Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7844
I denne tråden kan du utveksle strategier eller diskutere teorier rundt slutten av spillet.

Dersom du poster spoilere, bruk denne taggen: "[spoiler]"

Eksempel:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
en spoiler


1999 mode:

1999 mode er den tøffeste vansklighetsgraden i bioshock, hvor du blandt annet må betale hver gang du dør (med penger som du vanligvis hadde brukt på våpen/liv/vigors)
Jeg spilte ferdig Bioshock Infinite i går i 1999 mode, med scavenger hunt achivement (dvs. aldri brukt en dollar bill vending machine), uten å ha spilt igjennom det på easy/medium/hard først.
Dersom du vil begynne rett på 1999 mode, uten å runne spillet i en lettere vansklighetsgrad først, trykker du følgende på tastaturet mens du er i "main menu": ↑,↑,↓,↓,←,→,←,→,B,A

Min Strategi:

(inneholder info om våpen, muligens spoilere for de som ikke har begynt å spille enda)
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Jeg valgte å fokusere på langdistansevåpen som rifler og automatgevær med sikte, derfor oppgraderte jeg kun shield og health, og oppgraderte shield til maks før jeg oppgraderte health.

Jeg kjøpte bare oppgraderinger for de våpnene jeg kom til å bruke mest, dvs. carbine rifle, sniper rifle, hand cannon og machinegun. Resten av pengene jeg hadde brukte jeg som liv. Mot slutten hadde jeg litt over $3000 sølvpenger igjen som jeg aldri fikk brukt.

Jeg baserte mye av taktikken min på at min medhjelper ville finne mer ammunisjon til meg, og byttet bare våpen når våpnet mitt var tomt.

Som oftest gikk kampene mine ut på å skyte til shieldet mitt ble knust, og deretter løpe bak en vegg for å lade opp skjoldet igjen.


Om noen sliter på siste bossfighten i 1999 mode, kan dere se denne videoen jeg lagde av hvordan jeg klarte bossfighten i 1999 mode, kalt "Command Deck": http://www.youtube.com/watch?v=oheN8gU4PoE
(Inneholder bare den fighten, ikke noen spoilere utover det)

Min tolkning av slutten:

SPOILER ALERT! Vis spoiler


I slutten av spillet blir vi forklart at Booker DeWitt er Zachary Hale Comstock, bare fra en annen dimensjon fra en annen tid. Og at Booker i alternative univers har valget mellom å døpe seg eller ikke.

Om Booker i ett univers velger å døpe seg, skifter han navn til Comstock og vil til slutt prøve å ta over verden, hvis ikke, forblir han Booker og får seg en unge han ikke klarer å forsørge.

Dersom Booker blir Comstock, fører dette til et samarbeid med Lutece forskerne... enten hun eller hankjønn (Rosalind Lutece eller Robert Lutece) Disse to vil til slutt klare å snakke med hverandre på tvers av dimensjoner og legger en plan for å kunne møtes. Forskningen deres fører til store framskritt som det å åpne dører mellom alternative univers og den flyvende byen Colombia. Det fører også til stråling som gjør Comstock steril.

Comstock finner ut i sen alder at han må finne en arving til "tronen" og sjekker mulighetene for å finne et alternativt univers der Booker (han selv) fikk barn. Comstock finner et alternativt univers der han selv er såpass lammet av gjeld at han selger barnet sitt.

På grunn av en uregelmessiget mellom universene (Fringe anyone) og skyldføelse for hva de har gjort, bestemmer Rosalind Lutece og Robert Lutece seg for å finne en måte å fjerne alle mulige univers der Comstock eksisterte...

For å gjøre dette, må de få Elizabeth fri fra Comstock og få henne til å ta livet av de Booker-ene som tok valget om å ta dåpen...

Resultatet er da at alle tidslinjer hvor Booker tok dåpen, ble Comstock, ble steril og deretter sjekket mulighetene for å kjøpe et barn fra en alternativ dimensjon fra seg selv... blir slettet.

(Ut ifra sluttsekvensen er det tilsynelatende bare 6 alternative dimensjoner hvor både Booker tok dåpen, ble Comstock, ble steril OG sjekket mulighetene for å kjøpe et barn fra en alternativ dimensjon fra seg selv... siden det er 6 stk. Elizabeth.)

http://upit.no/bilder/thumbs/cJ51q.png

De eneste alternative dimensjonene som er igjen, er de hvor Booker aldri tok dåpen og ikke hadde noen som ville kjøpe barnet fra ham. Noe som slutter med at Elizabeth vokser opp med Booker.

Etter rulleteksten er det en kort scene hvor Booker våkner og går inn på barnerommet og spør om det er Anna han hører der inne.

I 6 alternative univers spør 6 andre Booker-ere det samme.

Det eneste jeg stusser litt på nå, er i hvordan det alternative universet hvor Bioshock oppstår kan ha noen relevanse til universet til bioshock infinite?

http://upit.no/bilder/thumbs/KOTjS.png

Elizabeth sier i slutten når de besøker Rapture noen sekunder at det bare er en "doorway", en av mange til alternative univers.

Eneste jeg kan tenke meg, er at Lutece (hun eller hankjønn) kan ha hatt en finger med i rapture... Det er ikke utenkelig at en Lutece fra en dimensjon fikk nyss om en by i framtiden, i en annen dimensjon, hvor vitenskapsfolk har frie tøyler...

