Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: For eller imot EU?
For 31 43,66%
Imot 40 56,34%
Stemmegivere: 71. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  22 1477
I 1905 ble Norge frigjort fra unionen med Sverige. Vi fikk vår frihet, uavhengighet og selvstendighet tilbake. 100 år etter, i disse tider, vil noen av våre ledende politikere igjen legge Norge under en mye større unio, den Europeiske Union (EU). Denne unionen fanger stadig inn flere selvstendige nasjoner i sitt nettverk, og gjør dem til undersåtter under sine mangfoldige lover. Skal vi slutte å feire 17.mai og heise det norske flagget, og i stedet legge oss under den Europeiske Unionen og heise Maria-flagget?

Eu-tilhengere og Grunnloven
§ 1 i Norges Grunnlov sier at ”Kongeriket Norge er et selvstendig, udelelig og uavhengig rike”. Denne loven hindrer at myndighet overføres til andre lands myndighet, f.eks EU.
Norge er bygd opp slik at det er folket som skal styre samfunnet, og ikke samfunnet som skal styre folket. Blir vi medlemmer av EU blir det storblokkens lover som blir tredd ned over hodet på folk, uten at vi får noe å si. Folket og nasjonen er da ikke selvstendige og uavhengige lenger. Paragrafen sier at vi skal ha et folkestyre og selvstendighet i forhold til andre stater. Grunnloven blir brutt ved et EU-medlemskap.

EU-lover uten folkets samtykke
Fordi norske politikere førte oss inn i EØS, uten folkets stemme, kommer EU-reglene inn i det norske lovverket gjennom EØS. Det er regler for nesten alt du foretar deg. Små bedrifter klarer ikke å følge opp alle disse reglene. Investeringene og omstillingene blir for kostbare, og de bukker under den ene etter den andre.
Folket blir svakere og rikfolk får større innflytelse og makt. Eliten har funnet ut at det er lettere å styre massen når de er fattige, for da får de fattige mindre makt.

Alle EU-lovene må innføres
Det er slik at hvis Norge kommer med i den Europeiske Union, så vil Norge får ca. 2% innflytelse når saker skal bestemmesi EU, mens EU vil få ca. 100% innflytelse på oss. Hvis en lov blir vedtatt i EU, må medlemslandene innføre den i sitt eget land enten de liker den eller ikke. Ja, i tilfeller medlemskap må Norge ikke bare innføre nye fremtidige lover, men vi må også godta de mange x antall lovene som allerede er laget.

Inn for å påvirke
Etter at de nye landene kom inn i EU i 2004, består EU av under 18% protestanter. Katolikkene har styringen. Regelverket og strategien forandrer seg stadig i EU. I forbindelse med det nye utkastet til ny EU-grunnlov, så vil de store nasjonene ha enda flere stemmer enn det de har idag, når saker skal avgjøres. Små nasjoner blir nesten umyndiggjort. De ville ha fått færre stemmer. Etter de nye stemmeretts-reglene fra konventet så ville Norge ha fått ca. en prosent av stemmene. Det er nesten komisk når EU-tilhengerne i Norge sier at vi må inn for å ha innflytelse og påvirke?

Påvirkning fra media
Hvordan fokuserer media? Der er et interessant emne:
Det har vært en tendens i EU-debattene i flere land at media fokuserer på autoritetene i samfunnet. Det er kanskje der vi finner de fleste ”ja”-folkene? Den vanlige mann ”på gata” eller på landsbygda blir ikke så ofte konfrontert på direkten. Debatten kan derfor få en skjev utgang. I det siste er det flere som har lagt merke til at media, dryppvis, trekker frem tidligere Nei til EU-folk, som har skiftet over til et ”ja” standpunkt. Slik propaganda påvirker folks sinn og holdning.

Nye forsøk
Jens Stoltenberg vil, hvis han blir statsminister i 2005, sende en søknad til Brüssel, om Norge kan bli medlem av EU. Han har opplevd at folket har sagt nei-til denne maktblokken to ganger. Nå vil han gå nye veier. Han vil sammen med andre ja-folk ”ta skjeen i egen hånd” og sende en søknad uten først å ha rådspurt folket.

Maria-flagget
Det er mange som lurer på hvorfor det alltid er 12 stjerner i EU-flagget. Uansett hvor mange medlemsland det er , så vil det alltid være 12 stjerner. Hvorfor? Maria-tilbederne er ikke i tvil. EU-flagget har sin inspirasjon fra Maria-dyrkelsen i den Katolske Kirke. I den Romersk Katolske Kirke er det de kaller ”Himmeldronningen” eller ”Maria”. De 12 stjernene er et symbol på de 12 apostlene til Jesus, som står som representanter for Guds folk.
Jeg er faktisk for EU!

