Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1050
Ja.

Jeg lurte på et par ting angående elektrisk oppvarming.
Er det f.eks mulig å få varmet opp en liten metallbit til en relativt høy temperatur, ved å koble startkablene fra en bil til den? Om ikke, hva skal til for å få varmet den opp, om du bare kan ta ibruk "normale" ressurser?

Takk for alle svar.
Kobler du startkablene fra en bil direkte på en metallbit blir det kortsluttning på batteriet Da er det ikke metallbiten som får en relativt høy temperatur, men batteriet på bilen din...
Sist endret av simdal; 29. juni 2007 kl. 13:10. Grunn: leif
Sist jeg kortsluttet et 12V lastebil batteri, så ble det rimelig høy temperatur på metalbiten også. Nok til at den smeltet.

Det er dog IKKE anbefalt å kortslutte et batteri for å varme opp en metallbit. Det får fort en eksplosiv virkning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må vel ha ei spenningskilde som har lav nok indre resistans til at den kan levere stor straum utan å øydelegge seg sjølv.

Sveiseapparat har låg resistans, og er laga for tilnærma kortslutning, så dei er muligens brukande til føremålet. Samme gjeld heimelaga trafo med solide sekundærviklinger.

Frå straumnettet vil du bare slå ut ei sikring.

Det du ser etter er stor straum og relativt lita spenning.
Husk at jo større metallbitens tverrsnitt er, og jo kortere vei det er mellom tilkoblingene, dess mer strøm må til for å varme den opp. Du finner verdier for ymse metallers resistivitet på wikipedia, og du kan lett modifisere formelen for resistivitet -> resistans til å gjelde andre geometriske former enn sylinder. For liten resistans, og du brenner strømforsyningen din. Kilden gir en viss spenning, har en viss indre resistans, og gir en viss strøm inverst proporsjonal med metallbitens resistans, som fører til en intern (og potensielt voldsom) varmeutvikling.
I bunn og grunn ikke en spesielt hendig måte å varme metall på, med mindre det er Ni-Cr eller annet høyresistivt metall beregnet til bruk som varmetråder. Hvor varm skal du få metallbiten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grunnlaget for denne tråden var vel at eg halvflåsete sa at straum var einaste hensiktigsmessige måten å varme metall kjapt opp til rimelig varme.

Den enklaste måten er nok sveiseapparat. Dei er laga for å levere rimelig heftig straum (100-160A @ 30-60V), og er laga for å tåle nær kortslutning i lang tid, og levere ekstrem effekt.
Du kan bruke sveiseapparat, men de fleste har du jo tilsettsmateriale på. Det eneste jeg kommer på i farten er TIG-apparat, som egentlig bare er beregnet på tynnplater.
Sist endret av vidarlo; 29. juni 2007 kl. 23:40. Grunn: faen, redigerte istaden for å quote. Sorry!
Ville nok heller gått for induksjonsvarme da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CryptoN
Du kan bruke sveiseapparat, men de fleste har du jo tilsettsmateriale på. Det eneste jeg kommer på i farten er TIG-apparat, som egentlig bare er beregnet på tynnplater.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan du bruke det som straumkjelde, og kople ting straumen direkte på materialet du vil varme opp. Det burde fungere, og eg har brukt det sjølv med hell på stålplater.