Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3182
Jeg kom inn på RMIT University in Melbourne idag. Sjekke ut hvor mye jeg fikk i støtte fra lånekassen da jeg fant ut at intuition fee var på 298,000 Kr iløpet av to år. På nav sine sider står det at jeg kan maks få 240,880 Kr for to år med master utdanning. Det betyr at jeg må finne en måte å fininasiere 50,000 Kr på egenhånd. Blir litt skeptisk og lurer på om noen har erfaring med noe slikt? Setter pris på råd ; )
Uten at nav har noe med statens lånekasse å gjøre så må du nok bare finne en annen måte å finansiere de siste 50k på.
Satsene fastsettes vell av staten i en eller annen form, og mer får du nok ikke.

Mulige andre inntektskilder for å betale studiet er:

- Jobb.
- Forbrukslån.
- Lån av foreldre.
Du høres veldig heldig ut spør du meg. 50k som du må dekke selv for å være to år i Australia høres ut som en drømmeutdanning.
Vet om flere som må betale flere hundretusen selv.
Heisann :')
25 6
Om du har kommet såpass langt i livet bør du jo ha noe spart opp selv? Uansett så er 50,000 null problem å tjene gjennom en deltidsjobb der nede.
Hvilken ytelse har du fra NAV i dag? Folketrygdloven er i utgangspunktet for de som oppholder seg i riket, dog man kan søke og få fritak ved feks sykepenger (for en kort periode), AAP og uførepensjon.. Man kan få dekket studier fra NAV hvis det vurderes til en god løsning for å få deg tilbake i arbeidslivet.. Men to år i Australia til den summen du her nevner? Det har jeg ærlig talt ingen tro på at du får til via NAV. Det er offentlige midler (blant annet skattepenger) som skal finansiere dette..
Trådstarter
25 1
Beklager jeg skrev feil. Mente selvfølgelig Lånekassen. Vel jeg har ikke noe sparepenger å ta utav. Har jobbet deltid ved siden av studiene for å kunne overleve. Så mine alternativer er å jobbe der nede eller ta opp forbrukslån. Mulig jeg kan jobbe opp pengene her hjemme i sommerferien. Som er på vinteren der nede. Som er sommer der nede. HAH!
http://www.lanekassen.no/tilleggsstipend

Tittet på den? Den kan du søke om, og den gjelder utvalgte skoler / universitet hvor skolepenger pr år går utover hva Lånekassen maksimalt dekker for skolepenger i utlandet.
Trådstarter
25 1
Jeg har sjekket det ut og ringt lånekassen for å dobbelt sjekke at dette ikke var mulig for min skole. Skolen min står ikke på listen og jeg kan derfor ikke få ekstra skolepenger. Litt kjipt men må vel jobbe opp pengene i ferier. ; ) Å jobbe der nede blir vanskelig. Da må jeg skaffe arbeids visa og det er ikke så veldig fristende å bruke den verdifulle fritiden i Australia på å jobbe ;p
Som student trenger du ikke arbeids visum for og arbeide i Australia. Du kan jobbe opptil 20 timer per uke som fulltidsstudent uten og trenge ett arbeids visum.
Trådstarter
25 1
Oou. Det er jo meget bra å være klar over. Om jeg kommer over en arbeidsmulighet vil jeg være mer åpen for det. Men må ha et utgangspunkt der jeg skal klare meg uten å arbeide på grunnlag av at jeg ikke vet hvor krevende skolegangen min vil bli enda.
Livet er ikke gratis.
Du skal jo leve i tillegg til å betale skolepenger. Vanskelig å se for seg at man klarer det uten inntekt...
Trådstarter
25 1
Får 97800kr av lånekassen per studieår. Itillegg får jeg reisestøtte på 24500kr. Vil tro at det skal være mulig å leve på det. Har sett på endel leiligheter og det kommer leien er på rundt 4000kr som vil si at jeg har nesten 6000kr i lommepenger pr måned, som ikke er så altfor mye med tanke på at det er ganske dyrt der nede.
Får du vanlig studielån og stipend i tillegg til de 120 000 i året?
Tenk deg om to ganger før du stikker hodet ned i sanden der to år. Har vært der 6mnd og anbefaler å reise. Har aldri fått brukt min høyere utdannelse... bedre å komme seg inn på boligmarkedet. Men en gang lurte jeg på å emigrere, fantastisk klima der nede og sosialt samfunn. Hadde jeg brukt pengene jeg brukte på utdannelse på bolig ville jeg vært millionær idag med nedbetalt bolig. Når du kommer hjem har du gjeld til lånekassen, boliglån, og en utdannelse ingen forstår eller du er overkvalifisert... så vær forsiktig. Bruk heller pengene på å reise enn å ta en master.
Trådstarter
25 1
Ja vanlig studielån i tillegg til 120 000 i året. Jeg skal klare å opparbeide resten på egenhånd. ;D Det ordner seg nokk. Angående min utdanning så tar jeg en relevant utdanning til mitt fremtidige yrke da jeg vet at det er behov i arbeidsmarkedet for folk med denne utdanningen ; )