Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 33143
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
To alkoholiserte foreldre og en narkoman bror.
Slet mye psykisk som følger av å bo med disse personene å fikk utskrevet valium og sobril av legen for å bli kvitt værste angsten.
Endte jo selfølgelig opp som avhengi av benzo.
Kjenner suget den dag i dag men klarte å venne meg av i mai.
26 år gammel J.
Stillesittende arbeid og usunn mat gjorde at jeg ble urolig og engstelig. Gikk til lege for å få Valium som igjen ødela de neste 30 årene av livet mitt. Har nå gått tilbake til et liv med sunn mat og jevn fysisk aktivitet og trenger ikke lenger noe av disse pillene..
Røyka hasj når jeg var 15. Brukte speed og gjorde ugang i noen år før jeg gikk over på opiater. Siden har det vært opiater.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sig og snus som 12 åring, alkohol som 13 åring, cannabis som 14 åring, piller som 15 åring, pulver og psykedelisk som 19 åring.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Alkohol og weed som 12åring. Knips når jeg var 15 og endelig amf som jeg forelsket meg i som 18åring.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har prøvd en del ting, men kom til at ingenting slår det å være rusfri.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Begynte og ruse meg på ritalin når eg va 15 år, kort tid etter var eg på hasj og lsd, under ett år etter eg begynte så hadde eg vært borti hasj, lsd, shrooms, ecstasy, rivotril, elevanse, ritalin, heroin, amfetamin, pregablin, tramadol, morfin, etyl-morfin, kokain, lystgass, imovane, kodein, 2c-b, mda, 4-aco-dmt, 2-fdck, dmt-junglespice og ketamin. Som liten hadde eg alltid ett lite ønske om å prøve alle stoffer. Og denne fantastiske men stygge veien begynte med noe legen skrev ut til meg som eg må si er det verste eg har dopet meg på noensinne. Fuck deg ritalin.
Kaffe fra 11-års alderen. En rekke suspekte cocktails på slutten av ungdomskolen fra barskapet til pappa med variert kvantitet og effekt. Prøvde cannabis på festival I starten av videregående. Merket svært lite der og da, men likte godt smaken. Fikk tak i noe grønt et par måneder etter, og røyket omtrent hver andre måned på høyst organiserte seanser med kompiser. Fikk effekt først etter 5-6 ganger, og fikk raskt mersmak. Begynte å studere like etter vgs, og flyttet inn et særdeles liberalt kollektiv der det var helt innafor å røyke inne. Startet den virkelige karriæren ved å svi av 25k på en enorm klump brunt (300g) gjennom en kompis, som åpenbart førte til daglig røyking i løpet av kort tid. Videre ble det gradvis eksperimentering, først via telttur i marka med vanvittige mengder fleinplukking, videre lavfrekvent bruk syre og mdma ved festlige anledninger. Prøvd ritalin to ganger, men etter en hektisk alfabetisk sortering av dvd-samlingen fant jeg ut at dette ikke var noe for meg. I dag består hverdagen av halvjevnlige fester, røyking og høstsopping. Corona har derimot ført til større inntak av alkohol, noe jeg absolutt ikke er fan av. :'(
