Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1126
Hadde fest her på fredag. Spilte musikk på nesten full guffe flere timer i strekk. Har en JVC RX5060. (5.1-forsterker) Det eneste jeg ikke har gjort helt riktig er at jeg har kobla to småe høytalere in i center. Det står at forsterkeren takler 6-16 ohm, de to små høytalerene hadde 4 ohm tror jeg. Men jeg aner ikke om dette gjør noe. Brukte alle utgangene utenom suben.

Uansett; da vi hadde spilt høy musikk i flere timer i strekk skulle vi gå opp å lage en pizza. (Ca i 4-tiden) så jeg satt styrken ned på forsterkeren. Da vi kom tilbake var den av. Jeg skrudde den på og det røde diodelyset forsvant, (som lyser når den er av)
Men ingenting kom på skjermen og den skrudde seg automatisk av etter 12 sek. ca.. Sånn fungerer det hele tiden.

Er det noen her som kan tenke seg hva som er gått galt? Er svært takknemlig for svar.
Sist endret av Same i Skauen!; 29. juli 2007 kl. 14:12.
2 høytalere i senterkanalen blir i hevrtall 2 ohm last hvis ikke du seriekoblet dem. Forsterkeren har ikke særlig godt av det, men om det er grunnen til at den ikke funker vet jeg ikke.
Sist endret av jørgs; 29. juli 2007 kl. 14:28.
Jeg koblet de bare inn i center inngangen. Men tror ikke det er det som er problemet. Nå har jeg åpnet dekselet og nesten helt ved skjermen så er det en hvit, våt guffe som har trengt seg gjennom to bokser. Ser ut som sånn sparkellignende saker.
Sitat av Same i Skauen!
Jeg koblet de bare inn i center inngangen.
Vis hele sitatet...
Går ut ifra at du har koblet elementene i paralell

Vet ikke om du er kjent med ohm's lov. men om du har to motstander paralellt, så vil motstanden synke. og i ditt tilfelle med 2 elementer på 4Ohm hver, så vil motstanden synke til 2Ohm. Jo mindre motstand, jo mer strøm vil gå igjennom elementet.

Du sier selv at forsterkeren klarer fra 6Ohm til 16Ohm, om du ikke har seriekoblet disse elementene og har fått 8Ohm belastning på centerutgangen. DVS at forsterkeren ikke er bygget for en så lav belastning som 2Ohm, og når du spiller høy musikk i flere timer, vil jeg tro at det er ett eller annet som har røket i forsterkeren akkurat pga dette.
Sist endret av Remien; 29. juli 2007 kl. 14:43.
Sitat av Remien
Går ut ifra at du har koblet elementene i paralell

Vet ikke om du er kjent med ohm's lov. men om du har to motstander paralellt, så vil motstanden synke. og i ditt tilfelle med 2 elementer på 4Ohm hver, så vil motstanden synke til 2Ohm. Jo mindre motstand, jo mer strøm vil gå igjennom elementet.

Du sier selv at forsterkeren klarer fra 6Ohm til 16Ohm, om du ikke har seriekoblet disse elementene og har fått 8Ohm belastning på centerutgangen. DVS at forsterkeren ikke er bygget for en så lav belastning som 2Ohm, og når du spiller høy musikk i flere timer, vil jeg tro at det er ett eller annet som har røket i forsterkeren akkurat pga dette.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også har kommet fram til. At noe så og si har røket e. l. Jeg kan ikke en dritt om seriekobling eller paralellkobling. Jeg satt kun sammen left og right på begge ledningene og stakk dem inn i center utgangen. Men noen som vet hva som i så fall kan ha røket slik at jeg kan kun bytte ut den delen eller noe...?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Same i Skauen!
Det er det jeg også har kommet fram til. At noe så og si har røket e. l. Jeg kan ikke en dritt om seriekobling eller paralellkobling. Jeg satt kun sammen left og right på begge ledningene og stakk dem inn i center utgangen. Men noen som vet hva som i så fall kan ha røket slik at jeg kan kun bytte ut den delen eller noe...?
Vis hele sitatet...
Da har du paralellkopla høgtalarane.

