Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 16306
Disclaimer: Driver ikke med tagging eller graffiti selv, og har aldri gjort det.

Tagging har som kjent lenge vært et problem for Oslo Sporveier, som bruker 30 millioner kroner årlig (over 80 000 kroner døgnet) på fjerning av tags og graffiti. Alt av slike uhumskheter skal være fjernet innen 24 timer etter påføring, noe som kan forklare de høye utgiftene.

Jeg har flere ganger lest utsagn fra tjenestemenn i Sporveiene som syter over at de må sette vognsett ut av spill for dagen pga. "bombing" kvelden før. Og i dagens papirutgave av Aftenposten skrives at det heretter vil kunne oppleves at beskjeder som "Avgangen innstilt pga. tagging" gis på høyttaleranleggene på stasjonene. Jeg skal innrømme at jeg ikke nilseste artikkelen, men det er heller ikke nødvendig for å legge fram saken. Poenget er at Sporveiene er villig til å la publikum lide for at de skal ha plettfrie togsett, og skylder på taggerne som om de hadde kuttet bremseledningene eller utøvet annen form for alvorlig sabotasje. Hallo, det er maling vi snakker om her, ikke terroristhandlinger.

Fakta 1: Med mindre Norge blir en moderne politistat, vil det alltid forekomme tagging og graffiti på vognsettene.

Fakta 2: Et T-banevognsett kan fint brukes selv om det er tagget ned. Alt som trengs er en ren frontrute, evt. rene kameraer? (Arrestér meg gjerne hvis jeg tar feil.)

Min løsning på problemet? - La dem bombe T-banen.

OK, så er det ikke alle som syns det er fint. OK, så vil alle vognsett etterhvert se ut som lappetepper av forskjellige typer sprayboksarbeid. Men hva så? Hadde vi latt byens graffitikunstnere utfolde seg fritt på banen, ville kanskje de kjipe, halvgjorte throw-ups'ene forsvinne til fordel for fargerike, imponerende piecer (throw-up er en hurtig/jallaversjon av en piece, som er et iforseggjort graffitikunstverk). De fleste har vel latt seg begeistre av en nydelig piece. Og i aller beste fall ville kanskje loveligheten av det gjort det mindre interessant for noen, iallfall de som kun er i det for spenningens skyld?

Sånn det er nå kaster Oslo Sporveier 30 mill i året ut vinduet, tiltakene deres ikke har noen som helst innvirkning på omfanget. Graffitiartister vil uansett utøve sin urbane kunst, og må de gjøre det fort og gæli så gjør de det. Det ser ut til at Sporveien var inne på samme tanke tilbake i 1999, men dessverre ser det ut til at de fikk bevilget mer penger til fjerning og annet motarbeid.

Tja, jeg vet ikke hva mer jeg skal si. Poenget mitt er vel at Sporveine kaster enorme summer av skattebetalernes penger inn i et enormt pengesluk som aldri blir tett, og lar publikum lide, mens taggerne fortsetter ufortrødent sitt virke i natten. Hva med å bare innse realitetene, og heller legge til rette for fin graffiti på T-banen i Oslo?
Sist endret av xtapolapocetl; 18. desember 2007 kl. 01:26. Grunn: typo
Når de lar passasjerene lide ved innstillte tog, blir fiendtligheten til taggerene større. Da ser det ikke bare stygt ut lenger, følgene blir innstilling og forbannelsen over taggerene deretter.

"Streik" er et utmerket virkemidel, men det spørs hvor lenge det varer, folk må på jobb og skole.
Sist endret av ProtoZ; 18. desember 2007 kl. 01:37.
Så finnes også de som vil se ut av vinduene på t-banen..
Ville sett latterlig ut om banene ville vært nedtagget, ødelegger jo hele symmetrien av bybildet fra banens side. Og jeg skjønner ikke hvorfor taggere så absolutt må spraye ned t-banevogner? Og hvorfor legge til syre som bare ødelegger enda mer? Ingen tagger med selvrespekt gjør det, og jeg vil tro de fleste profesjonelle taggere finner seg rolige og lite besøkte steder, av den simple grunn for å bruke bedre tid på stykket.
Å komme til et forlik ,hvor t-banene stilles til disposisjon for taggere kommer ikke til å skje. Aldri.
Trodde du hadde lært det gjennom alle taggetrådene som har kommet og gått iløpet av nff`s leveår. Det jeg ser for meg derimot er t-banestasjonene kunne blitt stilt som en arena for begavede taggere, da de trenger et friskt pust i den ellers kjedelige asfaltfargede atmosfæren de fleste stasjoner innehaver.
Har dessverre ikke fått med meg noe særlig av taggertrådene som har vært.

