Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2969
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bakgrunn

Jeg jobber i en bransje der det er ekstremt mye snusk fra oppdragsgivers side. Bransjen har ikke egen fagforening og klienter gir i hovedsak oppdrag til freelancere og ENK.

Facebook-grupper o.l. med «bransjesnakk» blir kjapt infiltrert av oppdragsgivere og stengt med bakgrunn i Konkurranseloven. Konkurranseloven forbyr bl.a. freelancere å diskutere lønn på annet enn helt generelt grunnlag. Dette er selvsagt veldig fordelaktig for dem som kjøper våre tjenester.

Dette lager grunnlag for utnytting av arbeidskraft. Vi snakker trusler, underbetaling, mangel på kontrakt, etc.. Setter du deg til motverge, risikerer du å bli svartelistet i hele bransjen. Flere har vært i kontakt med advokat eller gått til media, uten å vinne frem da mye av «snusket» faktisk er fult lovlig, om enn i en gråsone.

Jeg ønsker derfor å lage et nettsted eller forum der freelancere kan være åpne om sine erfaringer. Hovedformålet er advarsel, spesielt med tanke på alle de nye, håpefulle som ofte blir et lett offer for denne bransjen.

Spørsmål
  • Hvor åpen er det mulig å være før jeg kommer i klammeri med loven? Risikerer jeg å kunne bli anmeldt for f.eks. ærekrenkelse ved å videreformidle andres erfaringer? Firmanavn? Fornavn og etternavn, eller kun fornavn? Ingenting av det som blir publisert er av en art som vi ikke allerede har vært opp til diskusjon i media ved flere anledninger.
  • Kan jeg nevne navn på oppdragsgiver? Hvis ikke, holder det med kallenavn, eller må jeg kjøre [REDACTED]?
  • Hvis oppdragstakerne ikke har skrevet under kontrakt med taushetsplikt, endrer dette vilkårene for denne typen anonym åpenhet?
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva slags bransje er det ?
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva slags bransje er det ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det relevant?

Den er norsk, har liten grad av utenlandsk arbeidskraft, og har generelt godt renommé. Den er ikke kjent for å drive snusk i utlandet, dyremishandling, mafiavirksomhet, etc., etc., hvis det er det du lurer på.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mer interessant å vite hva slags bransje det er.
Hvorfor må det holdes hemmelig ?
Du er jo anonym her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis man kan ha en nettside der man deler negative opplevelser om utleiere, hvorfor kan man ikke ha en om firma?
https://svartelista.wordpress.com/

Tror ikke det er noe problem å diskutere lønnsforhold, oppførsel av arbeidsgivere m.m. Man har f.eks glassdoor som brukes mye innenfor IT bransjen. Super standard greie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Glassdoor

Dessverre er det dårlig kultur for å diskutere lønn i Norge. Fleste norske arbeidere med høy kompetanse i privat sektor er underbetalt kraftig.
Sist endret av cesece; 17. oktober 2021 kl. 04:44.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et kjapt søk ga meg et gammelt blogginnlegg om samme tema, med forslag til løsninger.

Konkurranseloven har blitt brukt som argument for at utøvere ikke kan diskutere eller lage veiledende satser. Tegnerforbundet tar derfor ansvar, og presenterer en liste med veiledende satser. Listen er Tegnerforbundets anbefaling og kan ikke regnes som prissamarbeid. - https://www.tegnerforbundet.no/press...onn-for-arbeid