Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3103
Jeg ble litt småinspirert av å se på bilder av tatoveringer på nettet etter å ha lest de to tatoveringstrådene som er oppe i skrivende stund (1, 2), og begynte å tenke litt rundt kroppsmodifisering generelt.

Først får jeg vel klargjøre hva jeg mener med modifisering (heretter iblant kalt "modding"). I bunn og grunn mener jeg at alle mennesker bedriver modding, ved å kle seg av annen grunn enn å holde været ute, klippe/fjerne/farge håret, sminke, trene, osv. I tillegg har man jo mer permanente former for modding som fettsuging, hårfjerning ved elektrolyse og plastisk kirurgi. Dette er dog modifisering som stort sett foretas for å passe inn i allmene skjønnhetsidealer, og er dermed ikke så relevant for diskusjonen.

Det som har kommet til å bli den "offisielle" definisjonen av kroppsmodding (body modification på engelsk) er, grovt og kort sagt, permanent eller halvpermanent modifisering som gjøres på tvers av samfunnets normer og idealer (grunnene kan være så mange). Herunder følger piercing og tatovering , som vel har blitt ganske stuerent etterhvert.

I tillegg har vi mer ekstreme prosedyrer som scarification (cutting , branding), implants (subdermals, transdermals), og amputasjon.

Amputasjon ja. Nå tenker jeg vi begynner å nærme oss diskusjonen jeg vil initiere her. Når går man for langt? Hva er for ekstremt?

Men før vi begir oss ut på den diskusjonen må vi tenke litt tilbake på hvordan ting har utviklet seg i den senere tid. Det som var ekstremt for bare 10-15 år siden er alminnelig nå, og for 30 år siden var det stort sett bare sjømenn, bikere og kriminelle som hadde tatoveringer. For like lenge siden var det stort sett bare homser som hadde ringer i ørene, mens scarification, med noen edle unntak, ikke hadde tatt steget fra stammesamfunnene til den vestlige verden enda. 3d-implants og trandermals var ikke en gang påtenkt, og selvvalgt amputasjon ville sannsynligvis fått deg tvalgsinnlagt på lukka avdeling med dertil medisinering.

Jeg vokste opp på åttitallet, og så en tatovering for første gang som liten sneip. Jeg syns det var det tøffeste jeg hadde sett, mens min far roet meg ned og forsikret meg om at jeg aldri ville komme noen vei hvis jeg lot meg merke på den måten. Og det var vel generelt holdningen; gamle sjøulker hadde tatoveringer, mens unge som valgte å dekorere huden sin ble avfeid som oppmerksomhetshorer provokatører. Øreringer var det bare harry rockere og bikere som brukte.

Etterhvert som jeg klatret trinnene på barneskolen ble det mer vanlig med ring i øret blandt ungdom. Kun én, vel og merke, og pass for faen på å få den satt i venstre øre (høyre øre betyr jo HOMO!). Det tok ikke lang tid før det var minst like tøft med to eller tre øreringer, mens venstreregelen holdt seg til langt utpå nittitallet.

På begynnelsen av nittitallet begynte det å skje. Selv om det første piercingstudioet, Gauntlet, startet opp allerede i 1975, var dette stort sett et nisjeforetak for homofile fetishister, og det tok langt tid før trenden forplantet seg via biker- og rockemiljøer til mainstreamen.

Men på nittitallet tok det altså av. Det ble stadig mer vanlig å se hippe, unge mennesker av begge kjønn med piercinger. Til å begynne med ble de latterliggjort av et helt samfunn, men veksten lot seg ikke stoppe, og i dag er det knapt noen som løfter et øyenbryn ved synet av en piercet tunge eller ørekant.