Tviler på at Comstock var en avgjørende faktor for at Lutece-ene fikk de gjennombruddene de gjorde.

Noen som har noen teorier?


Noen som har runna spillet? Hvilken "spillestil" brukte du?
Noen som har funnet ALLE lyddagbøkene? Tror jeg mangler ca. 9 stykker!
Har ikke spilt gjennom alt enda. Men de folka som kommer like ved starten og spør kron eller mynt, hva er det med dem ?
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Har ikke spilt gjennom alt enda. Men de folka som kommer like ved starten og spør kron eller mynt, hva er det med dem ?
Vis hele sitatet...
Det finner du ut av etterhvert
Jeg tolket ikke slutten helt likt som deg. For å unngå å spoile for de som ikke er ferdig med spillet enda legger jeg min tolkning inn i spoiler-tagger.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Så nøkkelen i hele spillet er at Comstock og Booker er 2 ulike versjoner av samme person, som lever i en av mange de ulike versjonene av universet som deles ved hvert valg man tar. Forskjellen mellom Comstock og Booker er valget etter krigen, eller mer spesifikt slaget ved "wounded knee". Her søker han hjelp hos presten for å prøve å få svar på alt det forferdelige som skjedde. Og et er dermed 2 alternative verdener: En hvor han takker ja og blir gjenfødt som en kristen, og bytter navn til Comstock, og en annen hvor han takker nei og går tilbake til et liv med gambling og alkohol.

En viktig ting å få med seg før jeg begynner forklaringen er det Elizabeth sier på broen om de ulike universene: "There are million on million of worlds. All different, all similar. Constants and variables. There's always a City and there's always a man". Altså et tegn på at alle de ulike dimensjonene er ulike men fortsatt er enkelte ting allitid det samme. Altså sier ho direkte også at selv om disse verdnene har forskjeller så eksisterer Columbia i hver av disse, og Comstock finnes også. Dette forklarer også at det er umulig å drepe de 1 og 1, for det er millioner forskjellige Comstocks, i millioner av forskjellige univers. Dette blir videre bekreftet med at ho sier "Thousands of universes happening all at once. We swim in different oceans but end up on the same shore".

Dette er også vist med at på et punkt i spillet spør Lettuce deg "Heads or tails". Her ser du at det er Heads hver gang, og det har skjedd mange ganger. Så dette er tydeligvis noe som er konstant i mellom alle univers - altså hver gang det skjer blir det heads. Og det har skjedd mange, mange ganger før i ulike univers.

Så først, hvem er Comstock?
Comstock er versjonen av Booker hvor han velger å bli gjenfødt som kristen. Som man hører om i en av inspillingene man finner blir han mødt av en engel som forteller at han skal bygge en by i skyene. Noe han ser på som sitt store prosjekt - og han skaper "New eden". Hvor han prøver å innføre sine noe spesielle idealer.

Det blir også fortalt (gjennom disse videone man kan se) at Kina angriper USA og holder amerikanske fanger. Columbia som dyrker amerikanske idealer (eller i hvertfall idealene fra før borgerkrigen) angriper kina for å hjelpe Amerika. Amerika ser på Columbia som en trussel og et eneste stort flyvende krigsskip og ber de trekke seg unna. Dette får Comstock til å se på Amerika som en pest, og at det rett og slett ikke lenger er det ekte amerika lenger - men at Columbia nå er det som er det ekte Amerika. Og som profeten han er spår han så dommedagen til USA, hvor det regner flammer ned på amerika fra skyene. (eller heaven som de sier, som symbolsk da er himmelen, men egentlig er columbia i virkeligheten). Det skal renske de fra alle synderene og ordentlige amerika skal så gjenoppstå fra asken.

Gjennom livet sitt samarbeider han med Lettuce (eller den ene versjonen av Lettuce - de 2 du ser er egentlig samme person fra ulike univers). Det blir skapt en maskin som kan åpne "Rifts" mellom ulike univers - og han bruker denne til å spå fremtiden. Noe som enda mer forsterker han som profet.

Når han blir eldre ønsker han så å få sitt eget barn - men bruken av maskinen har gjort han steril og dette er ikke lenger en mulighet. Og han bruker så maskinen til å se et annet univers hvor han lever livet som booker; en alkoholiker med gambling problemer og et eget barn. Men ute av stand til å oppfostre dette barnet. Han stjeler barnet fra han, og oppdrar ho som sitt eget barn.

Det viser seg fort at ho har unike evner til å åpne rifts mellom unike verdener. Jeg vet ikke helt hvorfor - kanskje det er forklart i spillet? Men ser enkelte har teoriet om at det er enten fordi en del av ho er i det ene universet og en annen i det andre. (fingeren). Jeg ser og enkelte påstår det er p.g.a. radioaktiv påvirkning da ho ble sendt gjennom riften i en så ung alder. Men dette er kun spekulasjon fra min side. De eksperimenterer på ho, samtidig som de bygger maskinen for å holde kreftene ho sine i sjakk.

Videre bruk av maskinen viste Comstock at booker ville komme tilbake for å hente Elizabeth, og samtidig drepe han. Men samtidig som dette skjedde førte også bruken av maskinen til at Comstock ble syk (kreft om jeg husker riktig?). Som gjorde at han ikke viste at han kunne fullføre sine ønsker om å føre dommedagen mot verden under slik han ønsket. Han prøvde derfor å gjøre Elizabeth til en versjon av seg selv som kunne føre denne dommedagen for han. Samtidig advarte han verden mot "False shepherd" som skulle komme i håp om å prøve å stoppe Booker fra å klare å ta Elizabeth tilbake.