Selvom vi ikke er medlem i EU så blir vi mer eller mindre trekt under det uansett, nettopp fordi alle andre er det!

Har egentlig ikke satt meg særlig inn i det, og jeg tror ikke det vil endre min hverdag noe særlig hvis vi blir medlem.
Endre din hverdag? En av fordelene er jo halverte matvarepriser..man vil jo merke et medlemsskap i EU..Står midt i mellom egentlig..
Opprinnelig postet av Don Veto
Endre din hverdag? En av fordelene er jo halverte matvarepriser..man vil jo merke et medlemsskap i EU..Står midt i mellom egentlig..
Vis hele sitatet...
som jeg sa så har jeg ikke satt meg nok inn i det for å mene noe, egentlig! Men hvis matvarer halveres så endrer det mye av min hverdag!
det høres ut som din mening, Dweep, er "å fett, billig cola" og at det i seg selv omtrent er god nok grunn for å bli medlem.
sannheten er at bildet er veldig sammensatt og jeg sitter ikke inne med nok kunnskap til å forklare alt i detalj.
det jeg derimot *vet* er at EU som en stor og udynamisk bunke lovverk og byråkrati ikke er spesielt godt tilpasset vårt land.
å styre landet greier vi best selv!

noen bruker EØS som et argument for å bli med, fordi vi "uansett må gjøre som EU sier". jeg synes dette er et latterlig dårlig argument. la oss heller prøve å tøye vilkårene på EØS-samarbeidet isteden for å binde oss enda mer.
et annet dårlig argument er at "alle andre gjør det" og at vi er så forbanna spesielle. at vi er sære og egoistiske osv.
pokker heller. la oss få en debatt om fordeler og ulemper og så styre unna andre lands anerkjennelse og hvor populære vi er.
vi må ta valg som er riktige for OSS som nasjon og som passer våre behov.

for å gjenta meg selv har jeg ingen tro på at et sentralisert styre skal kunne yte god politisk "service" mot et lite land som oss og våre behov. det kan vi se på motstanden mot EUs beslutninger som ofte er enorm innad uten at noen i realiteten kan gjøre noe med dem.

for å dra en søkt paralell - har ingen lært noe av sovjetunionen? sentralt styre er tungt og lite dynamisk.
andre argumenter er arbeidsplasser, økt innvandring (positive sider men en stor utgift og krever bevisst tilnærming), utkonkurrering av norsk industri og grusomt store utgifter for å iverksette mer eller mindre tåpelige tiltak, for ikke å snakke om avgifter til det store fellesskapet.
Sist endret av Loud; 24. juli 2004 kl. 18:54.
Gode argumenter Loud kommer med, selv om jeg er uenig
Er imot EU. Mest pga warezpolitikken
Opprinnelig postet av StylePower
Gode argumenter Loud kommer med, selv om jeg er uenig
Vis hele sitatet...
du får forklare hvorfor du er uenig da einstein
få noen SKIKKELIG gode argumenter jeg kan tygge litt på.
jeg er ikke overbevist.

btw, og offtopic:
jeg synes det er bekymringsfullt at krefter i politikken ikke respekterer folkets stemme. først Gro Harlem og snik-innmelding i EØS, og nå Stoltenberg med planene sine..
Sist endret av Loud; 24. juli 2004 kl. 18:58.
Opprinnelig postet av CobraM
Er imot EU. Mest pga warezpolitikken
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der
Opprinnelig postet av Loud
du får forklare hvorfor du er uenig da einstein
få noen SKIKKELIG gode argumenter jeg kan tygge litt på.
jeg er ikke overbevist.

btw, og offtopic:
jeg synes det er bekymringsfullt at krefter i politikken ikke respekterer folkets stemme. først Gro Harlem og snik-innmelding i EØS, og nå Stoltenberg med planene sine..
Vis hele sitatet...
Mitt første argument som jeg vet mange bruker som det også her har vært snakk om er at landet vårt må følge mye av det EU bestemmer, så hvorfor kan ikke vi like godt få være med å bestemme det som angår oss? Hvis jeg for eksempel sammenligner matvarepriser med et EU-land som f.eks. Tyskland, kan vi se at Norge holder seg på et prisnivå på det dobbelte.

