Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 16247
Det handler også om respekt! Maler du der flere ser det, jo bedre er det, og tog er noe av det beste
30 millioner brukes årlig!
Det å ansette 10 securitasfolk til å passe på dette vil koste hva? 5mill?

Problemet er vell når banen parkeres, for de nye banene har kameraer inni, så når det er "stengt" er det problemet oppstår, tipper jeg... Ha et par jævla vektere da på stedene t-banene er parkert på!

Sitat av torsken Vis innlegg
En kamerat av meg tilføyer:
En annen interessant ting ved graffiti er at en del av de som driver med det faktisk har toppkarakterer fra skolen og gode jobber, og har graffiti som eneste vandel. De kler seg fint, hører på vanlig musikk, har familie og venner som sitter hjemme og ikke aner noe om aktivitetene deres.

Slimp: Yo from a fellow grafforum-member
Vis hele sitatet...
jeg vet ikke hvor bra jobb man kan ha som unggutt da men man kan neppe være noen for form sjef i en bedrift og drive store deler av natta med tagging!
Jeg er ikke tilhenger av tagging, men må se meg enig. Det viktigste er å være i rute.
Hvor mnage kommer til å slutte å ta t-banene p.g.a tagging.?
Tagging på t-banen er vel nesten et ikke eksisterende problem lenger, tror ikke jeg har sett en eneste tag på t-banen på en liten evighet. Har hørt at de nye vognene gjøre at det er veldig lett å vaske bort, eller er det sånn at sporveien har blitt flinkere til å vaske t-banen kjapt?
Det hadde vært kult om Oslo kommune hadde fått inn noen ordentlige grafittikunstnere som kunne fargelagt noen av de grå og kjedelige murveggene. Mye grafitti kan være veldig fint, men er enig at det bare ser dumt ut når de bare tagger "navnet" sitt. Men, noe problem er det ikke at hver jævla undergang er nedtagga.
Føler bare for å få ut litt hat. så ferdig filmen "Grovt skadeverk" og blir rett og slett irritert over såkalte "bombinga" eller hva det kalles. Ned tagger insiden av flere vogner med signaturer ser bare jevlig stygt ut. og hva er hensikten med og kaste bøtter med maling over tog vognene egentlig ? ser ikke helt hva dere skal fram til med det. forstår at "bombing" og signaturer over alt skal gi "rep" men for de fleste i norge er det bare en tilfeldig stygg krussedull. no offence til dere graffiti/taggere/bombere eller hva dere er, men dette er bare mine "10 cents" om saken.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Føler bare for å få ut litt hat. så ferdig filmen "Grovt skadeverk" og blir rett og slett irritert over såkalte "bombinga" eller hva det kalles. Ned tagger insiden av flere vogner med signaturer ser bare jevlig stygt ut. og hva er hensikten med og kaste bøtter med maling over tog vognene egentlig ? ser ikke helt hva dere skal fram til med det. forstår at "bombing" og signaturer over alt skal gi "rep" men for de fleste i norge er det bare en tilfeldig stygg krussedull. no offence til dere graffiti/taggere/bombere eller hva dere er, men dette er bare mine "10 cents" om saken.
Vis hele sitatet...

Du må ikke glemme at det er store forskjellder på "tagging" og "graffiti". Der jeg kan være svært enig med deg i at tagging ikke er noe spessielt pent å se på, må jeg også si at det er derrimot ikke grå vegger og/eller slitne vinduer/t-bane seter heller. når det kommer til "bombingen" er dette en form for kreativitet og skal ikke fnyses av. selv om jeg ikke personelig liker Edvard Munch betyr det vel forsåvidt ikke at det ikke er kunst, eller at enkelte mennesker ville gitt en arm for å ha et maleri i stua. Alle mennesker har en egen smak når det kommer til kunst og dekorasjon. Hovedpoenget er vel som sagt at mennesker har forskjellige interesser og meninger, å så lenge det ikke skal ha noe rellevant skade på veggene/togene så mener jeg de skal få gjøre som de vil.

