Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2415
Patient zero
iblis's Avatar
Har tenkt til å kjøpe meg litt hardware for å sette opp en linux server hjemme.
Trenger ikke max power siden den for det meste bare kommer til å bli brukt som en fileserver.

Det jeg lurer på er om hva som er best å bruke til en server. AMD eller Intel?

Og er det noen begrensning på hvor mange HD'r du kan koble til et vanlig nytt hovedkort? skal kjøpe meg et stort server kabinett som jeg kommer til å installere nye HD'r etter hvert som jeg trenger mer plass. så er det et spesielt hovedkort jeg bør se etter eller støtter de fleste hovedkort 5/10 HD'r?
Det er begrenset hvor mange HD'er du kan koble til et hovedkort. Så dette bør du legge vekt på når du skal kjøpe hoverkort.

Kan dessverre ikke tipse deg om et spesiellt hovedkort, men bare finn det du ønsker og sjekk HD mulighetene på det. For øvrig kan du jo kjøpe PCI kort med Raid kontroller som lar deg koble til ekstra HD'er.

Edit: Eksempel på PCI Raid kort: PCI Raid kort @ Komplett.no
Sist endret av Nazgrel; 8. januar 2006 kl. 14:46.
Vel, anngående den Intel/AMD saken så ville jeg gått for intel til akuratt den biten, AMD er kjent for å ha høyere ytelse/pris, mens intel sitt ry har vært stabilitet, og mindre varmeproduksjon.
Varmen er jeg sikker på (utifra egne tester), men stabiliteten er jeg ikke så sikker på.

Anngående det med harddisker på hovedkortet så er det varierende fra hovedkort, til hovedkort, tipper at 5-6 sata kontakter er det du kan regne med, skal du ha noe mer en det, så må du vel ha egne kort.
Patient zero
iblis's Avatar
Trådstarter
takker for svar.

legger til et PCI Raid kort på listen.
kommer til å gå for Intel.

noe mer jeg trenger eller bør tenke på?

hva med RAM til et intel chipset. noe spesielt jeg bør velge der?
Personlig har jeg best erfaringer med Crosair, men angående hvilket minne som går helt top til intel er jeg ingen ekspert. Uansett så er det vel DDR2, som er tingen, men jeg ville skjekket www.tomshardware.com eller lignende først.
CPU skal ikke så evig mye å si på filserver nei. Og intel sine er jo som sagt fine og stabile.

Kjøp bra RAM. Enkelt og greit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har kjøpt meg eit par gamle (PIII 500MHz Dual CPU) bokser med SCSI-kontroller, hot swap, og heile pakka. Kosta meg 500,- pr box, og brukar SCSI-diskar. Du får heilt greie scsi-diskar for 5-10$ på ebay, som fungerer fint. Heilt ok ytelse til alt eg brukar dei til, og fordelen er at maskinene er stabile. Har ein NCR PII med 8 scsi disker i raid6. Den har oppetid på 198 dagar no. Så er heilt fin og stabil box
Servermaskinvare er betre enn vanleg pc-HW. Spesielt diskane held lenger. Ein vanleg IDE-disk er laga for å stå på 8 timar pr dag. Ein scsi-disk er laga for å stå på 24/7 dei neste 5 åra.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Takk for tipset slashdot, er interessert i et lignende oppsett.
Joda, som tias sa fint tips, slashdot, men en goddel nye SATAdisker (les Western Digital, eller Seagate) er faktisk beregnet for å være på konstant.
Sist endret av classic_war; 8. januar 2006 kl. 16:25.
Du kan trygt gå for et AMD64/Opteron-system uten problemer, det er bare otaku som er stuck i år 2002. At AMD-prosessorer ikke er mindre stabile er utter bullshit. De har forøvrig blitt adskillig mye kjøligere etter som årene har gått.

Skal vi se, her er en dual core shootout jeg dekket tidligere; http://www.freakforum.nu/index.php?p=vis&nid=58481

S-ATA-disker fra Seagate er ikke et dumt valg.
Sist endret av Nichotin; 8. januar 2006 kl. 16:25.
Nichotin: Mulig du missforsto meg, jeg mente at intel prosessorene er litt kaldere (dette har jeg erfart selv), men at det er påstått at de er litt mer stabile, men det er jeg ikke sikker på.

Edit: Når jeg leser igjenom min egen post så forstår jeg at det kan missforstås.
Sist endret av classic_war; 8. januar 2006 kl. 16:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av otaku
Joda, som tias sa fint tips, slashdot, men en goddel nye SATAdisker (les Western Digital, eller Seagate) er faktisk beregnet for å være på konstant.
Vis hele sitatet...
Jepp. Men då er dei dyre. Kjøp brukte disker, billigere. Og SATA er treigt sammenligna med scsi. Dessuten så har eg tilgode å sjå fine sata-brønner. Fordelen med scsi er at det er såpass standardisert, at ting funker.
Men vanlige IDE-disker har duty-cycle på 8/24.

Sitat av otaku
Nichotin: Mulig du missforsto meg, jeg mente at intel prosessorene er litt kaldere (dette har jeg erfart selv), men at det er påstått at de er litt mer stabile, men det er jeg ikke sikker på.

Edit: Når jeg leser igjenom min egen post så forstår jeg at det kan missforstås.
Vis hele sitatet...
Intel var meir stabile i tidlige Athlon-dagane. Det var fordi VIA sine chipset var en remake av et referanse-design frå amd, som ikkje var beregna på vanlig bruk. Så det var ikkje cpuen, men chipsettet som var problem.
Eg har ei dual amd athlon maskin sjølv, som aldri har hatt kræsj (2 år gammal no...), og eg veit om folk som har hatt opteron online sidan Opteron 144 kosta 12000 kr...
Hvordan mener du at SATA er tregt?
Jeg bruker selv flere WD740 disker (10.000RPM) og hvis man gidder å bruke de i raid 0 blir de -veldig- raske i forhold til pris.
Har også noen 250gb disker i software raid 5 i filserveren min. Går like fort å lagre ting lokalt som via nettverk på den serveren
Hvis jeg skulle bygd meg filserver ville personlig ha valgt følgende.

Hovedkort: Asus (her kan man ta generisk bytte som legen så fint kaller det. Eventuelt et billigere kort mersom.
Cpu: Intel dual core 775
Minne: Corsair
Ekstra Kontroller om nødvendig.
Operativsystem: freeBSD uten tvil.

- Hovedkort: ASUS
Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775 SATAII, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
Varenr.:309056
2 055,-

- Cpu: Intel Dual Core (Socket 775)
Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte
Varenr.:309926
2 500,-


- Minne: Corsair
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
Varenr.:308713
1 995,-

- Harddisk: Primær/systemdisk
Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
Varenr.:122429
1 661,-

Raid: 2x Seagate Barracuda 7200.9 300GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ
Varenr.:316694
1 500,

Kjører selv amd på filservern , men det er av helt tilfeldige årsaker:P

http://zevz.kjellerstua.com/phpsysinfo/
Sist endret av stiansj; 9. januar 2006 kl. 12:48.