin (Lyrica) har en viss effekt, men det er så forbannet dyrt, når man ikke har epilepsi! Benzo er mer eller mindre verdiløst, og "apedop" (Seroquel etc.) tar knekken på meg...
Vis hele sitatet...
Lyrica kan faaes paa blaa resept, be fastlegen din skrive inn en sOknad til Helfo for bruk mot akutte angstplager. Behandlings tiden paa sOknaden kan ta litt tid btw.
Sist endret av A-tillah; 14. september 2015 kl. 10:41.
Sitat av villsvin Vis innlegg
Angående 5-HTP. Vil det være mulig å bare bestille det på amazon?
http://www.amazon.com/Primaforce-5-H.../dp/B000H7O3G8

Eller melatonin:
http://www.amazon.com/NOW-Foods-Mela...=1416433030210
Vis hele sitatet...
Melatonin har jeg ikke klart å få inn i landet på en stund, men både 5-HTP og L-Tryptophan kommer rett inn når jeg bestiller fra EØS, nærmere bestemt England, f eks bigvits. Fra iherb blir til og med c-vitaminene mine stoppet...
Melatonin får jeg i bøtter og spann av fastlegen, har ikke prøvd å importere noe som helst på mange år. Jeg ville vært litt forsiktig med Lyrica, mange rapporterer om betydelig potensial for missbruk og rask tilvenning. Selv har jeg litt erfaring med Lyrica, det gir rus i store doser, og jeg er ikke disiplinert nok til å bruke det etter legens anvisning.
Klem fra Betty
Uvaksinert 👍
Har ikke lest igjennom alle svarene her, men bruker selv wild lettuce (Lactuca virosa) av og til og synes det virker veldig bra mot søvnproblemer.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Melatonin får jeg i bøtter og spann av fastlegen, har ikke prøvd å importere noe som helst på mange år. Jeg ville vært litt forsiktig med Lyrica, mange rapporterer om betydelig potensial for missbruk og rask tilvenning. Selv har jeg litt erfaring med Lyrica, det gir rus i store doser, og jeg er ikke disiplinert nok til å bruke det etter legens anvisning.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja, kjenner flere som priser seg overlykkelige for at Lyrica er ett c-prep. Men ser ut til aa bli slutt paa den visa snart og at medikamentet skal flyttes opp til de "skumle" A prepsa. Medisinen er jo en slags vidunder medisin som hjelper paa angst, epilipsi, sOvn, smertestillende, , samt ha en antideppresiv effekt som virker ved akutt behov kontra ssri som trenger en hviss tid til aa ta effekt. Og en annen ting jeg har bemerket meg med pregabalin, er at folk reagerer utrolig forskjellig paa medikamentet, Alt fra zombie paa 150mg til nermest null effekt paa doser under 600mg (inkludert meg selv)
Sist endret av A-tillah; 14. september 2015 kl. 13:47.
Det har vært snakk om å flytte preparatet fra c til b gruppen, trodde jeg. Tviler litt på at det flyttes rett til a gruppen, da blir det nok mange som må slutte med det. Bare mine tanker altså. Jeg kunne fått Lyrica av fastlegen, men velger å ikke gjøre meg selv en bjørnetjeneste. Du har helt rett i at det virker mot"alt", men dersom noe er for godt til å være sant, ja, så er det heller ikke sant. Dersom jeg har Lyrica tilgjengelig må jeg minst doble dosen for hver dag for å få effekt, og slik kan jeg jo ikke holde på over tid. Det er nok et godt råd til andre svake sjeler å holde seg unna Lyrica dersom en ikke må ta det.
Ellers så er jeg også interessert i gode råd for å ikke drømme så mye og så intenst. Det jeg"opplever" i drømmene er ofte helt realistisk, og følelsen jeg har når jeg våkner er som om jeg skulle hatt en reell opplevelse.
Klem fra Betty
Ja mulig jeg tar feil her mtp. flytting til a-prep. Men missbruker potensialet er stort, ikke mange leger som har faatt med seg det enda. Selv har jeg ogsaaa lagt de paa hylla. pga. nevnte aarsaker. Blir forbaska raskt innspist paa de. Har vel rundt 1000-1500stk 150mg liggendes som jeg ikke Onsker eller vil bruke lenger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Likte dette innlegget svært godt! Kanskje det vil hjelpe meg og familien fremover. Og om vi fremdeles alle sammen ikke får sove snart, så er det vel en mulighet å dra til legen?
Sitat av norsk sangfugl Vis innlegg
Likte dette innlegget svært godt! Kanskje det vil hjelpe meg og familien fremover. Og om vi fremdeles alle sammen ikke får sove snart, så er det vel en mulighet å dra til legen?
Vis hele sitatet...
Gjerne utdyp, sliter du og resten av de i huset med søvn? Hørtes nesten litt merkelig ut, men ja lege er alltid en måte å få bukt med problemet på, iallefall i en stund helt til du ikke klarer å sovne ford du vet du ikke har medisin å hjelpe deg med i tilfelle du ikke får sove. I så fall spør om å få sove innsovnings-tabletter som for det meste er sterke allergi-tabletter som gjør deg /dere litt trøtt hvorav placebo'en er sterk
Har fått noen merkelige søvnproblemer i det siste, og det påvirker hverdagen min svært mye mer negativt enn insomnia som jeg har hatt tidligere.