Ps. Jeg kan se at påpekte eksempel passer dorlig til saken, men kom ikke på noe bedre i slenge.
Sitat av TheView Vis innlegg
Tagging på t-banen er vel nesten et ikke eksisterende problem lenger, tror ikke jeg har sett en eneste tag på t-banen på en liten evighet. Har hørt at de nye vognene gjøre at det er veldig lett å vaske bort, eller er det sånn at sporveien har blitt flinkere til å vaske t-banen kjapt?
Vis hele sitatet...
Ny lov, toget/ t-banen får ikke forlate stasjonen/må returnere for vask før dem får dra
Sitat av Zitto Vis innlegg
Ny lov, toget/ t-banen får ikke forlate stasjonen/må returnere for vask før dem får dra
Vis hele sitatet...
Lov og lov fru Blom. Policy kalles det vel heller...
Og lurer bare på en ting til, hvorfor blir ikke busser etc bombet?
de står jo åpent i det fri, ingen port eller noe, likevell har jeg aldri sett en buss som er bombet
Hobby Filosof
Sitat av Zitto Vis innlegg
Og lurer bare på en ting til, hvorfor blir ikke busser etc bombet?
de står jo åpent i det fri, ingen port eller noe, likevell har jeg aldri sett en buss som er bombet
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er et stort mangfold av busser og ta av, de setter den 'bombede' bussen til siden, og erstatter den med en ny en. Deretter vaskes den 'bombede' bussen, og blir tatt ibruk igjen ..

Tro meg, det er utprøvd det og
Takk
har alltid lurt på det!
ser bussene står åpent
Sist endret av Zitto; 5. juni 2011 kl. 20:59.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Zitto Vis innlegg
Takk
har alltid lurt på det!
ser bussene står åpent
Vis hele sitatet...
Dessuten har alle bussene et lag med voks, så man bare tar og vasker av malingen med varmt vann.
Sitat Bare Egil: "Hvis du synes tagging er så jævla tøft, kan du ta og tagge deg sjæl i ræva"

http://www.youtube.com/watch?v=8cDAr2qkKGo





Dette derimot, er kunst.

http://img233.imageshack.us/img233/3072/grafitti1.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/5853/graffitiface.jpg
Sist endret av stagg; 6. oktober 2011 kl. 17:54.
Som mange har skrevet før er dette et utdiskutert emne som har blitt tatt opp utallige ganger før. Selv tilhører jeg de som mener at taggere kan dra til helvete.

Først, her er min definisjon av skillet mellom grafittikunstnere og taggere:

Grafittikunstnere maler bilder, objekter, hvor det er et motiv og hvor det er lagt ned innsats. Dette er den typen jeg støtter og GJERNE skulle ha sett på offentlige bygninger!

Taggere er drittunger i alle aldre som tar en boks eller tusj, drar den langs en vegg - gjerne så sentralt som mulig for at det skal fornærme øynene til så mange som mulig - og kanskje tegner opp en skjev bokstav eller to. Disse fortjener juling, og om jeg noen gang ser noen gjøre dette på min bygning tar jeg ikke hensyn til alder eller kjønn.

Til alle de som forsvarer tagging, altså de som bare tegner opp et random ord eller drudler på inngangsdøra til noen, så vil jeg bare bed dere om å skjerpe dere. Denne type aktivitet kan sammenlignes med at jeg skulle dratt hjem til deg tusja på døra til rommet ditt. Hva synes du om det?

Jeg synes det bør settes i gang et prosjekt hvor forskjellige grafittikunstnere får lov til å f eks male veggene på offentlige bygg, at de med talent får utfolde seg slik. På denne måten får GKere utfolde seg og gjøre det de elsker, mens samfunnet får noe flott å se på.

Å forsvare stygg tagging med at det er en "markering" blir bare tåpelig. Skal jeg begynne å pisse på bygninger, da? For å "markere"?
Å forsvare vold mot et annet menneske fremfor maling på en død overflate blir tåpelig.

Markering av seg selv er essensen i graffiti, at du ikke skjønner det finner jeg ganske merkelig. Reklame plassert utendørs fungerer akkurat på samme måte, noe trangsynte idioter aldri vil forstå.
De fleste jeg har snakket med som tagger, gjør det nettopp fordi det er ulovlig. Noen vil kalle det kriminelt, andre kan kalle det et eventyr. Jeg leste en sitat som var utrolig bra, husker dog ikke helt hvem som var brukeren:

"When you live in a society that has abolished adventure, the only adventure left is to abolish the society".