Etterhvert som tiden går får kona til Comstock vanskeligheter med å holde hemmeligheten om Elizabeth, og frykt for at ho skal fortelle folk sannheten får Comstock ho drept og legger skylda på Fitzroy - og dette skaper hele krigen og konflikten som vi ser mellom Comstock og revulosjonærene "Vox Populi".

Når da Booker møter Comstock står han der med anger og lurer på hvorfor han ikke fortalte Elizabeth sannheten allerede tidlig. Og tvinger booker til å forklare det il ho. Noe som får Booker til å drepe han i rasseri. Her med mye sinne egentlig på seg selv (mer om det i delen om Booker).

Booker

Bokker som vi spiller er han som velger å ikke bli gjenfødt. Han går tilbake til et liv med alkohol og gambling, får en datter som heter Anna som han gir fra seg for å bli kvitt alle sine synder - samt betale gambling gjelden han har. I praksis er det Comstock som tar hans datter. Dette gir han en stor skyldfølelse som følger med han resten av livet, selv om han lever i denial og prøver å glemme det hele.

Senere møter han Lettuce som gir han en mulighet til å være sammen med Anna igjen. Noe han ønsker, og han reiser over i universet til Comstock med hans hjelp. I denne reisen blir hjernen litt merkelig og han lager en versjon hvor han lager et minne om at han skal bare hente anna og ta ho med til NY. Han husker ikke at det er hennes datter - lettuce hinter til at dette er grunnet tidsreisen, men personlig har jeg tolket det som at han lever i denial. Og at han har laget egne minner som han føler er bedre.

Det er ikke helt forklart hva som skjer vanligvis i disse universene hvor han reiser over. Men vi vet fra hva Elizabeth sier i slutten av spillet at de fleste ting er konstant, og man ender alltid opp på samme plassen. Jeg regner med ting skjer ganske likt hver gang - bare på ulike måter. vi kan derfor anta at hvert av de universene ender forferdelig for Elizabeth - hvor ho sitter på tronen og det regner flammer ned på verden under.

Jeg velger og å anta i hvert univers blir Booker å konfrontere Comstock, hvor han dreper han og gir han skylde for alt som skjedde med Elizabeth. Men i denne scenen så gir han seg selv skylden for alt som har skjedd. Dette er og et viktig punkt, for selv om han ikke husker hva som skjedde med Anna, og at han ga ho bort. (Det er fortrengt). Så er dette første steget i selv realiseringen. Men i den normale verden får ikke dette stor betydning, for alt går bare på en mørk path - og ender slik vi så fremtiden med den gamle Elizabeth (hvor du fikk brevet).

Lettuce "tvillingene"

Disse er først og fremst en og samme person, i forskjellige univers. Hvor den ene er en versjon hvor Lettuce ble gutt og den andre hvor Lettuce er jente. Men de er begge forskere. (Constants and variables - som jeg forklarte. Altså noen ting er forskjellig men man ender alltid opp samme plass). Gjennom partikler klarer de å kommunisere via en form for morse og blir kjent med hverandre. Etterhvert klarer de å lage en Rift som gjør at kan besøke hverandre. Dette er den maskinen som Comstock bruker for å se framtiden, samt få tak i Anna.

Etter de har hjulpet Comstock med å ta tak i Anna, og Comstock dreper kona ser de i maskinen til å se hva som skjer i framtiden. (Siden hele plottet er basert på string-teori kan man si at det er mange ulike framtider hele tiden - alle vil skje i ulike universer. Hvor ulike valg skaper ulike universer). Nå spekulerer jeg veldig, men siden man aldri kan vite hvilken fremtid man selv vil ta del i før man har observert variablene tror jeg ikke de kan bruke maskinen til å se alt i framtiden, men kun kan se de ulike mulige universene. Det vil si at de ikke viste hvordan ting ville bli med Elizabeth før Comstock tok valget om å drepe sin egen kone og gjøre Elizabeth til en versjon av seg selv. (I et annet univert valgte han nok å la være å drepe Kona og sanheten om Elizabeth ble fortalt. Men dette er det snille universet - som ikke vi tar del i).

Etter dette valget er tatt kan Lettuce se fremtiden til Elizabeth, da alle mulige fremtider fører til at Elizabeth blir til the Conquerer, og får en forferdelig framtid. De angrer derfor at de ga Anna til Comstock og prøver å fikse opp i dette ved å gi ho tilbake til Booker. Comstock fant ut av dette og fikk maskinen dems ødelagt mens de brukte den. I effekt trodde han at han hadde drept Lettuce-tvillingene, men i virkeligheten endte de opp i en "superstate", hvor de er del av alle mulige univers samtidig. (Litt som i fysikken - hvor partikler kan inneha en superstate). Dette betyr i praksis at de er en del av alle fortider, alle fortider og alle mulige nåtider. (De er midt i mellom alle universer, og det er ikke definert hvilken virkelighet de tar del av). I spillet ser vi dette i form av at de vet "alt", og kan oppstå akkurat hvor de ønsker.