Et meget viktig punkt er også import og kvoter på alkohol. På et av Holmgangs programmer fikk vi se en fysisk sammenlikning av hvor mye vi kan ta med til Sverige og hvor mye vi kan ta med inn til vårt eget land. Vi kan importere rundt en bærepose med alkohol til vårt eget land, mens svenskene kan komme med en diger pall, transportert av gaffeltruck i dette programmet. Nå får det være en annen sak at det egentlig er uaktuelt å importere slike drikkevarer til Sverige, grunnet prisforskjellen.

Det hjelper jo heller ikke at vi har landet fullt av grinebitere som Valgerd Svarstad Haugland (som forøvrig bor tre hus bortenfor meg) og deres parti som skal styre folket, som om vi ikke har noen bedømmelseskraft eller vilje selv.

Ved å gå inn i et EU-medlemsskap vil vi komme mer på lik linje med resten av Europa, få et generelt lavere prisnivå, bedre utvalg av varer i butikkene, hjelp til å løse våre problemer og ikke minst stå sammen. Det er en grunn til at EU finnes, nettopp for at vi skal stå samlet som en verdensdel, ikke slik at hele verdensdelen bortsett fra to land skal være samlet.

Dette får holde for denne gang... Merkverdig at du som en typisk Høyre-type skal være imot EU.
Sist endret av Octavarium; 24. juli 2004 kl. 22:12.
Har alltid vært mot, men var litt i tvil/gi faen mood da jeg flytta til Sverige i...hmm...2001 kanskje. ALLE jeg snakket med der borte, uten unntak, synes EU sugde pikk, og mente medlemskapet hadde fucket opp landet deres, og kanskje spesielt jordbruket...og det var folk som hadde stemt ja, og folk i alle aldre og med vidt forskjellig bakgrunn.

Sier ikke at det samme vil skje i Norge, men det styrket mitt standpunkt ihvertfall...
Jeg er imot EU. Mest pga det som ble sagt i første post, at vi er med og bestemmer ca. 2% mens de bestemmer 100%. De blir litt for mye de legger seg opp i synes jeg.
Opprinnelig postet av StylePower


Ved å gå inn i et EU-medlemsskap vil vi komme mer på lik linje med resten av Europa, få et generelt lavere prisnivå, bedre utvalg av varer i butikkene, hjelp til å løse våre problemer og ikke minst stå sammen.
Vis hele sitatet...
Ikke helt sant det der. Jeg var nettopp i Danmark, og der var det prisforskjeller fra andre land. Leste blant annet i Berlingske Tidende at røyken koster "så og så mye i danmark" og "så og så lite i tyskland/andre EU land".

Prisen blir ikke umiddelbart satt ned.

Kan være dette er usanne rykter, men det var ihvertfall et eller annet vrøvl om at EU holder på å forby snus. Det er like ille, om ikke verre, tenkning som Norge i dag.

P.S. Hvis Valgerd Svartstad Haugland bor rett nedenfor deg, vær så snill og hiv en molotov cocktail (glassflaske med bensin) inn vinduet hennes fra meg.
Tenk om jeg blir sett i nærheten av huset til en slik person da!! UEÆÆH
Og la oss ikke glemme saken om softwarepatenter, som viser at de som styrer EU er like industrihorete som regjeringen i USA. Er det virkelig folk vi vil ha til å styre? Å kjøpe politikere lovlig er ikke gunstig for andre enn mannen med penger.
er i mot eu, og synes ikke jeg trenger å ha et bra argument heller, siden EU(og ja folket) ikke har kommet med noen G O D E grunner for å bli medlem.
Det er ille nok som det er med underentrepenører som ansetter polakker til 10kr timen i min bransje...
trenger ikke resten av øst europa å konkurere med.

glemte nesten som ninja sa: det er mange svensker som stemte ja til eu og angrer. nuff said.
§ 49 i Grunnloven sier at "Folket udøver den lovgivende Magt ved Storthinget, der består av 2 Avdelinger, et Lagting og et Odelsting". Nå blir lovene laget i Brüssel, og overført til medlemslandene. I Norge overføres disse lovene gjennom EØS-avtalen. Mange tusen lover har allerede kommet fra Brüssel, og Stortinget har ikke lagt ned et eneste veto. Alt aksepteres. Ingen åpner sin stemme og piper. Hvem tør stå opp og vekke folket mot den kommende maktovertagelsen? Hvem vil forsøke å redde Norge fra okkupasjonsstyrkene som vil frarøve vår selvstendighet?