Om tilfellet var at NSB sporveier gjør som trådstarter sier, vil det ikke lenger være et ulovlig og spennende eventyr, men heller en kjedelig ting alle kan finne på å gjøre når dem vil. Da er det ikke like spennende lenger. Akkurat som legalisering av marijuana, men det er en annen sak.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Å forsvare vold mot et annet menneske fremfor maling på en død overflate blir tåpelig.

Markering av seg selv er essensen i graffiti, at du ikke skjønner det finner jeg ganske merkelig. Reklame plassert utendørs fungerer akkurat på samme måte, noe trangsynte idioter aldri vil forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det å spraye maling på inngangsdøra til noen - for så å forsvare dette med at det er en "markering" - er både tåpeligere og mer trangsynt. Eller ser du ikke den?

Mener du virkelig at det skal være greit at folk sprayer maling på en annen persons eiendeler/eiendom, med en inngangsdør som det første og beste eksempelet jeg kommer på?

Én ting er offentlige bygg, det er iallfall noe som tilhører taggeren i like stor grad som alle andre. Men et hus eller en leilighet tilhører en spesifikk person, og da er det den personen som skal bestemme hvorvidt døra eller veggen deres skal dekkes med maling og dårlig tegna bokstaver.

Du viser til reklame for å rettferdiggjøre tagging. Her påpeker jeg bare nok en gang at reklame blir plassert i offentligheten, med tillatelse fra de rette instansene, ikke på private bygg. Du ser ikke reklame for HM på inngangsdøra mi f eks, eller din egen, med mindre du selv vil det.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke er noen motstander av grafitti, kun av det jeg kaller tagging, nemlig den tankeløse, idiotiske skriblingen av malingsstreker og bokstaver som ødelegger utseendet på bygninger.

Veggmalerier synes jeg er kult, uansett. Selv når det er et motiv jeg selv ikke synes er fint, setter jeg pris på bygninger med malerier på seg, nettopp fordi det garantert er noen som liker det. Det beriker byen, mener jeg.

Det burde settes opp et system for godkjenning av grafittikunstnere, slik at de som har kompetansen til det kan få utfolde seg i offentligheten. De som vil lære og ikke er så gode enda bør få et sted å øve.
Først og fremst; Innlegget mitt gikk ut på om det er greit å utøve vold mot en som tagger. Deretter påpekte jeg at reklame fungerer på samme måte. Det handler om å bli sett, få oppmerksomhet, noe mesteparten av livet i seg selv handler om.

De som tagger på bygårdsdører er de samme som lager fine veggmalerier. Lettere sagt; signaturen til en graffitikustner brukes på forskjellige måter. Skillet mellom tags og pieces blir alltid misforstått med tagging og graffiti, noe som er helt feil.

En tag (signatur) er like mye en del av graffiti som et veggmaleri (en piece), og det er like mye estetikk i en tag, selv om du ikke klarer å se det. Står det derimot "du er en kuk" eller "jævla svin", er det ikke graffitimalere som står bak.

Forresten, hvis du ikke liker reklamen har du ingenting du skulle ha sagt, men det er fortsatt sosialt akseptert, og nesten ingen hater det i så stor grad som de hater graffiti. Dessuten er det en uskreven regel at man bare skal male på det offentlige. Når det gjelder bygårder ses ikke det på som private hus eller en privat eiendel, som en bil e.l.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg vil påstå at det å spraye maling på inngangsdøra til noen - for så å forsvare dette med at det er en "markering" - er både tåpeligere og mer trangsynt. Eller ser du ikke den?

Mener du virkelig at det skal være greit at folk sprayer maling på en annen persons eiendeler/eiendom, med en inngangsdør som det første og beste eksempelet jeg kommer på?

Én ting er offentlige bygg, det er iallfall noe som tilhører taggeren i like stor grad som alle andre. Men et hus eller en leilighet tilhører en spesifikk person, og da er det den personen som skal bestemme hvorvidt døra eller veggen deres skal dekkes med maling og dårlig tegna bokstaver.

