Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 6912
Opprinnelig postet av kriss
SV er ikke sosialister, og RV har minimal støtte i folket. AP og de gjøkene der er mindre intressant.



Først sier du at de bygger på sosialisme, så sier du at politikerene skal styre alt?

SV er like mye sosialister som FRP er kommunister. Selv om SU kansje er litt radikal, eller hvertfall på papiret, betyr det ikke at SV er det.

Eiendomsretten skal forresten ikke fjernes, bare den private.
Vis hele sitatet...
SOSIALISTISKT ventreparti????

Eiendomsretten skal ikke fjernes, bare den private?? Det er jo akkurat det jeg skriver! Når eiendommen ikke er privateid er den eid av staten...
Opprinnelig postet av MokkaKaffi
SOSIALISTISKT ventreparti????
Vis hele sitatet...
Bare fordi dem har det i navnet, så betyr det ikke at dem fører en politikk som matcher navnet. Bare se på Sovjet, Kina og alle de gammle øst-europeiske landene. De kallte seg Kommunistiske alle sammen. Ikke ett eneste land var kommunistisk. (kommunisme = marxisme, den 'kommunsimen' som Karl Marx skrev om)

nikita
Opprinnelig postet av MokkaKaffi
SOSIALISTISKT ventreparti????

Eiendomsretten skal ikke fjernes, bare den private?? Det er jo akkurat det jeg skriver! Når eiendommen ikke er privateid er den eid av staten...
Vis hele sitatet...
Bare så du vet det, så er SU ungdomspartiet til SV. SU er langt mer radikale enn SV, og fordi SU vil ha vekk den private eiendomsretten, betyr det ikke at SV vil det.

Opprinnelig postet av mart
Når var det SV ble sosialdemokrater? De følger jo mer eller mindre de sosialistiske grunnpilarene. Men i dagens samfunn kan du godt si at de fører en politikk som kan ligne på sosialdemokrater, men de er for planøkonomi (mener jeg det heter) og det gjør dem til sosialister så vidt jeg forstår. Problemet er at de må ha mer enn en del av en eventuell regjering for å få dette igjennom. De er jo på den måten revolusjonære da de er for en omveltning av dagens samfunn, selv om de i motsetning til RV (virker det som) har skjønt at man må ta utgangspunkt i dagens samfunn for å utrette noe!

Men man kan muligens beskylde SV for å ha en litt skjult agenda da det er LENGE siden jeg sist hørte Kristin Halvorsen bruke ordet sosialisme i større debatter som når "folk flest"

Hvis du snakker med folkene som driver aktivt SU og SV versus folk fra AP vil du nok se en vesentlig forskjell.

Edit: å si at SV er like mye sosialister som FRP er kommunister var vel kanskje å vandre litt langt ut på viddene!?!
Vis hele sitatet...
Sosialistiske grunnpilarer? SV med Kristin Halvorsen vil jo at SV skal godta et EU resultat med 50.1%. Enhver sosialist skal kjempe imot marketsøkonomien, noe SV her viser tydelig at de ikke ønsker å gjøre. Det er bare et eksempel på hvordan SV har forandret seg fra det radikale SV på 70tallet til nå.

Og jo, jeg overdrev kraftig med mitt eksempel men det var for å få fram et poeng.
SV har veldig mye sosialistiskt (kommunistiskt) i sin politikk. Ikke vits å diskutere er det vel?
Argh. Irellevant pirkediskusjon. Ok, SV har kanskje noe å gjøre med dette, men det blir vel litt tyntflytende med alt småsnakket rundt hvorvidt de er sosialistiske? Og hva har det å gjøre med denne diskusjonen om en av oss stemmer SV? Det er bare et stempel. Ingen person er uforbeholdent enig med en ideologi uansett. Noen later som de er det, så slipper de å tenke selv, men det er en annen sak. For å gjøre mitt for å videreutvikle denne diskusjons-elendigheten:

Han stemmer SV. Sosialistisk Venstreparti.
Sosialistisk; Kommunistisk: Sovjet. Stalin. Ondskap.
Konklusjon: SV = dårlig.
Han = Dårlig
Alle konklusjonene over er mangelfulle på en eller annen måte.