MEN... Og nå begynner jeg å nærme meg slutten på dette allerede altfor lange innlegget. Men i dag er det andre ting som har overtatt. Mens det stort sett er stuerent å ha tatoveringer og piercinger, så lenge det ikke tas heeelt ut, synes folk nå til dags å ville trekke en linje mellom piercing og tatovering på den ene siden, og "alt det andre" (som stort sett innebærer bruk av skalpell) på den "gale" siden. Jeg har selv sittet og snakket med tatoverte mennesker som har offet og akket seg over scarification. Jeg vet om en piercer som fikk sparken fra studioet han arbeidet ved fordi han anskaffet seg horn-implants i pannen.

Nå tenker jeg at poenget har blitt banket tilstrekkelig inn i hodet på de få stakkarene som har orket å lese så langt.

Altså: Hva er for ekstremt? Når har man gått for langt? Når krysses grensen mellom sunn selvrealisering til selvskading- og destruksjon? Når teller samfunnets velbefinnende foran individets? Når kan man stå utenfor og si "Se på ham, se på hans handlinger, han er syk"?

Edit: Jeg hadde egentlig planer om å utdype mine egne syn på dette, men presterte å trykke "send svar" istedenfor "forhåndsvis". Men det er greit, jeg har skrevet mer enn nok i natt. Jeg håper noen har orket å lese gjennom og svare før jeg kommer på jobb i morgen ettermiddag.

Edit2: Jeg mente opprinnelig at dette skulle være en tråd man kan bruke til å diskutere/spørre om modding generelt, ikke bare ta stilling til spørsmålene jeg stilte over. Selv om jeg på ingen måte er radikalt modifisert, har mange mods, eller har dette som livsstil, har jeg vært gjennom noen mindre konvensjonelle prosedyrer (cutting / skin removal og implants), og kjenner flere som er sentrale i miljøet og har gjort ganske radikale ting. Føl deg velkommen til å spørre, kommentere og diskutere alle aspekter rundt kroppsmodding.
Sist endret av xtapolapocetl; 22. mars 2007 kl. 03:40.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg vet ikke om noen ser noen problemstilling i emnet, iallefall burde man ikke det. Om naboen min amputerer alle lem og blir en rullende torso, ja vel. Folk må bare gjøre hva enn de har lyst til med kroppen sin, hvorfor skulle noen bry seg? Om noen hadde piercet en ambolt gjennom halsen vil jo personen få rare blikk, og det kommer jo ikke som noen overraskelse for vedkommende. Det er vel endel av poenget? Oppmerksomhet, right?

Personlig gidder jeg ikke diskutere noe som omhandler utseende, hudfarge, piercinger/mods osv. Det hele blir på et så overfladisk nivå og burde ikke være et tema på lik linje med rasisme, fordommer mot homofile og andre temaer kristenfundamentalister og "moralister" fortsatt gidder å whine om. Noen har for lite å finne på.

Jeg kan forsåvidt skrive hva samtlige kommer til å svare:

Jeg synes det er greit at folk som har lyst til det modifiserer kroppen sin.
Det blir deres sak.



Sånn. Alle som ville sagt noe annet kan herved kvele seg selv.

Sist endret av Polar-; 22. mars 2007 kl. 04:25.
Har aldri vært noe glad i verken piercing, tattoo, kutting eller annen slags kroppsmodifikasjon. Om folk vil ødelegge kroppene sine så får de bare gjøre det, men du har et godt poeng. Gidder egentlig bare ikke å engasjere meg i slike smakssaker.
hver sin smak, eller hva?

alle som er seriøse innenfor bodymodification vet hva de driver med og velger det som en slags livsstil (hvis vi prater mer ekstrem "modding" enn et par fillepiercinger). Alt handler om å være komfortabel med kroppen sin, og i noens øyne perfeksjonere.

Plastisk kirurgi og bodybuilding går også under denne kategorien.