Du viser til reklame for å rettferdiggjøre tagging. Her påpeker jeg bare nok en gang at reklame blir plassert i offentligheten, med tillatelse fra de rette instansene, ikke på private bygg. Du ser ikke reklame for HM på inngangsdøra mi f eks, eller din egen, med mindre du selv vil det.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke er noen motstander av grafitti, kun av det jeg kaller tagging, nemlig den tankeløse, idiotiske skriblingen av malingsstreker og bokstaver som ødelegger utseendet på bygninger.

Veggmalerier synes jeg er kult, uansett. Selv når det er et motiv jeg selv ikke synes er fint, setter jeg pris på bygninger med malerier på seg, nettopp fordi det garantert er noen som liker det. Det beriker byen, mener jeg.

Det burde settes opp et system for godkjenning av grafittikunstnere, slik at de som har kompetansen til det kan få utfolde seg i offentligheten. De som vil lære og ikke er så gode enda bør få et sted å øve.
Vis hele sitatet...
Hvor Mange ganger har du sett en Tag på en Leilighets dør?
Sitat av blyanten Vis innlegg
Å forsvare vold mot et annet menneske fremfor maling på en død overflate blir tåpelig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Hvis ikke du respekterer at jeg ikke vil ha griseriet ditt på min eiendom, hvorfor skal jeg respektere at du ikke vil ha knust nese i ansiktet ditt?

Sitat av blyanten Vis innlegg
Deretter påpekte jeg at reklame fungerer på samme måte. Det handler om å bli sett, få oppmerksomhet, noe mesteparten av livet i seg selv handler om.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er totalt idiotisk. Reklame er at noen betaler noe andre for å benytte seg av deres eiendom. Begge får noe, og det er frivillig fra begge sider. Tagging er å sabotere andres eiendom mot deres vilje. Offeret må rydde opp, og den lille taggerdritten får løpe rundt og ødelegge andres eiendom, med mindre noen viser ham hvor landet ligger.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Som mange har skrevet før er dette et utdiskutert emne som har blitt tatt opp utallige ganger før. Selv tilhører jeg de som mener at taggere kan dra til helvete.

Først, her er min definisjon av skillet mellom grafittikunstnere og taggere:

Grafittikunstnere maler bilder, objekter, hvor det er et motiv og hvor det er lagt ned innsats. Dette er den typen jeg støtter og GJERNE skulle ha sett på offentlige bygninger!

Taggere er drittunger i alle aldre som tar en boks eller tusj, drar den langs en vegg - gjerne så sentralt som mulig for at det skal fornærme øynene til så mange som mulig - og kanskje tegner opp en skjev bokstav eller to. Disse fortjener juling, og om jeg noen gang ser noen gjøre dette på min bygning tar jeg ikke hensyn til alder eller kjønn.

Til alle de som forsvarer tagging, altså de som bare tegner opp et random ord eller drudler på inngangsdøra til noen, så vil jeg bare bed dere om å skjerpe dere. Denne type aktivitet kan sammenlignes med at jeg skulle dratt hjem til deg tusja på døra til rommet ditt. Hva synes du om det?

Jeg synes det bør settes i gang et prosjekt hvor forskjellige grafittikunstnere får lov til å f eks male veggene på offentlige bygg, at de med talent får utfolde seg slik. På denne måten får GKere utfolde seg og gjøre det de elsker, mens samfunnet får noe flott å se på.