Det at folk vil se ut av vinduene er et poeng. Og folk som bruker syre og andre ødeleggende elementer i "kunsten" sin syns heller ikke jeg noe om.

Men at det vil tagges uansett, og at taggerne ikke bryr seg døyten om hva folk flest syns om dem, burde det være liten tvil om.

Jeg sier ikke at det å bare la dem bombe banen er en god løsning, men er det bedre å bruke slike summer på å fjerne det som kommer av tags og annet rask hver eneste dag?

For øvrig liker jeg idéen til RadioSlave om tillatt graffiti på stasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis kan ein garantere at eit nedtagga togsett ikkje har blitt hærpa på andre måter, slik som inngrep i bremsesystemet?
Det blir liksom et dilemma dette.

Selv ville jeg sagt: "Ikke løs følgene av problemet, løs problemet i roten." Det er selfølgelig en mulighet for å droppe vasking av t-banene, og la det bli et "lappeteppe" av tagging. Likevel ser ikke jeg på dette som et alternativ, uten at jeg ser det som nødvendig å begrunne.

Jeg ville heller satt inn mer penger på å ta taggerene som virkelig gjør det på steder de ikke burde. Jeg synes selv at tagging er kult, men synest det er utrolig lite kult på slike steder.


edit:
Sitat av vidarlo
Korleis kan ein garantere at eit nedtagga togsett ikkje har blitt hærpa på andre måter, slik som inngrep i bremsesystemet?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke bli FOR paranoid heller. Du kan ikke gå over hele bilen din å sjekke etter feil hver gang du får ei ripe i lakken. Likevel er det, ja, viktig med sikkerhetssjekk av tog, som jeg antar blir gjort.
Sist endret av connubialis; 18. desember 2007 kl. 01:56.
Sitat av vidarlo
Korleis kan ein garantere at eit nedtagga togsett ikkje har blitt hærpa på andre måter, slik som inngrep i bremsesystemet?
Vis hele sitatet...
Det kan man gjøre ved en sikkerhetssjekk som jeg regner med (håper, iallfall) at utføres hver bidige morgen uansett. Og en slik sjekk tar vel uansett ikke like lang tid som å fjerne tags og graffiti fra et helt bombet togsett...?

Sitat av Unify
Jeg ville heller satt inn mer penger på å ta taggerene som virkelig gjør det på steder de ikke burde. Jeg synes selv at tagging er kult, men synest det er utrolig lite kult på slike steder.
Vis hele sitatet...
Kanskje innlåsing av alle togsett, og vakthold på alle stasjoner, samt alle steder hvor T-banen kan tenkes å stå stille, hadde vært en løsning?

Jeg regner dog med at dette har vært vurdert allerede, og at det ville kommet på mer enn 30 mill i året..
Sitat av xtapolapocetl
Kanskje innlåsing av alle togsett, og vakthold på alle stasjoner, samt alle steder hvor T-banen kan tenkes å stå stille, hadde vært en løsning?

Jeg regner dog med at dette har vært vurdert allerede, og at det ville kommet på mer enn 30 mill i året..
Vis hele sitatet...
Det skulle ikke forbause meg et sekund om vasking av togene koster minst dobbelt så mye, men nå har jeg ikke sett budsjettene.
Eller, jeg så no greier her om dagen om sånn maling som spraymaling bare renner av. Altså du maler togene med denne type maling, husker ikke hva den ble kalt, så renner tagginga av togene, problem løst. Skal se om jeg finner en kilde, men senga kaller=)
malerene i oslo er veldig forsiktige når det gjelder vakt og oppsyn. Sjekker overalt,
ihvertfall de jeg kjenner.
Jeg tror det beste ville vært å sette opp "frivegger" her og der, slik at de kanskje ville tagget på disse isteden for på t-banen. Det ville kanskje ikke kostet like mye å ta en bytomt og sette opp noen vegger på den som å rense alle vogner for dette. T-banen (pesielt de nye) ser jo mye penere ut uten graffiti, og det er vel også derfor de vasker dem?
Dersom taggerne fikk lov til å dekorere utvalgte gråe vegger med pen grafitti (og da mener jeg ikke de stygge tusj-signaturene) tror jeg de fleste taggerne ville benyttet sjansen!
Og dersom taggerne gjorde en god jobb, kunne de kanskje belønnes i spraybokser?
Hva om NSB hadde gitt et oppdrag: "Tagg denne veggen med grafitti som har Strøm som hovedtema, og få sprayboksene gratis."