Modify filmen anbefales å se, forresten.
Vi kler på oss etter en stil, vi prater i en stil, vi oppfører oss i en stil. Jeg synes det er dritkult at folk prøver å skille seg ut. Jeg har ikke gjort det selv, men ville gjort det ganske raskt hadde de funnet en enkel måte å stappe nyttige teknodingser inn under huden min. Derimot så tror jeg ikke jeg ville tatt steget å gjort tatoveringer, fordi de er så permanente og jeg er fortsatt stadig i forandring (psykisk). Risikerer å stappe på ettellerannet jeg ikke er fornøyd med om et par måneder, garantert.

Bevis på at å skille seg ut er kult: de fleste fantasy filmer/tegninger. Hvem ville du vært; fotsoldaten med standardutlevert hjelm, spyd og hår klippet etter den lokale kulturelle skikken? Eller han skallet duden med halve fjeset dekket av en flammetatovering, med utstyr og klær designet etter hva han har lært at han kan få nytte av under sine mange eventyr? (eller noen andre av crewet hans: dama som bærer på en spesialdesignet bue og en lærrustning som gir henne frihet til å bevege seg raskt, alternativt å distrahere motstandere. Den langhårede fronthelten med tung rustning med sverdslire på ryggen (fordi han foretrekker å ha den der). Den lille fyren med heldekkende lett rustning i mørkt lær, som av en eller annen grunn bestandig er borte idet noe mangler)...
Ops, tapt litt i min egen verden der...

Anyway, skjønner ikke hvordan flere folk heller foretrekker at så mange syns det er bedre å være A4. Kun gå rundt i en dagens mote light versjon, hele tiden oppdatert på å ikke skille seg ut. Bodymods er en måte å PERMANENT skille seg ut, og jeg ville gjort det hadde det ikke vært for at jeg er for usikker på hva jeg skulle gjort...
Jeg har selv piercinger og ser ikke på det som noe problem for verken meg eller andre, egentlig.
Mener at folk ikke skal dømme etter stil eller utseende, men etter personen selv, og dette gjelder også med tatoveringer og andre kroppsmodifikasjoner.

Hvis ikke folk kan respektere at jeg har piercinger f.eks, er de mest sannsynlige ikke verdt å bli kjent med i utgangspunktet, mener jeg.
En hver person setter sine grenser, men bør ha respekt for at folk har satt forskjellige grenser enn dem selv.
Mhm. og heldigvis blir det mer og mer vanlig med piercinger og tattiser, og dermed mer godtatt av samfunnet. man er ikke ordentlig fri før man kan gjøre hva man vil med kroppen sin, mener nå jeg.

noen som har prøvd suspentions her?
jeg har veldig lyst til å prøve det, men er ikke helt sikker på om jeg tør det ennå.
Det at folk her ikke synes å se det som et problem er jo bra. Men så kommer innlegg som dette:

Sitat av Unify
Om folk vil ødelegge kroppene sine så får de bare gjøre det (...)
Vis hele sitatet...
Det er jo fint at du er såpass rund i kantene at du ikke bryr deg. Men når du sier "ødelegger kroppene sine" illusterer du litt av poenget mitt. Det synes å være, iallefall i det mer "modne"/voksne samfunnslag, en konsensus på at mennesker som modder kroppene sine er selvdestruktive. Det er greit for meg, jeg er ingen misjonær, og trenger ikke ha hele befolkningen i ryggen. Det å få lov til å bestemme over meg selv er nok for meg. Det er imidlertid når dette synet gir seg utslag i ønske, vilje og forsøk på å kontrollere, bestemme over og forby vi kan begynne å kalle det et problem (for ordens skyld, beskylder over hodet ikke Unify for dette).

I USA er dette et kjempeproblem. I flere stater er nå scarification og tungesplitting forbudt (dvs. det klassifiseres som inngrep som kun kan foretas av leger, og ytterst få leger som er glad i jobben sin gjør det. Og de som gjør det trues gjerne til stillstand og stillhet når det blir kjent). Kjønnspiercinger (kun på hunnkjønn, selvsagt) har også blitt forbudt flere steder og klassifiseres som kjønnslemlestelse.