Sist endret av Yadakadabra; 16. april 2020 kl. 04:20.
Anonym bruker
"Skeptisk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble sendt på barnevernsinstutisjon når jeg var 14. Begynte så å røyke sigaretter og hasj fast
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bilulykke. Alkohol i første omgang. Var fyllesyk en dag, noen som visste om alkoholproblemet syntes det var morsomt å lure benzo i drikken min. Vips, pillemisbruker. Vips, mangler evnen til å tenke, og prøver amfetamin / MDMA. Vips, narkis i flere år. Rusfri i 3 år nå.
Det startet vel da jeg var cirka 15 år. Kom over farmors sovetabletter (Nitrazepam) i skapet på badet hennes. Slet med å få sove og visste at hun hadde sovetabletter, så jeg bestemte meg for å prøve 1. Fant ut at det var skikkelig digg og ble faktiskt ikke trøtt i det hele tatt. Fikk en ekstrem følelse av velvære og begynte stadig vekk å naske fra skapet hennes, i stadig større doser. For første gang i mitt liv følte jeg meg "normal". No need to say more egentlig...
Uansett så ledet dette til både det ene og det andre, og mange år senere sitter jeg fortsatt med den samme følelsen og har bare måttet innse at jeg trenger en eller annen form for rus for å føle meg "normal". Har vært på avrusing flere ganger, siste gang i 2015/2016. Har vært igjennom sinnsykt mye dritt på grunn av piller og alkohol...
Spiste masse piller av alle mulige slag og drakk nesten daglig i over 10 år inntil jeg begynte å røyke hasj, også dette i 2015/2016. Med hjelp av hasj klarte jeg å slutte å drikke, idag drikker jeg max 1-2 ganger i måneden.
Pillene har jeg ikke klart å slutte med, får Vival, Imovane og Tramadol hos legen, av og til på andre måter. Men spiser betydelig mindre piller nå enn før, mest på grunn av at legen ikke lenger skriver ut store mengder til meg og dårligere tilgang på piller som ikke er fra legen. Sliter veldig med å se for meg et liv uten noen form for rus, selv om ting er mye bedre nå enn før. Men har fortsatt ikke blitt kvitt den følelsen av at jeg må være rusa på noe, eller i det minste ha tilgang på noe for å ha det bra. Kanskje må jeg alltid leve med den følelsen.
Av og til lurer jeg på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde tatt den tabletten hos farmora mi for mange år siden...Men regner med at det hadde gått samme vei uansett, på en eller annen måte.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Foff-bombene til Magica fra Tryll i Donald Duck & Co, faktisk. Og en norsklærer på ungdomsskolen som fortalte om en velskrevet stil laget under påvirkning av ecstacy. Derfra gikk veien fra store mengder sukker, til alkohol og nikotin, før jeg prøvde hasj tidlig i tjueårene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hjernen er alene
Nøkk3n's Avatar
2 0
Var vel 16 da jeg dro ut under verandaen fra en lokalfest og der satt mine to bestevenner i skjul og hadde akkurat begynt å røyke fra en cola boks, såjeg slengte meg med.

