Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 579
Noen som har erfaring med å beholde dagpenger uten å delta på Nav's oppsatte møter og kurs?

Lurer på hva man kan si for å slippe dette, uten å miste stønaden?



PS.
Dropp moralprekne. Av personlige grunner har jeg ikke mulighet til å delta, og hadde jeg vært samfunnets idealborger, hadde jeg ikke hengt på freak.no
Sist endret av pacster; 29. februar 2024 kl. 13:20.
Nei du kan jo dra en løgn og si at du er syk eller at du skal noe annet viktig. Siden du ikke har mulighet til å delta er det kanskje noe viktig som forhindrer deg i det eller?
Det er enkelt, bare bli så sjuk at det er åpenbart både for dine lege og nav at du ikke under noen omstendigheter kan møte på nav.

Feks lam fra nakken og ned, hjerneslag med påfølgende hjerneskade, lammelser og språkvansker, en håndfull tunge psykiatriske lidelser og diagnoser, gjerne med et par alvorlige somatiske lidelser, døv&blind med motoriske forstyrrelser.

Du er ikke garantert fritak med disse lidelsene, men dersom du har en sterk kombinasjon av dem samt en håndfull spesialistuttalelser kan det hjelpe. Ja det vil si dersom ikke NAV bestemmer seg for å bruke sin egen NAV-lege til å overprøve dine lege og dine spesialisters uttalelser. Og det skjer ganske ofte så det kan også skje deg.
Sitat av pacster Vis innlegg
Noen som har erfaring med å beholde dagpenger uten å delta på Nav's oppsatte møter og kurs?

Lurer på hva man kan si for å slippe dette, uten å miste stønaden?



PS.
Dropp moralprekne. Av personlige grunner har jeg ikke mulighet til å delta, og hadde jeg vært samfunnets idealborger, hadde jeg ikke hengt på freak.no
Vis hele sitatet...
Det er ingen moralpreken å påpeke at du da tydeligvis mottar stønad på feil grunnlag. Dagpenger får du for å enten være arbeidsledig eller permittert.
tips til et "lett" kurs å faktisk gjennomføre er DPS over telefon, tar deg 45 minutter i uka. Hvis du sier at psyken din er så dårlig at du ikke klarer å delta på jobbkurs så er de fornøyd så lenge du jobber med den. Kanskje ikke det du lurte på, men kan være et lett kurs hvis du blir tvunget til å gjøre noe.
Hvorfor ikke bare dokumentere hvorfor du ikke har mulighet for å delta? De kan sikkert finne en annen dato eller tid.

Ps. Var veldig fristet til å gi deg en moralpreken nå. :-D
Først vil jeg bare påpeke at vi er også mange av samfunnets idealborgere her på freak og oppfordringen din om å droppe moralpreken driter jeg i.

Når du mottar dagpenger er det fordi jobben din faktisk er å søke jobb, eller det NAV kaller en reell arbeidssøker. Det er altså en ytelse med krav, på samme måte som arbeidsoppgavene du får av sjefen din på en arbeidsplass. Det betyr at dersom du ikke møter på de aktivitetene NAV setter deg til, vil det få konsekvenser for deg. Du vil miste stønaden din.

Du får betalt av Norge AS for å få deg jobb. Du nyter gleden av et felleskap og en dugnad. Det minste aksjonærene (alle oss andre) kan forvente i retur er at du faktisk følger opp dine forpliktelser.

Dersom disse personlige grunnene dine gjør at du ikke kan møte må du ta de opp med saksbehandleren din. Kanskje er det angst, utlagt tarm eller gud vet hva. Da er du sannsynligvis på feil stønad anyways.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
tips til et "lett" kurs å faktisk gjennomføre er DPS over telefon, tar deg 45 minutter i uka. Hvis du sier at psyken din er så dårlig at du ikke klarer å delta på jobbkurs så er de fornøyd så lenge du jobber med den. Kanskje ikke det du lurte på, men kan være et lett kurs hvis du blir tvunget til å gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Hvor er du bor hvor de tar så lett på dette at det holder å bare si noe sånt?

Min erfaring med systemet for at dette skulle fungert:
-Først må du få overbevist fastlegen at du er så mentalt dårlig at du må bli henvist til DPS.
-Deretter må DPS la seg bli overbevist om å ta deg inn å gi deg et tilbud.
-Fortsatt må du overbevise DPS for å få dokumentert at du ikke kan delta på NAV sine aktiviteter.

Sjekker du ok på disse tre punktene er du good to go.
Sist endret av Dough; 29. februar 2024 kl. 14:01.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fikk utrolig nok dispensasjon fra meldekort når jeg var tungt deprimert noe jeg satte pris på i en periode jeg knapt ønsket å leve, bare drive med uten å hverken dø eller leve

Enkelte diagnoser vil man møte forståelse for lavere funksjonsnivå iforhold til rutiner, avtaler og plikter.

Men slik jeg husker det så er dagpenger ikke relatert til helse - og sosial (?) så den type argumentasjon/behov kan nok stille veldig svakt

Uten at du går i dybden på problemene dine så blir dette en dårligere tråd for oss og en dårligere tråd for deg
Sist endret av meaculpaUIO; 29. februar 2024 kl. 14:08.