Så selve slutten

Så den viktige forskjellen, som endrer alt, er brevet som Elizabeth får fra seg selv i framtiden. Hvor ho gir seg selv ideen om å bruke Songbird til å ødelegge hele maskinen som stopper ho fra å få alle kreftene sine. I det ho gjør dette får ho muligheten til å se alle de mulige universene - alle valgene som blir tatt og hvor de ender. Ho forstår også at å bare drepe Comstock ikke vil endre noe i det store bildet. For det er millioner av han, og bare drepe 1 vil ikke endre noe, for det er så mange fler. Det eneste som kan gjøres er å hindre Comstock fra noensinne å ha eksistert, passe på at han aldri blir født (eller gjenfødt).

Som forklart tidliggere baserer spillet seg på at universet består av mange forskjellige univers som beskriver de ulike valgene vi kan ha gjort i livet vårt - at noe er konstans og andre ting variabler. Men at man alltid ender opp samme plass. Her kommer det frem at ho rett og slett sørge for at det aldri fantes noe valg hvor Booker kunne velge å bli gjenfødt som Comstock. Og at Booker rett og slett må dø før han får tatt valget.

En liten ting jeg ikke helt forstod
Når du kommer inn i Columbia blir du møtt med en prest, som er den samme som vi ser i den originale dåpen. Hvor han også bli døpt på nytt (og druknet). Et det nye stort plott bak dette? Akkurat nå har jeg bare valgt å se på det som en omskrevet minne. Og i tillegg et tegn på skillet som oppstod ved dåpen etter Wounded knee. Og at det at han blir neten druknet er et "frampek" om at han må druknes ved dåpen, som løsningen på alt.

Noen som har bedre forklaring på dette?



Ah må legge til en ting til (blir vel automatisk lagt til mitt forrige innlegg siden jeg dobbelposter?)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Avslutningen av spillet betyr jo at siden Booker dør før dåpen så blir han aldri å få barn - altså Anna blir aldri født. comstock blir heller aldri å ha eksistert. Historien om Booker Dewitt slutter bare med at han druknet under dåpen. Derfor vil spillet vi spillte egentlig aldri ha skjedd. Han bare druknet.


Jeg glemte visst enda en del, får legge det til nå:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Som jeg allerede fortalte fantes det mange ulke universer, men konstanter og variabler. Og at selv om de er forskjellige er det mange ting som er like - og man ender alltid opp på samme plass.

En viktig ting jeg glemte å få med der er i scenen hvor du løper på broen. Der får du på et tidspunkt valget mellom høyre og venstre. Hvilken vei du velger vil være ulik i de forskjellige universene - men uansett valget du tar ender du opp på samme plass. Dette ser jeg på som en måte å bare bekrefte det Elizabeth sa om at valgene i det store ikke har så mye å si.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Columbia ble dog finansiert av amerikanske regjeringen. Comstock bare tok over byen og ble en leder der.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
<insert posten til etse her>
Vis hele sitatet...
Holy... det var grundig forklart!

Jeg vil gjerne supplére med et par tanker jeg har rundt slutten:

SPOILER ALERT! Vis spoiler


Tanke #1: Booker og Anna overlever:

Etter rulleteksten er ferdig kommer det en liten scene hvor Booker "våkner" som fra en drøm og går inn på barnerommet for å sjekke på Anna.

http://upit.no/bilder/thumbs/ywMt.png

Jeg mener at forklaringen her er at det finnes alternative univers hvor Booker aldri dro til presten overhodet!
Dvs. Booker hadde i virkeligheten 3 valg:

1. gå til presten og bli døpt (Comstock)
2. gå til presten og nekte å bli døpt (Booker med Anna)
3. bli igjen hjemme (med Anna)

Når Anna drukner Booker fjerner hun bare alle de alternative universene hvor Booker valgte å møte presten (valg 1 og 2) men ikke valg 3!
Og Anna har sett denne tredje muligheten.... Kanskje fordi Comstock i noen alternative univers kjøpte Anna fra Booker som ikke engang møtte presten? (valg 3).

I så fall er det flere alternative univers hvor Booker aldri druknet og Anna og Booker overlever.

Tanke #2: Anna har vært i Rapture før:

I sluttscenen reiser vi en snartur innom Rapture (Bioshock 1). Og Anna virker ganske sikker vi hvilken vei hun skal ta for å komme seg til Bathyspheren som tar dem til overflaten?

http://upit.no/bilder/thumbs/de7Wk.png

Jeg tror at Anna har sett alternative univers hvor Booker aldri tok valg 1 eller 2, og dermed ikke blir påvirket av drunkningen i slutten...

Jeg tror også Anna har sett univers hvor hun overlever siden Booker valgte å ikke engang oppsøke presten, hvor hun vokser opp med en forkjærlighet for bøker og vitenskap... Og hvor hun til slutt reiser til en undervannsby kjent for å la forskere og fagfolk utfolde seg fritt uten hemmninger... Rapture.

Noen som klarer å spore opp en "Anna" i Bioshock 1 eller Bioshock 2?

Sist endret av Turbolego; 31. mars 2013 kl. 23:05. Grunn: leif
Rudt tankene til turbolego
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Den første gir mening. Og passer helt fint inn i hvordan jeg ser for meg at verden i Bioshock fungerer.

Angående det det med Rapture ser jeg det på en litt annen måte. Jeg anser Rapture som et helt annet univers. Her er det ikke godt forklart - men jeg tror kanskje det er slik at Rapture rett og slett er andre universer der valg ble gjort annerledes. Lenge før du blir kjent med Booker. Og at Rapture egentlig er Columbia - men i stede for å bygge byen i skyene valgte de å bygge den under vann. Det er og så mange likheter mellom de 2 stedene, hendelsene i Columbia og Rapture er ikke så forskjellige.

