Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7018
Sitat av slashdot Vis innlegg
At noko drep kreftceller en rimelig grei indikasjon på at det er eit giftstoff som kan drepe andre celler også.
Vis hele sitatet...
.... hverken thc eller cannabis generellt er definert som giftstoffer, da de ikke påfører skade i noe særlig grad på indre organer ved "normal brukerdose."

Og til både deg og felix poker: En er ikke nødt til å røyke cannabis slik at en forbrenning skjer.. Det kan spises eller fordampes for eksempel, som dere er klar over....
Sitat av Vargas Vis innlegg
.... hverken thc eller cannabis generellt er definert som giftstoffer, da de ikke påfører skade i noe særlig grad på indre organer ved "normal brukerdose."
Vis hele sitatet...
Det betyr også at det ikke vil kunne drepe kreftceller ved "normale brukerdoser". Kreftceller er i all hovedsak vanlige celler (bortsett fra at de deler seg ukontrollert, that is).
Sitat av Vargas Vis innlegg
Og til både deg og felix poker: En er ikke nødt til å røyke cannabis slik at en forbrenning skjer.. Det kan spises eller fordampes for eksempel, som dere er klar over....
Vis hele sitatet...
Joda, men studien det her gjelder sammenlikner jo cannabisrøyking med tobakksrøyking, så hva annet du kan gjøre med cannabis er jo uinteressant i denne sammenheng.
Sist endret av felix_poker; 9. juni 2010 kl. 17:18.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det betyr også at det ikke vil kunne drepe kreftceller ved "normale brukerdoser". Kreftceller er i all hovedsak vanlige celler (bortsett fra at de deler seg ukontrollert, that is).
Vis hele sitatet...

OK! Jeg ser hva du mener, og jeg er fullt klar over hva kreftceller er....
Da vil man jo teoretisk kunne si at cannabis (merk: ikke røyking) hverken
er kreftframkallende eller egnet til kreftbehandling, men ikke har noen påvirkning på kreft i det hele tatt??


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, men studien det her gjelder sammenlikner jo cannabisrøyking med tobakksrøyking, så hva annet du kan gjøre med cannabis er jo uinteressant i denne sammenheng.
Vis hele sitatet...
Ok... i undersøkelsen har de brukt jointer som cannabis, mens dette i virkeligheten er tobakk med cannabis oppi. Dermed vil "den rene cannabisrøykeren" de snakker om, også få i seg tobakk. Men dette kan man faktisk godta siden "de fleste" mekker med tobakk, så dette gir en god virkelighetsgjengivelse.

Så må det også ses på hvor ofte en gjenomsnittlig cannabisrøyker i New Zealand faktisk røyker.

"Cannabisbruk kan alt være skyld i hvert 20. lungekrefttilfelle på New Zealand, slår Beasley fast."

Hvis det er som de sier, at en joint = 20 sigaretter, og majoriteten av cannabisrøykerne røyker mer enn 1 joint om dagen, kan dette stemme..
Men de legger ikkke ved statistikk som dokumenterer dette!

Dessuten kan man ikke "slå fast" noe som "kan være skyld i"..
Svakheten i det faglige språket kan tyde på en undersøkelse med store usikkerheter..

Jeg sier jo selvsagt ikke at det er kjernesunt for lunger og kropp å røyke cannabis (selv er jeg avholds), det vet jeg at det ikke er.. Er bare litt kritisk til en undersøkelse..
Sitat av Vargas Vis innlegg
Da vil man jo teoretisk kunne si at cannabis (merk: ikke røyking) hverken
er kreftframkallende eller egnet til kreftbehandling, men ikke har noen påvirkning på kreft i det hele tatt??
Vis hele sitatet...
Nei. At et stoff i normale doser ikke fører til celledød, betyr ikke at det ikke kan føre til mutasjoner, som igjen fører til ukontrollert celledeling. At cannabis er ekstremt kreftfremkallende tviler jeg på, men vi kan ikke utelukke at cannabisinntak, selv via andre inntaksmetoder enn røyking, kan spille en rolle for om en person utvikler kreft eller ikke.

Sitat av Vargas Vis innlegg
Ok... i undersøkelsen har de brukt jointer som cannabis, mens dette i virkeligheten er tobakk med cannabis oppi. Dermed vil "den rene cannabisrøykeren" de snakker om, også få i seg tobakk. Men dette kan man faktisk godta siden "de fleste" mekker med tobakk, så dette gir en god virkelighetsgjengivelse.

Så må det også ses på hvor ofte en gjenomsnittlig cannabisrøyker i New Zealand faktisk røyker.

"Cannabisbruk kan alt være skyld i hvert 20. lungekrefttilfelle på New Zealand, slår Beasley fast."

Hvis det er som de sier, at en joint = 20 sigaretter, og majoriteten av cannabisrøykerne røyker mer enn 1 joint om dagen, kan dette stemme..
Men de legger ikkke ved statistikk som dokumenterer dette!

Dessuten kan man ikke "slå fast" noe som "kan være skyld i"..
Svakheten i det faglige språket kan tyde på en undersøkelse med store usikkerheter..

Jeg sier jo selvsagt ikke at det er kjernesunt for lunger og kropp å røyke cannabis (selv er jeg avholds), det vet jeg at det ikke er.. Er bare litt kritisk til en undersøkelse..
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer ikke undersøkelsen, og den er absolutt ikke 100% conclusive! Jeg pekte bare på at det var cannabisrøyking som var undersøkt, ikke andre inntaksmetoder av cannabis, og at de kreftfremkallende faktorene derfor kan oppstå under forbrenningen, selv om de (muligens) ikke var tilstede i utgangspunktet.
Sist endret av felix_poker; 10. juni 2010 kl. 08:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror rett og slett at det kan være filteret, jointfilteret som folk lager er så mye mer usunt enn det type filter som er på sigaretter!
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Tror rett og slett at det kan være filteret, jointfilteret som folk lager er så mye mer usunt enn det type filter som er på sigaretter!
Vis hele sitatet...
Aaah, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på xD... litt rart egentlig!
Det er ikke sikkert at det er cannabisen som skaper den økte kreftrisikoen, men mangelen på et vanlig sigarettfilter som filtrerer bort mange uønskede, kreftframkallende stoffer.

Man burde gjøre et nytt studie, hvor man lot folk røyke 1 joint om dagen med KUN tobakk. Dersom kreftrisikoen ikke falt, ville man konkludere med at det er tobakken/filter-greia som øker risikoen for kreft, og ikke cannabis. Men dersom kreftrisikoen faktisk sank, ville man konkludere med at cannabis faktisk er kreftframkallende.

Man burde også gjøre joints-forsøk med andre urter/planter som har liten/ingen kreftrisiko, for å se om cannabis virkelig er kreftframkallende..