Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1025
Setter opp en server hjemme nå med Debian 3.1 (kernel 2.4.x).

Har planer om å kun bruke console, dvs ikke bruke x desktop, men jeg vil gjerne øke oppløsninga i consolen til 1280x1024-32p-@75Hz.

Grafikk kortet jeg bruker i boksen er et gammelt Riva TNT2 ultra kort.

Har prøvd å recompile kernelen med støtte for vesafb, men virker ikke som kernel 2.4 støtter dette. så da må jeg vel legge til noen moduler osv?? (er ikke helt på nett her enda. hehe)

Men hvis noen vet om en bra howto eller kan hjelpe meg på andre måter så takker jeg for alle svar.
Bruker du lilo, så har du en linje i /etc/lilo.conf som kalles for VGA (dokumentasjon om denne i lilo.conf)
Derfra bør du kunne endre oppløsningen på konsollen. Hvis dette IKKE er noe for ditt system, så bør du prøve deg fram med framebuffer:-)

Gjorde et google-søk og fant at denne skal fungere: vga=0x319
Sist endret av colamannen; 3. februar 2006 kl. 16:54.
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
hey nohope, takker for svar.

bruker grub, og har prøvd med vga=0x319 som også skal fungerer med grub.
da får jeg en feilmelding som sier "You passed an undefined mode number."

men hvis jeg bruker vga=ask isteden så får jeg disse mulighetene.

------------------
0 0F00 80x25
1 0F01 80x50
-- osv helt til..
9 030B 132x50
a 030C 132x60
------------------

så det jeg egentlig er ute etter en Vesa driver (eller framebuffer som du kaller det) for Riva TNT2 kortet mitt til consolen som støtter 1280x1024.

vet det er noe som heter rivafb (som visst skal være en frambuffer for riva kort), men når jeg søker på rivafb så får jeg bare opp info ang. en konflikt mellom rivafb og nvidia sine glx drivere. ikke noe om hvor jeg kan hente ned rivafb eller hvordan jeg får installert det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
rivafb legger du vel til i kernel

Uansett, har du lagt til "video=vesafb" og eventuelt andre parametre du måtte trenge? Tror vesafb skal funke for TNT2 kort og...?
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
rivafb legger du vel til i kernel

Uansett, har du lagt til "video=vesafb" og eventuelt andre parametre du måtte trenge? Tror vesafb skal funke for TNT2 kort og...?
Vis hele sitatet...
nei, det har jeg ikke.

hvor skal jeg legge til det da? i config fila til grub?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jess, min ser slik ut, så er vel bare til å kleise den inn der et passende sted (ala i kernel parameter tingen)

default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,1)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd0,1)
kernel (hd0,1)/boot/kernel-2.6.15-gentoo-r1 root=/dev/sda2 video=vesafb:mtrr,yw
Vis hele sitatet...
.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
vga=ask
Da blir du spurt ved oppstart, og kan sjå kva modelines som er definert for ditt grafikkkort. Skriv så ned/husk den modeline du nytta, og sett den inn i vga=
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
vga=ask
Da blir du spurt ved oppstart, og kan sjå kva modelines som er definert for ditt grafikkkort. Skriv så ned/husk den modeline du nytta, og sett den inn i vga=
Vis hele sitatet...
hvis du ser på post #3 så ser du at jeg allerede har brukt vga=ask og hva jeg fikk ut av det.

Tias: det virka ikke. får fortsatt max 132x60.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Frambuffer blir oppgitt i oppløsning, aka 1280x1024.
Finst forøvrig en howto som burde få FB til å fly: http://www.tldp.org/HOWTO/Framebuffer-HOWTO.html
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
ahh.. nå trur jeg at jeg har fiksa det. var bare å enable "prompt for development andor incomplete drivers" så kom vesafb mulighetene frem i kernel config.

så nå krysser jeg fingrene mens kernelen compiler.

slashdot: takker for fin howto
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hmm, har ikkje vesafb vore /unstable/ sia 2.4.x var det hotte?

Edit: Oh, du hadde 2.4 du ja. Kjører det sjølv på server, men på workstation er den litt vel utdatert... Og på server har eg ikkje skjermkort uansett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Fikk lyst til og nevne at skal du ha noen høyere oppdateringsfrikvens en 60 må du bruke vesafb-ng da kan du sette oppløsningen akkurat slik 1280x1024-32p-@75Hz. Men om du bare har svart bakgrunn på skjemen merker du det sansynligvis ikke. Men bruker du et bakgrunnsbilde i consollen så svir det litt i øynene...