Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1887
Jeg jobber et sted hvor arbeiderne har to betalte kvarterspauser i tillegg til 30 minutters lunch. En av gutta falt og slo seg stygt på isen i pausen i går kveld, og måtte gå hjem. Tradisjonelt betaler firmaet ut full dagslønn til de som har skadet seg på jobb og må gå hjem, men sjefen mener at det er å regne som fritid siden det skjedde i pausen, og at han dermed ikke har krav på lønn for tiden vedkommende var borte.

Det nærmeste jeg kommer relevant info hos Arbeidstilsynet er

Dersom arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes
med i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Her trenger ikke arbeiderne å være på arbeidsplassen i arbeidstiden, og det finnes tilfredsstillende pauserom. Dog er pausene betalt (regnet med i arbeidstiden), som nevnt, og dette skjedde på arbeidsplassen.

Det kan virke som om søkekreativiteten min er litt på halv tolv i dag, så jeg spør her: Vet noen her nok om dette til å gi meg en definitivt fasit?
Du/han bør skaffe seg bladet Velferd (2008-5). Der er det en artikkel som heter: "* Trygderett: Skadet seg i en pause på jobben – ble nektet yrkesskadeerstatning". Det burde være svært relevant, i allefall for å få en definisjon om pause er jobb eller ikke.

http://www.velferd.no/arkiv.html
DT svikter aldri

Takker!