Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1931
Ein kompis har ein Panasonic spelar i bilen. Spelaren er ein relativt ny spelar(men uten garanti). Spelaren har låge ubrukt i lengre tid, og når vi no skulle kople opp anlegget hadde vi store problemer med SW-utgangen. Bassen sleit med enorme støy-problemer, dura og gikk. Vi har vert i kontakt med audio-spesialiser som trur at "noko" er brent. Eg vil tru det er utgangstransistorane som er brendt?

Noken som han støtte opp under den teorien? Vurderer å skru opp og bestille nye. (Skulle bare sjekke litt opp mot garantien først.)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Egen subwoofer-utgang? Er denne aktiv eller trenger den en mellomforsterker?
Har du noe modellnummer på spilleren?
Spiller bassen rent på andre forsterkere\spillere?
Kripos's Avatar
Trådstarter
Phonoutgang til ein ny forsterker, er ein SW-utgang i den forstand at du kan stille den seperat fra dei andre kanalen. Nei bassen spiller aldri reint, er alltid støy, om du skrur heilt ned er den kun støy, vi VEIT det er spilleren som er problemet, har prøvd med andre spillere og Ice Audio(bilstereoforhandler) var vell nokså klare dei og.

Spørsmålet er vell om det kan ordnast sjøl(utgangstransistor er vell ganske greit å bytte ut, motstander osv er værre - jævla små rett og slett).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Begynner å bli nærmere 6 år siden jeg byttet utgangstransistorer på en bilstereo, men den gangen var det iallefall lett, dog vet jeg ikke med din modell, hvis garantien er gått ut er det jo ikke noe å tape uansett.
Kripos's Avatar
Trådstarter
... utenom tid, arbeid og penger vist det like godt kan være andre komponenter i spelaren som har brendt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Denne utgangen burde jo ha en helt egen krets hvis den kan individuelt styres, så teoretisk er det bare en transistor?
Hva slags støy er det snakk om?
Kripos's Avatar
Trådstarter
At subben durer med lav frekvens, heile tiden, med eller uten volum. Skrur du opp spiller den bass + den "vanlige" duringa
Det kan være transistorene, men det kan like gjerne være noe annet. Hva er "relativt ny"? Hvis den begynner å bli en del år gammel, kan du skifte elektrolyttkondensatorene også, og se om det hjelper. Skal du skifte transistorene, så pass på at du får transistorer som er matchet hvis det er en klasse AB mosfet-utgang (eller jfet, for den saks skyld), og at pinnekonfigurasjonen er riktig.
Uønskede oscillasjoner kan være et helsike å feilsøke uten oscilloskop, så jeg vil anbefale deg å prøve og få tilgang på et.
Hadde "samme" problem da jeg satte inn den gamle Panasonicen i den nye bilen. Skikkelig brumming, den avtok litt ved høyt volum, men det var sikkert bare fordi de andre høytalerene overdøvte brumminga.. En kamerat sa at det var mulig jeg hadde vært uheldig med rekkefølgen +/- når jeg satte spilleren inn i bilen og at det derfor hadde blitt svidd av en kabelbane inne i spilleren. Jordingsproblem = drit. Løste problemet med å jorde signalkabelen til chassiet på spilleren. En kobbertråd som jeg surret rundt jorden på kabelen og klemte under en skrue på spilleren. Brummingen forsvant og suben spiller slik den gjorde i gode gamle dager
Regner med signal kabel og strømkabel til forsterker ligger separat, ellers vil du få skurring
Sitat av iiconanii
Regner med signal kabel og strømkabel til forsterker ligger separat, ellers vil du få skurring
Vis hele sitatet...
Når strømkabelen leverer likestrøm??

Sitat av Hakkannen"
Hadde "samme" problem da jeg satte inn den gamle Panasonicen i den nye bilen. Skikkelig brumming, den avtok litt ved høyt volum, men det var sikkert bare fordi de andre høytalerene overdøvte brumminga.. En kamerat sa at det var mulig jeg hadde vært uheldig med rekkefølgen +/- når jeg satte spilleren inn i bilen og at det derfor hadde blitt svidd av en kabelbane inne i spilleren. Jordingsproblem = drit. Løste problemet med å jorde signalkabelen til chassiet på spilleren. En kobbertråd som jeg surret rundt jorden på kabelen og klemte under en skrue på spilleren. Brummingen forsvant og suben spiller slik den gjorde i gode gamle dager
Vis hele sitatet...
Kan ikke på noen måte forstå at rekkefølgen du setter +/- inn i spilleren skal kunne svi av baner i forsterkeren. Kobler du pluss først, har forsterkeren ingen jordtilkobling, og dermed ingen vei strømmen kan gå. Altså skjer det ingenting. Kobler du til jord først, har du ikke noe spenningspåtrykk, og det vil igjen ikke skje noenting..
Forresten, et scenario som faktisk kanskje kan gjøre noe skade, er hvis forsterkeren er "skrudd på" (men uten strømtilkobling), med veldig høyt volum/innsignal (altså med signalkabelen tilkoblet), og du bare kobler til pluss. Jordtilkoblingen vil da være via signalkabelen, og strømmen kan gå der, ettersom signalkilden bruker samme strømkilde. Hvis banene er etset tynne, kan varmeutviklingen svi av signaljordbanen. Det kan forklare hvorfor det fungerte når du koblet signaljordledningen til chassiet, men forklarer ikke duringen. Stor sannsynlighet for at forsterkeren bare var dårlig støyskjermet, og ved å jorde chassiet tilførte du denne støyskjermingen.