En liten måned etterpå hadde jeg fått meg en 'soppknips' (den dag i dag vet jeg det inneholdt mdma, amfetamin, sopp og noe som fikk meg til å riste av godfølelse på en trampoline i sola).

Soppknipsen vekket til live en inteResse for psykedelia, som har endret livet mitt helt.

Jeg er ganske glad for at jeg fikk prøve psykedelia tidligere enn andre rusmidler som resepter og slikt. Fikk et øye opp for hva som er virkelig farlig og ikke.

Den dag i dag går det kun i grønt, brunt, sopp, LSD og en sjelden sjelden gang MDMA på storfester.
En litt vanskelig oppvekst-jobb hvor man ble utsatt for vold og trusler daglig-store søvnproblemer hele livet- utbrent- depresjon- angst og så til slutt selvmedisinering og sykemelding som ble til arbeidsavklaringspenger. Plutselig hadde man et avhengighetsproblem i tillegg. Fikk hjelp hos DPS hvor jeg ikke ble noe bedre og til slutt ble jeg avhengig av heroin. Tre år etter med noen sykehusbesøk og en overdose så kom LAR på banen og der er jeg nå på 16 mg subutex om dagen.

Venter utålmodig på at LAR skal mykne opp reglene og begynne å bruke morfin mer.
Ikke lek med opiater eller benzo. Det finnes alltid en bedre løsning.
Vokste opp rundt feil type folk.
Alkohol sommeren over til åttende klasse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Alkohol mens jeg bodde på internat som 16-åring, og da over til cannabis av ren nysgjerrighet. Lekt med mye forskjellig gjennom årene, men landet på nå å røyke før jeg legger meg for å få 8 timer med komatøs, drømmeløs søvn. Får ikke nattetraumer lenger!
Hm, det spørs ..
To foreldre som ruset seg, så har alltid hatt det på nært hold og det har vel styrt hverdagen min lenge før jeg brukte det selv (har hatt en fin barndom selvom)

Da jeg starta i 8 klasse fikk jeg venner som var i 10 klasse, og ble plutselig ikke erta av klassekamerater lengre. De drakk og det starta jeg med og, og de røyka hasj og det prøvde jeg og. Lot det være med det da.

To år senere flyttet jeg på ungdomshjem og da ble det hasj, amf, tabletter etc. Flytta derfra noen år senere men fortsatte å eksperimentere.

Og jeg hadde kontroll. Røyka bare og tok en amf-binge i ny og ne. Når jeg var 18 år (2015?) ble jeg innlagt på en utredningspost (egentlig ville jeg bare ha en sykmelding), og der møtte jeg jo flere. Vi fiksa noen xanorer hver, og jeg måtte kjøpe med utstyr til de to andre, siden jeg var den eneste med utgang. Såklart ville jo jeg og ‘prøve’ da, tross alle advarslene og prekene mor&far kom med «amfetamin og/eller sprøyter må du aldri røre, for det blir du glad i»
Jeg prøvde og erfarte at det ikke er noe som heter å prøve nåla (for min del hvertfall)

Siden tror jeg ikke jeg har hatt en dag rusfri, utenfor institusjoner, før i år faktisk �� ..

Konklusjon:
Rusinga starta med litt fest og røykings i 8 klasse, men karrieren starta vel med første justeringa.
Anonym bruker
"Flink Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
søvnvansker, adhd (av typen grad heftig om jeg får si det selv) ett helsevesen som vell.. skjønte at jeg måtte tenke alternativt da, noen "vannskelige opplevelser" og traumer senere på topp og ting eskslerte fort. Rent overlevelsesmodus såpass lenge hvor toleransen har bygget seg slik opp også så det sammenlagt = noe krevende å få til å snu helt plutselig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er lege og i midten av 30-årene. Jeg har ikke noe avhengighetsproblem, men etter å ha lært om flere av stoffene kom trangen (mer av nysgjerrighet enn av behov ellers). Etter å ha prøvd stoffer av diverse legemidler i lovlig setting selv, er jeg ganske skuffa over ruspotensialet. En gjenganger, tenker jeg nå, at er en overdrivelse av ruseffekten og spesielt skadevirkningene sporadisk bruk har.

Først en bønn. Dere er veldig på å bruke virkestoff og generiske navn om hverandre, til den grad at det skaper forvirring. Den eneste gangen dette har noe å si er ved depotpreparater, der utløsingsmekanismen er varierende, med påfølgende konsekvenser for inntaksmåte og absorpsjon (osv). Og da bør trådstarter eller svarere gjerne utdype. Forstå hva du snakker om før du poster råd.

Mitt ruspolitiske ståsted er relativt liberalt, og det var det lenge før jeg selv fikk kjøtt på beinet. Jeg mener det meste bør være frivillig å bruke, men at apotek og helsepersonell for øvrig har en informasjonsplikt som skal forhindre misbruk og avhengighet. Dessuten mener jeg at misbruk trenger en oppdatert definisjon, og at avhengighet krever mer oppmerksomhet og tiltak fra de som sitter på pengesekken. Jeg tipper at de fleste på dette forumet HATER avhengighetsspiralen, men de fleste syns rusen kan være en god ting i seg selv. Vi har alltid hørt at de to tingene er uadskillelige, men jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner, med (rette) skapt for å beskytte de som ikke klarer å regulere seg selv. Jeg mener at man ikke bør la ruslyst bestemme over livet, men at rus er brukbart i gitte situasjoner og til dels som kontrollert rekreasjon.

