Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2625
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sikkert mange som er dritt lei dette temaet, men er forsåvidt ferdig med diskusjonen om den skal være i skolen. Trenger bare få ut litt aggresjon, og finne ut om jeg er helt på jordet eller om lærerinna min er på kanten til gal.

Til å starte med så er dette tredje året jeg har ho i norsk og begynner å bli dritt lei kjerringa. Så for å gjøre tredje året moro for oss, så fikk vi ho i historie også. Og dessverre så er ho stor fan av Nynorsk. Etter litt research, så har jeg kommet fram til at ho er ifra gubrandsdalen ett eller annet sted, styremedlem i Sarpsborg/Fredrikstad Mållag og fylkesutsendt for Østfold mållag. Så synes ho at beste måten å bli bedre i norsk/nynorsk er og skrive det, skrive masse. Så vi får 3 ganger så mye lekser og innleveringer som de andre klassene som har samme pensum. Forsåvidt sant det, men det er ikke blokker heller (altså at man har ett og ett fag av gangen og ikke alle på en gang igjennom hele året), så det blir helvettes mye arbeid.

Fant ut at dette var ikke noe jeg var interessert i, så jeg nedprioriterte norskfaget til tusen. Mitt eget valg, og jeg fikk karakter etter det. Siden vi i år har ho i både norsk og historie, så bruker ho Historiefaget til å få oss til å bedre Nynorskferdighetene. Med andre ord, all undervisning i historie foregår på nynorsk, alle innleveringer / prøver skal helst leveres inn på nynorsk og ho anbefalte oss å kjøpe historiebøkene på nynorsk. Nynorsken på innleveringer og sånt i historie, blir selvfølgelig ikke vurdert (bare rettet, noen ganger). Så her en dag får vi da utdelt et skriv:
Nynorskinnlevering helst i veke 42 - og seinast 18.10
for deg som hittil (= inntil 29.09. ) ikkje har brukt nynorsk i historiefaget:
1. Arbeid med substantivbøying og lever ein rapport om kva du har gjort. Legg ved oppgåver du har gjort!
2. Les side 92-94 i "På godt nynorsk". Vel så ei oppgåve s. 94 og skrive ein tekst på rundt ei side (eller meir om du vil).
Vis hele sitatet...
Har ho i det hele tatt lov til å koble de to faga sammen sånn?
Noen som har tips til hva vi kan si til ho? (At alle skrev under på et brev imot det, som vi sendte til rektor holdt ikke.)
Er dette normalt eller er ho litt på kanten?
Sist endret av 2rs1; 13. oktober 2004 kl. 23:36.
Det betviler jeg sterkt. Send inn et brev til en juridisk spørsmålsside eller lignende.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Du har ikke en på lager vel?
Det beste er vel eigentleg å gjera slik som ho seier, og ikkje laga noko oppstyr rundt det? Det siste året er det jo gunstig å halda seg på godsida med læraren, særleg når du har ho i to fag.
Ta kontakt med elevorganisasjonen. Kanskje de vet!? Eller rådgiveren på din skole.

Kanskje du kan avtale et møte med lærerinna, og forklare på en grei og høflig måte at du gjerne vil konsentrere deg om historie i historietimene og slite med nynors i nynorsktimene?
Ja, ta kontakt med læreren. Si at du ikke vil la historiekarakteren din lide fordi du ikke mestrer nynorsk i like stor grad som bokmål. Nevn også at du har store problemer med å formulere deg presist på nynorsk, og at du derfor taper mye av essensen ved teksten din.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gå til rådgiver og snakk litt om privatist osv. i de nevnte fag, selvsagt med begrunnelse i hertsingen læreren driver med. Rådgiver snakker sansynligvis med lærer og ting ordner seg.
Norsk er 5 timers fag fra før av FFS. 5 Timer i uka, 3 år. Det helt sprøtt.. Også skal de ta over enda mer.. Sykt. BTW du er ikke den eneste som er lei norsk og "nedprioriterer" det.
Det nytter, hvis dere har en god elevorganisasjon på skolen, klag som bare det til dem så skal det nok holde.