(Fant ikke på no' bedre tema enn "Strøm" siden tog går på strøm, og NSB bruker dette som argument for at de er miljøvennelige om dagen... klokka er halv 4 uansett...)

Tror du ikke 10+ taggere hadde stilt opp første dagen?
"Hey, et lærret stor som en låvevegg, og unlimited cans!"

Tror NSB ville fått en av de peneste kunstverkene for slikk og ingenting!
grunnen til at folk vil skrive på tbanen er vel fordi de vil bli sett...
istedenfor å henge reklame å burde de gitt plass til at folk med egenskaper kunne vist arbeide sitt.
det med å male ned helebanen liker jeg ikke... det skaper rett å slett dårlig steming.
søl og gris... insiden hadde blitt "bomba" hver helg. vil jeg se folk vise hva de kan så drar jeg til hausmania og sjekker ut veggen dems. (som jeg tror er den eneste lovlige veggen i oslo?)

er også trist at plakatkunsten ikke får noe rom... mindre gris og mere arbeid i det
Sist endret av TETRS; 18. desember 2007 kl. 04:50.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg mener jeg selv er åpen for mye, men å springe rundt å spraye ned andres eiendom blir for dumt. Jeg har ikke noe i mot pen gatekunst, problemet ligger i at brorparten av de som springer rundt med spraybokser er uten et snev av talent. Da blir det bare hærverk som bør slåes ned på, på lik linje med andre lovbrudd.

Om de skal være kunstnere bør de skaffe seg et marked slik andre kunstnere gjør. Slik at de som faktisk er flinke kan få vise seg frem.

Det er selvfølgelig mange flere sider ved denne "gatekunsten" som kan diskuteres, men alt i alt slik det er i dag ser jeg på det som mer negativt enn positivt.
graffiti skal være gratis, det skal være for allle. Når de sprayer ned et togsett så er det for at flest mulig skal se det. De gjør ikke dette fordi de har lite å gjøre, graffiti er en svinedyr hobby.
Sporveien tar å vasker vekk det fineste piecene med en gang, mens de lar de stygge tagsa være på, samtidig som de skylder på taggere når de setter vognsett ut av funksjon, rart folk hater writere? Jeg tror vis man går litt dypere i graffiti så ser man straks at det ligger mye mer bak en bare en drittunge med sprayboks.

Men hey! nå må jeg på skolen!
Prekas
Når man tagger ned en vogn så blir jo det stygt, for en "tag" er i og seg veldig stygt fra før. Grafitti derimot er faktisk ganske kult, men la det være på ting som ikke rører på seg eller er veldig dyre.

Nå har jeg absolutt 0 erfaring med grafitti, tagging og bombing, men kjenner en del som driver på. De drev med "tagging" det første halvåret men ble lei fordi det var stygt, de gikk over til grafitti ganske kjapt etterpå. Dessuten hvem vil tagge på et sted du vet det vil bli fjernet innen 24 timer?
Er ikke alltid de greier å fjerne det etter 24t. man ser jo ofte tags som er dratt kanskje en uke en uke i forveien. Det er der syren kommer inn.
Sitat av Scr0tum
Dessuten hvem vil tagge på et sted du vet det vil bli fjernet innen 24 timer?
Vis hele sitatet...
Mange. De tar skrytebilder og videoer av verkene sine, og får vel cred på den måten.
Det og la de bombe t-banen så mye som de bare vil selv, trenger ikke og være så alt for dumt. En av grunnene til at de gjør det, som også muligens er den største, er jo at det er ulovlig og at de skal tjene respekt i miljøet på og hive opp en throw-up/tag på kortest mulig tid.
Så jeg tror at om de hadde gitt de lov i og tagge på t-banene, ville de følt at det hadde vunnet over de, noe som ville gitt stor respekt i miljøet. Men de ville ikke fått, eller selv hatt det samme kicket som før når det hadde stått der og tagget lovlig på vognene.