Men, til mine erfaringer. Jeg har brukt cannabis i røyk, funker flott samme dag og natt, men gir meg problemer med å fungere optimalt dagen etter. Derfor er dette noe som helt reserveres ferier for meg. Benzo er fantastisk i moderat store og hurtigvirkende doser (ja, så hold deg unna rivotril hvis du ikke vil bli, eller er, heltidsnarkis). OxyNORM (altså oksykodon i ikke-depot-form) er bra møt smerter og gir såklart en barm og god rus, som kan tilrådesi de tilfellene det er nødvendig eller ved kortvarig ønske øm varm-klem-rus uten store bivirkninger (doseavhengig. Ta 10’hvis du er opiatnaiv. Ikke lat som om du er tøff første gang). Vær forsiktig med buprenorfin hvis du ikke har brukt opiater før. Noen påstår at det er tryggere, men har du fått en liten hvit pille av en kompis, spis kun (maks) en fjerdedel og gjør deg opp en mening før du spiser mer. Sniffing fungerer som alltid dårligere en peroralt inntak av opiater. Folk anbefaler røv iblant, men jeg må si meg usikker på den slående effekten av dette kontra normalt inntak. Drop gjerne. Men, pass for faen på og vær smart med dosen. Start rolig. Man skyter ingenting før man kjenner stoffet inn og ut, dessuten er skyting rett før avgangen på siste del av highway to hell. Du kommer det aldri vekk igjen, uten hjelp. Kola er greit, men blir en vane. Check yourself. Bruker du kola flere ganger i uka MÅ du jo ta grep. Det ødelegger nesa di, hjertet ditt og økonomien din. Benzo er chill, men bruk det mest når du føler at du trenger det, mot angst/vanskelige dager. Benzo er kredittkort med høy rente. Du kan forvente å betale tilbake all den angsten du døyver og alt det stresset du føler, når du ikke tar det lenger, og det med renter. Og det koster hardt. Vær smart. Benzo er best brukt til forbigående stress av all art, men gjør det idiot som daglig inntak. Du skaper i såfall en habitualtilstand der psyken din må ha små menger for å fungere normalt, altså det motsatte av hva du egentlig vil. Har du for mye benzogjeld i kroppen er du totalt screwed om ikke du får hjelp eller klarer å bruke andre stoffer (totalt fritt fra benzo-sidemisbruk) for å komme over kneika.

Mine 5 cent. Topp hovedpoenger:
- Opiater/opioider er deilig. Bruk deg sporadisk. Ikke skyt og ikke sniff. Røyk (sjeldent) eller spis. Billigere og bedre. Høy mestringsfølelse ved riktig bruk.
- Benzo. Bruk som medisin når du sliter eller trenger kortvarig utmelding, men ikkke bruk det fast. Da sliter du i lengden.
- Kola. Gøy til fest og gaming, til og med til film alene i leiligheten, men pass på ansiktet og slimhinnene dine, og pass på hjertet ditt.
- Amfetamin. Min mening er at det er rent søppel. Hold deg helt unna.
- Cannabis med måte er helt uproblematisk. Sykt overforbruk gjør deg dum og inaktiv.
- Rent psykosene ting som sopp, lsd, ket, DMT, osv er etter min erfaring helt personavhengig. Ingen fare, ut over hva du plages av med bruken selv. Så klart høyere risiko for psykiske lidelser, så vær forsiktig hvis du har psykiatriske utfordringer fra før av.

Takk for meg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg startet ved å være rundt dårlig folk, men jeg var selv en dårlig influens. Selv fra alderen på 6/7 startet jeg å sigge. Jeg starter allerede å selge på slderen 10/11 . Startet med å røyke hasj i 7. klasse. Jeg var rundt et dårlig miljø ble truet mye med kniv. Jeg røyket daglig hasj store mengder til ca oktober sist år.
Jeg startet fyst m hasj så alko, så ble det til ecstacy så coke og til slutt sopp som fikk meg til å revurdere hele livet mitt.

