Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9887
Hei!

Jeg driver nå å leter rundt etter en utdanning jeg kan ta etter VGS. Går nå siste året på VGS studiespesialiserende, men har dessverre verken R1 eller S1+S2 matte - noe som gjør meg diskvalifisert til de fleste IT studier.

Matte er ikke noe jeg interesserer meg for, og ja jeg ser grunnen til at noen studier krever matte. Men studier som ikke direkte handler om programmering kunne ha vært foruten mattekravet spør du meg. Har muligheten til å ta et forkurs eller ta opp matten selvfølgelig, men grunnen til at jeg helst vil unngå dette er fordi jeg vil ikke miste førstegangsvitnemålet mitt da forskjellen mellom førstegangsvitnemål og ordinær kvote på visse studier er enorm.

Snittet mitt er relativt greit. Gikk ut med 47, et eller annet når jeg la sammen 1 og 2 året på VGS (2. året i seg selv lå på 48). Dog går jeg utifra at dette vil synke grunnet forferdelige fag som jeg har blitt tvunget på meg.

Jeg har sett litt rundt som sagt etter studier. Har funnet et par, men selvfølgelig trenger de matten jeg ikke har. Et eksempel på et studie som virker ganske interessant er et studie fra NTNU. Drift av datasystemer, bachelor. NTNU har jo et godt rykte, så det hadde vært ideelt å kommet inn her. Problemet der er matten - men de tilbyr forkurs i matte, men da mister jeg jo førstegangsvitnemålet. Og i 2015 lå snittet på ordinærkvoten på 49 - mens førstegangsvitnemålet lå på 39. Forskjellen er stor, så dersom jeg skulle finne på å ta forkurs i matte så måtte jeg også ta opp et par fag.. antar snittet bare vil øke der.

Har sett på anvendt datateknologi studiet hos HiOA. Har ikke noe i mot studiet, men vet ikke hvordan ryktet er. Har en følelse på at hvilken skole du gikk på har utrolig mye å si når du søker jobb hos f.eks. EVRY og de store IT bedriftene/selskapene.

Har dere noen forslag til studier og eventuellt andre muligheter? Er interessert i noe programmering, men særlig drifting og vedlikehold - nettverk er jeg ikke godt kjent med, men virker veldig interessant. Har lyst til å bli en alt mulig mann innen IT. Og virtuelle maskiner virker også interessant. Drifting av virtuelle server, you name it. Studiet må gå på det offentlige forresten da jeg er blakk. Sted har ingenting så lenge det er i Norge, fortrinnsvis Østlandet.
Min erfaring er at hvilken skole du gikk på ikke har så mye å si når du søker jobber i firmaer som EVRY eller mindre konsulentselskaper som Computas som BEKK. Gode resultater fra skolen, vise egeninteresse for faget gjennom prosjekter utenom studie samt å ha riktig type personlighet (som de leiter etter på intervjuet) har mye mer å si.

Slik jeg ser markedet har riktig skole mye mer å si om du vil jobbe internasjonalt. De fleste i Norge vet at de ulike studiestedene alle har både gode og dårlige studenter og at de individuelle forskjellene mellom studenter fra samme studiested er store.

Jeg vil ikke tro at du vil få problemer med å få jobb innen IT med utdanning fra HiOA, spesielt ikke om duhar stort fokus på programmering og søker på jobber som utvikler. Spesielt ikke om du tar en master (det har gått litt inflasjon i grader, så min arbeidsplass ansetter f.eks. sjeldent folk uten master)
Sist endret av etse; 19. september 2016 kl. 20:48.
Sitat av etse Vis innlegg
Min erfaring er at hvilken skole du gikk på ikke har så mye å si når du søker jobber i firmaer som EVRY eller mindre konsulentselskaper som Computas som BEKK. Gode resultater fra skolen, vise egeninteresse for faget gjennom prosjekter utenom studie samt å ha riktig type personlighet (som de leiter etter på intervjuet) har mye mer å si.

Slik jeg ser markedet har riktig skole mye mer å si om du vil jobbe internasjonalt. De fleste i Norge vet at de ulike studiestedene alle har både gode og dårlige studenter og at de individuelle forskjellene mellom studenter fra samme studiested er store.