Men er det ille med nynorsk da? hehe....hatet det som bare det til jeg dro av 4+ på eksamen
kan ikke få en 4+ på eksamen. Da det bare gis hele karakter, som 1, 2 og 3 osv.
Gå til elevinspektør eller rektor å klag. At dine norskegenskaper skal gå utover din historiekarakter er helt idiotisk.

offtopic:
Slutt å syt over 5 timer norsk i uken :P Selv sliter jeg med 10 timer norsk i uken
Synes man burde ta et standpunkt ved ungdomsskolen, hvor man velger ut sidemål (dvs at man velger om man vil ha nynorsk eller bokmål som hovedmål)... dermed slipper man at sidemål tar opp skoledagen, og man kan konsentrere seg om andre fag som kanskje er litt mer viktig
Ja hadde det bare vært så vel, Joshiwo
ahh! Bernt da... du elsker jo nynorsk, du hadde jo en demonstrasjon for å fortsette å ha nynorsk! hadde du ikke ? :P
For å få en god karakter i norsk burde en beherske begge skriftspråkene bra.

MEN til det du spør om; Det er bare i norskfaget, at en kan kreve rettskriving/nynorsk/bokmål. Læreren kan ikke gi deg fks. dårligere karakter pga. at du skriver bokmål, når ho vil at du skal skrive nynorsk.
Du har lov å skrive på hvilket som helst norsk skriftspråk.
dvs. bokmål, nynorsk eller samisk.
norskfaget er delt inn i hovedmål og sidemål. eller egentlig norsk generelt.

i store deler av landet er hovedmålet bokmål, mens ca 17% av befolkningen, mest på vestlandet har nynorsk som hovedmål. går du på en skole der hovedmålet er bokmål, skal samtlige fag foregå på bokmål, bortsett fra nynorsk undervisningen i norsk.

nynorskundervisning i norsktimene er forsåvidt greit nok, men hun har ikke lov til å tvinge dere til å skrive nynorsk i andre fag...

snakk med rektor eller undervisningsinspektør, hjelper ikke dette gå til elevorganisasjonen, lag litt rabalder, få hele klassen med på å boikotte nynorsk i historie...

selvfølgelig, dette gjelder ikke hvis nynorsk faktisk er hovedmål, men sånn jeg har forstått er det sidemål...
tvangsspråklig undervisning? det er som det har blitt sagt, frivillig hva man vil bruke i alle fag utenom norsk. Alle oppgaver kan skrives på bokmål om du ønsker det, sammen med alle norskoppgaver så sant ikke noe annet er opplyst
Dette som Maddy viste er ikke den eneste gangen ho har gjort dette. Bare sist på historieprøve fikk vi valget mellom å skrive på nynorsk eller bokmål. Greit nok. Problemet var, hvis du skrev på nynorsk, kunne du dra hjem. Skrev du på bokmål, måtte du sitte igjen og skrive en stil (på ca. 2 sider ) som handlet om temaet på prøva. Kort fortalt, jeg skrev bokmål med "eg", "ikkje" og "mykje", og dro hjem.

På tirsdag denne uka, snakka den tillitsvalgte i klassen med avdelingslederen for allmennfag, og han skulle se igjennom dette og evt. gjøre noe med det. Så da får vi vel bare vente og se.
Skole i nff? , hvordan var det der igjen...
dette er da ikke skole i den forstand, men en sak om diskriminering, altså blir det en politisk diskusjon.

forøvrig virker dere som dere har fått verdens største loffhjerne som lærer
en i klassen bare søkte om å få slippe nynorsk... og simsalabim! Han slapp. Jævla heldiggrisen...
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Geddi
Gå til elevinspektør eller rektor å klag. At dine norskegenskaper skal gå utover din historiekarakter er helt idiotisk.
Vis hele sitatet...
Det vi gjorde var å gå til rektor, men siden vi ikke arbeidet i historie blir vurdert mot nynorskkarakteren, så synes han det var helt greit. Vi fikk jo tross alt en "gavepakke" ifra skolen. Prøvde så med argumentet om at det ble vanskligere å få med oss stoffet i historie, så det beste han kunne gjøre var å pålegge ho å skrive bokmålsoversettelsen, av de vanskelige orda, i parantes bak.