Å forsvare stygg tagging med at det er en "markering" blir bare tåpelig. Skal jeg begynne å pisse på bygninger, da? For å "markere"?
Vis hele sitatet...
Begynn å piss da vel? Idiot, Det kan ikke sammenlignes på noen måte.
- Uansett, faktum av at tagging høre hjemme i en storby, er faktafaen. Dere som klager og tægging, hvis dere ser på tægging som stygt, så bør dere være veldig flinke med tusjen selv før dere kan si det er stygt. Tægz kan også gjøres på en fin måte, som regel mye bedre enn oss vanlige folk klarer å skrive til vanlig, så litt driti ut å si det er stygt bare fordi det er ulovlig.. Og folk som har drevet med tægging og græff over lengre tid, vet at man ikke sprayer på privat eiendom. Så at noen skal få trynet sitt knust pga privat eiendom ser jeg ikke som en trussel for noen av graffitisprayerne. For de gjør det uansett IKKE på privat grunn.
-Derimot har du smågutta som synes tægging og græff er fett, og skal begynne å prøve seg frem litt, og de vet ikke en dritt om graffitiens uskrevne lover, og da kan det fort gå utover privat grunn. Igjen da så blir det helt feil av de smågutta, men de lærer vel av å ødelegge privat eiendom om de får bøter. At folk skal true med juling osv, det er bare drit teit Håper nesten at de smågutta har svart belte i karata elns, så de kan vise han truende jævelen hva som skjer om man leker tøff..
Jeg tenkte bare på en ting da jeg leste dette og det var, Jeg er delvis enig i det du skriver TS men prøv og forestill deg at noen da kommer og tagger "Nazikors" el lignende. Sikkert ikke så mange som gjør det, men blir det greit og tagge banen ned, så skjer dette også.
Som trådstarter sier vil graffiti alltid være der og setter preg på bybildet. Tags og throw-ups er kanskje ikke like fint som gjennomførte piecer, men er uansett en stor del av greia. Er enig med at tags og piecer laget av drittunger er helt forjævlig, men alle må starte et sted. Uten det hadde vi ikke hatt flinke graffitikunstnere! Tags er også kunst!!

Filmen Infamy anbefales sterkt!
Flinke/profesjonelle malere kan i mine øyne gjerne lage fete pieces på kjedelige grå vegger, men da må også kommunen åpne for det. Ser vi har fått et fett maleri ved majorstua krysset (peace and love), og et fett maleri på solli plass (bak bagatelle). Mer av det, vekk med det jævla skribleriet rundt omkring. Stygt og unødvendig. T-banen skal også holdes ren for hærverk synes jeg. Dekorer kjedelige grå slitne vegger rundt omkring i byen, men ikke det jævla skribleriet som er overalt.
Sitat av madshit Vis innlegg
Begynn å piss da vel? Idiot, Det kan ikke sammenlignes på noen måte.
- Uansett, faktum av at tagging høre hjemme i en storby, er faktafaen. Dere som klager og tægging, hvis dere ser på tægging som stygt, så bør dere være veldig flinke med tusjen selv før dere kan si det er stygt. Tægz kan også gjøres på en fin måte, som regel mye bedre enn oss vanlige folk klarer å skrive til vanlig, så litt driti ut å si det er stygt bare fordi det er ulovlig.. Og folk som har drevet med tægging og græff over lengre tid, vet at man ikke sprayer på privat eiendom. Så at noen skal få trynet sitt knust pga privat eiendom ser jeg ikke som en trussel for noen av graffitisprayerne. For de gjør det uansett IKKE på privat grunn.
-Derimot har du smågutta som synes tægging og græff er fett, og skal begynne å prøve seg frem litt, og de vet ikke en dritt om graffitiens uskrevne lover, og da kan det fort gå utover privat grunn. Igjen da så blir det helt feil av de smågutta, men de lærer vel av å ødelegge privat eiendom om de får bøter. At folk skal true med juling osv, det er bare drit teit Håper nesten at de smågutta har svart belte i karata elns, så de kan vise han truende jævelen hva som skjer om man leker tøff..
Vis hele sitatet...
Da skal jeg vise deg bilde av inngangsdøra til leilighetskomplekset mitt. Stygg, kronglete skrift av noe á la "OSO city crew" skrabla nedover døra. Men jeg tror selvsagt at "seriøse" graffitikunstnere ikke går på private bygg.

Men, det betyr ikke at det de gjør på offentlig bygg er greit.

http://www.groruddalen.no/getfile.ph...ging+hoved.jpg

Synes du det ovenfor er greit? Mener du at dette er graffitikunst?

Og selvsagt kan det sammenlignes med å pisse på ting når du sier at tagging er for å "markere seg". Akkurat som det å pisse på en bygning er en markering av seg selv som forårsaker ubehag for andre, er tagging på en vegg noe som markerer taggeren og forårsdaker ubehag.