Sover 12 (minimum) til 20 timer i døgnet, og med mindre jeg har noe jeg virkelig må gjøre så våkner jeg kun for å pisse og spise. Jeg er totalt utslitt, trett og gjesper og har null fysisk og psykisk energi. Finner ikke engang energi til å gjøre ting jeg liker å gjøre, med en gang jeg har fri fra jobb feks så er det rett ned i senga pga jeg ca ikke klarer å stå oppreist.

Har googlet meg frem til Hypersomni, kan dette være riktig? Er det noen kur/løsning eller skal jeg bare stikke til legen? Om noen har opplevd lignende før så hadde det vært fint å høre erfaringer.

Det skal sies at jeg har opplevd det én periode tidligere i livet når jeg gikk på VGS, da sov jeg fra 1600-0700 hver dag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det der høres ekstremt ut, jeg ville tatt turen til legen med en gang.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det der høres ekstremt ut, jeg ville tatt turen til legen med en gang.
Vis hele sitatet...
Greit nok, bedrer det seg ikke over helgen så stikker jeg til legen på mandag!

Det skal sies at jeg er våken nå selv om dagens gjøremål ble ferdig for 2 timer siden. I går feks hadde jeg vært i dyp søvn allerede.

Mistenker forsåvidt også at det er ettereffekter av tung festing som kan være årsaken. Har kjørt 4-5 dagers tunge fyllekuler hver "helg" de siste ukene med svært lite søvn og mat, kanskje kroppen rett og slett går i panikkmodus og prøver å ta igjen tapt søvn?

På det verste så sov jeg 48 timer non-stop etter at jeg ble edru, det kan umulig ha vært riktig. Men da tar jeg det som et varselstegn og kutter hardt ned på festingen og ser om det bedrer seg.
Hvordan er kostholdet ditt? Får du i deg nok variert mat? Nok D-vitaminer, C-vitaminer og jern? Slikt har ekstremt mye å si på slike ting, har du underskudd på noe kan det føre til total utmattelse. Dra til legen, der får du testa det meste. Jeg har hatt samme problem, men jeg var totalt utmattet i en lang periode. Jeg har det enda, det kommer og går men legen finner ingenting feil med meg. Mye merkelig kroppen kan gjøre. Kaffe og sint musikk på skadelig volum hjelper betydelig med rydding og liknende når du er sliten.
Kostholdet mitt er skikkelig dårlig for tiden, så det spiller nok også veldig inn her. Men jo mer jeg tenker på det jo mer sikker på det tror jeg at den ekstreme festinga er det som fører til dette. Det typiske er at jeg er ganske sliten mandag-fredag, på fredag får jeg litt mer energi og stikker på fylla igjen, så er jeg sliten igjen mandag. Sånn har jeg holdt det de siste årene og det har fungert greit.