Jeg vil ikke tro at du vil få problemer med å få jobb innen IT med utdanning fra HiOA, spesielt ikke om duhar stort fokus på programmering og søker på jobber som utvikler. Spesielt ikke om du tar en master (det har gått litt inflasjon i grader, så min arbeidsplass ansetter f.eks. sjeldent folk uten master)
Vis hele sitatet...
Ja riktig, så bra! Jeg ser HiOA har et anvendt datateknologi studie der man har flere valgemner - mye interessant for øvrig. Leste en artikkel at grunnen til at de ikke krevde matematikk var pga. 50% av studie var "samfunnsfaglig", merkelig nok. Er enda ikke helt sikker på hva jeg vil bli. Har ikke tenkt så mye på å bli en utvikler, men dette er noe som kan endre seg kjapt kjenner jeg meg selv rett. IT er ihvertfall veien for meg å gå uansett. Datasentre virker ganske interessant, men nå er vel ikke "businessen" innen det så stort i Norge. Anvendt datateknologi tar for seg litt programmering, databaser, protoyping, system utvikling, testing av programvarer, visualisering, universell utforming - men tviler de går noe i dybden på noen av disse tingene. Kan også velge valgfag som operativ systemer, programmering, datasikkerhet, nettverk og sys. admin osv. Sånn sett virker det spennende, men er bare jobben etter studiet jeg er litt usikker på.

Men hvordan blir det ift. til jobb også videre og lønn? Lønnen er selvfølgelig ikke motivasjonen for å utdanne meg innen IT, det har med interesse å gjøre - men er jo alltids fint å vite om man kan kunne overleve etter studiet? Man kan vel bli så mangt, men type stillinger dere tror man vil være kvalifisert til etter studiet "anvendt datateknologi"? Mange faktorer som spiller inn selvfølgelig. Typ konsulentjobber? Problemløsning på PC er også interesaant, men da kan du vel ikke forvente noe lønn. Drifting av nettverk?
Jeg har master i informatikk fra NTNU. Hadde bare matte første året på videregående (2 i karakter). Jobber nå i konsulentselskap som utvikler.

P.S: Da jeg studerte var informatikk ved NTNU åpent (dvs. alle kom inn på grunnfag såfremt de hadde vitnemål). Veit ikke hvordan det er nå, men verd å sjekke ut.
Sist endret av Kommune; 19. september 2016 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk ut Intelligente Systemer hos Westerdals, der er det enn så lenge ikke mattekrav. De har jo vært i gjennom den shitstormen i media det siste året, men satser på at det ordner seg. Jeg har nettopp begynt mitt første semester der nå, og hittil synes jeg det virker veldig bra.

https://www.westerdals.no/studieprog...ente-systemer/

Du kan jo også sjekke ut disse to trådene, hvorav den første er startet av meg:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=288027
https://freak.no/forum/showthread.php?t=288716
Foretrekker offentlige skoler som er mer eller mindre gratis. Westerdals er jo et indirekte ran for en fattig student. Apropos Informatikk utdanningen ved NTNU. Den krever R1 nå.
Ja, det er svinaktig dyrt, selv om de aller fleste jeg kjenner som går privat klarer seg ganske greit på de 170k man får fra lånekassa.

Ellers er det eneste offentlige jeg kan tenke på som ikke har mattekrav Anvendt datateknologi på UiO og HiST, og jeg har gjort ganske grundig research. Men det blir ansett som "mongolinja", bare så du vet.

Hvis du skal studere IT, så har du to valg;
1. Ta matten, så du kan gå offentlig samt få deg en skikkelig utdannelse. Det å ha litt matteskills kommer også til å gjøre IT-utdanningen din lettere.
2. Betal for en privat skole.
Sist endret av brennesle; 20. september 2016 kl. 09:47.
Sitat av brennesle Vis innlegg
jeg har gjort ganske grundig research.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke grundig nok research til å finne dette som ble linket til ved første treff på "IT utdanning" i Google hos meg. Kan også nevne at Universitet i Bergen har noen flere som ikke er listet på den siden
Sist endret av BaconWeed; 20. september 2016 kl. 10:07.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Tydeligvis ikke grundig nok research til å finne dette som ble linket til ved første treff på "IT utdanning" i Google hos meg. Kan også nevne at Universitet i Bergen har noen flere som ikke er listet på den siden
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest din egen lenke hadde du sett at det står;


"Opptakskrav

Generell studiekompetanse og realfagskombinasjon, ingeniør forkurs eller teknisk fagskole."