Fordi flere av Europabevegelsens Stortingsrepresentanter har innsett at det er vanskelig å få Norge inn i EU, vil de altså forsøke å endre Grunnloven for at Norge lettere skal komme inn i EU. Vi ser at alle knep brukes, for at Norge skal underlegges et annet herredømme og dermed miste sin suverenitet. Det gjøres av dette landets ledere som skulle sørge for at Norge fortsatt skal være en fri, selvstendig og uavhengig nasjon. Utrolig!
Så lenge vi har Norges Grunnlov slik som den er nå, så er det mange analytikere som mener at det er rettstridig å føre Norge inn i Den Europeiske Union, under annet herredømme.
Personlig så er jeg veldig imot EU. Dette fordi jeg er veldig opptatt av hvordan landbruket vil klare seg i et eventuellt medlemskap. Henviser til hva jeg skrev i en annen tråd om EU:

Har ikke sett denne tråden før, og det var så mange innlegg at jeg ikke gadd lese gjennom alle. Men her er i alle fall min mening:

La oss starte med landbruket:
Landbruket i Norge har lange og gode tradisjoner, og de fleste bønder klarer seg ganske godt. Likevel er det en hel del som må legge ned gårdsbrukene sine, pga lav inntekt. Forholdene i Norge ligger ikke akkurat til rette for å drive landbruk, og derfor er det nødvendig å ha høy moms og toll på mat som importers fra utlandet. Dette gjør at norske bønder er konkurransedyktige med bønder fra f.eks Polen og Baltikum-landene.
Viss Norge derimot blir medlem av EU, faller vi innenfor fri handel. Dette gjør at for eksempel polske bønder stiller på lik linje med norske bønder.
Hva vil dette medføre? Svaret er såre enkelt. Gårdsbruk etter gårdsbruk vil legges ned, og til slutt sitter vi igjen med noen gigantisk gårder på Jæren og på øst-landet, som er det eneste stedene i Norge som er skikkelig egnet for jordbruk. Arbeidsledigheten vil stige, og små tettsteder vil forfalle, og flere og flere vil flytte til byen. Hva med de gode gamle tradisjonene? Vil ikke Norge som turistland bli svekket?

Så til fiske:
Her er det ikke så mye å si. Se for dere et stort europakart, med fiskebåter på havet. De små norske båtene holder seg innenfor landegrensene, mens f.eks en stor tysk fiskebåt tøffer ned igjennom EU, og plukker opp alt av fisk. Så blir Norge med i EU, og den store tyske båten snur umidellbart, siden norske farvann er stappfulle av fisk. De feier over det norske farvannet, tar med seg det som er av fisk, og forsvinner igjen, helt lydløst.
Er det så vanskelig å forstå?

Konklusjon:
Det er vel ikke så veldig vanskelig å forstå at jeg er imot EU. Hvorfor kan dere lese ovenfor. Jeg vil bare si en ting; Den dagen det blir skikkelige interne stridigheter i EU, skal vi være glad vi står utenfor. En ting til, Norge har år etter år blitt kåret til verdens beste land, hvorfor skal vi forandre på det? Jeg tror også at Norge kan bli enda viktigere i fredsmeglinger i fremtiden (viss Norge fortsatt holder seg utenfor EU), siden de slipper å forholde seg til en autoritet. Landene som er med i EU blir bare mer og mer sammensveiset på alle mulige måter, og jeg ser ikke bort i fra at EU vil være temmelig lik USA om en 20-30 år.

Kan forresten henvede til denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showt...l&pagenumber=1
Vis hele sitatet...
Edit:

Opprinnelig postet av Little Joey

Nye forsøk
Jens Stoltenberg vil, hvis han blir statsminister i 2005, sende en søknad til Brüssel, om Norge kan bli medlem av EU. Han har opplevd at folket har sagt nei-til denne maktblokken to ganger. Nå vil han gå nye veier. Han vil sammen med andre ja-folk ”ta skjeen i egen hånd” og sende en søknad uten først å ha rådspurt folket.
Vis hele sitatet...
Måtte han brenne smertefullt og lenge.
Sist endret av steili; 24. juli 2004 kl. 23:34.
Etter å ha lest denne posten og http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=euro ser det ut som fleretallet "sier" NEI til medlemskap av EU...

Og jeg? Jeg sier NEI, skulle vi blitt med så måtte det være i starten. Nå har vi ikke så mye og si.
Vet ingenting
Imot Eu.
Skjønner ikke vitsen jeg, for det første blir det ikke bedre i Norge, og for det andre blir valuta forandret, og pointet med å være selvstendig og norsk forsvinner.