Man har og symbolikken med at begge spillene starter med et fyrtårn. Nå skal jeg ikke si om det er de samme personene i begge spillene. Men så en blogg hvor en person mente at det kanskje også var de samme personene. At Andrew Ryan er comstock, mens Jack er Booker. Og at du egentlig ikke er i familie med Andrew Ryan, men faktisk er Andrew Ryan fra et annet univers.

Og om du valgte å ta den snille varianten av Bioschock så er jo "little sisters" barnet ditt. Kanskje det er Anna? Men akkurat dette med om de er samme personer er jo bare ren spekulasjon. Jeg tror ikke det finnes noen tegn på det i spillet. Kan være jeg bare ikke har kommet over det - men en morsom tanke.

Altså var aldri Anna innom Rapture, men Rapture er Columbia - bare i et annet univers. Hvor noen andre valg var gjort tidliggere.

Legg også merke til at Rapture, som er under havet, er mørkt skummelt og farlig - men columbia er idyllisk. Men kan vel kalle det himmel og helvete?

Ang. BioShock 2 var det en helt annen produsent så ville ikke hengt meg så mye opp i den - spesielt siden det var en helt annen historieforfatter så vidt jeg vet.
Sist endret av etse; 31. mars 2013 kl. 23:19.
Jeg har ikke spilt det, men har et par spørsmål. Er det veldig kult/verdt å spille? Hvir mange ingame timer tar det ca for å runne det 1999 mode?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Rudt tankene til turbolego
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Den første gir mening. Og passer helt fint inn i hvordan jeg ser for meg at verden i Bioshock fungerer.

Angående det det med Rapture ser jeg det på en litt annen måte. Jeg anser Rapture som et helt annet univers. Her er det ikke godt forklart - men jeg tror kanskje det er slik at Rapture rett og slett er andre universer der valg ble gjort annerledes. Lenge før du blir kjent med Booker. Og at Rapture egentlig er Columbia - men i stede for å bygge byen i skyene valgte de å bygge den under vann. Det er og så mange likheter mellom de 2 stedene, hendelsene i Columbia og Rapture er ikke så forskjellige.

Man har og symbolikken med at begge spillene starter med et fyrtårn. Nå skal jeg ikke si om det er de samme personene i begge spillene. Men så en blogg hvor en person mente at det kanskje også var de samme personene. At Andrew Ryan er comstock, mens Jack er Booker. Og at du egentlig ikke er i familie med Andrew Ryan, men faktisk er Andrew Ryan fra et annet univers.

Og om du valgte å ta den snille varianten av Bioschock så er jo "little sisters" barnet ditt. Kanskje det er Anna? Men akkurat dette med om de er samme personer er jo bare ren spekulasjon. Jeg tror ikke det finnes noen tegn på det i spillet. Kan være jeg bare ikke har kommet over det - men en morsom tanke.

Altså var aldri Anna innom Rapture, men Rapture er Columbia - bare i et annet univers. Hvor noen andre valg var gjort tidliggere.

Legg også merke til at Rapture, som er under havet, er mørkt skummelt og farlig - men columbia er idyllisk. Men kan vel kalle det himmel og helvete?

Ang. BioShock 2 var det en helt annen produsent så ville ikke hengt meg så mye opp i den - spesielt siden det var en helt annen historieforfatter så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Det... det stemmer!
Kom nettop på noe rundt Bathyspherene:

Throughout BioShock, the bathyspheres are used by Jack as a mode of transportation to travel around Rapture and its "abandoned" city sections. It is revealed that Jack can use the bathyspheres only because his genetic signature is close enough to Ryan's that the security system doesn't deny him access. Sullivan clearly states this in one of his Audio Diaries "Sisters, cousins — anyone in the ballpark genetically will be able to come and go as they see fit."
Vis hele sitatet...
Kilde: http://bioshock.wikia.com/wiki/Bathysphere

Dvs. Booker, Jack, Ryan, Anna... kan alle ta bathyspherene fordi de har samme genetiske signatur!

shit.

Sitat av Hermzz Vis innlegg
Jeg har ikke spilt det, men har et par spørsmål. Er det veldig kult/verdt å spille? Hvir mange ingame timer tar det ca for å runne det 1999 mode?
Vis hele sitatet...
Hvis du liker story-based skytespill, eller spillte BioShock og og digget det så er det absolutt verd det. Hvor lang tid det tar å spille gjennom spørs hvor god du er og hvor grundig du prøver å finne alt i hele spillet. En litt rask play-through tar rundt 7-8 timer, mens folk som går grundig gjennom spillet bruker rundt 10-15 timer etter hva jeg har sett.

Spillet anbefales på det sterkeste om du er ute etter en god story og ikke bryr deg om at spillet er temmelig linært. Historien er fantastisk.

@ Turbolego. Ikke ta den wikien for seriøst. Det er bare noen personer som på samme måte som oss spekulerer og tolker spillet fra sitt perspektiv, ikke et offisielt svar. Men jeg vil tro veldig mange kommer til den konklusjonen da det egentlig baserer seg på hva hele spillet handler om. Så vil tro mange kommer til dne konklusjonen.