Ho står jo fortsatt på sitt om at når vi er ferdig med dette året, vil vi kunne se tilbake og se at ho hadde rett. Men til nå, så har det gått med såpass mye tid til diskusjon, så dette året kan bli et helvettes stress.

Opprinnelig postet av Tobb
norskfaget er delt inn i hovedmål og sidemål. eller egentlig norsk generelt.

i store deler av landet er hovedmålet bokmål, mens ca 17% av befolkningen, mest på vestlandet har nynorsk som hovedmål. går du på en skole der hovedmålet er bokmål, skal samtlige fag foregå på bokmål, bortsett fra nynorsk undervisningen i norsk.

nynorskundervisning i norsktimene er forsåvidt greit nok, men hun har ikke lov til å tvinge dere til å skrive nynorsk i andre fag...

snakk med rektor eller undervisningsinspektør, hjelper ikke dette gå til elevorganisasjonen, lag litt rabalder, få hele klassen med på å boikotte nynorsk i historie...

selvfølgelig, dette gjelder ikke hvis nynorsk faktisk er hovedmål, men sånn jeg har forstått er det sidemål...
Vis hele sitatet...
Vi kjører bokmål her ja. Men sånn som situasjonen har vært de siste åra, så har vi hatt 60% nynorsk og 40% bokmål. Men i år så har det tatt av, til nå har vi ikke fått en innlevering hvor vi ikke har fått beskjed om å levere inn på nynorsk. Ho sier hele tiden at vi kan velge selv, men når hun nå kommer med det at den som ikke har gjort arbeid på nynorsk i historie, få ekstra lekse i norsk. For de som går/har gått på vgs, så vet de at perioden rundt høstferien er et helvette med tanke på prøver og sånt. Alle fag er nå ferdig med 1-2 kapitler og tar en prøve. Jeg føler det sånn at vi faktisk ikke har noe valg, vi må gjøre arbeidet på nynorsk, ellers får vi "straff".

Noen som går allmenne fag vk2 og skal skrive særemne i år? Av de jeg har snakket med, så er vi de eneste som er pålagt å skrive dette på nynorsk. Personer fra steder hvor man snakker kraftig dialekt, på kanten til nynorsk blir overrasket og kommer med "hæææææ" og "kødder du?".

Norskundervisninga på vgs er faktisk noe av det mest ubrukelige jeg noensinne har vært borte i. Det er nå siste året, og jeg har bestemt meg for å ta skolen litt mer seriøst enn ifjor. Så her en dag oppdaget jeg noe. I tredje økt så hadde jeg matte, har fått en veldig god lærer i dette faget iår og tar dette mer og mer seriøst, så i fjerde og siste økt har jeg norsk. Etter en og en halv time med diktlesning, analyse av diktet og "skriv ferdig og lever i morgon". Så har jeg mistet all lyst til å jobbe med skolearbeid og vill mest bare hjem og legge meg. Har kanskje bare noe med holdninga til faget, men jeg vet at store deler av klassen har det på samme måte. Norsk kunne uten problemer vært et valgfag på vk1 og vk2. Gk og forsåvidt, men der er det helt greit at man har det.

Opprinnelig postet av ^ProXo^
Skole i nff? , hvordan var det der igjen...
Vis hele sitatet...
Hold nå kjeft a. Har du problemer med posten og føler at den bryter med nFF's regelverk, så kan du bruke linken "rapporter posten til crew", som er nede i venstre hjørnet. Og sånn forresten, det er stor forskjell på diskusjon om skolen og hjelp til skolearbeid.

Ahh.. Føler jeg fikk ut litt aggresjon ved hjelp av denne posten :]
hadde jeg hatt henne hadde jeg bedt henne pent om å kjøsse meg i rævva hvis jeg hadde fått ekstra lekse for ikke å skrive på nynorsk. så hadde jeg lagd et helvete med elevorganisasjoner, lærere og rektor... blir så provosert av sånne idioter..
Eg tykkjer det er merkeleg at ho tvingar dykk til å skriva særemnet på nynorsk. Eg kan ikkje seia noko for meg sjølv, sidan alle særemner skal presenterast muntleg i år, for å forhindra fjusk.