Noe jeg la merke til var da jeg tok kokain for fyste gang kuret det paranoia angsten min som jeg hadde i 5 år permanent. Helt sidn jeg tok coke for første gang har jeg ikke kjent på angst. Nå er jeg rusfri og tenker klarere men savner også gata og pengene. Jeg som 17 åring har søket jobb helt sidn oktober og har ikke hatt noe i lykke i det, som om systemet ikke vil ha meg. Jeg blir fristet daglig men jeg har tatt et løfte.
Traume fra barndommen som aldri ble behandlet (startet å behandle det først nå), narsissist forelder, det er det jeg kommer på i farta. Anoreksi som ung, alvorlige identitets problemer, alvorlig depresjon, sosial angst, generalisert angst… lista fortsetter.

Hasj var jeg kjempe nysgjerrig på. Så blei det som 15 åring. Videre fulgt av alkohol, ritalin, cola, mdma, valium. Er så å si nykter nå, men drikker litt her og der. Ikke i store mengder. Merker at jeg savner annen rus enn alkohol, men da fucker jeg opp hodet enda mer. Tåler faktisk ikke en dråpe til.

Rus er ikke svaret på psykiske problemer. Venter på time hos TSB så får da virkelig håpe at det hjelper.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble nysjerrig på hasj når jeg var 17, en i klassen røykte så kjøpte 10g av han for å prøve, ble ganske syk første gangen men gangene etter var det behagelig. Siden jeg bodde på lite sted måtte jeg omgås rusfolk, så ballet det på seg prøvde etter hvert mer og mer. En dealer satt å røykte heroin når jeg kom opp om en kveld, da hadde jeg allerede brukt det meste noen år, spørte om å få et trekk og da var det gjort, brukte heroin noen år før jeg etterhvert kom inn i LAR. Var nykter en periode også begynte jeg å røyke litt igjen
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tv serier/filmer som romanserte bruk av rusmidler, samt kjendiser som brukte knark.
Hvor gammel jeg var når jeg prøvde ulike stoffer:
13- Alkohol, hasj, tramadol, oxy, nikotin,
14- weed, Ritalin, parlagin forte
15-xtc, molly, xanax, sopp, amf, cola
Covid, stod fast i Amsterdam, eksperimenterte med ting som var nytt for meg, 2cb, ketamin, mephedrone, flere men emma og sopp hadde jeg prøvd før da
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nyskjerrighet.Hasj var livsfarlig i lille Norge da jeg var 13,du ble heroinist om du prøvde hasj.Var hos familie som bodde i Nederland,der var det ikke fullt så farlig,t.o.m lovlig.Hvorfor? tenkte jeg.
Vel tanta mi røyka hasj på meg så jeg skulle holde kjeft i barnevogna mens hun stærte i butikken.
Etterhvert ga hun meg valium når jeg var pissed off og acting up.

Så fant jeg ut jeg ville røyke hasj når jeg var 15.
At jeg dro på Roskilde året etter i 1993 og gjorde det hvert år frem til jeg gikk lei i 2009 hjalp heller ikke akkurat på å begrense dopbruken.

Nå drekker jeg bare.
Brukte litt makka en stund i 1999, 2003 og 2014-2018, men det gidder jeg heller ikke.
Frem til i forfjor knipsa jeg alle galaksens piller av beroligende men nå er jeg så imun at jeg må ta 270 mg Sobril bare for å bli litt sløv og gå legge meg så hva er vitsen mere?
Jeg tror det var at jeg kjøpte 400 Xanax som gjorde meg imun mot alt av piller and that fucking sucks!
Ble operert flere steder på kroppen flere ganger etter hverandre utover et år. Fikk sterke smertestillende for hver gang jeg opererte og mye av det. Resten sier seg selv