Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4252
Heisann folkens! Vi er tre gutter som bor i en liten leilighet her og vi syns vi har litt vel høyt strømforbruk. I vinter presterte vi å få regning på hele 7000 KwH, til tross for at vi frøys hele vintern og iallefall jeg prøvde å dusje så mye som mulig på treningssenteret i denne perioden, for å spare strøm.

Nå istad foretok vi en liten sjekk av sikringsskapet og fant ut at det gikk mye strøm til tross for at vi hadde skrudd av alt i hele leiligheten, så vi skrudde av én etter én sikring til vi fant skurken - varmtvannsberederen. Jeg har lite erfaring med strømskap men på amperemeteret vårt stod det: "96 r/kwH". Jeg tolket dette dithen at den lille hjulet som snurrer skal snurre 96 ganger før det er trukket en kilowatttime? Iallefall snurret hjulet én runde på cirka 17 sekund, da alt i leiligheten var av bortsett fra varmtvannsberederen, en kjapp hoderegning førte da til at varmtvannsberederen trakk hele 2200 watt. Dette høres kanskje normalt ut om den er i bruk, men det har seg slik at av oss tre dusjet jeg i går på treningssenteret, andremann kom nettopp hjem fra hytta og tredjemann er fortsatt på telttur. Med andre ord har iallefall dusjen ikke blitt brukt på 48 timer. I tilegg er det brukt ellers lite varmtvann i leiligheten.

Jeg syns selv det virker mye at varmtvannsberederen trekker 2200 watt når vi ikke bruker noe varmtvann, har jeg bommet med hoderegningen? Om dette stemmer har den isåfall brukt minst 4700 kwH iløpet av vinterperioden på tre måneder.

Jeg kan desverre ikke si noe om hva slags varmtvannsbereder vi har siden vi ikke har tilgang til kjellern der alle varmtvannsberederne til bygget står. Jeg kan derimot nevne at varmtvannsberederen er på samme sikring som kjøkkenet, og sikringa på kjøkkenet går nesten bare vi skrur på lyset. Alt av mikrobølgeovn og vannkoker og varmeovner på kjøkkenet er helt umulig å bruke for da går bare sikringa, så det er klart at noe på den kursen bruker usedvanlig mye strøm.

Noe hjelp her hadde vært supert!
Sist endret av laurb; 27. juni 2011 kl. 19:22.
Du har nok helt rett i at den kan bruke 2200W, MEN den bruker ikke det hele tiden! Den har en termostat som slår av oppvarmingen når vannet oppnår innstilt tempratur.
Hvis du tar deg en dusj, vil det fylles på med kaldtvann i berederen, og termostaten vil da slå på varmeelementet til alt vannet har riktig tempratur, noe som tar tid avhengig av hvor mye du har brukt av varmtvannet og hvor effektiv berederen er. (En gammel bereder har større strømforbruk da den er isolert dårligere..

Det er ikke 'noen' som bruker av varmtvannet deres da? Eller en dårlig kran hvor du får med varmtvann uten at du ønsker det?
Sist endret av woff; 27. juni 2011 kl. 19:28.
Ridder av 1. klasse
hmm... hvor mange amper er den sikringen til kjøkken/varmtvannsbereder på?
Trådstarter
6 0
Sitat av woff Vis innlegg
Det er ikke 'noen' som bruker av varmtvannet deres da? Eller en dårlig kran hvor du får med varmtvann uten at du ønsker det?
Vis hele sitatet...
Alle kranene våre virker såvidt jeg vet helt normalt. Er jo klart at vi bruker varmtvann til å vaske hendene etter vi har vært på do men det ser ut som om varmtvannsberederen konstant bruker 2000-2200 om jeg måler strømskapet korrekt. Om noen bruker av varmtvannet vårt er vel vanskelig å si, aner ikke hvordan jeg skal sjekke noe sånt, annet enn å skru av sikringa til varmtvannsberederen og se om noen i bygget begynner å klage på kaldt vann -_-.

hmm... hvor mange amper er den sikringen til kjøkken/varmtvannsbereder på?
Vis hele sitatet...
Står at den skal være på 16 ampere.
Sist endret av laurb; 27. juni 2011 kl. 19:39.
Ridder av 1. klasse
uansett er det jo helt sløvt å ha V.V.B på samme kurs som kjøkkenet... Håper den kursen er på 16A i alle fall? Da kan du belaste den med P=U*I = 230V*16A = 3680W. Og har du en 10A så får du 230V*10A = 2300W... I dag er det jo helt vanlig med både 2 og 3 16A kurser bare på kjøkkenet...
Trådstarter
6 0
Sitat av Mchjort Vis innlegg
uansett er det jo helt sløvt å ha V.V.B på samme kurs som kjøkkenet... Håper den kursen er på 16A i alle fall? Da kan du belaste den med P=U*I = 230V*16A = 3680W. Og har du en 10A så får du 230V*10A = 2300W... I dag er det jo helt vanlig med både 2 og 3 16A kurser bare på kjøkkenet...
Vis hele sitatet...
Kanskje det bare var beleilig da rommet med alle varmtvannsberederne står rett under kjøkkenet vårt?

Uansett er det mye snålt med hele dette bygget.
Ridder av 1. klasse
Ja hvis V.V.B din er på 2200W, og du har en 16A kurs så har du 1480W igjen å bruke på vannkoker, micro'en og ovn...