Realfagskombinasjon inneholder R1, og fysikk om jeg ikke er helt på jordet. Ellers kan man jo ta forkurs på universitetet da.
Sist endret av brennesle; 20. september 2016 kl. 10:29.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Hvis du hadde lest din egen lenke hadde du sett at det står;


"Opptakskrav

Generell studiekompetanse og realfagskombinasjon, ingeniør forkurs eller teknisk fagskole."

Realfagskombinasjon inneholder R1, og fysikk om jeg ikke er helt på jordet. Ellers kan man jo ta forkurs på universitetet da.
Vis hele sitatet...
15 av bachelorstudiene på den listen krever bare generell studiekompetanse, så du har nok å velge mellom.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
15 av bachelorstudiene på den listen krever bare generell studiekompetanse, så du har nok å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Så det nå, my bad :P
Sitat av histexsycom Vis innlegg
Anvendt datateknologi tar for seg litt programmering, databaser, protoyping, system utvikling, testing av programvarer, visualisering, universell utforming - men tviler de går noe i dybden på noen av disse tingene.
Vis hele sitatet...
Min erfaring med bachelorutdanning er at man ikke går i dybden på noen ting. Det er jo bare mange små emner som går over et halvt år hver. Rekker ikke så mye.

Anbefaler deg å ta matte. Jo bedre du er på å løse problemer, jo lettere vil det være for deg å studere IT. Dessuten er utallige konsepter i informatikk verden direkte stjålet fra matte. Disse fagene går hånd i hånd.
Tenkte meg den anvendt teknologi linjen ble sett litt ned på, ja. Noen som har erfaring fra forkurs hos NTNU forresten? Ble fortalt at det er mulig å ta et forkurs i mattematikk, og dersom du består det så kan det kompensere for matten i det studiet. Men da mister jeg dessverre førstegangsvitnemålet og får et år uten annet enn et forkurs i matte (tror det kun er i "sommerferien"). Kan eventuelt da det privat, men det tror jeg blir håpløst - og da får jeg faktisk en karakter, og den karakteren vil mest sannsynligvis dra ned snittet mitt.

Men sett at jeg tar et forkurs i matematikk R1 sommeren 2017. Da er jeg ferdig den sommeren, og har ingenting å gjøre før året etter da jeg kan søke pga. jeg oppfyller mattekravet. Da kan jeg komme inn. Tror dere snittet på studiet "Informatikk, drift av datasystemer" vil øke noe spesielt? Ligger den dag i dag på 49, og det er rimelig høyt - må evt. ta opp fag for å endre på det. Hadde jeg oppfylt matte kravet nå hadde det ligget på 38

Har dog utrolig lite lyst til å ta et friår. Vil rett på høgskole/universitet etter VGS. Men igjen så vil jeg ikke få en dårlig utdanning som blir sett ned på av arbeidsgivere - 3 år uten nytte er jeg ikke interessert i. Vanskelige greier dette her..
Dra på folkehøgskole eller no, 2 poeng og du har massevis av tid til å lære matte.
Det er ikke så dumt i grunn. Får man 2 poeng dersom man tar et annet årsstidum også? Mener å ha sett noen årsstudium innen IT.
ELLER, du kan ta fagbrev og heller bruke penger og energi på sertifiseringer som vil gi deg samme jobb, om ikke bedre, til en hyggeligere pris og mindre strev. Særlig privat er dette gunstig, de trenger kompetanse, ikke en eller annen tittel og skolegang som lærer deg noe som er utdatert neste år.
Sist endret av flexx; 20. september 2016 kl. 23:10.
Sitat av flexx Vis innlegg
ELLER, du kan ta fagbrev og heller bruke penger og energi på sertifiseringer som vil gi deg samme jobb, om ikke bedre, til en hyggeligere pris og mindre strev. Særlig privat er dette gunstig, de trenger kompetanse, ikke en eller annen tittel og skolegang som lærer deg noe som er utdatert neste år.
Vis hele sitatet...
Utdanning innenfor f.eks. realfag er mye mer enn bare en tittel. Det viser en viss grunnkompetanse innenfor fagområde samt at du kan arbeide til dels strukturert og evner å sette deg inn i og lære avanserte ting. Egenskaper som er mye viktigere enn faktisk kompetanse. Vi har fått.eks. flere ganger ansatt folk som ikke kan programmere annet enn litt algoritmer i matlab (måtterelatert master) fordi de viser interesse for faget og man vet at de kan lære fort.