Bare at i det siste har det vært mer onsdag-søndag på fylla, ekstremt lite søvn og veldig lite mat. Det sier jo egentlig seg selv hva som er problemet her. Det føles bare så rart ut at ettereffektene kan henge igjen så lenge som 4-5 dager, men det er kanskje ikke egentlig spesielt rart. Kroppen trenger nok tid for å komme seg.

Men kostholdet mitt trenger nok litt oppstramming også, det har blitt svært mye burgere i det siste.
Fin tråd!

Jeg har dog ett spørsmål.

Selv sliter jeg endel med det og sovne, har ingen tidligere erfaring med søvnproblemer, men har over en lengre periode (3mnd) slitt med og få sove. Det ser ikke ut til og bli bedre og jeg har prøvd endel av tipsene listet opp i tråden, i tillegg har jeg prøved forskjellig puste teknikker uten særlig hell.

Setter klokken til og ringe klokka 6 hver morgen, men desverre tilhører det sjeldenheten at jeg kommer meg opp, dette går utover skole og andre gjøremål i hverdagen. Jeg er ofte trøtt stort sett hele dagen før jeg våkner til liv i 8-9 tiden på kvelden til trorr for at jeg ikke sover på dagen.

Finnes det noe man kan ta på morningen for og sparke i gang dagen?
Sitat av Trixxx Vis innlegg
Fin tråd!

Jeg har dog ett spørsmål.

Selv sliter jeg endel med det og sovne, har ingen tidligere erfaring med søvnproblemer, men har over en lengre periode (3mnd) slitt med og få sove. Det ser ikke ut til og bli bedre og jeg har prøvd endel av tipsene listet opp i tråden, i tillegg har jeg prøved forskjellig puste teknikker uten særlig hell.

Setter klokken til og ringe klokka 6 hver morgen, men desverre tilhører det sjeldenheten at jeg kommer meg opp, dette går utover skole og andre gjøremål i hverdagen. Jeg er ofte trøtt stort sett hele dagen før jeg våkner til liv i 8-9 tiden på kvelden til trorr for at jeg ikke sover på dagen.

Finnes det noe man kan ta på morningen for og sparke i gang dagen?
Vis hele sitatet...

Jeg er i samme båt som deg. Har så lenge jeg kan huske operert på hva som føles som 50% mental energi. Nesten som om jeg er i en slags tåke. Når klokken blir 19-20 derimot kvikner jeg til og først da føler jeg meg nogenlunde opplagt, nesten som om min biologiske klokke er sterkt forskjøvet. Selvom jeg tvinger meg inn i en grei døgnrytme over tid, så endrer ikke dette seg. Dette har en svært negativ virkning på livet mitt. Noen som har opplevd det samme, og har noen råd? Kan forøvrig legge til at jeg alltid har sliter meg å komme meg til sengs, og til å stå opp.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Har fått noen merkelige søvnproblemer i det siste, og det påvirker hverdagen min svært mye mer negativt enn insomnia som jeg har hatt tidligere.

Sover 12 (minimum) til 20 timer i døgnet, og med mindre jeg har noe jeg virkelig må gjøre så våkner jeg kun for å pisse og spise. Jeg er totalt utslitt, trett og gjesper og har null fysisk og psykisk energi. Finner ikke engang energi til å gjøre ting jeg liker å gjøre, med en gang jeg har fri fra jobb feks så er det rett ned i senga pga jeg ca ikke klarer å stå oppreist.

