Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 10243
Har virkelig tannleger kapasitet, personell og kunnskap til å administrere narkose?

Hvis man opereres på sykehus er det egne fagpersoner (Anestesisykepleier) til
stede som kun har ansvaret for narkosen og å ha oversikt over hvordan kroppen reagerer.
Sist endret av vindaloo; 25. oktober 2021 kl. 12:09.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har virkelig tannleger kapasitet, personell og kunnskap til å administrere narkose?

Hvis man opereres på sykehus er det egne fagpersoner (Anestesisykepleier) til
stede som kun har ansvaret for narkosen og å ha oversikt over hvordan kroppen reagerer.
Vis hele sitatet...
Jeg går til offentlig tannlege og da det ble snakk om narkose måtte jeg til en privat pga at de hadde avtale med en anestilege.
Så en vanlig tannlegepleier kan ikke sette narkose nei.
Hos tannlegen jeg går til fikk jeg et skriv om våken sedasjon. Der står det at fra faglig hold menes det at Halcion er et bedre preparat en f.eks valium. Halcion er benzo med halveringstid fra 1,5 - 5 timer. Henter 2 (0.25mg pr tablett) før timen/ får med timen før, og tar 30-40 minutter før (smelte under tungen), funker bra. Stod i det skrivet at det også brukes Dormicum nesespray 5-10 mg når man setter seg i stolen, funker med en gang.
Mvh
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen her som har erfaring med midazolam hos tannlegen? Hadde lystgass (lå stiv som en stokk fordetom) sist gang og nå skal jeg i gang med 3 større inngrep og har fått vite at jeg skal få midazolam.. Rett å slett nysgjerrig på om noen med tannlegeskrekk har positiv erfaring med det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har virkelig tannleger kapasitet, personell og kunnskap til å administrere narkose?

Hvis man opereres på sykehus er det egne fagpersoner (Anestesisykepleier) til
stede som kun har ansvaret for narkosen og å ha oversikt over hvordan kroppen reagerer.
Vis hele sitatet...

Noen klinikker tilbyr dette. De har da tilknyttet seg anestesileger, og har det samme utstyr som på et sykehus hva anestesi angår. Tannlegen fikser bare tennene.
Noen tannleger driver med våken sedasjon IV. Det er høyst omdiskutert i tannlegeforeningen.

Vanligst er Valium el.lign. For barn Dormicum, flytende (midazolam)
Jeg har god erfaring med midazolam men ikke i sammenheng med tannlegen. Det jeg kan si om midazolam er at det er den absolutt beste benzoen jeg har prøvd. Den er veldig kraftig så jeg tror du vil ha godt utbytte av den mot tannlegeskrekk. Det er dessverre ikke noe vidunderkur men det vil hjelpe.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Steelseries87 Vis innlegg
Noen her som har erfaring med midazolam hos tannlegen? Hadde lystgass (lå stiv som en stokk fordetom) sist gang og nå skal jeg i gang med 3 større inngrep og har fått vite at jeg skal få midazolam.. Rett å slett nysgjerrig på om noen med tannlegeskrekk har positiv erfaring med det.
Vis hele sitatet...
God erfaring med flytende midazolam hos tannlegen. Lenge slitt med tannlegeskrekk, men ikke vært noe problem etter at jeg fikk prøve med nevnte preparat. Blir god og avslappet i løpet av 15 minutter etter inntak, både i kropp og sinn. Medfører gjerne betydelig svekket balanse, litt som å være full. Fungert såpass bra for min del at jeg ligger i halvsøvne og hører på musikk under behandling, og går fra behandling med et smil om munnen.

Alt i alt gjort underverker for min tannlegeskrekk, og dermed også for tannhelsen.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk rohypnol sist, fungerte ekstremt dårlig siden jeg står fast på benzo mtp. krysstoleranse. Noen unarkomane erfaringer med lystgass? Ellers blir det narkose.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk rohypnol sist, fungerte ekstremt dårlig siden jeg står fast på benzo mtp. krysstoleranse. Noen unarkomane erfaringer med lystgass? Ellers blir det narkose.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke narkoman, men jeg sliter såpass med tannlegeskrekk at det ikke fungerte for meg desverre.

Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
God erfaring med flytende midazolam hos tannlegen. Lenge slitt med tannlegeskrekk, men ikke vært noe problem etter at jeg fikk prøve med nevnte preparat. Blir god og avslappet i løpet av 15 minutter etter inntak, både i kropp og sinn. Medfører gjerne betydelig svekket balanse, litt som å være full. Fungert såpass bra for min del at jeg ligger i halvsøvne og hører på musikk under behandling, og går fra behandling med et smil om munnen.

Alt i alt gjort underverker for min tannlegeskrekk, og dermed også for tannhelsen.
Vis hele sitatet...

Da satser vi på at det gjør susen og de får gjort det de skal! Takk for svar!
Sist endret av Steelseries87; 5. mars 2023 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tropisk Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk valium og rohypnol. Ja, de gir faktisk rohypnol enda tannleger. Jeg fikk en valium til dagen før, og en valium til dagen etter som jeg skulle ta sammen med rohypnolen. Det for å trekke tennene. SÅ gav de beskjed om at de anbefalte og ha med meg følge så jeg ikke gikk rabaldas i byen. De hadde jeg ikke med meg å det gikk fint. Dette var for ca 1.5 år siden.
Anonym bruker
"Tropisk Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk valium og rohypnol. Ja, de gir faktisk rohypnol enda tannleger. Jeg fikk en valium til dagen før, og en valium til dagen etter som jeg skulle ta sammen med rohypnolen. Det for å trekke tennene. SÅ gav de beskjed om at de anbefalte og ha med meg følge så jeg ikke gikk rabaldas i byen. De hadde jeg ikke med meg å det gikk fint. Dette var for ca 1.5 år siden.
Vis hele sitatet...


Rettelse: Trekke en tann. Ikke alle.