Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1210
Finnes det noe ferdig software man kan hoste selv slik at man får en skyløsning ala dropbox, onedrive osv bare hostet på egne servere?

Er på jakt etter et dokumentdelingssystem hvor man lett kan opprette grupperinger, administrere brukere og gi tilganger samtidig som det bør hostet innad i Norge og/eller helst på egne servere.

Mulighet for chat eller noe form for kommunikasjon på de enkelte gruppene er pluss, men ikke krav.

Noen som har tips til løsninger som dette?
Sist endret av RayMonk; 4. februar 2016 kl. 13:43.
Hva med GoogleDocs?
thundercat: GoogleDocs er ikke noe man hoster selv, noe han presiserer i første setning.

Raymond: Hva med owncloud? OpenSource løsning som sikkert vil kunne dekke dine behov. Jeg bruker det selv og er ganske fornøyd med det. Ser at de har et plugin for chat mellom brukere også. Deling mellom brukere, grupper eller eksterne brukere er også mulig.

En liten bakdel er at de (i alle fall ikke enda) ikke bruker deltafiler, hvilket gjør at endringen i et dokument vil resultere i at hele filen blir sendt, og ikke endringene. Default sortering på bilder er ikke på tid, slik at bilder synkronisert fra mobiltelefonen ikke vil være like greit sortert som på dropbox, men det har jeg allerede skrevet en liten patch/hack for dersom du skulle ha behov for det.

https://owncloud.org/features/
Sist endret av m0b; 4. februar 2016 kl. 14:15.
FreeNAS server med OwnCloud plugin \ VirtualBox plugin med engen vm for CMS \ CRM system
Uvaksinert 👍
Ja det finnes. Har testet Varonis og dems Datanywhere og det er midt i blinken for de som har egen server og vil ha den som en skyløsning, men salgsapparatet dems er ellendig og jeg tror ikke de vil ha småkunder, har etterlyst pris så mange ganger at det heller ble onedrive. Men produktet dems syntes jeg virket kjempebra og de har en demoversjon som jo er fult fungerende opptil ett vist antall brukere. De har en avdelig i Sverige med support også.
Om det er Windows det er snakk om, kan en mappe deles over nettverket, routeren settes til å forwarde samba-porten til pc'en med den delte mappa (husker ikke portnummeret til samba...). Deretter kan man bare montere en nettverksdisk ved å skrive inn IP-addressa til pc'en som hoster.

Ingen elegant løsning, men har gjort dette selv en gang og det fungerte i allefal da (Win XP pro, uten service pack vel og merke)

EDIT: Kan jo også installere en FTP-server på maskina som skal hoste, både windows og Linux har støtte for å montere nettverksdisker over FTP.
Sist endret av varg300; 5. februar 2016 kl. 16:59.