MokkaKaffi: Du trenger ikke kommentere mitt pirk heller. Jeg har skrevet mange non-pirk-poster, som du garantert er uenig i som du kan motsi isteden for pirket. Å si i mot folk her er jo nesten som å snakke ut i løse luften. Litt ironisk at det eneste jeg får svar på er pirket.. Hvis det kan kalles svar da. Eneste saklige respons er at Hagen ikke er så ille, og ”du stemmer sikkert SV” osv. Jeg skjønner ikke helt du prøver å si om FrP, det er så forferdelig vagt. Diskusjonen har blitt så vag at jeg snart ikke ser den lenger. Dette er hva jeg mener:

FrP er tusen ganger verre enn SV når det gjelder å love ditt og datt uten noen sjanse til å gjennomføre det. Det er lett å se på hjemmesidene deres at hele programmet er utformet mer som en brosjyre enn et reellt dokument som faktisk tar stilling til alle de politiske avgjørelsene. FrP er partiet som vi gi deg alt og samtidig ta seg av utlendingene. Historien viser at sånne partier ikke er det beste på lengre sikt. FrP er ikke antisemitter, men bortsett fra det.. En av de få tingene jeg husker fra da jeg var sånn ca tre-fire år er faktisk en FrP-fyr på TV som skrek at det gikk invandrerkoner rundt i Norge og spøy ut unger som myntautomater. Han var selvfølgelig redd for at vårt rene norske blod skulle tynnes ut. FrP står jo for så godt som nøyaktig det samme i dag, de blir bare tvunget til å begrense seg mer når de snakker. Med unntak av hvilke befolkningsgrupper de angriper er FrPs ideologi stort sett identisk med førkrigsnazismen i Tyskland. Noen som er uenige*? Stemmer du FrP, Mokka, og i så fall hvorfor?

Ellers er det masse jeg gjerne skulle motsagt her, f.eks om SVs politikk. Fordi SV ikke vil løse problemer på den kapitalistiske måten (friere marked osv) betyr det ikke at de ikke vil løse dem i det hele tatt. Norge vil fortsatt ha den samme produksjonskapasiteten, den vil bare styres på andre måter. Om det går bra eller dårlig kommer til syvende og sist an på menneskene som styrer og ikke ideologien. Å ha statlige velferdstjenester, og ikke-statlig økonomi samtidig, som FrP vil, er en mye større selvmotsigelse enn SVs statlig økonomi, statlig velferd-løsning. Sistnevnte lar seg faktisk gjennomføre.

* uenighet med meg forutsetter et argument eller spørsmål

Edit: Fiksa en mystisk feil
Sist endret av pu4; 11. august 2004 kl. 00:16.
Opprinnelig postet av MokkaKaffi
Tias jeg gjetter at du stemmer SV?

[SIZE=1]* Hvor skal SV finne alle pengene til velferdsgoder? SV har foreslått å innføre 6-timers arbeidsdag, noe som vil innebære et tap på 140 milliarder kroner i statsinntekter. Totalt sett vil forslaget innebære en nedgang i BNP på 300 milliarder kroner. I tillegg ville SVs statsbudsjett for år 2003 innebære en økning i skatter for næringslivet på nærmere 8 milliarder kroner, noe som ville hemmet produksjonen. Hvordan skal SV får råd til alle velferdsgodene når de vil få færre penger å fordele? SV skjønner ikke at man først må skape godene før man kan fordele dem.[/SIZE]

[SIZE=1]* De bygger på sosialisme, og ser helst at politikerne skal styre alt. Dette ser vi spesielt i SUs manifest: SU ønsker nemlig revolusjon for omvelte hele samfunnsordenen, og ser helst eiendomsretten fjernes. [/SIZE]

[SIZE=1]* Store deler av SV og SU har ennå ikke tatt oppgjør med de totalitære ideene. Eksempelvis bør det nevnes at Hallgeir Langeland foreslo at diktatoren Fidel Castro burde få Nobels fredspris i 2003[/SIZE]

[SIZE=1]* Sitat Kristin Halvorsen i nettintervju med Dagbladet onsdag 1. september 1999: Norsk skattenivå er ikke spesielt høyt. Vi har mye å gå på.[/SIZE]
Vis hele sitatet...
Tenkte bare jeg skulle nevne at alt dette er [COLOR=darkred]sakset direkte fra [/COLOR]www.sosialistiskungdom.no, en side som drives av FpU. MokkaKaffi lar andre tenke og skrive for seg.