Men jeg tror det er spesielt to ulemper med at tagging på banene hadde blitt legalisert.
Som nevnt ville ikke taggerne føle det samme kicket og ville sikkert funnet seg noe nytt og hatet på. Det er jo langt ifra bare tog de tagger på allerede, så de ville sikkert bare tagget enda mer i byen og på andre ting og etterhvert kanskje til og med ventet på at de skulle fått tagge på andre saker enn t-banene lovlig også.

Det andre er at om de hadde gjort det lovlig. (Kan godt ta meg selv som et eksempel her) hadde andre folk, som var litt mer redd, begynt med tagginga, blitt flinkere og flinkere, sklidd ut i miljøet og til slutt tagget på ulovlige steder istedet. Rett og slett fordi jeg sikkert ville ha testet ferdighetene sine under det ulovlige rushet og kjent kicket.


Ellers synes jeg selv at om de får gjort seg ferdig, er tegningene ganske fet. Men det kan bare ikke være sånn pga som nevnt utviklingen utover det hele. Jeg tror en liten løsning for og faktisk få vognene til og gjøre jobben sin er og bare få vasket det nødvendige. Da mener jeg bare det som er nødvendig for og få det i drift, som nesten bare blir vinduene. Så får de vaske resten når t-banene ikke går. Det mener jeg folk burde venne seg til inntil videre da folk alltid har noe og klage på uannsett. Og sånn vil det jo alltid være.

OT: Den største gjengen i Oslo er vel ALL FOS. "ALL Fuck Oslo Sporveier" eller noe sånt, og her er noen videoer fra de og tagging i oslo.

http://www.youtube.com/watch?v=H1L__...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=NTFTEMdVSIc
http://www.youtube.com/watch?v=fwMLFgsMdZY
http://www.youtube.com/watch?v=UTYNaEvciuA
http://www.youtube.com/watch?v=RqGbYG5tQLA
http://www.youtube.com/watch?v=eKJhoY_05Gs
http://www.youtube.com/watch?v=6P-Fq...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_QOA2...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9zogN...eature=related
Sist endret av Christian; 18. desember 2007 kl. 10:51.
usertitle import
bleh's Avatar
Jeg skjønner at dette engasjerer, men et par ting har jeg lyst å opplyse uvitende om; for det første er dette temaet diskutert opp og ned og frem og tilbake på blant annet hip-hop.no sin (gamle) graffitidel, og ingen bringer her noe nytt inn i den diskusjonen. For det andre er en "krussedull", som mange vil kalle det, laget med tusj like mye, hvis ikke MER graffiti som en stor fin piece. Dette er udiskutabelt, les litt rundt om historien bak graffiti og face facts. Er så lei av folk som sier at "sånne fine store tegninger på veggen er fint, med masse freshe farger og sånn. Men den taggen der med en simpel svart tusj er TAGGING, og forkastelig."
er writer selv, men bomber ikke tog fordi vi ikke har noen.
men nå gidder jeg ikke diskutere dette fordi det er en diskusjon som jeg har diskutertmange ganger før. må gi props for at folk kan litt graffiti språk
men jeg anbefaler dere å se en filmen style wars.
http://video.google.com/videoplay?do...49310221269915 <-hele filmen
bleh:
Vi forholder oss ikke til tidligere diskusjoner på andre fora, da kunne vi jo likegreit bare latt være å diskutere noe som helst..

Du har helt rett i at throw ups og signs er en minst like stor del av graffitimiljøet som piecer, forseggjorte whole cars osv, men de har en litt annen estetisk verdi, som folk flest ikke skjønner eller ikke gidder å sette seg inn i. Jeg synes ikke det er noe rart at de da trekker et skille mellom noe de umiddelbart synes er vakkert, og noe som for dem ser ut som en fyllekrussedull..