(gadd ikke spoilertagger da dette ikke gir mening eller spoiler noe om det er tatt ut av kontekst).
Sist endret av etse; 31. mars 2013 kl. 23:31.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Jeg har ikke spilt det, men har et par spørsmål. Er det veldig kult/verdt å spille? Hvir mange ingame timer tar det ca for å runne det 1999 mode?
Vis hele sitatet...
Kommer vel ann på hvilke spill du liker å spille fra før?
Selv digger jeg kombinasjonen av skytevåpen og vigors, samt skyline-hooken...

Og historien er fantastisk bra!

Anbefaler deg å spille Bioshock 1 først, uten å lese noen walktroughs først (spoilers!) siden historien er det beste med bioshock spillene i mine øyne.
Og Bioshock 1 og Bioshock Infinite har historier jeg mener ikke kunne blitt forklart gjennom andre mediumer som bøker/filmer.

Spill bioshock 1 uten hjelp eller spoilers, da blir du såpass blåst avsted at du får lyst på infinite.

Bioshock 2 er bare for folk som vil ha en DLC til bioshock 1 basicly, den er bare en "bonus" i mine øyne, litt kjedelig i forhold til Bioshock 1 og Bioshock Infinite.

Spilletid på infinite? Jeg brukte 46 timer totalt i 1999 mode.
Hva er forskjellen på vanlig mode og 1999 mode? Tror jeg bare har på vanlig mode.. Fikk ihvertfall ingen alternativ til å prøve 1999 mode når jeg startet.

Akkurat nå er jeg der hvor den fuglen kom inn i tårnet og tok hu kjerringa og nå må jeg finne henne. Vet dere om jeg nærmer meg slutten? Eller er jeg ikke kommet halveis enda?


Jeg personlig synes spillet er litt kjedelig. Det blir mye av det samme og føler ikke storyen er helt bra heller. Jeg skjønner jeg skal redde hu kjerringa, men disse små-questene hvor hu plutselig stikker av slik at jeg må finne henne igjen ser jeg på som et forsøk fra utviklerne at de bare vil hale ut tida og dra storyen så langt som mulig.
Sist endret av Cydonia; 31. mars 2013 kl. 23:40.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
@ Turbolego. Ikke ta den wikien for seriøst. Det er bare noen personer som på samme måte som oss spekulerer og tolker spillet fra sitt perspektiv, ikke et offisielt svar. Men jeg vil tro veldig mange kommer til den konklusjonen da det egentlig baserer seg på hva hele spillet handler om. Så vil tro mange kommer til dne konklusjonen.

(gadd ikke spoilertagger da dette ikke gir mening eller spoiler noe om det er tatt ut av kontekst).
Vis hele sitatet...
Fant mer info:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Transcript: We're putting all the bathyspheres in lockdown until further notice. Ryan had us install some kinda genetic device into the things so only Ryan and his inner circle will be able to use 'em without dispensation. But the boys tell me the keys are pretty unreliable. Sisters, cousins-anybody in the ballpark, genetically, will be able to come and go as they see fit.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://bioshock.wikia.com/wiki/Bathysphere_Keys

Siden vi ser at Rapture er ganske herpet når Anna og Booker ankommer, må dette å vært etter at lockdown ble iverkesatt.

Akkurat som Lutece i noen univers er kvinne eller mann, dvs. små genetiske forksjeller, kan det godt tenkes at Anna valgte å dra til et Rapture hvor... Booker skiftet navn til Ryan istedenfor Comstock?



Sitat av Cydonia Vis innlegg
Hva er forskjellen på vanlig mode og 1999 mode? Tror jeg bare har på vanlig mode.. Fikk ihvertfall ingen alternativ til å prøve 1999 mode når jeg startet.

Akkurat nå er jeg der hvor den fuglen kom inn i tårnet og tok hu kjerringa og nå må jeg finne henne. Vet dere om jeg nærmer meg slutten? Eller er jeg ikke kommet halveis enda?
Vis hele sitatet...
Slik aktiverer du 1999 mode med konami-koden:
trykk følgende på tastaturet mens du er i "main menu": ↑,↑,↓,↓,←,→,←,→,B,A

Forskjellene er:
  • Reduced player respawn points
  • Reduced ammo
  • Any weapon upgrade specializations are permanent
  • Any Vigor upgrade specializations are permanent
  • Enemies inflict greater damage
  • Player has reduced and faster-depleting health
  • Respawn cost increases to $100, and the player will be sent back to the
  • main menu if they don't have enough money.
  • Navigation Arrow is removed completely.

Kilde: http://www.ign.com/wikis/bioshock-infinite/1999_Mode

Du har kommet ca. 60-70% på vei, siden de siste delene er mye hardere uten kjerringa.

Sitat av Cydonia Vis innlegg

Jeg personlig synes spillet er litt kjedelig. Det blir mye av det samme og føler ikke storyen er helt bra heller. Jeg skjønner jeg skal redde hu kjerringa, men disse små-questene hvor hu plutselig stikker av slik at jeg må finne henne igjen ser jeg på som et forsøk fra utviklerne at de bare vil hale ut tida og dra storyen så langt som mulig.
Vis hele sitatet...
Tja... hvor mange audio-tapes har du hørt på f.eks.?

Historien blir sjukere mot slutten, i begynneslen virker det bare som et vanlig "redd prinsessen fra tårnet" oppdrag...
Men stol på meg, det blir sjukere.

Kom på en kort forklaring på hvordan Bioshock 1 og Bioshock infinite kan knyttes sammen:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
I bioshock infinite skifter Booker navn til Comstock, i Bioshock 1, bytter Booker navn til Ryan.
I bioshock infinite forteller "en engel" Comstock at han skal bygge en by i skyene, i Bioshock 1 har Ryan en visjon om en by i havet.
Sitat av Turbolego Vis innlegg

Du har kommet ca. 60-70% på vei, siden de siste delene er mye hardere uten kjerringa.