Dette høres kanskje fjernt ut for oss, men det er ikke så lang tid siden dette også ble foreslått her av en framstående lege (piercing i forskjellig grad har blitt foreslått forbudt av flere oppgjennom årene). Det er også fremmet forslag for forbud av frivillig kjønnsleppereduksjon, med kjønnslemlestelse-argumentet som bakgrunn.

Jeg har selv overvært en prosedyre der en jente fikk redusert klitorisforhuden sin av en profesjonell piercer, fordi legen nektet. Hun hadde allerede fått kjønnsleppereduksjon betalt av staten, men da turen kom til forhuden (som var i største laget), sa han stopp fordi han ikke syns det trengtes. Det hadde altså ingenting med farene å gjøre, han ville bare ikke gjøre det.

Legestanden bruker ofte infeksjons- og smittefare som argument for å forby piercing og andre alternative inngrep. Sannheten er at de fleste seriøse piercingstudioer tar sterilitet, kryss-smitte og andre ting mye mer alvorlig enn både legekontorer og tannleger, og så lenge man gjør sin del og pleier den helende modifikasjonen slik man skal, er risikoen sågodt som ikkeeksisterende.

Men tilbake til holdninger.

Vi har muligens kommet så langt nå at folk ikke blir trakkasert på gaten lenger for stilen sin. Jeg husker selv tiden på nittitallet da jeg med mitt lange hår, svarte klær og nagler til stadihet ble angrepet både verbalt og fysisk på gaten i Oslo, fordi jeg var en "satanist". Jeg regner med at tungt piercede opplevde noe av det samme i begynnelsen.

Nå har det blitt mer stuerent, og piercing er trygt forankrtet i mainstreamen, men resultatet er jo bare at de enda mer ekstreme aktivitetene bobler opp i underskogen. Penis-splitting og forskjellige typer CBT, amputasjon (av bare et fingerledd eller et helt lem), og midlertidige modifiseringer som suspension og pulling. Nå skal ikke jeg sette disse tingene i samme bås, men samfunnet generelt gjør nok til en stor grad det. "Er'e ikke nok at dem ska' ha mettall i hele trynet? Nå skarrem faan meg henge i kroker / kutte opp kølla / etc også".

Og slikt syns jeg vi skal ha rom for. Det vil til enhver tid være folk som gjør ting andre syns er sykt, og det vil alltid finnes mennesker som syns ting andre gjør er sykt. Selv om jeg anser meg for å være en ganske åpensinnet person selv, kjenner jeg mennsker som gleder seg over å gjøre ting jeg ikke kunne tenkt meg i mine villeste fantasier. Jeg syns de er sprø og gale, men ikke syke. Og så lenge folk avstår fra å skade andre vil jeg kjempe for deres rett til å gjøre det.

PS. Beklager lengden på både det første innlegget, og på denne posten. Beklager at jeg ikke har fått spikket innlegget ned til et ønsket format.

Sitat av innblikk
noen som har prøvd suspentions her?
jeg har veldig lyst til å prøve det, men er ikke helt sikker på om jeg tør det ennå.
Vis hele sitatet...
Har prøvd pulling, noe som var ganske artig. Det er bare å hoppe i det, piercingen i seg selv stikker litt, men etter det er den en sløvere smerte som du regulerer selv i begynnelsen (ved å dra/henge forsiktig i tauene). Du bestemmer selv når du vil heises opp eller evt. dra til hardt..
skal garantert prøves ut en gang, ja! gleder meg litt
▼ ... over en uke senere ... ▼
gidder ikke legge ut linken, men gå på www.uselessjunk.com søk på body modifications.. den filmen er fin.. uff grøss!!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Er ikke alle kroppsmodifikasjoner som bare er til pynt heller da
For eksempel er piercing i tunga noe som funker fett i en del situasjoner, oftest situasjoner som innebærer nakne kropper og en seng riktignok :P
Jeg synes tattovering og piercing er ok, så lenge det ikke blir dratt ut i det unaturlige. Noe mer ekstremt enn det syns jeg ikke no særlig om. Ikke at jeg bryr meg når andre har det, så lenge jeg slipper å se det /ta det selv. Når folk har horn i panna og hull i øreflippen har de gått litt for langt.
Jeg synes det er greit at folk som har lyst til det modifiserer kroppen sin.
Det blir deres sak.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg har et par spørsmål angående sånn Subdermal Implants, går de ann å ta ut igjen i likhet med en piercing? Eller må de være der i evig tid som en tattovering?