At de bruker ordene graffiti og tagging for å skille på dette er kanskje ikke politisk korrekt, men det er en grei måte for Ola Nordmann å uttrykke hva han mener på. Språket utvikler seg jo, og ord får nye betydninger i forskjellige miljøer. Mainstreamkulturen vil alltid stjele og adoptere språk og trender fra subkulturene, og i den overgangen forsvinner naturligvis mye av den originale betydningen eller hensikten.
Sist endret av mentalmelt; 18. desember 2007 kl. 13:05.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av bleh
Jeg skjønner at dette engasjerer, men et par ting har jeg lyst å opplyse uvitende om; for det første er dette temaet diskutert opp og ned og frem og tilbake på blant annet hip-hop.no sin (gamle) graffitidel, og ingen bringer her noe nytt inn i den diskusjonen. For det andre er en "krussedull", som mange vil kalle det, laget med tusj like mye, hvis ikke MER graffiti som en stor fin piece. Dette er udiskutabelt, les litt rundt om historien bak graffiti og face facts. Er så lei av folk som sier at "sånne fine store tegninger på veggen er fint, med masse freshe farger og sånn. Men den taggen der med en simpel svart tusj er TAGGING, og forkastelig."
Vis hele sitatet...
Folk flest driter da i om dere hiphopere sier at sprittusj-rabbel er like mye graffitti som noe de synes ser bra ut.
Jeg synes ikke noen sorte streker rablet ned på en vegg ser pent ut i det hele tatt, og det er udiskutabelt.
Debatten har sporet av, men det er kanskje like greit.

Jeg har sett både tags og throw-ups som har begeistret meg, det er ikke dét. Og ja, også jeg vet at det er de samme folka som driver med alt og at alt er like gyldig graffiti. Men uavhengig om man er into graffiti eller ei, må vel de fleste kunne si seg enig i at iforseggjort graffiti, evt. renskårne, stilige throw-ups, flankert av noen få velplasserte og velskrevne signaturer, er mer vakrere og mer spennende å beskue enn en T-banevogn med 1700 klønete tags og opprevne seter.
Synes tagging og graffiti som generelt er kult. Tagging handler om å markere seg, noe som stammer helt fra fra da vi bodde i huler og malte div ting på veggene der.

Men tagging er så ekstremt utbredt nå, så jeg VET at det kommer det aldri å bli slutt på.
Hvis man feks drar på Oslo kunstmatriell aka Blackout så ser man at fargene på sprayboksene ikke bare er røde,gule,blå,grønne osv. Det finnes et merke som heter montana som har over 170 forskjellige farger, og de sprayboksene er lagd for graffiti/tagging.

Politikerne lovte også rundt 1995-1996 å sette en stopper for tagging innen år 2000. Nå er vi i 2007, snart 2008 og det har tatt helt av.

Tilslutt vil jeg minne om at det kommer en oppfølger til den norske graffitifilmen Grovt skadeverk.

Trailer
Sist endret av 3RD; 18. desember 2007 kl. 15:16.
Jeg skjønner den at folk ikke liker at vinduene blir tilgriset av graffiti (synd at folk ser på det som tilgrising :/ ), men tenk litt over saken. Hvis vinduene ble forbeholdt av graffitiartistene (noe som aldri vil skje, men alikevel) hva ville forskjellen vært? Det ville vært masse urban maling og kunst fra ungdommer i alle aldre som uttrykker seg selv, de vil bli sett! synd at folk ikke ser dette.. Dere vil heller at togvognene skal fly rundt med aftenposten, vg og alle andre reklamer som forpester samfunnet vi er i.
Folk ser ikke at den eneste grunnen til at graffiti er ulovlig er fordi at det ikke gir noen profitt til staten. Hadde sporbanen tjent penger på graffiti hadde de forgudet alt som har med graffiti og gjøre, men slik er det ikke. Det er det reklamebannerne på siden som gjør, hvorfor er det ingen som går imot de stygge reklamene med halvnakne kjerringer som setter ideer på våre 7-8 årige døtre og sønner? Dette er helt greit, fordi det er lovlig. Se forbi lovene og reglene og se at det rett og slett ikke er noe galt med graffiti og maling på vognene, det er malerier fra folket, samfunnet, naboer, ikke ett stort selskap som er ute etter å tjene enda mer penger enn det de allerede har gjort!

Steng t-banene deres og la folk miste den viktige turen til jobben mot at dere velger og fjerne ungdommelig kunst for reklame med halvnakne damer i silkepysj og undertøy. Det de kan gjøre for å fjerne graffiti på vinduene er rett og slett og investere en 15-20.000kr på harde plastplater som det er en eller annen teknikk for å ta av når dagen er over. Hvis de fjerner all reklamen de 'tjener' penger på og heller sparer de 20-30 millionene de bruker hver år på å fjerne graffiti, vil de tjene på det i det lange løp..
De må gjerne låse inn vognene sine med tanke på hærverk (merkbare ødeleggelser på seter, instrumenter osv), men å innstille viktige togturer for folket er feil og umoralsk.
Sist endret av Tensor; 19. desember 2007 kl. 17:47.
Problemet slik jeg ser det er jo det at taggerne tar seg til rette i det offentlige rom. Offentlige vegger er faktisk MINE vegger og jeg vil ikke at de skal søples ned av fjortiser med markeringsbehov. Jeg syns jo også naturligvis at en forseggjort pice kan være fin, men da vil jeg bestemme når jeg vil se den og ikke få den slengt i trynet når banen kjører forbi.