Mange sertifiseringer (i hvertfall innenfor utvikling) er ikke så mye å skryte av. Spesielt de til grunnleggende java-sertifiseringene.

Innenfordrifting er kanskje ting litt annerledes? Hører i hvertfall folk som jobber med det har cisco-relaterte sertifiseringer.
Sist endret av etse; 21. september 2016 kl. 07:07.
Sitat av histexsycom Vis innlegg
Ble fortalt at det er mulig å ta et forkurs i mattematikk, og dersom du består det så kan det kompensere for matten i det studiet. Men da mister jeg dessverre førstegangsvitnemålet og får et år uten annet enn et forkurs i matte (tror det kun er i "sommerferien").
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du tror at forkurs i matematikk skal dra ned snittet ditt? Om du kommer inn på et studie som tilbyr forkurs i matematikk har du jo allerede kommet inn, forutsatt at du består forkurset.

Forøvrig finnes det mange mekanismer som gjør det lettere å komme inn på høyere studier etterhvert. Alderspoeng, realfagspoeng, poeng for å ha gjennomført et år ved høyere utdanning, osv.

På NTNU fungerer det i alle fall slik at man kan melde seg på et hvilket som helst fag som ikke er adgangsbegrenset (og etter min erfaring er det svært få av de tekniske fagene som er adgangsbegrenset). Det vil si at så lenge man har kommet inn på et eller annet studie på NTNU, kan man ta fag som en del av et hvilket som helst studie.

I prinsippet kan man altså komme inn på årsstudium i nordisk litteratur, og ett år senere ha fullført første året av et indøk studium. Man får like mange studiepoeng, ingen problemer med lånekassen eller NTNU.

Om alt du mangler er en fillekarakter i matematikk kan du ganske enkelt forklart bare sørge for å komme deg inn på et universitet/høyskole som tilbyr det du ønsker (omtrent hvilket som helst studium, men helst littegranne relatert, slik at du i alle fall er tilknyttet samme fakultet). Du finner ut hvilke fag du trenger for å fullføre første året, melder deg opp som privatist i mattefaget, og stiller opp til eksamen. Du gjør så godt du kan, og satser på å bestå alle fagene. Når det nærmer seg sommerferie går du til fakultetet med det nye fine vitnemålet ditt fra VGS og sier at du ønsker overføring til studiet du ønsker, viser til fagene du har tatt og skal ta eksamen i som bevis på at du oppfyller alle krav, og vipps, så starter du neste skoleår i 2. året i det studiet du ønsker.

Værsågod.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du tror at forkurs i matematikk skal dra ned snittet ditt? Om du kommer inn på et studie som tilbyr forkurs i matematikk har du jo allerede kommet inn, forutsatt at du består forkurset.

Forøvrig finnes det mange mekanismer som gjør det lettere å komme inn på høyere studier etterhvert. Alderspoeng, realfagspoeng, poeng for å ha gjennomført et år ved høyere utdanning, osv.

På NTNU fungerer det i alle fall slik at man kan melde seg på et hvilket som helst fag som ikke er adgangsbegrenset (og etter min erfaring er det svært få av de tekniske fagene som er adgangsbegrenset). Det vil si at så lenge man har kommet inn på et eller annet studie på NTNU, kan man ta fag som en del av et hvilket som helst studie.

I prinsippet kan man altså komme inn på årsstudium i nordisk litteratur, og ett år senere ha fullført første året av et indøk studium. Man får like mange studiepoeng, ingen problemer med lånekassen eller NTNU.

Om alt du mangler er en fillekarakter i matematikk kan du ganske enkelt forklart bare sørge for å komme deg inn på et universitet/høyskole som tilbyr det du ønsker (omtrent hvilket som helst studium, men helst littegranne relatert, slik at du i alle fall er tilknyttet samme fakultet). Du finner ut hvilke fag du trenger for å fullføre første året, melder deg opp som privatist i mattefaget, og stiller opp til eksamen. Du gjør så godt du kan, og satser på å bestå alle fagene. Når det nærmer seg sommerferie går du til fakultetet med det nye fine vitnemålet ditt fra VGS og sier at du ønsker overføring til studiet du ønsker, viser til fagene du har tatt og skal ta eksamen i som bevis på at du oppfyller alle krav, og vipps, så starter du neste skoleår i 2. året i det studiet du ønsker.

