Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4318
Siden ingen har postet noe om dette enda, og fordi jeg syns saken fortjener en tråd: VG meldte i går at "Norges forskningsråd har gitt 3,5 millioner kroner til psykolog og forsker Pål-Ørjan Johansen og stipendiat Teri Krebs for å studere om MDMA kan hjelpe personer med angst."

"Dermed blir Norge det første landet som offentlig støtter forskning på dette."

Jeg gratulerer Norges forskningsråd med å bli første statlige institusjon, noe sted i verden, som tør å støtte noe sånt. For meg er ikke selve MDMA'en særlig kontroversiell, da det synes åpenbart at den kan være et fantastisk hjelpemiddel i nettopp angstrelaterte saker. Men jeg ønsker velkommen etter, lykke til med forsøkene, og ser dette som et riktig skritt på veien tilbake til fornuftstyrt forskning i psykiatrien, etter hallishysteriet som har rådet siden 70-tallet.
Godt med smør
Gratulerer ja.

Det er fint att noen begynner å kike pittelitt i det store potensiale enkelte droger har til å hjelpe angst og andre medisinske tilfeller.


Gratulerer for å ha tatt det steget som ingen andre har turt å ta. Eller tja, på en god stund vertfall
Jeg liker at Norge tar initiativ her.
Hvorfor ikke?
Det er viktig og være åpen for og prøve nye ting (Nye og nye), og jeg syntes at det er bra at de ptøver og bruke stoffet til og gjøre godt, dette virker som et godt alternativ til og trøkke folk full i lithium.
Vel, gode ting. Har stor tro på at MDMA kan gjøre mye i psykologien.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Det ble laget en tråd om dette for ca. to dager siden, men den ble slettet.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at xtapo har gitt litt mer kjøtt på beinet enn forrige trådstarter. Den forrige var knapt mer enn en link til vg, og vg kan vi lese selv.
Good shit! Norge har litt baller og fornuft allikevel. Jeg synes ikke MDMA er det beste, men det har og kan jo fortsatt bli nyttig. Uansett så er vel dette et skritt i riktig retning, og hvis denne forskningen har noen gode resultater så kan det hende at flere kommer løpende? Gode resultater tror jeg det også får, for alle som har prøvd -ren- MDMA vet hvordan det føles, og den tilstanden der kan brukes til mye (ihvertfall første gang).
Sist endret av Sky; 30. desember 2008 kl. 15:10.
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg synes ikke MDMA er det beste, men det har og kan jo fortsatt bli nyttig.
Vis hele sitatet...
MDMA burde vel være et av de bedre stoffene å starte med, sett fra vårt ståsted. Grunnen er at det antakeligvis kommer til å fungere så bra og gi så gode resultater at det legger et godt grunnlag for videre forskning på illegale substanser. Selv om forskning på f.eks LSD og sopp er mye mer interessant, så åpner det for mye mer problemer enn det forsøk med MDMA gjør. Like greit å holde seg til noe som nesten garantert forbedrer situasjonen til forsøkspersonene.
Sist endret av Tias; 30. desember 2008 kl. 15:16. Grunn: fikset quote
Du har selvfølgelig helt rett i at MDMA er det beste stedet å starte og at forskning på LSD, psilocybin eller andre psykedelika kunne drasset med seg mye problemer og vansker (even tho det hadde vært mye mer interessant å se forskning her, som du påpekte). Jeg snakket litt ut av rassen, men vi får håpe at denne forskningen blir bra og kan bevise potensialet disse stoffene har for å hjelpe på en måte ikke noe annet kan, og at prosjektet ligger hos personer som vet hva de driver med.
Sist endret av Sky; 30. desember 2008 kl. 15:29.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg kan ikke annet enn å applaudere Norges forskningsråd, Pål-Ørjan Johansen og stipendiat Teri Krebs her. Dette var fantastisk gode nyheter, og jeg er sikker på at forskningsresultatene vil tyde på at MDMA er svært effektivt i behandling mot angstlidelser.

*Bøyer seg i støvet*
Dette blir spennende! Spesielt grunnet statsstøtten som forhåpentligvis vil gi rapporten mer tyngde enn det ser ut til at andre private rapporter har hatt i fagmiljøet. For ikke å snakke om vilke muligheter en positiv rapport ville skapt for fremtiden.

Gratulerer så mye.
Takk for link! Interessant lesning dette her.