Jeg hater tagging og ler hver gang noen blir tatt. Dere som er writere er like ille som Clear Channel som setter opp reklameplakater over hele Oslo. Drittunger
bortsett fra at vi ikke håver inn med cash...... forresten.. på DINE vegger? på huset ditt ?
Sitat av slimp
bortsett fra at vi ikke håver inn med cash...... forresten.. på DINE vegger? på huset ditt ?
Vis hele sitatet...
Øhhh Nei. Jeg snakker om offentlige vegger. Jeg er innbygger i Norge og ergo veggene er mine...
Vel de er like mye mine som dine (antar jeg i å med at jeg også bor i Norge). Å jeg liker ikke vegger uten graffiti..
Sist endret av slimp; 19. desember 2007 kl. 18:29.
Men du er i mindretall og så lenge det er flertallet som bestemmer kan du fylle opp anus med cans så mye du bare vil mens du tagger ned rommet ditt...
Sitat av slimp
Vel de er like mye mine som dine (antar jeg i å med at jeg også bor i Norge). Å jeg liker ikke vegger uten graffiti..
Vis hele sitatet...
Men nå er det Halalgeir som er på den rette siden av loven, og da er det du som må venne deg til veggene uten graffiti. Ellers bryter du Norsk lov og må tåle de eventuelle konsekvensene.
Sist endret av Christian; 19. desember 2007 kl. 18:37.
Jeg synes at tagging med banneord eller "vil du ha ett ligg ring ******" osv er teit, og SKAL fjernes. Jeg synes derimot at de kan få en vegg, som de gjorde ikke langt ifra her jeg bor. Der kunne "taggere" søke om å få lage en stor tagging på veggen. Dette var da kunstnerisk og ikke dritt slenging. Jeg synes det var kult. Jeg vil heller se en vogn med kule tegninger på veggene, enn en kjedelig grå vogn.
Jeg var også lenge positiv til lovlige vegger, men forsøk fra hele verden har vist at dette virker mot sin mening. Det tagges faktisk mer "ulovlig" i områdene hvor man setter opp lovlige vegger...

kilder:
http://www.byradsavdeling-for-miljo-...4433-4767.html
http://www.ungdomsforskning.no/Download/1-2003/Reed.pdf

Når det er sagt syns jeg naturligvis at taggere skal kunne få uttrykke sin kunst, men da i former som ikke fører til forsøpling av det offentlige rom.
Sist endret av Halalgeir; 19. desember 2007 kl. 19:01.
Men nå skal det jo sies at det er STOR forskjell på taggere. Noen gjør det for å promotere "gjengen" eller taperne som jeg sier. Mens andre har det som kunst og en måte å uttrykke seg på. Men kanskje man kunne oppført en hall av noe slag der man kunne komme, tagge og alt sånt. Men om noen av vaktene så destruktiv oppførsel eller tagging ble du kasta ut..

Bare en ide som slo meg. Og ja, det gjorde vondt.
Sitat av Halalgeir
Problemet slik jeg ser det er jo det at taggerne tar seg til rette i det offentlige rom. Offentlige vegger er faktisk MINE vegger og jeg vil ikke at de skal søples ned av fjortiser med markeringsbehov.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du sier, men hva med reklamene? er ikke det også noen fjortisser med markeringsbehov som føler for å vise seg frem offentlig enten du vil det eller ikke? Inntil du ser helheten i ting vil jeg ikke ta dine ord seriøst. Jeg vil heller se forandring på togvognene enn aftenposten sine reklameringer i flere uker når jeg ikke engang vil det selv..