Værsågod.
Vis hele sitatet...
Snakket med en fra NTNU som jobbet med opptak og alt det der. Han sa at du IKKE kan søke før du har bestått mattekrave. Så han sa jeg vil miste førstegangsvitnemålet. Jeg kan ta forkurs, men vil ikke komme inn på studiet før etter året etter isåfall. Og det er (på det studiet jeg så på) en stor forskjell mellom førstegangsvitnemål og ordinær opptak. Førstegangsvitn. lå på 39 og ordinær lå på 49. Ta opp matte som privatist er vel litt komplisert. Å lære seg seg R1 matte ut av det blå etter at du har hatt P matte er ikke så lett :P

NTNU Rådgiver:
> Jeg regner med du sikter til https://www.ntnu.no/studier/r1-kurs ved
> NTNU Gjøvik. Om dette er fullført og bestått vil du være kvalifisert
> for opptak. Det er dessverre slik at dette avsluttes ETTER at
> hovedopptaket er gjennomført. Det betyr at du ikke vil være kvalifisert
> ved hovedopptaket, og derfor vil bli vurdert som søker med oppnådde
> kvalifikasjoner etter opptak. I praksis betyr det at du KAN få tilbud
> OM ventelistene på aktuelt studium er tømt før studiestart. Vi gir IKKE
> betinget opptak.
>
> Søkere som har fullført kurset sommer 2016 og søker opptak høsten 2017
> vil være kvalifisert i hovedopptaket.
Vis hele sitatet...
Sist endret av histexsycom; 21. september 2016 kl. 12:01.
Det er spesifikt for NTNU sitt R1 kurs han/du snakker om, tar du R1 ved normal privatisteksamen kommer svaret før 1 juli som er fristen for tilleggsdokumenter til Samordnaopptak. Når det gjelder forstegangsvitnemål og ordinær opptak så vil du IKKE miste førstegangsvitnemålet ditt, men får heller ikke lagt til R1 til det så du vil kun konkurrere i ordinær kvoten dersom du søker på et studie som krever R1.

Har du prøvd å bare spørre veileder på VGS om du kan arrangere å få tatt R1 der så du får det med på vitnemålet?
Dette studiet på NTNU krever ikke realfag: http://www.ntnu.no/studier/itbaitbedr

Det gjorde ikke det når jeg tok det for noen år tilbake i allefall. Men det er ikke et rent informatikk-studie, det inneholder også økonomi og bedriftsfag.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Det er spesifikt for NTNU sitt R1 kurs han/du snakker om, tar du R1 ved normal privatisteksamen kommer svaret før 1 juli som er fristen for tilleggsdokumenter til Samordnaopptak. Når det gjelder forstegangsvitnemål og ordinær opptak så vil du IKKE miste førstegangsvitnemålet ditt, men får heller ikke lagt til R1 til det så du vil kun konkurrere i ordinær kvoten dersom du søker på et studie som krever R1.

Har du prøvd å bare spørre veileder på VGS om du kan arrangere å få tatt R1 der så du får det med på vitnemålet?
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i det at jeg har hatt praktisk matematikk. Det å gå fra praktisk matte til å lære seg R1 av seg selv vil jeg nok aldri kunne klare. Jeg er fulltidsstudent siste året på VGS nå og har ingen muligheter til å ta R1 gjennom skolen dette året.

Aprpos det studiet du kom med Yochi, sett på det - virker ikke like bra eller interessant.
Sist endret av histexsycom; 21. september 2016 kl. 15:01.
Sitat av histexsycom Vis innlegg
Snakket med en fra NTNU som jobbet med opptak og alt det der. Han sa at du IKKE kan søke før du har bestått mattekrave. Så han sa jeg vil miste førstegangsvitnemålet. Jeg kan ta forkurs, men vil ikke komme inn på studiet før etter året etter isåfall. Og det er (på det studiet jeg så på) en stor forskjell mellom førstegangsvitnemål og ordinær opptak. Førstegangsvitn. lå på 39 og ordinær lå på 49. Ta opp matte som privatist er vel litt komplisert. Å lære seg seg R1 matte ut av det blå etter at du har hatt P matte er ikke så lett :P

NTNU Rådgiver:
Vis hele sitatet...
Du misforstår hva jeg sier. Jeg sier at du kan søke deg inn på skolen til sommeren (et hvilket som helst studie som er innen rekkevidde, men helt noe ved samme fakultet som det du ønsker å studere), og melde deg opp til fag som inngår i den graden du ønsker å ta (Du kan gi faen i å ta fagene som hører til studiet du søkte deg inn på). Første semester tar du mattefaget du mangler fra VGS, slik at du har dekket kravene for å komme inn. Etter du har fått karakteren går du direkte til fakultetet og søker deg inn på 2. året ved studiet du har tatt fag til og som du ønsker. Samordna opptak inngår ikke i denne prosessen i det hele tatt, og det gjør heller ikke karaktersnittet ditt (ikke på samme måte i alle fall).