Det som antakeleg er gåent er ein eller fleire utgangstransistorarar. For å bytte dei bør du kunne å lodde, og du bør kunne litt om elektronikk, så veit ikkje om eg vil anbefale deg å gjere det sjølv. Det får du vurdere.

Uansett så er det ein rimelig kjapp reperasjon, som ikkje kostar så veldig mykje, så om du får tak i rett type transistorar og kjenner nokon som kan lodding, så går det på en halvtime.

Eventuelt få en kompis til å skaffe transistorer også.
Sitat av vidarlo
Da har du paralellkopla høgtalarane.

Det som antakeleg er gåent er ein eller fleire utgangstransistorarar. For å bytte dei bør du kunne å lodde, og du bør kunne litt om elektronikk, så veit ikkje om eg vil anbefale deg å gjere det sjølv. Det får du vurdere.

Uansett så er det ein rimelig kjapp reperasjon, som ikkje kostar så veldig mykje, så om du får tak i rett type transistorar og kjenner nokon som kan lodding, så går det på en halvtime.

Eventuelt få en kompis til å skaffe transistorer også.
Vis hele sitatet...
Hehe. ok. Satt å venta på svar fra deg, Vidarlo! Takker. Kjøpte den forsterkeren billig av en kamerat som ikke hadde brukt den, så ikke så farlig om den hadde gått føyk. Men skal høre med noen som kan det så ordner det seg sikkert.
Takker for hjelpen i alle fall, så kanskje det snart kan bli fest igjen!

Edit: Neste gang burde jeg skaffe meg en center da, eller kan jeg seriekoble de to slik at jeg får 8Ohm? Og hvordan seriekobler man?
Sist endret av Same i Skauen!; 29. juli 2007 kl. 15:22.
Paralell: -- og ++

Serie: -+-+
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er skjelden veldig god idè å seriekople høgtalarar. Det du kan gjere er å settje ein effektmotstand i serie med høgtalaren, slik at du får rett laststørrelse.

Grunnen til at seriekopling er uheldig har m.a med bølger og interferens: du kan risikere å oppleve total stillhet, og andre uønske fenomen.

Ein enkel effektmotstand koster ikkje mange kronene, og er ei ok løsning. Den beste løsninga er eit element med rett impedans.
Hvit "guffe" kan tyde på sprekt kondensator. Se nøye over alle de elektrolytiske kondensatorene om noen har sprekt. Høyst sannsynligvis er den (muligens) sprekte kondensatoren i forbindelse med likeretteren.

Brente utgangstransistorer skulle normalt ikke føre til at hele forsterkeren ikke fungerer, med mindre transistorene ble kortsluttet internt mellom emitter og kollektor, og forsterkeren går i en slags "protect mode" for å forhindre for stor strømgang. Men hvis det eksisterer en slik "protect mode" i forsterkeren, skulle den i utgangspunktet skrudd seg av før transistorene rakk å gå i stykker (det er netopp dette en slik krets skal beskytte mot). Dessuten pleier brente transistorer å føre til brudd, ikke kortslutning, og de andre kanalene, samt forsterkeren forøvrig, skulle da fungert som normalt.

Høyttalere i serie fungerer helt utmerket. Brukes mye i gitar-/bassforsterkerkabinetter, men du må da passe på å få pluss og minus riktig, hvis ikke vil du oppleve destruktiv interferens, som Vidarlo nevner.
Jeg tror jeg sender inn forsterkeren til en reperatør som kan se på den så finner han sikkert ut hva som er galt og ordner det. Men takker for svar alle sammen. Vært til stor hjelp!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan du et bilde av forsterkeren med lokket av? Da er det lettere å se hva som kan være galt, og se hva "en hvit, våt guffe som har trengt seg gjennom to bokser" er.