Offentlige vegger, når i helvete ble veggene du ser rundt deg offentlige? Er ikke verden vi lever i observert av hundrevis av kameraer overalt? Jeg syns vi burde berømme graffiti mer, for at de ikke er stuck inne i a4 systemet som det alle de andre er.. Blir veggene virkelig ødelagt om det får litt maling på seg? Ok, jeg kan skjønne at opera-hus og teatere skal bli holdt i fred, private hus og biler også.. Men vegger uten mening, lagerbygg osv. som bare står der og ser stygt ut, hvorfor vil du ha hvite vegger rundt deg?
Fordi at det gir deg en følelse av at alt er som det skal være? Det er ikke det, det er nettopp det jeg mener graffiti symboliserer.. Uansett om det er drevne graffiti artister eller ikke. Vi lever i ett samfunn der alt skal være rett og riktig, blir ting bra av den grunn? Det er bra at folk velger og gjøre andre ting, at folk viser at makten i landet ikke har den styringen de ønsker. Jeg vil aldri la noen eller noe styre over meg 100%, da kan jeg like greit dø og bli byttet om til en robot som står opp tidlig, går på jobb og drar hjem for å sove igjen.. Jeg nekter og bli en slik robot selvom jeg allerede er dypt inne i det.. Men tanken er fri, og det jeg gjør og handlingene mine overgår staten sine målsetninger og regler for hvordan jeg skal gjøre dem, uansett om det er i forhold til graffiti eller ikke. De kan stenge meg inne, men tankene mine får de ikke og jeg vil være fri inntil noen røver det fra meg..
Og det er det politiet og staten driver med når de tar graffitiartister. De frarøver deg retten til og endre på utseende på tilværelsen vi lever og ånder i. Selvfølgelig, folk skal ikke kunne fly rundt og slå løs og rane hverandre og slike ting, men i forhold til graffiti syns jeg at de burde skjerpe seg jævlig mange hakk.

Graffiti kan ikke stanses med nulltoleranse uansett. Den dagen ekte graffiti dør, er den dagen det blir lovlig, slik jeg ser det. Graffiti er ett rop til folket om hvor firkantet vi egentlig er.

Altså, jeg mener.. 5000kr i bot for å tagge på en vegg som i tillegg er mot en skog ingen ser. Fy faen, at de tør.. Jeg har vokst opp i byen, jeg har levd her hele livet og med en gang jeg gjør noe som ikke passer dem kaster de på meg bøter og glattcelle og endevender rommet mitt for å finne bevis. Fortell meg hvor dere anti-graffitientusiaster ser logikk i dette?
Om veggen så var synlig ville den fortsatt være like brun og stygg inntil vi gjorde noe med det..
Sist endret av Tensor; 19. desember 2007 kl. 21:07.
bra skrevet Tensor
Sitat av Tensor
J.......masse tull
Vis hele sitatet...
Uten at jeg er ansatt i Oslo Sporveier eller har inside-informasjon derfra, tipper jeg den reklamen vi har i bussene, t-banene og trikkene gjør blant annet at billettene våre kan bli billigere / holdes billig (regner med reklameinntektene går til slikt + drift). Det tror jeg ikke de jævla krusedullene dere sprayer på vognene gjør.
Sist endret av bajsemannen; 20. desember 2007 kl. 00:43.
bleh, hva med å skrive et infromativt innlegg for oss dødlige som ikke veit de "selvsagte" forskjellen mellom grafitti og tagging?
Tror det er bedre en å skrive et såpass død født innlegg som du akuratt gjorde.
Kan også nevnes at for noen år siden leide Oslo Sporveier inn taggepatruljen "Consept" som bestod av tungt kriminelle og narkomane dørvakter. Lederen i Consept, Geir Spanien var tidligere soldat i fremmedlegionen og er idag etterlyst av Interpol for å ha skutt en narkobaron i Sverige. En kan si mange taggere kom ut for kjipe ting i denne tiden.

Dessuten har et samarbeid mellom Oslo Sporveier og taggere allerede vært prøvd i 1985, da noen folk fikk male en svær piece på Stovner T-banestasjon; lovlig. Sporveiene ombestemte seg etterhvert og innførte nulltoleransen.

Disse greiene har ført til et dypt hat for sporveiene, så er mange faktorer å ta med i regnestykket her, folkens.
I mine øyne er de små forsøkene på lovlige vegger også like lite gjennomtenkt som nulltoleranse. De veggene som er dekker for lite areal og er på ingen måte nok til å dekke etterspørselen som tydelig fins. Det man ender opp med da er et signal som er forvirrende. Man skal få lov til å utfolde seg i det offentlige rom men bare i det bittelille hjørnet der sammens med 200 andre som kjemper om den samme plassen.