Og er det noen steder i Norge som driver med sånt? Tr.heim f.eks?
Sitat av Mjirt
gidder ikke legge ut linken, men gå på www.uselessjunk.com søk på body modifications.. den filmen er fin.. uff grøss!!
Vis hele sitatet...
Tusen jævlig takk! Til dere andre som faktisk ikke tok hitet når han skrev"uff grøss!"
Ta mitt hint!

Hold DERE langt vekk! Hint, kinaputt-penis
Sitat av Solobrus
Hei!

Jeg har et par spørsmål angående sånn Subdermal Implants, går de ann å ta ut igjen i likhet med en piercing? Eller må de være der i evig tid som en tattovering?

Og er det noen steder i Norge som driver med sånt? Tr.heim f.eks?
Vis hele sitatet...
De kan tas ut, og med mye bedre hell enn ved transdermals. Jeg hadde selv tre teflonstaver under huden på innsiden av underarmen i et års tid. Jeg tok dem ut pga. den nye jobben min som førte til en del uønsket kontakt mellom harde metallting og armen min.

Selv gikk jeg inn med dermal punch for å få "prikk over i'en"-scarification, men det vanligste er å gå inn med skalpell, også når de fjernes. Arr blir det, men ganske minimalt, iallfall ved implants som ikke er av den supermonstrøse typen og som ikke befinner seg på "vanskelige" steder. Dog bør du utdanne deg litt på emnet før du fyrer løs, implantering er et kirurgisk inngrep og bør ikke hoppes inn i helt spontant.

Ja, det finnes de som gjør dette også i Norge (Oslo iallfall), men dette er litt på kanten når det gjelder lovelighet, da det krysser ganske langt over grensen til å "praktisere medisin uten lisens", så det blir ikke akkurat reklamert for.

Dog bør det presiseres at forholdene på det stedet jeg vet om som utfører slike prosedyrer er hevet over enhver kritikk mtp. sterilitet, smittekontroll osv. Jeg vil påstå at standarden minst kan måle seg med en operasjonsstue (og hever seg langt over brorparten av legekontor, tannlegekontorer osv).

Send en PM hvis interessert.
jeg tror det neppe finnes noen fasitsvar på når man går for langt, det er ett subjektivt spørsmål.
Det som er for langt for deg vil neppe gjelde en annen. Vi har alle våre preferanser og toleranse grenser men jeg synes man bør være litt mer åpen for å godta andre.
Merk: dette betyr ikke att du skal si "det ser veldig bra ut" til dem for å være snill, men jeg mener att det finnes flere sider ved ett menneske enn kun de ytre.

feks: jeg (oppvokst på bygda i bibelbeltet) var livredd for tatoverte folk med langt svart hår eller piercinger, men da jeg kom i klasse med en slik fyr for lenge siden så fant jeg ut att piercing/tatto ikke betyr trøbbel, meg og han er nå bestekompiser og jeg har selv hatt piercing både her og der og skal nå få tattoo.

til dere som har "ekstreme" utseender: Vis litt respekt dere også og ikke forvent att hver og allmann
ønsker og se deg blotte det ene og det andre og fortelle vilt om "moddingen" deres.

