Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1656
Har en trafo på 32 volt/5AAC og ønsker å drive en 9vac pedalbrett på 1.33 A. Da tenkte eg å bruke en spenningsdeler med motstander. siden dette er Vekselstrøm.
Da har eg funne ut at å bruke en 17ohm motstand og ein 6,7 ohm motstand skal virke.
Men tåler disse motstandene sånne effekter? det blir jo 30 watt bare på 1 motstand. Og dette går jo ikke. Andre måter å fikse dette på?

mvh svein
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får 30W effektmotstander. I praksis er det dårlig idè sidan du vil ha stor overskotsvarme, og det er ikkje ei veldig god løsning.

Det er langt betre å a: skaffe trafo som leverer rett spenning b: sjekke om pedalen bruker DC. Så godt som all elektronikk bruker DC. I så fall kan du likerette spenninga og bruke en DC-DC-omvandler som gir 9V*sqrt(2)=12.72V. I tilleg kan du då rekne med at pedalen har innebygd likerettarbru, så du må legge til 1.4V for den. Då endar du opp med at den vil ha ca. 14V inn.

DC-DC switchmode omformere finst på elfa, og du får svært lite tap (virkningsgrad på 95% er vanlig, så da vil du ha ca. 2W tap som varme).

Men du må som sagt sjekke om pedalen likeretter, eller om den faktisk bruker vekselstraum.

Om den ikkje likeretter så er det mest realistiske å skaffe 9V-trafo. Du får det på clas ohlsson for under hundrelappen.
druefjes's Avatar
Trådstarter
jepp bruker 9volt ac. 1,33 ampere. Som eg ikke har funnet å clasen. Sjekker 1 gang til.
Det er likerretter på pedalbrettet med regulatorer på 5 og 12 volt
Sist endret av druefjes; 29. juli 2007 kl. 15:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av druefjes
jepp bruker 9volt ac. 1,33 ampere. Som eg ikke har funnet å clasen. Sjekker 1 gang til.
Vis hele sitatet...
Har du sjekka at den ikkje likeretter det? Eg tipper den gjer det!
druefjes's Avatar
Trådstarter
dette er eit pedalbrett med flere pedaler på og eg trodde først det var dc (var helt sikker faktist til eg såg inni. Den er merket med 1.33A /9volt også.

den på clas ohlson gikk bare opp til 500ma

Må kanskje finne noe gammelt å trikse med.

transformatorer er dyre så går det ant å paralellkople dei? sånn at dei kan levere meir strøm?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av druefjes
transformatorer er dyre så går det ant å paralellkople dei? sånn at dei kan levere meir strøm?
Vis hele sitatet...
Ja, paralellkopling av trafo går heilt fint. Du må imidlertid sørge for at du ikkje kopler dei i motfase. Då vil du effektivt sett få kortslutning.

Forøvrig skulle ikkje ein trafo som leverer 9V @ 1.5A vere så veldig dyr.

En 16VA 9V trafo som kan levere 1778mA koster på elfa 112,-. Artikkelnummer 56-179-23 om du vil taste den inn i hurtigkassa på elfa. Du må då lodde på inn-kabel med sikring, og utkabler. Burde vere under 5 mins jobb. Kan enkelt monterast på verobrett/protobrett.

Ferdig innkapsla "wall wart" med ledning som kan levere 9V-1600mA koster 219. Art. nr er 56-383-09 om du vil sjekke ut den. Dyrere, men krever ikkje arbeid fra di side.
druefjes's Avatar
Trådstarter
hm eg var på elfa istad og såg. Må få meg briller gitt:-)

takker for svar. og art nr
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Off topic, men skaff deg elfakatalog. Langt meir oversiktleg, raskare i bruk, og dessuten søt
Pedalbrettet likeretter. Alle effektpedaler bruker likespenning i kretsen, og har så godt som aldri intern likeretter (dette har enkelte unntak, spesielt hos rør-drevne effektpedaler som ofte har 230VAC rett i boksen). En ohmsk spenningsdeler vil uansett ikke fungere pga det varierende strømtrekket. Spenningen vil da synke svært kraftig ved høyt strømforbruk, og stige kraftig ved lavt forbruk, noe som gjør det hele svært ustabilt.

Men det ser ut som du løste problemet på enkleste og beste måte.