Edit: Sorry dobbelpost.
Sist endret av pu4; 11. august 2004 kl. 00:29.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Veldig bra, pu4. Jeg syns det er flott at nFF har slike opplyste og velformulerende mennesker som deg, det er en fryd å lese det du skriver.

Alle: Hva sier dere til at vi lar familiene til de pårørte sørge i fred, "knivdesperadoen" sone den straffen han nå måtte få og eventuelt ta "SV: Sosialistisk eller ikke?" samt "FRP mot SV" i egne tråder? Tråden er borte og ferdigdiskutert for lenge siden, og det fins sikkert mange som kunne tenke seg å være med på en eventuell storpolitisk debatt men som ikke bryr seg så veldig mye om knivdesperadoen. Lag nye tråder eller finn linjen igjen.
Sist endret av Tias; 11. august 2004 kl. 01:34.
Hvor skal SV finne alle pengene til velferdsgoder? SV har foreslått å innføre 6-timers arbeidsdag, noe som vil innebære et tap på 140 milliarder kroner i statsinntekter. Totalt sett vil forslaget innebære en nedgang i BNP på 300 milliarder kroner. I tillegg ville SVs statsbudsjett for år 2003 innebære en økning i skatter for næringslivet på nærmere 8 milliarder kroner, noe som ville hemmet produksjonen. Hvordan skal SV får råd til alle velferdsgodene når de vil få færre penger å fordele? SV skjønner ikke at man først må skape godene før man kan fordele dem.
Vis hele sitatet...
Det er høyre sine tall... det bør nevnes at SVs alternative statsbudsjett går like mye i balanse som høyres... ellers kan det jo sies at SV har litt å ta igjen i næringspolitikken...

De bygger på sosialisme, og ser helst at politikerne skal styre alt. Dette ser vi spesielt i SUs manifest: SU ønsker nemlig revolusjon for omvelte hele samfunnsordenen, og ser helst eiendomsretten fjernes.
Vis hele sitatet...
Riktig, bortsett fra "og ser helst at politikerne skal styre alt". SU ønsker kollektiv eindomsrett, ikke nødvendigvis planøkonomi og partipampestyre.


Store deler av SV og SU har ennå ikke tatt oppgjør med de totalitære ideene. Eksempelvis bør det nevnes at Hallgeir Langeland foreslo at diktatoren Fidel Castro burde få Nobels fredspris i 2003
Vis hele sitatet...
Imotsetning til partier som AKP og høyre, har vel SV aldri støtta noen autoritære regimer. Fredsprisen ble foreslått fordi, om jeg husker rett, kuba hadde eksportert noen tusen leger til noen utviklingsland. Hedres dem som hedres bør?(fredspris til George Bush, foreslått av FrP pga. krigen mot terror, er jo ganske mye mer absurd...)

Sitat Kristin Halvorsen i nettintervju med Dagbladet onsdag 1. september 1999: Norsk skattenivå er ikke spesielt høyt. Vi har mye å gå på.
Vis hele sitatet...
De vil gjenninføre skatt på aksjeutbytte, som etter min mening er ganske fair... de vil derimot øke frikortgrensa. Det er merkelig at jeg i dag må skatte alt over 23.000(?), mens folk kan håve inn millioner i aksjeutbytte uten skatt. Men egentlig et ganske håpløst utspill....
Opprinnelig postet av Pinh34d
Imotsetning til partier som AKP og høyre, har vel SV aldri støtta noen autoritære regimer. Fredsprisen ble foreslått fordi, om jeg husker rett, kuba hadde eksportert noen tusen leger til noen utviklingsland. Hedres dem som hedres bør?(fredspris til George Bush, foreslått av FrP pga. krigen mot terror, er jo ganske mye mer absurd...
Vis hele sitatet...
Riktig, Castro sendte et par tusen leger til Venezuela,hvor de er til stor hjelp. Ser ut til at Cuba blir for Venezuela det Soviet var for Cuba.