Ta gjerne en titt her også: http://www.forskning.no/artikler/200...t/1155902511.2

Det er en kronikk fra Pål-Ørjan Johansen som altså har fått denne støtten til å forske på mdma. Jeg ønsker han også lykke til!
Jeg tok meg selv i å sende mannen en gratulasjon og masse lykke til videre på email, synes fler skal gjøre det samme. Fin inspirasjon og oppfordring når man får slikt =)
Sist endret av Sky; 31. desember 2008 kl. 14:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Stigmaen løftes kanskje etterhvert nå, det er kjekt å se at seriøse folk tør ta opp dette emnet.
sendte mail jeg også.
Har selv fått stor hjelp med MDMA når et gjelder sosial angst og nærver.
Derimot må det sies, siden jeg allerede som barn var meget tilbaketrukken (introvert), så ble jo dette som rene vidunder medisin i en alder av 25.
Det og oppleve ekte 2 veis kommunikasjon, det å kunne kjenne hvordan det var
å faktisk sosialisere seg, snakke om dype ting , sårbare ting,
snakke om helt daglidagse ting gennerellt egentlig, med andre enn dine egne tanker eller din egen indre stemme.

Jeg som mange andre tok fullstendig av på dette stoffet, fikk også uheldigvis erfare et par psykoser, den alvorligste varte i 3 uker.
Grunnen til dette var våkendøgn på speed 2-3 døgn i forvegen for
så å spise knips mens jeg satt med alt for mange som kalles
bekjente fremfor gode venner.
(Set Setting!!)

Jeg har STOR tro på MDMA innen psykiatri, er veldig positiv til dette
modige steget Norge nå har tatt, ett skritt i rett rettning jah!
Godt nytt, venter i spening på hva de velger å forske videre på når de er ferdig med dette, kanskje en ønskedrøm, men mulig MDMA blir foreskrevet av leger om 10 år i stedet for dagens medisiner mot angst, lov og håpe i allfall.
Kanskje jeg skal "få angst igjen" for å muligens bli testsubjekt?
Er det noen som vet hvordan man egentlig blir det? Har egentlig litt smålig angst enda og hadde vært fint å bli 100% kvitt det! Har stor tro på dette
Jeg har diskutert dette med noen jeg ikke kjenner, på en fest her i går, eller var det overgår. Vi var begge parter ganske så enige i flere forskjellige ting, men det jeg var uenig i. Han ene sa han sliter med angst og uro pga misbruk av alkohol og andre rusmidler, han fortsetter enda, men er så oversikker på at det vil kurere angsten hans 100%. Tror dere det virkelig? Jeg sa til han at det der hadde jeg ingen tro på, sålenge han skal fortsette og ruse seg på annet dritt hver eneste jævla helg.

Men at ett helt vanlig rusfritt a4 menneske som sliter med angst kan bli både fullstendig kurert eller midlertidig kurert har jeg veldig stor tro på. Så en flott dokumentar om MDMA en gang, på youtube. Den omhandlet litt av hvert rundt MDMA. De tok opp alle de forskjellige mytene, som f.eks den at man får store hull i hjernen av og ta ecstasy, at man kan dø første gang, at man er garantert og bli AVHENGIG. Masse mer.

Der prata jeg meg vekk.. Poenget mitt var at i den dokumentaren intervjuet de mest bare forskere og leger(psykologer?whatever) som er spesialister innen MDMA forskning. Og de pratet om flere forskjellige tilfeller hvor det hadde blitt brukt mot sosial angst eller annen type angst, noe sånt ihvertfall. Og det virket positivt på så og si hver eneste "forsøkskanin". Ho ene dama ble "kurert" etter og tatt MDMA-rent i pilleform én eneste gang. Hun sa til og med at etter den gang setter hun mye større pris på livet enn før, så livsgnisten hennes var forvandlet til ett svært bål. Må også si at det intervjuet med henne, "pasienten/forsøkskaninen", var mange år etter hun prøvde MDMA, og siden da har hun ikke tatt det flere ganger, å hun sa også at det er ikke noe hun føler at hun trenger og gjøre på nytt igjen senere i livet sitt.


Faen faen faen.... Hadde jeg bare vist hva den heta. Jeg så den på youtube og den var delt opp i del en til fire,eller fem 10minutts klipp. Det kan hende den heter Ecstasy rising, eller rising of ecstasy, eller noe i den dur. Eller er det kanskje en helt annen dokumentar. Hehe, Vet noen hva jeg prater om, så sleng gjerne ut både navnet og linken

(mega fullsyk siden nyttårsaften, enda.... god natt)
Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg har diskutert dette med noen jeg ikke kjenner, på en fest her i går, eller var det overgår. Vi var begge parter ganske så enige i flere forskjellige ting, men det jeg var uenig i. Han ene sa han sliter med angst og uro pga misbruk av alkohol og andre rusmidler, han fortsetter enda, men er så oversikker på at det vil kurere angsten hans 100%. Tror dere det virkelig? Jeg sa til han at det der hadde jeg ingen tro på, sålenge han skal fortsette og ruse seg på annet dritt hver eneste jævla helg.