Tja... hvor mange audio-tapes har du hørt på f.eks.?

Historien blir sjukere mot slutten, i begynneslen virker det bare som et vanlig "redd prinsessen fra tårnet" oppdrag...
Men stol på meg, det blir sjukere.
Vis hele sitatet...

Må vel ærlig talt innrømme at jeg ikke har hørt så mye på de lyd-kassettene. Kan være fordi jeg konsentrerer meg mer om å heller skyte folk..
Går det ann å få skrudd på tekst til dialogene osv? Ikke det at jeg er dårlig i engelsk, men kan være vanskelig å høre hva de sier da jeg sitter på en laptop med dårlige høytalere.

Får håpe det bedrer seg litt utover spillet nå!
Sist endret av Cydonia; 31. mars 2013 kl. 23:52.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Må vel ærlig talt innrømme at jeg ikke har hørt så mye på de lyd-kassettene. Kan være fordi jeg konsentrerer meg mer om å heller skyte folk..
Går det ann å få skrudd på tekst til dialogene osv? Ikke det at jeg er dårlig i engelsk, men kan være vanskelig å høre hva de sier da jeg sitter på en laptop med dårlige høytalere.

Får håpe det bedrer seg litt utover spillet nå!
Vis hele sitatet...
Du kan høre på kasettene med "subtitles" i en egen meny!

It is, unfortunately, the way it's supposed to be. You can't enable subtitles for voxophone records, but you can access the transcripts through the gameplay menu (Default PC key: O).
Vis hele sitatet...
Kilde: How do I enable subtitles for Voxophone audio logs?

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Noen andre som hører songbird 14 sekunder ut i denne videoen?

https://www.youtube.com/watch?v=qpmvkZ6TIMk


Omg... noen fant denne referansen til rapture i bioshock infinite!
SPOILER ALERT! Vis spoiler


Noen har laget en komplett timeline!

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i.imgur.com/uTXdy0C.jpg
Ey Turbo! Har du lastet ned "season pass" til infinite? Er det ekstra gameplay/historie der eller er det bare ekstra gadgets og denslags? Er så sugen på mer av dette fantastiske spillet!
Sist endret av BarBeats; 3. april 2013 kl. 00:12.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Ey Turbo! Har du lastet ned "season pass" til infinite? Er det ekstra gameplay/historie der eller er det bare ekstra gadgets og denslags? Er så sugen på mer av dette fantastiske spillet!
Vis hele sitatet...
Venter litt, jeg... er bare interessert i enkelte ting...

Note: All Season Pass content will be available for individual purchase by March 2014.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://store.steampowered.com/app/214933/
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Husker ikke hvor jeg leste det, men det var nevnt dette med når man flipper coin i starten. De sier "It's allways heads" eller whatever og man ser en lang liste med det samme. Dette er antall ganger Booker har gått igjennom hele greia med samme outcome.

Når det gjelder besøket til Rapture, så sier hun "There is allways one man, a lighthouse, a city". Den flyvende byen ble bygd før Rapture og siden denne ikke ble noe av grunnet drukningen blir Rapture skapt. Samme inngang (Lighthouse), en by og en mann (Ryan).

Uansett; En fascinerende og dyp avslutning. Må innrømme at jeg ikke skjønte stort selv og måtte rett på nett for å lese i timesvis på forum om hva slags tanker folk hadde om slutten.
Sist endret av meitemark; 3. april 2013 kl. 16:37.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Husker ikke hvor jeg leste det, men det var nevnt dette med når man flipper coin i starten. De sier "It's allways heads" eller whatever og man ser en lang liste med det samme. Dette er antall ganger Booker har gått igjennom hele greia med samme outcome.

Når det gjelder besøket til Rapture, så sier hun "There is allways one man, a lighthouse, a city". Den flyvende byen ble bygd før Rapture og siden denne ikke ble noe av grunnet drukningen blir Rapture skapt. Samme inngang (Lighthouse), en by og en mann (Ryan).

Uansett; En fascinerende og dyp avslutning. Må innrømme at jeg ikke skjønte stort selv og måtte rett på nett for å lese i timesvis på forum om hva slags tanker folk hadde om slutten.
Vis hele sitatet...
du glemte [spoiler] tags!

[EDIT:]

nvm. da ser det ut som en admin fikk fiksa posten din, Source!

som svar på spørsmålene du har:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
rapture er én av ∞ mange muligheter som finnes, det finnes sikkert flere "versjoner" av rapture også!
Tenker meg at en mulig DLC vil være å spille booker i en av de andre "versjonene" til columbia f.eks.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Vet ikke om det blir riktig å poste det jeg skal skrive her, men det handler jo om Bioshock.
Synes personelig spillet er bra. Det ser nydelig ut, har en bra historie og kontrollsystemet fungerer utmerket.

Det jeg henger meg veldig opp i er at du hele tiden blir bombardert med fiender i alle retninger. Hele tiden. Om man går inn i en butikk og knerter en liten gjeng, kan man være helt sikker på at en ny gjeng må knertes på vei ut igjen.
Nylig ble Tomb Raider sluppet, det fikk endel tyn for nettopp dette. Det skal også være en av grunnene som trakk spillet ned. Det er nok med dette friskt i minnet at jeg henger meg såpass opp i dette, da Bioshock har mye av det samme, med store mengder fiender som stadig må nedkjempes. Uten mye variasjon. Personelig mener jeg det er værre i Bioshock en det er i Tomb Raider.