Har googlet meg frem til Hypersomni, kan dette være riktig? Er det noen kur/løsning eller skal jeg bare stikke til legen? Om noen har opplevd lignende før så hadde det vært fint å høre erfaringer.

Det skal sies at jeg har opplevd det én periode tidligere i livet når jeg gikk på VGS, da sov jeg fra 1600-0700 hver dag.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen i det du skriver, selv om jeg opplever det noe mindre ekstremt. Er nesten konstant sliten og å våkne om morgenen kjennes ut som å bli påkjørt av en lastebil...

Tenkte også at det kunne ha noe å gjøre med lite søvn i helger å gjøre, så har tatt det rolig en stund nå, uten at det har hjulpet. Er like trøtt og sovner som regel 3-4 ganger i løpet av dagen, både hjemme og på offentlige steder. Om jeg ikke blir forstyrret kan jeg fort sove 20 timer i strekk, flere dager etter hverandre. Har opplevd å være sliten i perioder før, men aldri så voldsomt og langvarig. Merkelige greier

Trening og kosthold er alfa omega når det gjelder søvn, så skal stramme opp på den fronten. Ellers er vel ikke en tur til legen så dumt!
Dere over meg forteller livshistorien min. Men det er først i det siste at jeg faktisk har begynt å faktisk sove 20 timer i døgnet, unntatt i helgene på fylla.
Kan anbefale Seroquel(Quetapin) for dere som har store søvnproblemer.
Veldig populært legemiddel blant vennene mine som bruker amfetamin.. Tar bare 15-30minutter før man begynner å bli sliten og trøtt Har heller ikke hatt noe problem med hangover, men så tåler jeg ganske mye. går på 800mg daglig for å sove,mens vennene mine som *kjøper* litt av meg til tider, kun trenger 100-150mg for å sove på. Vil heller ikke anbefale sterkere dosering, da det kan fremkalle hangover og gjesp x1000

Uansett hvor peppret vennene mine har vært så har jeg ennå tilgode å se noen greie å holde seg våken mer enn en times tid på dette preparatet..
Sitat av salhusramp Vis innlegg
Kan anbefale Seroquel(Quetapin) for dere som har store søvnproblemer.
Veldig populært legemiddel blant vennene mine som bruker amfetamin.. Tar bare 15-30minutter før man begynner å bli sliten og trøtt Har heller ikke hatt noe problem med hangover, men så tåler jeg ganske mye. går på 800mg daglig for å sove,mens vennene mine som *kjøper* litt av meg til tider, kun trenger 100-150mg for å sove på. Vil heller ikke anbefale sterkere dosering, da det kan fremkalle hangover og gjesp x1000

Uansett hvor peppret vennene mine har vært så har jeg ennå tilgode å se noen greie å holde seg våken mer enn en times tid på dette preparatet..
Vis hele sitatet...
Nå er ikke seroquel illegalt en god løsning uansett. Dersom seroquel er den beste løsningen ender vedkommende opp der, men etter å først ha prøvd mindre skadelige sovemedisiner utskrevet og kontrollert av lege. Vil oppfordre alle med alvorlige søvnproblemer å dra til legen, uten å ha en innstilling på hva en vil og ikke vil prøve. La legen jobbe med søvnproblemet. Ihvertfall medisineringsbiten.
Hvor mange dager i uka er det greit å ta 3 mg melatonin? Vet noen hvor ofte starten på ett uheldig "misbruk" er ca.?
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Hvor mange dager i uka er det greit å ta 3 mg melatonin? Vet noen hvor ofte starten på ett uheldig "misbruk" er ca.?
Vis hele sitatet...
Melatonin er et naturlig søvnhormon. Det er hva du produserer naturlig hver eneste dag. Det er ikke avhengighetskapende. Jeg tar melatonin selv 5 dager i uka, og tar ikke i helgene. Da får jeg ikke toleranse. Å misbruke melatonin blir som å misbruke vitamin C. Det skjer ikke ved mindre du er idiot.