Her eg bur ligg dialekta svært nær nynorsk, mykje nærare enn bokmål, men vi har fått valet om å anten velgja nynorsk eller bokmål som hovudmål. Vi har forelesningar på både bokmål og nynorsk, sidan mange av lærarane eigentleg er frå Austlandet, men vi leverer inn tekster på nynorsk også til bokmålslærarane, som ikkje tykkjer det er noko problem.

Eg tykkjer det er bra at det norske folk får betre dugleikar innan nynorsk, men dette er ikkje måten å gjera det på.
Det er da vitterlig slik at man har krav på undervisning på hovedmålet sitt i alle fag? Kanskje det rektoren mente med at vanskelige ord skulle oversettes, nynorsk og bokmål er ikke *så* forskjellige. Ikke stort jeg kan si utover at du har min sympati. Ingen fortjener å bli tvunget til noe slikt.

(Les dette de som vil bli fylt med bitterhet: Jeg slipper nynorsk, da skolen min er på med forsøksordningen uten skriftlig sidemål )
hehhhee, jeg må skrive en stil til i morgen...:P
Men er det sant at utlendinger har rett på å slippe? Er det bare hvis begge foreldrene er utenlandske eller gjelder det hvis bare den ene er det også?
Det gjelder hvis den ene har et annet statsborgerskap fra fødselen av også ja.
Du slipper nynorsk om du har et annet morsmål. Du må da til gjengjeld gå egen morsmålundervisning.
Paralellklassen min har et "forsøk" i geografi, istedet for å kjøpe bøker skrevet i bokmål som alle oss andre måtte de kjøpe geografibøker på nynorsk. Det var visstnok et forsøk for å se om elevene fikk bedre nynorsk av det. Personlig synes jeg at det er rimelig tåpelig, og at det skulle vært valgfritt med nynorsk og bokmål.

Når det gjelder den læreren din, så virker det som om personen er en drittsekk... Når det gjelder at norskundervisningen er ubrukelig, så må jeg få legge til en ting til, jeg går riktignok på VK1 (allmenn), Norsken er det desidert kjipeste faget jeg har. Hvorfor? Jo, pga nynorsken og alt det usaklige faktastoffet vi må gjennom. Altså norrøn mytologi kunne jeg i barnehagen.

Ripz: Ja det må du, eller dvs du kan velge, det kunne hvertfall en i klassen min som kom fra polen.

*edit: Liker slike diskusjoner
Dette er noe av det latterligste jeg har hørt og får meg bare mere til og miste lysten på almenn faglig vidregående. Hvorfor lager du et helvete fora.. Bland inn komunene elns, så håper du på att hu bli kicka? Hun kan jo ikke gi deg ekstra lekse når du ikke skriver oppgaver på nynorsk.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av IvIoyner
(Les dette de som vil bli fylt med bitterhet: Jeg slipper nynorsk, da skolen min er på med forsøksordningen uten skriftlig sidemål )
Vis hele sitatet...
Enkelte ganger har man bare lyst til å slå..

Humm.. Etter litt research, så kom jeg fram til sidene til østfold mållag, ser litt igjennom årsmøtereferatet og finner dette:
Før møtet orienterte Ingar Arnøy om arbeidet i Noregs Mållag. Han la spesielt vekt på arbeidet med å få skolar til å ta i bruk nynorske bøker for på den måten å styrkje nynorsken i grunnskolen ? og gjerne også i vidaregåande skole. Arnøy minna også om at lokalt mål og lokal kultur må styrkast i barnehagearbeidet.
Vis hele sitatet...
http://home.online.no/~maasbren/ostfold/nyh70.htm

Har ho i det hele tatt lov til å la en utenforstående organisasjon påvirke hennes arbeid i skolen?
Opprinnelig postet av Wiggles
...norrøn mytologi kunne jeg i barnehagen...
Vis hele sitatet...
Dette er antakeligvis det latterligste utsagnet jeg har hørt siden sist jeg diskuterte med en høyremann.. (Totalt offtopic forresten, men poenget skulle frem) Norsk er ABSOLUTT ikke et bortkastet fag å ha. Det er derimot et ganske viktig fag, såfremt læreren din prioriterer de rette tingene i undervisningen.