Nulltoleranse synes jeg blir helt feil. Det virker som de siste spasmene som skal få slutt på grafitti. Ja det fjerner en del av fjortisene men du vil aldri bli kvitt problemet på den måten siden det tilbringer seg en viss mystikk og "cred" i en slik situasjon. Og det er jo nettopp derfor mange av de som maler graffiti, det er for å få bekreftelse i form av en piece/tag/banevogn.
Sitat av Tensor
Jeg ser hva du sier, men hva med reklamene? er ikke det også noen fjortisser med markeringsbehov som føler for å vise seg frem offentlig enten du vil det eller ikke? Inntil du ser helheten i ting vil jeg ikke ta dine ord seriøst.
Vis hele sitatet...
Jeg er naturligvis enig og det er akkurat det jeg forsøker å si. Jeg mener reklame forsøpler det offentlige rom like mye som taggingen gjør, men flertallet i Norge har bestemt at reklame er ok og tagging er ikke ok... Du kan like det eller ikke, men slik er det.

Dette betyr ikke at jeg er en regelrytter som syns at alle reglene som finnes skal følges. Jeg har stor sans for sivil ulydighet som reaksjonsform på mange områder. Jeg ser på meg selv som en dissident på mange områder og liker heller ikke at mer og mer av vår tilværelse overvåkes og kontrolleres av andre.

Når det er sagt. Jeg syns fremdeles tagging og forsøpling av mitt offentlige rom suger hardt! Vi har ulike meninger...
Jeg sitter heller å ser på en fet piece, enn reklame for natusan intimsåpe.
Sitat av Bundy
Jeg sitter heller å ser på en fet piece, enn reklame for natusan intimsåpe.
Vis hele sitatet...
Pest? Kolera?
Antyder du at jeg trenger reklame for å opprettholde min intime hygiene? :O
Blir jo ganske latterlig å sammenligne reklame med kruseduller, reklame gir inntekt, krusedullene deres gir underskudd.
Kamerat av meg som leste i tråden her og hadde lyst og svare:
Skjønner ikke hvorfor sporveiene skal whine så utrolig mye om bombinga, de fleste panels ser faktisk veldig fine ut (kanskje bare meg som synes det fordi graff er en stor del av mitt liv), men anyways, de burde ta etter Italia som bare bøffer vinduene og lar resten stå en stund. Da blir bøffejobben mye mindre, og toga rekker folka som skal ta den.
Jeg veit ihvertfall EN ting, at hvis jeg fersker noen av drittungene som tagger på huset her hele fordømte tida, så blir det deng å få. En skikkelig piece på en stygg grå mur er en ting, men tagging og throwups er bare stygt, og når man i tillegg gjør det på steder der det GÅR UTOVER ANDRE, da er det ikke noe sympati å få fra meg.
jada "sånne store fine er toppers mens tagging er teit" . Faen hadde det ikke vært for at vektere leker supermann og hvis man blir busta venter det kjempe bot, fengsel og konsekvenser som om man skulle rana en bank, så hadde writere brukt mer tid, det hadde blitt fler piecer og mindre tags.. Tags er jo litt for å symbolisere "jeg var her" mens piecer mer er for å si "jeg var her, jeg har stil og baller". Må ikke glemme at det er samme folka og de stort sett gir faen i hva politiet, sporveien og alle andre hatere mener.

Det jeg mener er, norge har for strenge straffer å da blir man mer forsiktig og bruker heller et par sekunder på en tag enn lenger tid på en piece.

Før ble writere sett på som unger med sprittusj å folk brydde seg ikke så mye. Etter at sporveien og politiet begynnte med anti tagging programer på 90tallet, hvor de sammenlignet tagging med voldt, knusing av ruter og opprivde seter, er det nettop det folk ser i tagging.
Når media bringer frem et budskap om at writere driver med hæreverk, vold, dop og er taperne i samfunnet, er det nettop slik folk graffitien trekker, de som vil sloss, de som vil dope seg og knuse ruter like mye og kanskje mer enn de vil drive med graffiti.

Inlegget var kanskje rotete men håper dere skjønnte hva jeg ville fram til.. er mektig trøtt...
En kamerat av meg tilføyer:
En annen interessant ting ved graffiti er at en del av de som driver med det faktisk har toppkarakterer fra skolen og gode jobber, og har graffiti som eneste vandel. De kler seg fint, hører på vanlig musikk, har familie og venner som sitter hjemme og ikke aner noe om aktivitetene deres.

Slimp: Yo from a fellow grafforum-member