At du sitter og forsvarer de som går rundt og sprayer maling på andres eiendom er nesten forbløffende for min del. At du ikke klarer å se det overtrampet noe sånt faktisk er vitner om at du har låst deg fast i det å skulle forsvare disse taggerne, uavhengig om de er flinke malere eller om de bare lager kvalm...
Sitat av madshit Vis innlegg
Uansett, faktum av at tagging høre hjemme i en storby, er faktafaen.
Vis hele sitatet...
Tagging hører ikke hjemme i lurvelefsa til mora di engang.

-Derimot har du smågutta som synes tægging og græff er fett, og skal begynne å prøve seg frem litt, og de vet ikke en dritt om graffitiens uskrevne lover, og da kan det fort gå utover privat grunn. Igjen da så blir det helt feil av de smågutta, men de lærer vel av å ødelegge privat eiendom om de får bøter. At folk skal true med juling osv, det er bare drit teit Håper nesten at de smågutta har svart belte i karata elns, så de kan vise han truende jævelen hva som skjer om man leker tøff..
Vis hele sitatet...
Så de som bomber t-banen er bare newbies?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg tenkte bare på en ting da jeg leste dette og det var, Jeg er delvis enig i det du skriver TS men prøv og forestill deg at noen da kommer og tagger "Nazikors" el lignende. Sikkert ikke så mange som gjør det, men blir det greit og tagge banen ned, så skjer dette også.
Vis hele sitatet...
altså om noen tegner et HAKEkors på en buss er ikke dette graffiti eller tagging det er en politisk mening og har ingenting med kunst å gjøre akkurat som om du reiser til statene der gjengene markerer gatene sine med signaturer men dette er heller ikke graffiti

graffiti er kunst å du kan fint putte inn en politisk mening i kunsten men om du derimot tar en tusj tegner et hakekors så blir ikke dette graffiti da graffiti artister har egne signaturer som er deres varemerke å et hakekors er et symbol som ikke vil kunne identifisere en person eller en gjeng

hunne godt forklart dere litt om historien bak graffiti å lifstilen men ser ut som de av dere som er imot alreda har bestemt dere å det mener jeg bare er trangsynt

mener dog ikke at folk skal kunne komme å lage kunst på bilen din eller husdøra di men bor du i en bygård så betyr ikke det at du eier hele byget heller da men du eier din leilighet å kommer noen på DIN ingangs dør å ikke felles døra er dette hærverk

DESUTEN ER ET HAKEKORS DIREKTE KRENKENDE FOR MANGE Å DETTE VILL BLI SLÅT NED PÅ

men uanset så skal man vell ikke forby ting fordi et fåtal misbruker det

skal man da forby folk å kjøre bil fordi noen kjører over grensa?
Sist endret av dildo-jonny; 5. november 2011 kl. 07:26.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Du er klar over disse menneskene som du så fint kaller "graffitikunstnere" også tagger? En piece er ikke noe annet en en stor tagg med design og stil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lovlig sex er sex mellom voksne samtykkende personer.
Mangler samtykket, er sex ulovlig = voldtekt.

Dekorasjon av fast og løs eiendom er lovlig med samtykke av eieren.
Mangler samtykket, er det ulovlig hærverk = kriminell virksomhet.

Selv "Picassoer" mangler retten til å utøve kunsten sin på andres eiendom uten tillatelse.
Ser ut som det er mange her som er imot graffitikunst uansett om det er lovlig eller ikke?
Relevant: Christian Ringnes bidrar til hærverk ved å la kjente gatekunstnere dekorere eiendommer i Oslo, mener Rusken-general Jan Hauger. - Stor kunst, svarer eiendomsmillionæren.

Til dere vil jeg gjerne ha feedback på mitt graffitiprosjekt for lovlig graffiti: http://finnvegg.no
To tråder relatert til finnvegg.no her på forumet:
Idé for en grafitti-nettside...
Trenger konstruktiv kritikk: FinnVegg.no

Siden har til nå fått én utlyst vegg på en russebuss mot betaling og et oversiktskart over lovlige vegger med kilder på at disse er lovlige...

Hvordan tror dere som er kritisk til graffiti generelt at denne nettsiden vil påvirke graffitikulturen her til lands?
Sitat av rdxz Vis innlegg
Dessuten har et samarbeid mellom Oslo Sporveier og taggere allerede vært prøvd i 1985, da noen folk fikk male en svær piece på Stovner T-banestasjon; lovlig. Sporveiene ombestemte seg etterhvert og innførte nulltoleransen.

