Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1761
Før jeg begynner her, vil jeg bare slå fast at jeg ikke har noe særlig peiling på bilstereo.

Nettopp kjøpt meg høytalere og en forsterker. Forsterkeren blir utolig varm, når jeg spiller høyt og belaster forsterkeren i en 10-15 min.

Er dette farlig? Eller er det bare slik bilforsterkere skal være?

Håper på gode svar!
Hvor varm blir den? Har den nok ventilasjon rundt seg? Fungerer viftene, eller er den digital? (Mulig det er vifter i digitale også)

Si litt om forsterkertype, osv også, kan være en fordel!: )
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
det er ingen vifte i den.

Her er litt info.

Sluttrinn
Innebygd delefilter med justerbar delefrekvens 50–250 Hz. Justerbar inngangsfølsomhet. Forvrengning: £ 0,1 %. Signal/støyforhold: > 90 dB.

PRO 500. Brokoblingsbart 4-kanals sluttrinn med mulighet for samtidig stereo/mono (Tri-mode). Uteffekt ved 2 W: 4 x 100 W, uteffekt ved 4 W: 4 x 60 W, uteffekt ved 4 W brokobling: 2 x 210 W. Mål: 343 x 218 x 60 mm (lxbxh).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har selv en forsterker i bilen med vifte, denne blir gjerne 30 grader uten at det gjør noe.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
her blir det så varmt at jeg ikke klarer å holde hånden på den.
Jeg hadde en Kicker Kx.1200.1 Monoblock, og den var heftig varm når det var litt varmt i lufta, og bassen stod å gikk for fult. Men om du har kjøpt den, har du garanti osv, så regner med at det skal være sånn!: )
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
ja det er jo ganske varmt i bilen fra før av, så det er sikkert ikke noe særlig avkjøling i bagasjerommet.

men garanti har jeg, så jeg kjører på.
det du har er en biltema forsterker, den har innebygget varmeføler, så er bare å spille til den gir seg.. så vil den slå seg på igjenn etter noen minutter å spille videre.. anbefaler å brokoble den om du bruker den til sub
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
ja, mener det sto en plass i manualen at den har har en "overoppheting" funksjon ja, men det er litt ekkelt når den er så varm at jeg ikke klarer å holde hånden min på den...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei fleste moderne forsterkarar har innebygd beskyttelse mot overoppheting, så det er ikkje så mykje å gjere med det. Om det plager deg kan du hive på ei vifte på den.