Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1120
Ville bare poste en tråd om en genial ide, togbane over flere deler av Norge enn det er idag. Hele distriksnorge får en betre tilgang til tog.
Norsk Bane A/S
Dette er jo genialt!
Sånt noe liker jeg å lese!
Jeg skal til oppdal fra oslo den 24.2. Dette tar meg 5-6 timer med tog, koster meg 1000kr. Samme som en t/r flybilett. Trenger høyhastighetstog!

Makan til useriøs side skal man lete lenge etter...
Kan bli spennendes å se hvordan dette går. Privatisering kan føre til mange slike ting. Jeg leser at dette skal skje i egen regi uten statens innblandelse eller samarbeid med NSB.
hehe. Holder til i Ålesund disse folka her. Jeg tror selskapet ble startet av en tysk jernbaneingeniør som giftet seg med ei dame fra Ålesund. Og siden det ikke er ei eneste bane i Ålesund så fikk han starte sitt eget
Fins jo en privat jernbane allerede, husker ikke helt navnet.

Høyhastighet i Norge blir dyrt, så mye fjell og fjorder. Men med tunneler er det mulig.

I UK er det faktisk billigere med fly enn med tog fordi togene er raskere enn å fly. Nå er jo UK ganske mye flatere enn Norge da...
Hm. Privatisering av jernbaneinfrastruktur kommer ikke til å slå an med det første eller andre tror jeg. Jernbanetilsynet begynner å bitche bare for at det er sjanse for at en annen operatør enn NSB skal kjøre på Gjøvikbanen av frykt for at sikkerheten skal bli dårligere. Hvis noen andre skal bygge infrastruktur enn JBV, kommer de folka i tilsynet virkelig til å gå i taket... Men det er så uendelig mye som burde gjøre med eksisterende infrastruktur. Rett ut svinger og bygg dobbeltspor/kryssingsspor på eksisterende strekninger først.
Sitat av devotio
Fins jo en privat jernbane allerede, husker ikke helt navnet.
Vis hele sitatet...
Det finnes museumsjernbaner som f.eks Aurskog-Hølandsbanen og det som er igjen av Valdresbanen hvis det var det du tenkte på Også er det en et eller annet sted i Vestfold.
interessant. kunne tenkt meg en billet til ålesung okthx..

men forøvrig var sidedesigned noe av det mest tragiske jeg noengang har sett.
hvis de ikke har råd til å få ansatt en som kan lage websider, så tror jeg ikke høyhastighetstog-buisnissen kommer til å gå på skinner (omg!! jeg sa noe vittig!!!!)
Sist endret av ulldott; 4. februar 2005 kl. 14:59.
Norskbane påstår å ha planlagt alt på meteren, men jeg vet ikke om det stemmer da. Prosjektet vil aldri i himmelens navn bli gjennomført uten at staten kjøper de opp.
[font=Verdana]
[/font][font=Verdana][color=#000000]Noreg har slutta seg til Kyoto-avtalen om utsleppsreduksjonen av klimagassar. Med høgfartstog vert betre kommunikasjonar og eit betre miljø to sider av same sak.[/color]
Vis hele sitatet...
Faktum er at høyhastighetstogene i Frankrike slipper ut en større mengde skadelige gasser per passasjer selv ved et fullstappet tog enn en normal bil gjør.

Altså er det mer miljøvennlig å bruke f.eks 200 biler enn et slikt tog på samme distanse med 250 passasjerer.

Ellers er det jo en god idé som ville medført goder for alle forbrukere, større valgfrihet gir som kjent økt konkurranse og lavere kostnader til sluttforbruker. Men, det skal noe til for å gjøre noe som helst lønnsomt i Norge per dags dato, og en slik storsatsing hadde ikke jeg satt mine penger på iallefall.

edit:
Jeg vil dòg presisere at strømproduksjonen i Norge hovedsaklig kommer fra vannkraft, noe jeg ikke tok høyde for i mitt innlegg. Imidlertid hender det årlig flere ganger at Norge kjøper strøm fra andre europeiske land.

Det jeg prøver å si er at togene i seg selv går på strøm, men at strømmen vi har i Norge er relativt ren miljømessig sett - derfor vil ikke dette påvirke miljøet i samme grad som i England og Frankrike, hvor mye av strømmen kommer fra forbrenningsverk og modellen jeg viste til blir derfor ikke helt relevant.
[/font]
Sist endret av Multiflex; 4. februar 2005 kl. 17:31.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av kermit-
Det finnes museumsjernbaner som f.eks Aurskog-Hølandsbanen og det som er igjen av Valdresbanen hvis det var det du tenkte på Også er det en et eller annet sted i Vestfold.
Vis hele sitatet...
Øhh.. Jernbanenerd du også kermit? (Siden du kjenner til UHB og VB)
Må ha noe å gjøre når man kjeder seg