Disse greiene har ført til et dypt hat for sporveiene, så er mange faktorer å ta med i regnestykket her, folkens.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke karakterisere den piecen på Stovner for "tagg", det var ren grafittikunst og den var faktisk JÆVLIG BRA.

Jeg forbinder tagging med "kruseduller" eller "signaturer" om du vil, stort sett laget av folk uten talent og med behov for å spre møkka si utover byen (hadde de levd for 5000 år siden er jeg sikker på at de hadde smurt avføring rundt omkring isteden).

Kan ikke fatte at de som er i miljøet, og som har talent innenfor grafitti, ikke er drit forbanna på tagge-fjortissene, det er jo tross alt de som ødelegger hele inntrykket folk har av "grafittikunst".

Nei, tagg dere selv i ræva var det noen som sa. Kanskje man skulle innføre som straff at taggere som ble tatt, fikk "Tatt av Oslo sporveier" tatovert i panna, gjerne med syre? :P

Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Det handler også om respekt! Maler du der flere ser det, jo bedre er det, og tog er noe av det beste
Vis hele sitatet...
Respekt azzz.....rezzpekt mann!

Neandertalervirksomhet fortjener ingen "respekt".
Sitat av znapper Vis innlegg
Kan ikke fatte at de som er i miljøet, og som har talent innenfor grafitti, ikke er drit forbanna på tagge-fjortissene, det er jo tross alt de som ødelegger hele inntrykket folk har av "grafittikunst".

Nei, tagg dere selv i ræva var det noen som sa. Kanskje man skulle innføre som straff at taggere som ble tatt, fikk "Tatt av Oslo sporveier" tatovert i panna, gjerne med syre? :P
Vis hele sitatet...
Toys og fjortisser er ikke godt mottatt i seriøse kretser, men problemet er at dagens nulltoleranse-politikk rundt grafitti fører til at de seriøse blir silt ut, og de useriøse får løpe fritt.

Det er mye lettere å kjøre anti-grafitti propaganda sålenge det bare er stygge eksempler ute å går. Ressursene og tiden som blir brukt på å motvirke grafitti rammer de seriøse artistene, som bruker tid og penger på en piece, og det fører til at de ikke gidder lenger. Samtidig koster det ikke en kvisete fjortiss et 5 øre å tegne en krussedull på buss-skuret, for de blir aldri tatt.

Grafitti kommer til å eksistere uansett hva man gjør, som xtapolapocetl åpnet med for 5 år siden, og jeg vil gå så langt som å si at det selv ville eksistert i en politistat. Spesielt i en politistat.

Nei, eneste måten å få noe godt ut av en situasjon hvor vi har massevis av mennesker som ønsker å gjøre noe med bybildet, er å sette seg inn i miljøet og kulturen og prøve å få en god dialog, evt. i det minste en tolerant lovgivning.
Sist endret av fetter; 24. februar 2012 kl. 12:47.
Sitat av znapper Vis innlegg
Jeg vil ikke karakterisere den piecen på Stovner for "tagg", det var ren grafittikunst og den var faktisk JÆVLIG BRA.

Jeg forbinder tagging med "kruseduller" eller "signaturer" om du vil, stort sett laget av folk uten talent og med behov for å spre møkka si utover byen (hadde de levd for 5000 år siden er jeg sikker på at de hadde smurt avføring rundt omkring isteden).

Kan ikke fatte at de som er i miljøet, og som har talent innenfor grafitti, ikke er drit forbanna på tagge-fjortissene, det er jo tross alt de som ødelegger hele inntrykket folk har av "grafittikunst".

Nei, tagg dere selv i ræva var det noen som sa. Kanskje man skulle innføre som straff at taggere som ble tatt, fikk "Tatt av Oslo sporveier" tatovert i panna, gjerne med syre? :P



Respekt azzz.....rezzpekt mann!

Neandertalervirksomhet fortjener ingen "respekt".
Vis hele sitatet...
Så du tror ærlig talt at miljøet er satt opp av taggere og graffitikunstnere? Og at ingen gjør begge deler?