Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4776
Hva vil straffen være for å bestikke politiet? F.eks visst noen blir stoppet og får bot + prikker, men så tilbyr jeg de litt cash og sier at de lar de være å legge på prikk?

Hva kan man forvente seg av straff?
Sist endret av freeaak; 30. september 2012 kl. 01:16.
Muligens en svina grei bot + noen dager i fengsel.. Regner med at mr. konstabel som har latt seg lure også får sparken :-)
Så med andre ord, det er ikke verdt å prøve seg?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av freeaak Vis innlegg
Så med andre ord, det er ikke verdt å prøve seg?
Vis hele sitatet...
Ikke i Norge. Men det finnes land hvor dette er sosialt akseptabelt.
Parkettetterligning
I norge er det absolutt ikke verd å prøve seg
Sitat av freeaak Vis innlegg
Så med andre ord, det er ikke verdt å prøve seg?
Vis hele sitatet...
Med mindre du sitter på mange mill i banken er det nok lite vits å prøve seg.
Du hører om alle disse landene i Øst-Europa der dem på tollgrensa kan bare slenge over et par euro og komme seg videre på null problem. Men i Norge så vet vel folk flest at det ikke går, om du ikke vil bla opp et 5-6sifret beløp! Da hadde jeg heller tatt en prikk :-)
"Den som bestikker en offentlig tjenestemann, kan straffes med bøter eller fengsel inntil ett år, jf. straffeloven § 128. "

Kilde:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=174786
Sitat av contempt Vis innlegg
"Den som bestikker en offentlig tjenestemann, kan straffes med bøter eller fengsel inntil ett år, jf. straffeloven § 128. "

Kilde:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=174786
Vis hele sitatet...
Den som bestikker ja. Men vil det være like streng straff for et forsøk på å bestikke?
Den straffbare handling er fullbyrdet allerede i det gjerningspersonen «søger» å påvirke tjenestemannen. Om tjenestemannen avslår bestikkelsestilbudet, har dette ingen betydning for straffbarheten av handlingen.
I Russland er faktisk det stereotypiske bildet så korrekt som man kan få det hva dette angår. Der vil ikke politiet bare godta bestikkelser, de vil faktisk forsøke å oppmuntre deg til slikt. De vil selvfølgelig også forsøke å komme opp med alle verdens grunner til at du skulle måtte bestikke deg ut av en situasjon. Heldigvis står ikke russiske rubel så sterkt i forhold til norske kroner, så SÅ dyrt blir det nok ikke. En kompis av meg som ble tilbudt å få strøket bot for å kjøre på rødt, kjøre politibilen, med sirener og blålys, og prøveskyte håndvåpenet til tjenestemannen på en "trygg" lokasjon for 5000 rubel, som tilsvarer ca 900-1000 NOK.
Kjenner en russer jeg som som har 2 tusenlapper brettet sirlig sammen og tapet fast bakpå førerkortet.
Tanken hans er at om han må først må vise førerkortet så har han gjort eller er på vei til gjøre noe politiet helst ikke bør kjenne til. Han sier slikt er helt vanlig i store deler av verden og mener vi nordmenn er feige og treige som ikke kjøper oss ut av situasjonen. Ifølge han russeren så kreves det ikke svære summer heller, bare store nok til at det er mer enn et par dagers jobb å tjene. Politi kan ikke ta han for forsøk på bestikkelse, for han sier ikke noe om penga bare leverer førerkortet på oppfordring. Tar politi-mannen først penga så blåser han nok i om russeren kjørte uten sikkerhetsbelte, var litt over fartsgrensen eller hva det nå var som gjorde at han ble stoppet.

Om dette faktisk virker vet jeg ikke. Russeren har ennå tilgode å bli vinket inn. Selv etter mange år i norge. Nå er han jo ikke noen mafiaboss heller, men han er jo en helt vanlig småkriminell som holder på med alt mulig. Så er vel derfor han føler han trenger en ekstra utvei.
Sist endret av ompapa; 30. september 2012 kl. 09:56.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hadde jeg vært snut og møtte på russern til ompapa skulle jeg tatt pengene OG gitt ut en prikk.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hadde jeg vært snut og møtte på russern til ompapa skulle jeg tatt pengene OG gitt ut en prikk.
Vis hele sitatet...
Og kjenner jeg russeren rett så hadde han ringt på døra hjemme hos deg en mørk kveld etterpå, så hadde du nok angret kraftig på både at du tok penga og likevel ga ut en prikk.

Nei tror nok ingen ønsker å måtte leve med å stadig titte seg over skuldra for noen få tusenlapper. Husk slike folk som han russeren de bryr seg ikke om du tar 2K eller 200K fra dem. For dem er det prinsippet. Buffer du skal ha straff sånn er det bare.
Sist endret av ompapa; 30. september 2012 kl. 14:27.
Jeg har benyttet bestikkelser, eller godtgjørelse som jeg liker å kalle det, mange ganger. Som regel funker det aldeles fint til små forseelser som farsovertredelser og den slags. Jeg ville dog ikke anbefalt det på større handlinger.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Jeg har benyttet bestikkelser, eller godtgjørelse som jeg liker å kalle det, mange ganger. Som regel funker det aldeles fint til små forseelser som farsovertredelser og den slags. Jeg ville dog ikke anbefalt det på større handlinger.
Vis hele sitatet...
I Norge? Beløp? Hvordan?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Jeg har benyttet bestikkelser, eller godtgjørelse som jeg liker å kalle det, mange ganger. Som regel funker det aldeles fint til små forseelser som farsovertredelser og den slags. Jeg ville dog ikke anbefalt det på større handlinger.
Vis hele sitatet...
Sånn med tanke på at du er seksten år og fekk lappen på lett mc rundt 1. august, så tviler eg heilt ærleg litt på at du har spesielt stor erfaring med hverken fartsbøter eller å bestikke politiet.
hvis han tar i mot pengene så er det ikke noe straff i det helle tat
Sitat av pyrotec Vis innlegg
hvis han tar i mot pengene så er det ikke noe straff i det helle tat
Vis hele sitatet...
Hvis noen lukter lunta sliter begge to.
Tanken på å bestikke norsk politi har aldri slått meg, tanken føles ikke direkte smart ut.
Andre land som Russland, Romania, Tsjekkia, Bosnia, Finland og Mexico for å nevne
noen av de landene jeg har gode erfaringer med “bestikkelser”,
kan derimot gjøre oppholdet meget mye spennende.

Grenseovergangen fra kirkenes til Finland pleide vi å kjøpe med noen kartonger røyk
til grensevaktene som en liten “takk for at dere ikke sjekker bakrommet i bilen”,
blitt noen år siden så the good times har nok muligens endret seg litt vil jeg tro

Russland er/var et land med mye venting når du skal inn i landet osv via buss/tog,
betale en liten sum for en privat guide/fixer/politi og whatnot fungerer mye bedre.
Diverse plasser, tjenester og muligheter åpner seg
Eier du ikke antenner sterke not til å overbevise politiet om at du er “ok” som de sier,
da kan det fort ende opp med en heller dårlig russisk opplevelse har
en liten fugl visket meg i øret..

Romania og Mexico er det nesten regnet som “rart” å ikke ta i bruk disse metodene,
ahhh good times

Har du fungerende antenner, ta for deg av muligheten.
Mangler derimot antenne, hold kjeft og sett deg på en guidet turbuss

Alt endrer seg med tiden, men noen land forandrer seg aldri