Tilbake til hovedpunktet:
Læreren din har mest sannsynlig ikke lov til å flette sammen fagene på denne måten. Jeg vet ikke nøyaktig hvor det er lovfestet, men jeg vet at alle de individuelle fagene på videregående skal være individuelle , og uten samtykke fra elevene (det vil dessverre i de fleste tilfeller bare tilsi at ingen nekter) i de fagene som ev. skal flettes sammen kan ikke en slik opplæringsmetode gjennomføres.

Ta deg en tur på Elevorganisasjonens nettsider og finn ut hvordan du skal komme i kontakt med en representant fra det fylkeslaget hvor du går på skole. Den personen kan så komme en tur til dere på skolen og ev. rette opp i problemene hvis dere ikke selv klarer det. Han/hun kan nesten alltid også bistå med hjelp til å klarere hvordan ting er lovfestet å skulle være slik at dere selv skal kunne ta affære.

Et tips før jeg avslutter: Ta kontakt med elevrådet på skolen deres, og arranger et møte med dem. Dette møtet skal gjerne alle i klassen deres delta på. Krev da at de skal ta affære og gjøre noe med den urettferdige behandlingen som deres klasse mottar.

Edit: Var litt for treg med å få dette inn: Hun skal egentlig være 100% objektiv i sitt arbeid. Dette er jo da self umulig, men det er i hvertfall meningen at hun skal prøve..

The FiTz - Rettighetsansvarlig @ Moheia VGS
Sist endret av FiTz; 14. oktober 2004 kl. 20:48.
Okey, hør her...begge mine foreldre kommer fra et annet land, jeg ble født i Norge (eneste i familien som ble det, har flere søsken osv som ble født andre steder) men prata ikke norsk før i barnehagen...da prata jeg mitt eget morsmål hjemme.
Jeg klarer å snakke helt ok norsk nå, ingen problemer.Når jeg begynte i 9. sa læreren min at jeg kunne slippe hvis jeg ville, men at han mente at det kom til å gå bra, og at jeg burde prøve...så jeg tenkte at jeg kan sikkert prøve et år..det gikk greit først, men etterhvert klarte jeg ikke å henge med helt.Da vi begynte i 10. spurte jeg han om jeg kunne slippe, men da svarte han "Ehm..nei du har jo allerede hatt det så lenge, også har du bodd i Norge så lenge.." osv osv...har han rett? Eller skal jeg gå til rektor/inspektør eller noe?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Snakker du med rådgiver om dette, løser nok dette seg helt fint.
utmerket
Hvem kan jeg snakke med hvis han også er uenig? Vansklig skole, alt er bare kaos, bygger om, herper, rektor er syk, noe feil med hjertet eller hjernen hans eller noe, inspektørene har tatt over som rektor, læreren min er inspektør osv...men skal se hva rådgiver sier..hvem nå det er, hehe :P
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Norsk er det eneste faget der begge målformer skal benyttes. I alle andre fag skal du benytte ditt hovedmål. Dvs at selv om undervisningen foregår på nynorsk kan du benytte bokmål og vice versa. Du kan også når som helst skifte hovedmål ved å gi beskjed til skolen (selv om det ikke virker særlig sannsynlig at du vil gjøre det...).