Men at ett helt vanlig rusfritt a4 menneske som sliter med angst kan bli både fullstendig kurert eller midlertidig kurert har jeg veldig stor tro på. Så en flott dokumentar om MDMA en gang, på youtube. Den omhandlet litt av hvert rundt MDMA. De tok opp alle de forskjellige mytene, som f.eks den at man får store hull i hjernen av og ta ecstasy, at man kan dø første gang, at man er garantert og bli AVHENGIG. Masse mer.

Der prata jeg meg vekk.. Poenget mitt var at i den dokumentaren intervjuet de mest bare forskere og leger(psykologer?whatever) som er spesialister innen MDMA forskning. Og de pratet om flere forskjellige tilfeller hvor det hadde blitt brukt mot sosial angst eller annen type angst, noe sånt ihvertfall. Og det virket positivt på så og si hver eneste "forsøkskanin". Ho ene dama ble "kurert" etter og tatt MDMA-rent i pilleform én eneste gang. Hun sa til og med at etter den gang setter hun mye større pris på livet enn før, så livsgnisten hennes var forvandlet til ett svært bål. Må også si at det intervjuet med henne, "pasienten/forsøkskaninen", var mange år etter hun prøvde MDMA, og siden da har hun ikke tatt det flere ganger, å hun sa også at det er ikke noe hun føler at hun trenger og gjøre på nytt igjen senere i livet sitt.


Faen faen faen.... Hadde jeg bare vist hva den heta. Jeg så den på youtube og den var delt opp i del en til fire,eller fem 10minutts klipp. Det kan hende den heter Ecstasy rising, eller rising of ecstasy, eller noe i den dur. Eller er det kanskje en helt annen dokumentar. Hehe, Vet noen hva jeg prater om, så sleng gjerne ut både navnet og linken

(mega fullsyk siden nyttårsaften, enda.... god natt)
Vis hele sitatet...
Ja,denne dokumentaren heter ecstacy rising, jeg har denne på
harddisken min, er en veldig bra, informativ og upartisk dokumentar
synes jeg.
Er ikke så sikker på at MDMA vil bli brukt innen sosial angst og slikt
med det første, men heller i første omgang til hjelp med
folk som har vært utsatt for alvorlige traumer som voldtekt, ulykker, eller
mennesker som ligger og venter på døden pga. feks kreft o.l.
MDMA vil garantert kunne hjelpe mennesker i slike posisjoner slik at
de lettere, eller i det store og hele vil kunne klare og
snakke om det.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Er ikke så sikker på at MDMA vil bli brukt innen sosial angst og slikt
med det første, men heller i første omgang til hjelp med
folk som har vært utsatt for alvorlige traumer som voldtekt, ulykker, eller
mennesker som ligger og venter på døden pga. feks kreft o.l.
MDMA vil garantert kunne hjelpe mennesker i slike posisjoner slik at
de lettere, eller i det store og hele vil kunne klare og
snakke om det.
Vis hele sitatet...
Det er en stund siden jeg har sett den dokumentaren, så du har nok helt rett. Jeg er enig i deg der.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Han ene sa han sliter med angst og uro pga misbruk av alkohol og andre rusmidler, han fortsetter enda, men er så oversikker på at det vil kurere angsten hans 100%. Tror dere det virkelig? Jeg sa til han at det der hadde jeg ingen tro på, sålenge han skal fortsette og ruse seg på annet dritt hver eneste jævla helg.

Men at ett helt vanlig rusfritt a4 menneske som sliter med angst kan bli både fullstendig kurert eller midlertidig kurert har jeg veldig stor tro på
Vis hele sitatet...
Har en god del erfaring med angst og uro både for egen del og hos andre mennesker.
Jeg er av den oppfatning at angst/uro/sosiale fobier/depresjoner etc er umulig å "kurere" med medisiering. Alle jeg har snakket med om dette (pluss meg selv) mener at veien til å bli frisk kommer innenfra. Medisiner er et _hjelpemiddel_ for terapi og/eller selvterapi. Har man huet så langt nede i mørket at alt man tenker er dritt kan det gjøre underverker å bli medisinert slik at man får hodet over vannet i kanskje bare et par timer slik at man kan fortsette å slåss mot sine demoner. De som derimot ikke får fulgt opp medisineringen med terapi eller av ulike grunner ikke selv kan takle problemene blir til slutt bare gående bedøvde over lenger tid uten at problemet i seg selv blir løst.

Jeg har meget stor tro på at MDMA kan være et utmerket hjelpemiddel i psykiatrisk behandling, men samme mantra gjelder fortsatt. Medisin er hjelpemiddel, ikke løsning.
Flott at noen tar slike tiltak, for objektiv forskning på kontroversielle midler!
La oss håpe at utfallet av forskningen åpner opp for forskning på andre droger.
http://dmt-nexus.com/Files.aspx?Filetype=Video

Filmsnutten dere snakker om og mange andre fine klipp ligger på den siden.