Og hvis du ser ka som står på f.eks Micro'en din eller ovnen så trekker nok de godt over 1480W sammen
Trådstarter
6 0
Det forklarer iallefall hvorfor sikringa på kjøkkenet går i eininga, men sliter fortsatt med å se for meg hvordan vi tre klarte å bruke 7000 kwH i vinter. Kan det være lekkasje i varmtvannsberederen som gjør at den hele tiden varmer vann eller noe lignende?
Tilbake til problemet ditt.. En varmtvansbereder og termostaten i denne MÅ jo virke. Er termostaten defekt, vil du enten IKKE få varmtvann, eller du vil fort merke det på kokende vann / damp fra kranene..
Hvis denne står og bruker strøm hele tiden tyder det jo på at varmtvannet forsvinner et eller annet sted? (Kanskje utleier har et rør fra deres bereder? Gratis varmtvann på h*n?
Lekkasje i berederen hadde du merket FORT i form av en stadig voksende dam under berederen!
Sist endret av woff; 27. juni 2011 kl. 19:55.
hvis du har automatsikringer så tåler de å belastes 1,45 ganger merkestrømmen i en time før de ryker. Har du skrusikringer så er det enda mer. 1,9 ganger merkestrømmen, hvis ikke jeg husker feil.
Det kan ha noe å si for forbruket.
Du skal ikke se bort fra at det stemmer at berederen trekker 2200 watt, de er ofte laget for å passe inn i en egen 10A kurs. Hvis det er kaldt i kjelleren, så vil nok termostaten slå seg på oftere enn om den hadde stått på vaskerommet eller badet.
Ridder av 1. klasse
Har du sinnssykt varmt vann når du skrur på varmtvannet i springen på maks? I så fall kan det jo hende termostaten på V.V.B ikke er helt med lengre. Det vil si at termostaten f.eks tror at temperaturen på vannet i V.V.B bare er 20grader når det faktisk er 70grader... Og derfor ligger den med varme elementene på konstant...

En annen ting kan jo være måleren din som står i sikringsskapet... Hvis den er fra 1900-og pil og bue, så kan det jo hende at den tror du trekker mer strøm enn det du gjør...

Bor du i et hus med flere leiligheter? Kan jo i såfall være mulig at flere enn dere er koblet på samme kwh måler...
Trådstarter
6 0
Tilbake til problemet ditt.. En varmtvansbereder og termostaten i denne MÅ jo virke. Er termostaten defekt, vil du enten IKKE få varmtvann, eller du vil fort merke det på kokende vann / damp fra kranene..
Hvis denne står og bruker strøm hele tiden tyder det jo på at varmtvannet forsvinner et eller annet sted? (Kanskje utleier har et rør fra deres bereder? Gratis varmtvann på h*n?
Lekkasje i berederen hadde du merket FORT i form av en stadig voksende dam under berederen!
Vis hele sitatet...
Godt å vite iallefall. Bor i blokk med flere leiligheter og utleier er et firma så tviler på at de har noe å tjene på å lure varmtvann fra oss selv. Så jeg aner egentlig ikke helt.

Du skal ikke se bort fra at det stemmer at berederen trekker 2200 watt, de er ofte laget for å passe inn i en egen 10A kurs. Hvis det er kaldt i kjelleren, så vil nok termostaten slå seg på oftere enn om den hadde stått på vaskerommet eller badet.
Vis hele sitatet...
Godt mulig dette, men om varmtvannsberederen trekker 2200 watt konstant, blir ikke dette 4700 kilowatttimer over 3 måneder? Høres veldig mye ut spør du meg. Kjenner folk som har strømregninger som er halvparten av dette, inkludert varmtvann.

Har du sinnssykt varmt vann når du skrur på varmtvannet i springen på maks? I så fall kan det jo hende termostaten på V.V.B ikke er helt med lengre. Det vil si at termostaten f.eks tror at temperaturen på vannet i V.V.B bare er 20grader når det faktisk er 70grader... Og derfor ligger den med varme elementene på konstant...
Vis hele sitatet...
Dette kan godt stemme. Vannet som kommer ut av springen er nærmest kokende og har brent meg noe inn i faenskapen på dette før. Og i tilegg går vannet rett fra iskaldt til glovarmt på alle springene i leiligheten.



Bor du i et hus med flere leiligheter? Kan jo i såfall være mulig at flere enn dere er koblet på samme kwh måler...
Vis hele sitatet...
Vel ja det er jo flere leiligheter i huset, men sikringsskapet har vi i vår egen leilighet. Selv om strømmåleren er ute i hovedinngangen.
Ridder av 1. klasse
Det du kan gjøre er jo å sjekke temperaturen på vannet, som kommer ut av springen din når du skrur på maks varme...

Så på en gammel fakture fra en stund tilbake når jeg leide en leilighet, da hadde jeg og en annen et forbruk på litt under 2500kWh på 59dager... Og dette var i januar/februar... Og da hadde vi egen V.V.B og varmekabler i alle gulv + ovner... leiligheten var på ca 60kvadrat...
Det jeg ville gjort er å sjekke varmtvannstanken, det er ikke helt uvanlig at det blir jordfeil i disse.

Du kan eventuelt også sjekke alle jordlederne i sikringskapet en etter en ved hjelp av et tangamperemeter,
går det strøm gjennom disse har du en jordfeil, noe som resulterer i høyere forbruk enn det som burde være reelt.
Trådstarter
6 0
øh forslag til hvordan jeg kan sjekke den temperaturen? Prøvde målern vi bruker til temperaturen ute men den tilta og fikk beskjed om at temperaturen var for høy
Får se om jeg klarer å finne en ordentlig temperaturmåler.
Steketermometer?