Mange faller fra studieprogram det første året. Studiekoordinatorene prøver å ta høyde for dette når de bestemmer antall plasser ved et studieprogram. Derfor er det som regel null stress å komme seg inn på et studieprogram fra 2. året og utover.

Jeg har selv brukt noen av disse triksene for å ta en siv. ing. grad på NTNU. På papiret brukte jeg fire år på et fem-års studie, da jeg formelt sett ikke kom inn på studiet før jeg hadde fått karakteren fire i 3 MX (R2).
Sist endret av Orph; 22. september 2016 kl. 09:33.
Ved HiOA har vi noe som heter treterminsordning. Da har du matte og fysikk fra vgs fordelt over hele det første året + sommerferien før 1 semester. Dette kommer da selvsagt i tillegg til de fagene du har. Med forkurset kommer du inn på alle it-utdanningene ved HiOA.
Virker komplisert, men fungerer sikkert. Skal tenke på det @Orph
@huehuehue - ååh.. hadde det fungert på samme måte på NTNU hadde det vært toppers. Er ikke mange studier på HiOA som virker interessante. Enten er det anvendt datateknologi eller så er det "full programmerings" linjer.
Sitat av histexsycom Vis innlegg
Virker komplisert, men fungerer sikkert. Skal tenke på det @Orph
@huehuehue - ååh.. hadde det fungert på samme måte på NTNU hadde det vært toppers. Er ikke mange studier på HiOA som virker interessante. Enten er det anvendt datateknologi eller så er det "full programmerings" linjer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så komplisert i grunn.

Du står fritt til å melde deg opp i de fagene du ønsker. Dvs. at alt som betyr noe er om du får muligheten til å melde deg opp i fag, altså at du må ha studierett ved NTNU.

Når du kommer inn melder du deg opp i fagene du trenger for å få graden du har lyst til å ta. Du tar eksamen som vanlig. Første semester tar du eksamen i VGS-faget du trenger for å komme inn på studiet du ønsker (R1?) i tillegg. Etter du har fått karakteren for VGS-faget går du til fakultetet og søker overgang til studiet du ønsker å gå (som du har tatt fag i). Du kommer antakeligvis inn.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er ikke så komplisert i grunn.

Du står fritt til å melde deg opp i de fagene du ønsker. Dvs. at alt som betyr noe er om du får muligheten til å melde deg opp i fag, altså at du må ha studierett ved NTNU.

Når du kommer inn melder du deg opp i fagene du trenger for å få graden du har lyst til å ta. Du tar eksamen som vanlig. Første semester tar du eksamen i VGS-faget du trenger for å komme inn på studiet du ønsker (R1?) i tillegg. Etter du har fått karakteren for VGS-faget går du til fakultetet og søker overgang til studiet du ønsker å gå (som du har tatt fag i). Du kommer antakeligvis inn.
Vis hele sitatet...
Ok. Så ta et studie ved NTNU og ta matte gjennom NTNU, deretter søke om å komme inn på drift av datasystemer (linjen jeg vil inn på). Så den gir meg fortrinnsrett fremfor andre søkere? Og snittet er ikke relevant?
Sitat av histexsycom Vis innlegg
Ok. Så ta et studie ved NTNU og ta matte gjennom NTNU, deretter søke om å komme inn på drift av datasystemer (linjen jeg vil inn på). Så den gir meg fortrinnsrett fremfor andre søkere? Og snittet er ikke relevant?
Vis hele sitatet...
Matten du trenger må du ta som privatist.

Om du søker deg inn på 2. året er det neppe så mange andre søkere, og så lenge du har OK karakterer og studiet ikke er fullt (det er det neppe) kan jeg ikke se at snittet ditt fra VGS skal ha noe å si.