ble ikke ferdig men orka ikke skrive mer.. Me out!
Det er absolutt mye som er fint, og kanskje nyttig som noen her nevte, men også mye som går over mine grenser. Ta f.eks de med mye tattoveringer og piercinger som jobber i serviceyrker. Kommer jeg inn i en butikk og ønsker hjelp så forventer jeg at de ansatte ser profesjonelle, anonyme og respektable ut. Det har ingenting med at jeg ikke liker mennesker som "pynter" på kroppen sin, men det har noe med tilit å gjøre. F.eks i en elektrobutikk så går jeg heller til en som ser presentabel ut, enn det stikk motsatte. Jeg har mer tillit til de som ser "normal" ut. (Hva man legger i ordet normal er helt opp til enhver, men jeg har min mening om hva som er "normalt")

Dette er ikke noe jeg aktivt ser etter og unngår, men noe i underbevisstheten som sier meg at de som ser representable ut er mer dedikert i jobben og tar ting mer seriøst. Det trenger ikke være slik, men sånn er det med meg.

Min grense ligger generelt ved det som kan skjules under en fin skjorte med krage. Bare ansiktet og håret ser nogenlunde normalt ut og alt annet er skjult, så er det innenfor grensene.

I jobbsammenheng er det heller ingen tvil om hvem jeg ville ansatt. Hadde det stått mellom en med og en uten piercing og tattovering i ansiktet hadde jobben glatt gått til han uten. Et rent og ordentlig utseende utstråler mer respekt, proffesjonalitet og tillit.
xtapolapocetl: Kjenner du til at noen som har tatt dermal punch i brusken på øret har fått problemer med hodepine og lignende? Vistnok fordi man fjerner nerver og akupunktørpunkter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Etter piercinger og tatoveringer så sier det stopp for meg. (Ikke det at jeg har det.)

Når man begynner å amputere for moroskyld er det noe rart med personen, men jeg har hørt om folk som er besatt av å amputere lemmer. De er rett og slett syke (altså at de har en sykdom) og gjør alt for å kunne utføre amputasjonen.

Scarification ser jeg ikke poenget med. Det er en smertefull ting å gjøre, og jeg vet ikke helt om utfallet alltid blir det peneste...

Implants virker vondt, og jeg ser ikke noe poeng her heller..? Jeg vet ikke helt hvor det passer seg best, og ser finest ut. Horn i pannen for eksempel, hvorfor gjør man det?

Men, generelt sett gjør man hva man vil med kroppen sin. Ingen burde ha rett til å nekte andre å fikse på kroppen sin, de fleste som holder på med dette burde vite hva de går med på. Og ha meninger og hva de vil, og kunne argumentere bra for valgene sine.
Vel, Jeg personlig ser ikke noe galt med noen av tingene. Jeg syns det er litt for mye med å amputere ettersom du fjerner kroppsdeler ( Kanskje de rett og slett ikke ønsker den fingeren, eller noe. Men alikevel syns jeg det blir for mye rett og slett p.g.a de fjerner noe av det de ble født med, og hindrer dem kanskje i å gjøre ting de normalt skulle kunne gjort.) Scarification og Implants syns jeg er jævlig tøft, Men vet ikke om jeg hadde klart å sette silikon i panna.( Ettersom det er for synlig) - Vel, skal få satt inn implant i armene tenkte jeg, Kuler fra albuen og ned - Noen som vet hvor dette kan gjøres i oslo? I tilleg til Pris antydning.
Sist endret av Saint123; 28. februar 2009 kl. 01:40.
Er jo kult med han ene duden som hadde en tattoo av ei dame på armen, så hadde han silikonimplants med puppene hennes! Ikke FOR ekstremt heller, iogmed at det var på armen.
Uff jeg så på noen av bildene O_o Og de der implantat greiene var bare helt syke, og ikke spesielt fine. Men det er jo kun det jeg syns, det er sikkert noen der ute som syns det er vakkert. Selv synes jeg til og med scarification er for drøyt, virker som det går ut på mest mulig smerte. Altså hvorfor ikke bare tatovere seg? Menn det kommer jo helt an på hva du tatoverer også, det finnes mange merkelige valg om hva folk vil ha på kroppen sin.