Bioshock er et godt spill, men jeg synes det har fått litt mer hype en det fortjener.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Teori om hvem som er inni...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
...songbird:
Vi vet at songbird ble laget med inspirasjon fra rapture i en "rift". Hva om de også fikk inspirasjon fra hvordan de brukte Mark Meltzer? Og kidnappet Booker fra en dimensjon og puttet han inn i songbird? I så fall delte Mark Meltzer og Booker omtrendt samme skjebne...

Med mindre... med mindre den booker'n vi ser i den siste scenen etter rulleteksten er booker som var inni songbird!


Syns virkelig ikke infinite er over hypet, men det er jo bare min mening.
Greit nok at det blir litt mye skyting, men det er nok mer for å holde på fpshooter aspektet for å ikke miste opprinnelige fans. Er enig i at det kanskje blir litt mye av og til, men eg tenkte ikke over det noe særlig når eg spilte det.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Lurer på om Songbird/riften er årsaken til at flyet i enern faktisk krasjer
Sist endret av BarBeats; 4. april 2013 kl. 01:49.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av BarBeats Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Lurer på om Songbird/riften er årsaken til at flyet i enern faktisk krasjer
Vis hele sitatet...
høres kult ut, men desverre, nope...

Spoiler fra bioshock 1:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Later, during the segment of the game when Jack finally meets Andrew Ryan face to face, Jack sees flashbacks to the time of the crash. It is revealed that Jack, who had been under the control of Frank Fontaine using of the phrase "would you kindly," actually hijacked the plane after reading that phrase on a note attached to the gift Jack was carrying in the opening scene of the game. The gift turned out to be a pistol, along with instructions to crash the plane at a specific location, (63° 2' N, 29° 55' W), thereby fulfilling Fontaine's plan.
Er ikke ferdig med enern enda, så kommer tilbake til den spoilern
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Er ikke ferdig med enern enda, så kommer tilbake til den spoilern
Vis hele sitatet...
Gled deg.
Enern er best.
IKKE SE PÅ WALKTHROUGHS ELLER SPOILERS FØR DU ER FERDIG.

lykke til.
Fikk spillet av kjæresten min.
1999 mode fikk jeg etter jeg ble ferdig med spillet.
Elsket det, å begynte på nytt med en gang jeg var ferdig med første runde!
Men nå skal det sies at jeg er en ekte Bioshock fan! ^^

Men som fler sier her, satt selv igjen med 10.000kr etter spillet var ferdig. Savner også at en ikke kan gå rundt der fritt etter en er ferdig.
Sist endret av Frktm; 4. april 2013 kl. 09:30.
Analyse av spillet/slutten av eurogamer.

▼ ... over en uke senere ... ▼
Er spillet bra? Verdt kjøpet?
Sitat av Danitello Vis innlegg
Er spillet bra? Verdt kjøpet?
Vis hele sitatet...
spill det første spillet i serien (som ikke koster noe særlig på steam), hvis du liker det spillet vil du like infinite også.
Sitat av Danitello Vis innlegg
Er spillet bra? Verdt kjøpet?
Vis hele sitatet...
Om du søker på google får du opp reviews som sier 9/10 og 10/10.
Så ja..

Det er et av de bedre spillene eg har nerdet rent plot messig ihvertfall
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd, men jeg må ta den opp igjen. Har nå, nok en gang spilt igjennom alle tre spillene + DLC's og begynner nå endelig å forstå helheten i alt. De har gjort en flott jobb med å runde av Infinite med Burial at Sea 2.

Anbefaler fans på det sterkeste å dra igjennom alle spillene på nytt. (Selvom 2'ern egentlig ikke er med i hovedhistorien til Ken Levine).

Anyway, hacking av maskiner på 1'ern er ekstremt irriterende når man er vandt til luksusen i de andre.

Piano scenen fra 1'ern : https://www.youtube.com/watch?v=KHoUFrP3Zls
Har ikke spilt dlc's enda, har det noe påvirkning på historien? Med tanke på at jeg synes historien er en veldig stor del av spillet.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Gammel tråd, men jeg må ta den opp igjen. Har nå, nok en gang spilt igjennom alle tre spillene + DLC's og begynner nå endelig å forstå helheten i alt. De har gjort en flott jobb med å runde av Infinite med Burial at Sea 2.

Anbefaler fans på det sterkeste å dra igjennom alle spillene på nytt. (Selvom 2'ern egentlig ikke er med i hovedhistorien til Ken Levine).

Anyway, hacking av maskiner på 1'ern er ekstremt irriterende når man er vandt til luksusen i de andre.

Piano scenen fra 1'ern : https://www.youtube.com/watch?v=KHoUFrP3Zls
Vis hele sitatet...
Holder på med det samme om dagen! Er snart ferdig med nr.2 Men jeg synes faktisk at hackingen i nr.1 var gøy og savner det i nr.2

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Har ikke spilt dlc's enda, har det noe påvirkning på historien? Med tanke på at jeg synes historien er en veldig stor del av spillet.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått det slik at de avslutter hele historien og gir deg svar på mange løse tråder, så ja de har vel en stor påvirkning av historien
Sist endret av Lima; 24. april 2014 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.