Når det er sagt, så er jeg litt lei av folk som klager på at de må ha to målformer på skolen. Greit nok at dere ikke liker sidemålsundervisningen (måtte det være bokmål eller nynorsk), men slik er det vel med mange andre fag også? Det er sikkert mange som ikke synes turn er noe særlig, uten at de av den grunn med alt sitt engasjement går inn for at det skal bli fjernet fra pensum. Hva er egentlig problemet? Er majoriteten av dagens skoleelever så dumme at de ikke evner å lære to målformer, eller ligger problemet i innsatsviljen? De fleste klarer da å lære både ett og to fremmesspråk, så da skulle det ikke være noe problem å lære de små forskjellene på de to målformene som finnes her i landet. Snakk om latskap.
jeg reagerte mest på det med at man fikk "straff" for ikke å skrive historieprøver og oppgaver på nynorsk....

hadde tatt ekstraoppgavene og bedt henne stappe det et mørkt sted...
aybara..det har noe med at det er HELT unødvendig å gjøre..dessuten er andre fremmedspråk frivillige..ihvertfall på ungdomsskolen...hva med å heller bruke den nynorsk timen på norsk istedet? Er jo ikke alle som har seksere i norsk..så skal man bruke tid på nynorsk?

Det er jo helt greit å turne EN gymtime, for erfaring, pluss at man får rørt litt på seg, man får noe tilbake for det..er ikke snakk om å ha turn noen ganger i uka, er bare en eller kanskje to ganger.
Men hva får man tilbake for å kunne nynorsk? Jeg hadde nok klart å kommunisere med en som prater nynorsk helt fint...

Men jeg vet at det ikke nytter å diskutere det her...så jeg gir meg nå, med mindre jeg plutselig føler at jeg en lastebil kommer til å kjøre på meg hvis jeg ikke skriver noe...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nå drar jeg denne tråden litt ut på viddene i forhold til hva den egentlig handlet om, men det får så være...

hva med å heller bruke den nynorsk timen på norsk istedet? Er jo ikke alle som har seksere i norsk..så skal man bruke tid på nynorsk?
Vis hele sitatet...
Du mener altså at man skal bruke like mange timer (14 uketimer over tre år på allmennfag på videregående skole) på mindre fagstoff enn tidligere? Hva slags tankegang er det? Skal vi gjøre framtidas ungdom mer uvitende enn den er i dag? Dersom sidemålsundervisningen en gang forsvinner, vil det også være logisk å redusere antall norsktimer, og erstatte de med noe annet, hva nå det måtte være. Å bruke det faktum at ikke alle har seksere i norsk som et argument mot sidemålet går ikke an. Karakterskalaen er til for å vise i hvilken grad elevene har oppnådd målene i læreplanen i de enkelte fag, ikke for at flest mulig elever skal få toppkarakterer.

At du ikke har turn like mye som sidemål har rett og slett noe med hvor stor del av pensum dette er, pluss at det er langt færre gymtimer enn norsktimer. Det er ingen som snakker nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk, i likhet med bokmål (som det heller ikke er noen som snakker). At du greier å kommunisere med folk som har andre dialekter enn deg selv skulle bare mangle; de fleste nordmenn greier det. Poenget med sidemålet i skolen er at når vi har to likeverdige skriftspråk i landet, skal man kunne å uttrykke seg på begge. Det kulturelle aspektet ved sidemålet er også en viktig grunn til at det er en del av norskfaget.
Alstå, mente ikke det der med sekserne, men mente at folk sliter jo med vanlig norsk, så skal de få nynorsk i tillegg...men uansett, vil ikke diskutere..jeg bare lurte på en ting, har fått svar. *OUT*

edit: EN SISTE TING, jeg mente at jeg helt fint kunne lest en tekst på nynorsk, og omvendt...osv osv osv, orker ikke rette opp alt jeg klarte å si feil
Sist endret av Izor; 16. oktober 2004 kl. 01:24.
hm. eg har nynorsk som hovudmål. Eg drite i om eg skrive nynorsk eller bokmål, så lenge eg skrive rett. eg har probleme nokk med å skrive i det heiletatt
Snakka med rådgiver idag, han sa noe om at bare folk som hadde opplæring i sitt eget morsmål fikk slippe..eller noe slikt, det hadde ikke noe å si hvor personen var ifra...helt fjern type...men har han rett?
ikke helt nei... hvis du har påvist dysleksi, eller har hatt fritak fra nynorsk tidligere kan du også slippe... men det er jo bare for nynorsk i norskfaget, ikke for de som tydeligvis har det i andre fag... der er det valgfritt..