Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1526
Hei!

Satt i stua for en stund siden og hørte plutselig lyden av elektronikk som svidde seg. Lyden var høy nok til å høres ned en etasje så jeg er glad ingenting har tatt fyr eller noe sånt. Sjekka kjapt rommene der det kom i fra og fant ut at en sparepære var gått, det lukta bra svidd av den. Nå lurer jeg på om det er pæra, selve lampen eller evt. noe med strøminstallasjonen som var problemet?

Jeg har merka med den pæra at den noen ganger plutselig slutta å lyse og andre ganger var vanskelig å få på (måtte slå bryteren forsiktig om for at den ikke skulle skru seg av igjen).

Selve "huset" glasspæra bygger ut av så litt gul ut, ellers var det ingen tegn til at pæra var svidd. Heller ingen tegn på lampen, som bare er en enkel taklampe med en sukkerbit til støpselet. Ingen varme ved lysbryter eller stikk der lampa sto i. Det lukter litt svidd elektronikk fra sokkelen i lampa, men det er kanskje naturlig etter at en pære har svidd seg der? Jeg la også merke til at den ene av de to strømlederene inni sokkelen på lampa er bøyd inn mot midten, er det normalt?

Jeg har lite erfaring med sparepærer fra før da jeg ikke er så glad i de. Jeg har kun hatt sparepære én gang før og jeg kan aldri huske at den slokna eller var vanskelig å få på, men den var alltid treg til å lyse opp.

I samme anledning lurer jeg forsåvidt også på hvor man får tak i gode LED-pærer til en grei pris?
Må ha vært en defekt pære. Alle mine sparepærer har enten sluknet eller begynt å blinke. Og det begynner å bli et titalls.

En erfaring jeg har gjort er at sparepærer som henger ned (opp-ned) fungerer litt dårlig og ryker fort.

LED-pærer får du igrunn overalt hvor dem selger pærer. Selv Meny hos meg har et bra utvalg. Billige pærer får du gjerne hos Clas Ohlson (hvis LED-pærer kan kalles billige da). En lampebutikk bær iallefall ha bra kvalitet, som f.eks. Osram. Ikke kjøp billig på nettet fra Kina, det er elendig kvalitet.
Billige LED-pærer får man på plasser som Ikea, Biltema, Jula, Kjell&Co og Clash Ohlson som alt nevnt.