EDIT: Ser at det ikke var en forsterker du snakket om, men en cd-spiller. Signalene går kun internt i spilleren, og rekkefølgen på ± tilkoblingen skal ikke ha noe å si. Var nok støyskjerming, ja.

Til Kripos: Prøv å jorde chassiet hvis det ikke alt er jordet, for å forsikre en viss støyskjerming.
Sist endret av Provo; 26. juni 2007 kl. 11:14.
Kripos's Avatar
Trådstarter
Men vist jordbanen i spilleren er avbrent, skulle den vell ikkje spilt musikk? For subben spiller jo "riktig"(meir eller mindre, aldri hørt den spille før), det er berre at brumminga alltid ligger i bunn - med fast ett fast volume. Skal høre med han og prøve å jorde kabelen. Kor surrer du kabelen rundt på phonotilkoblinga(sjølve kabelen er jo skjerma)
Sitat av Provo
Når strømkabelen leverer likestrøm??
Vis hele sitatet...
JA! Legg alltid strøm og signal et stykke fra hverandre! Ellers kan støy forekomme..

Til trådstarter: Har dere skikkelig jording til spilleren?
kortest mulig jordingskabel uansett. Ikke gå tilbake på minuspolen på batteriet (i tilfelle dere har gjort det)

Om dere har skikkelig god jording og utelukker dynamostøy og dere finner ut at dere skal åpne spilleren for å herje løs med loddebolten ( ) så bruk noen elementer dere ikke er redde for når dere skal prøve spilleren, i tilfelle dere har gjort en feil eller vært borti noe med loddebolten

Lykke til
Sist endret av wolwerix; 26. juni 2007 kl. 18:47.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
kan kansje være sprengt eller for liten forsterker?
Kan være spolene er "brent", altså sprengt..
Jeg kan ikke mye om dette, men jeg har hatt samme symptomer på min pioner spiller. Da var det jordingssikringen i spilleren som var gåen (skjedde to ganger) grunnet for dårlig jording på forsterkeren.

Samme støyen som du snakker om.
Sitat av wolwerix
JA! Legg alltid strøm og signal et stykke fra hverandre! Ellers kan støy forekomme..
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du forklare hvorfor? Når det er snakk om likestrøm?
Sist endret av Provo; 26. juni 2007 kl. 19:55. Grunn: Presiserte
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du forklare hvorfor? Når det er snakk om likestrøm?
Vis hele sitatet...
Fordi biler ikkje har heilt perfekt likespenning, men en del støy kanskje? Det er einaste eg kan tenke meg, men effekten burde bli marginal.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dynamostøy er faktisk ganske kraftig og irriterende på mange biler, dog dette kommer mer av at spilleren er såpass nært motorrommet og de fleste legger signalkabler over føttene til framsetet (hvor det er masse relèer og ledninger som tar inn støy fra dynamo.
Men denne støyen tar i hovedsak form av spenningspigger, men strømendringene er veldig små. Det er strømendringer, ikke spenningsendringer som induserer spenninger. Det magnetiske feltet, eller mer relevant, den magnetiske fluksen er bestemt av ladningforflytning, og det er en variasjon i denne fluksen som induserer EMS-en.
Sist endret av Provo; 26. juni 2007 kl. 20:16. Grunn: Skrivefeil
Kripos's Avatar
Trådstarter
Forsterker og sub har alltid fungert fint, heilt til vi no skulle koble det opp i ny bil. Vi VEIT at det er spilleren som er årsaka, for har prøvd med ein annen spiller. Skal ta å sjekke opp i det med å jorde phonoen rett på jordinga til spilleren(Noken som kan forklare litt nærmere korleis?).
Sitat av Kripos
Skal ta å sjekke opp i det med å jorde phonoen rett på jordinga til spilleren(Noken som kan forklare litt nærmere korleis?).
Vis hele sitatet...
Den er koblet direkte til spillerens jord internt, men du kan jo dobbeltsjekke ved å måle mellom phonoens kappe og strømtilkoblingens jord for å være 100% sikker på at du har kontakt.
Det du og kan (og bør) gjøre, er å sjekke at chassiet til spilleren er jordet. Altså at du har en intern kobling fra chassiet til jord. Dette bidrar til økt skjerming mot ekstern elektromagnetisk støy, som kan være årsak til i hvert fall noe av støyen.
Kripos's Avatar
Trådstarter
Var nok jordinga i spilleren. Jorda phonoen i chassiet og alt fungerte fifint