Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1167
Hei.

Som tittelen sier, jeg trenger noe som kan gi meg beskjed dersom strømmen går på et gitt sted. Helst via ip, da det er utstyr der som kan sende dette videre.

Det aller beste hadde vært om det fantes en type sikring/overspenningsvern, med et lite innebygget batteri, og en nettverksport. Så når sikringen da evt mister strømmen utenfra, så vil et signal bli gitt ut på nettverksporten.

Det er ikke et must med noe batteridrevet noe, da det er en ups der som også kan brukes.

Men tingen er at jeg må få beskjed når ups´n mister strømtilførselen. Det finnes ups´er med dette innebygget, men det koster..

Noen som har en løsning på hva slags produkt jeg kan bruke?

Hos Mr. Google finner jeg bare avanserte overvåkningssystemer, men jeg trenger altså bare vite om strømmen er på eller av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Slike produkter koster også skjorta. Schneider, ABB, Siemens m.fl. tilbyr overvakingsprodukter av industritype, men regn med at du må ut med en del tusenlapper.

Forøvrig har alle UPSer eg har sett funksjon for å rapportere status, så da kan du jo få PCen som er tilkopla til å rapportere status?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er jo ikke akkurat noe vanskelig å gjennomføre med en enkel UPS og en tool som rett og slett sjekker heartbeat mot UPS over IP.

Men det blir jo en fin catch22 hvordan en melding skal komme ut fra en UPS dersom strømmen går, hvis ikke både modem\switch\UPS holder seg oppe lenge nok (og linjen er oppe) til at UPS sender ut en beskjed.
Latechs's Avatar
Trådstarter
Ja, de industritypene jeg har sett koster litt, men disse kan vel gjerne også overvåke alt annet(ampere, effekt, osv), og har utallige muligheter. Derfor tenkte jeg det ville vært billigere dersom det fantes en løsning som kun sa i fra om strømmen var der eller ikke.

Ups´en holder noen timer, så den klarer å få sendt avgårde et signal, men hvordan gjøres dette i praksis?

Forøvrig kunne jeg klart meg med en gammel rusten router av noe slag, som fikk strøm før ups´n. Denne kunne jeg koblet inn på nettverket, og dermed fått beskjed når den døde. Men løsningen er litt harry, og skulle gjerne hatt en mer profesjonell løsning da dette skal brukes flere(mange) steder.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
UPSen støtter trolig å sende SNMP-traps, så så lenge du kobler den på et nettverk som er sikret med UPS hele veien til internetz og\eller VPN til remote site kan du bare få den til å sende trap når det blir endringer.

Noen av disse støtter sikkert også epostvarsel dersom du ikke vil bruke SNMP.
Latechs's Avatar
Trådstarter
En annen grunn til at jeg skulle hatt en løsning som gikk utenom ups´n er at de upsene som står ute i dag ikke er gode nok. De holder noen timer, men jeg skulle hatt noe som holdt et par dager(dette er ifm jobb, og dersom noe ryker på fredagskvelden så burde utstyret klare seg til mandags morra). Igjen blir det et kostnadsproblem, da det koster noen ekstra kroner for gode ups´er. Derfor er det ikke sikkert at det blir noen ups, men heller en batteri+batteriladerløsning, ergo ingen innebygde varslingssystemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dieselaggregat som drar i gang når straumen forsvinner er løsninga om du skal ha det gåande i dager. UPSer har såpass store interne tap at det er lite lønnsomt på så langt tidsrom. Det vanlige er å ha UPSer for en halvtime, slik at en har tid til å starte dieselen.
Latechs's Avatar
Trådstarter
Dette er til basestasjoner for trådløst nettverk, og er ikke alle senderne som er like "heldig" plassert mtp et dieselaggregat. Ser ut til at jeg isåfall må en tur ut dersom strømmen går, men da trenger jeg fortsatt varslingssystemet. Fant noen som diskuterte omtrent det samme, men med sms-varsling. Kan det være en ide å bruke noe av det "hyttevarmeviamobilen"-opplegget? Virker som en enkel løsning. Hvis jeg kan få denne http://www.multicom.no/GSM-9030-Fjer...0944/p10585353 til å samarbeide med nettverksutstyret...?