:thumbsdown:
Opprinnelig postet av StylePower
Mitt første argument som jeg vet mange bruker som det også her har vært snakk om er at landet vårt må følge mye av det EU bestemmer, så hvorfor kan ikke vi like godt få være med å bestemme det som angår oss? Hvis jeg for eksempel sammenligner matvarepriser med et EU-land som f.eks. Tyskland, kan vi se at Norge holder seg på et prisnivå på det dobbelte.
Vis hele sitatet...
Vet du at det er bare 17% av lovene vi får tredd over hodet? Vet du at medbestemmelsesretten vår ikke vil bli annet enn symbolsk? Vet du at vi vil miste vår selvstendige stemme i andre internasjonale fora? Matvareprisene, joda maten vil nok bli billigere, men lønna vil også bli lavere og arbeidsløsheten stige.

Opprinnelig postet av StylePower
Et meget viktig punkt er også import og kvoter på alkohol. På et av Holmgangs programmer fikk vi se en fysisk sammenlikning av hvor mye vi kan ta med til Sverige og hvor mye vi kan ta med inn til vårt eget land. Vi kan importere rundt en bærepose med alkohol til vårt eget land, mens svenskene kan komme med en diger pall, transportert av gaffeltruck i dette programmet. Nå får det være en annen sak at det egentlig er uaktuelt å importere slike drikkevarer til Sverige, grunnet prisforskjellen.
Vis hele sitatet...
Må vi melde oss inn i EU for å øke importkvoten? Forsåvidt så valfarter svenskene til Danmark og danskene til Tyskland for å handle sprit og røyk.

Opprinnelig postet av StylePower
Det hjelper jo heller ikke at vi har landet fullt av grinebitere som Valgerd Svarstad Haugland (som forøvrig bor tre hus bortenfor meg) og deres parti som skal styre folket, som om vi ikke har noen bedømmelseskraft eller vilje selv.
Vis hele sitatet...
Åja, så om vi blir med i EU så vil KrF forsvinne? Det er da vitterlig partiene du stemmer på som er så korka at de stemmer på KrF sine forslag. Tror du Valgerd sitter som en diktator med full makt i dette landet? Hørt om stortinget? Ærlig talt, hva har dette med EU å gjøre?

Opprinnelig postet av StylePower
[b]Ved å gå inn i et EU-medlemsskap vil vi komme mer på lik linje med resten av Europa, få et generelt lavere prisnivå, bedre utvalg av varer i butikkene, hjelp til å løse våre problemer og ikke minst stå sammen. Det er en grunn til at EU finnes, nettopp for at vi skal stå samlet som en verdensdel, ikke slik at hele verdensdelen bortsett fra to land skal være samlet.
Vis hele sitatet...
Er det positivt å komme på linje med EU? Hvordan blir utvalget i butikkene bedre? Det er da vitterlig kapitalen som har ført til at Rema, Rimi og resten av banden kun fører ett lite utvalg med varer. EU er ett prosjekt for å samle Europa ja, ett langsiktig mål for EU MÅ være å fjerne språklige og kulturelle forskjeller landene imellom for å få en mer dynamisk arbeiderklasse, slik som i USA, EU kan ikke ta opp konkuransen med USA med en arbeiderklasse som snakker mange forskjellige språk og føler en tilknyttning til bostedet sitt. EU tar nå kontroll over utdanningen, gjett hvorfor.
Hvordan er warezpolitikken til EU?
dette er vel den 3. EU debatten jeg har sett her på FF, og hver jævla gang kommer de samme, dumme argumentene opp; billigere alkohol, røyk og mat, egentlig akkurat samme argumentene som fremskrittspartiet omtrent.
hvis den norske stat ville det slik, hadde alkohol og røyk f.eks vært billig som fy, men det vil de tydeligvis ikke ha noe av, men staten kunne godt latt prisnivået ligge like høyt selv om vi ble med i EU, selv om det ikke hadde vært like mye vits i med tanke på at det sikkert ville blitt lov til importere mer...

man ser på utviklingen ti lEU nå, nå er jo alle u-landene i europa med, polen og hele røkla, hvem er utenfor? norge, sveits. hva er norge og sveits? rike og velfungerende land.
jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil, om ikke ødelegge dette, men utvilsomt gjøre det dårligere. bare se på jordbruket i polen.