Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2035
Hei!

Jeg har et gammelt Radionette-kabinett fra 1964, med radio og tv. Modellen er Studio TV 2 Stereo. Håper noen som har litt peiling på sånt kunne svare på noen spørsmål. Er det mulig å bruke dette fjernsynet i dag?

Har ikke prøvd det enda, han som kjøpte det sa at TV-er samler fryktelig mye støv, og at det å skru det på uten å ha rengjort først kunne ende dårlig. Nå har jeg åpnet bakplata, løftet ut chassiset og tørket støv. Må man passe på og få ut alt, eller går det bra om man har tatt det verste?

Men så var det jo spørsmålet om det kan ta inn dagens signaler. Jeg ble fortalt at datidas tv-sendinger var på andre bølgelengder enn de er i dag, og at den derfor ikke er i stand til å ta inn noe som helst. Dessuten er det ikke analoge signaler i lufta her mer heller, kun digitalt. Hvis jeg skaffer en overgang, kan jeg da bruke det analoge signalet i kabelnettet og faktisk få den til å virke?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Eneste måten jeg kan se for meg at du kan få det til er å koble en digital dekoder til en VHS-spiller via Scart og deretter gå via RF fra VHS-spilleren til TV.

Så håpe at frekvensen VHS-spilleren sender ut på er tilgjengelig fra TVen.
Heilt canooon
TV-sendinger er på de samme bølgelengdene bare at det er et digital-signal og ikke analogt som før.

Så lenge du har de riktige koblingene så skulle det ikke være noen problem å bruke Radionette'n. (Altså fra en dekoder)

Sitat av AtX
...
Vis hele sitatet...
Mange dekodere har både scart og RF-utgang.
Sist endret av Rindae; 8. juli 2011 kl. 23:20.
Trådstarter
16 0
Sitat av Rindae Vis innlegg
TV-sendinger er på de samme bølgelengdene bare at det er et digital-signal og ikke analogt som før.

Så lenge du har de riktige koblingene så skulle det ikke være noen problem å bruke Radionette'n. (Altså fra en dekoder)

Mange dekodere har både scart og RF-utgang.
Vis hele sitatet...
Men vi er så heldige at vi har kabel-tv, og de har ikke stengt de analoge signalene der enda. Men det er en anne type antenne inngang på det gamle apparatet (to hull), men man får vel sikkert kjøpt overgang? : ))
Sitat av liesim Vis innlegg
Men vi er så heldige at vi har kabel-tv, og de har ikke stengt de analoge signalene der enda. Men det er en anne type antenne inngang på det gamle apparatet (to hull), men man får vel sikkert kjøpt overgang? : ))
Vis hele sitatet...
Sikker du ikke har funnet hullene for radio antennene? de har 2 hull siden det både er am og fm bånd. Men som andre sier overgang og dekoder kan funke fett. Men vær klar over att oddsen for at tv'n er svart/hvit er tilstede. Men det kan jo faktisk være litt moro som kuriositet i heimen
Trådstarter
16 0
Sitat av creavator Vis innlegg
Sikker du ikke har funnet hullene for radio antennene? de har 2 hull siden det både er am og fm bånd. Men som andre sier overgang og dekoder kan funke fett. Men vær klar over att oddsen for at tv'n er svart/hvit er tilstede. Men det kan jo faktisk være litt moro som kuriositet i heimen
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at det ikke er radioen sin antenne, har brukt radioen mye, og den har egen antenne. Men antennen til tv'en er lik som radioen sin, to tynne pinner liksom. Er klar over at den er svart-hvit, kom vel ikke farge før i 1970? Men morsomt likevel Håper den funker. Noen som vet noe mer om rengjøringa av den, tror dere det holder å ha tørka litt støv?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av liesim Vis innlegg
Ja, jeg vet at det ikke er radioen sin antenne, har brukt radioen mye, og den har egen antenne. Men antennen til tv'en er lik som radioen sin, to tynne pinner liksom. Er klar over at den er svart-hvit, kom vel ikke farge før i 1970? Men morsomt likevel Håper den funker. Noen som vet noe mer om rengjøringa av den, tror dere det holder å ha tørka litt støv?
Vis hele sitatet...
Må ihvertfall for all del ikke finne på å prøve å bruke en vanlig støvsuger, da risikerer du å grille den med statisk elektrisitet. Støvklut funker nok best ja. Kombinert med en komprimert luftspray.
Trådstarter
16 0
Noen som vet hvor man kan få kjøpt overgang fra "vanlig" antenneledning og til slike man brukte på 60-tallet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sjansen er vel stor for at du bare kan åpne opp koaksialkabelen og putte leder inn i nummer en og skjerm inn i nummer to.

Fant dog dette :

http://www.dennysantennaservice.com/1340294.html
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Reklamer var skumle i gamle dager

Men yeah, burde funke fjell å putte kun midt-lederen inn i hvert av hullene etter tur, for å se hvem av dem som gir best bilde. Deretter putter du skjermen inn i det andre hullet.