Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1679
Hei. Har tenkt til å kjøpe meg slike dimmere jeg kan sette i stpøselet for å dimme lyset med en fjernkontroll. Men jeg ønsker å bruke det sammen en slik Universal Remote som kan styre andre ting også, slik som TVen, DVD-spilleren osv. Dimmerene ønsker jeg billige, f.eks. noe de selger på Biltema, Clas Ohlson eller lignende. Av fjernkontroll har jeg tenkt litt på Logitechs Harmony Remote 525, men spørsmålet er da om denne fungerer med noen slike dimmere, og i såfall hvilke? Helst billige. Hvis ikke det fungerer med den kontrollen i det hele tatt, lurer jeg på denne også, kalt OFA URC8305 Kameleon 5.


Jeg vet også at IKEA solgte et veldig pent og godt dimme-system med kontroll for, kalt KOPPLA, men dette har desverre gått ut av produksjon nå. Så hvis noen fortsatt har et slikt system er jeg svært interresert i å kjøpe det!



Takk for svar!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Om de passer ilag kommer jo helt an på frekvensen av signalet, du kan jo undersøke din egen fjernkontrolls frekvensområde og dimmernes instruksjonsbok for å se om du finner noe overnstemmelse.
Sitat av AtXbYeA
Om de passer ilag kommer jo helt an på frekvensen av signalet, du kan jo undersøke din egen fjernkontrolls frekvensområde og dimmernes instruksjonsbok for å se om du finner noe overnstemmelse.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er gjerne dette jeg trenger litt informasjon og hjelp til, for jeg har ingen av produktene, og vil gjerne ha hjelp til å finne to som har samme frekvensområde...
Clas Olson sine fjernstyrte dimmere (Waveman) går på RF, ikke IR, så da må du i så fall kjøpe en fjernkontroll med både RF og IR. Biltema har, så vidt jeg kan se, ingen slike fjernstyrte dimmere i det hele tatt.
Finn noen konkrete dimmere du lurer på, så kan du muligens få et konkret svar på om de går overens med fjernkontrollene du har funnet.
Hva med moduler fra Clas Ohlson som bruker x10-protokollen, en IR/RF7243 fra smarthus.info og en Logitech Harmony 525?
I produktbeskrivelsen til IR/RF7243 på smarthus.info, ser du en link til manualen. Bla ned til side 11, så ser du at den er kompatibel med bl.a. "Some Logitech Harmony models".
Den nøyaktige bærefrekvensen til IR signalet står ikke der, så for å være helt sikker burde du nok sende produsenten (Marmitek) en mail og spørre. Evt. kan du kjøpe en av fjernkontrollene det står spesifikt at den er kompatibel med. F.eks. denne, denne, denne eller
denne, hvor de tre første av disse har RF-kontroll av X10-moduler i tillegg til IR. Den siste mangler RF, men kan styre IR/RF7243 med IR.
Sist endret av Provo; 8. juli 2007 kl. 23:35.
Ok. Men jeg får spørre på en annen måte jeg da.. Hvordan kan jeg på billigst og enklest mulig måte få til å kontrolere et par lys på rommet mitt med en Logitech Harmony 525-fjernkontroll?

Takk for svar..
Harmony støtter iallefall z-wave produktene etter hva jeg vet,
også var det noen som sa at den visstnok støttet IKEA's koppla system...
Sitat av piratkopiering
Ok. Men jeg får spørre på en annen måte jeg da.. Hvordan kan jeg på billigst og enklest mulig måte få til å kontrolere et par lys på rommet mitt med en Logitech Harmony 525-fjernkontroll?

Takk for svar..
Vis hele sitatet...
Først og fremst ved å sende en mail til Marmitek og spørre.
Sitat av Provo
Først og fremst ved å sende en mail til Marmitek og spørre.
Vis hele sitatet...
Har gjort det, men ikke fått svar enda.. Men det blir fortsatt litt dyrt, for jeg MÅ kjøpe modulene fra smarthus.info hvis jeg skal også kjøpe den IR-RF-oversetteren deres, for de fra Clas Ohlson f.eks. er ikke kompatibelt med det utstyret... Og smarthus.infos moduler er svindyre i forhold til Clas Ohlson sine...

Sitat av grafi
Harmony støtter iallefall z-wave produktene etter hva jeg vet,
også var det noen som sa at den visstnok støttet IKEA's koppla system...
Vis hele sitatet...
Det er kun toppmodellene av Harmony som støtter z-wave-produkter, noe som jeg ikke har (525). IKEA KOPPLA hadde vært helt genialt, for det er et godt system med pen kontroll og svært gode funksjoner som dimming, tidsinnstilt lys, kalender etc. Men desverre er disse ute av produksjon, og er ikke å oppdrive NOEN steder... Har lett på ebay, qxl, finn og IKEA-nettbutikker i USA, Canada, Norge, Sverige, Tyskland og Danmar.