Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7841
Ville det vært mulig å lage en app som leier ut billetter til Ruter? Jeg er for meg en tjeneste der man leier ut en måned/årsbillett for en time til priser langt under prisen for en enkeltbillett. Eventuelt en app som lar deg dele en eller flere billetter mellom flere personer (selvsagt på en måte som hindrer to i å bruke samme billett samtidig.

Om man leier ut et årskort en time om dagen ville man kun trengt å ta 18 kroner for den, det er 12 kroner billigere enn en enkeltbillett. Det er også mulighet for mange interessante prisstrukturer, feks månedkort som kun fungerer utenfor rushtiden, eller billetter som oppgraderes fra enkeltbillett til dagsbillett til ukesbillett osv slik at du alltid får den billigste.

Man ville jo minst klart å halvere prisen for en vanlig billett, og billetter som ikke har rushtiden ville jo blitt betraktelig billigere.

Er dette mulig? Ville det vært lovlig?
Leie ut en billett??

Jeg skjønner ikke engang hvordan man skulle løse det.. Ruter sin app utdeler jo personlige billetter til din telefon. Tenker du på sånne papirbilletter? Skal man bytte den mellom flere personer da?

Så hvis du bor på Majorstua og skal på jobb på Grünerløkka, så må du først innom Sagene for å hente billetten din, sånn at du kan ta t-banen fra Sagene til Grünerløkka?

Mulig jeg er tett i hodet, men jeg forstår verken forretningsmodellen eller hvordan dette skal løses i praksis...
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg skjønner ikke engang hvordan man skulle løse det.. Ruter sin app utdeler jo personlige billetter til din telefon. Tenker du på sånne papirbilletter? Skal man bytte den mellom flere personer da?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på mobilversjonen av billettene. Er de personlig? Jeg ville bare kjørt hundrevis av android-vmer og kjøpt billettene via dem, og så overført dem til mobilene til brukerne på noe vis.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg tenkte på mobilversjonen av billettene. Er de personlig? Jeg ville bare kjørt hundrevis av android-vmer og kjøpt billettene via dem, og så overført dem til mobilene til brukerne på noe vis.
Vis hele sitatet...
Det kunne ha fungert. Men da er vel brukerne avhengig av at det "streames" i direkte tid til brukeren (er det ikke noe interaktive greier i appen?) + at lokasjonen fra brukeren sendes og "spoofes" på VM'en?
Sist endret av Hager; 17. desember 2014 kl. 19:58.
Da er jeg nok mest for forslaget ditt om en app som lar en gjeng dele billett ja.
Kan jo ikke være umulig. En gang i timen synkroniseres billetten, med QR-koder, dagens bilde og det hele til alle som har vært med på å betale.

Speile billetten fra en telefon til andre liksom?
Sist endret av Pope; 18. desember 2014 kl. 09:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra "https://ruter.no/billetter/billettkontroll/"
Alle billetter er upersonlige og kan lånes bort til andre når du selv ikke bruker dem
Vis hele sitatet...
Nå tviler jeg på at Ruter ville tillatt dette særlig lenge hvis det slo igjennom. Sikkert flere skjulte forutsetninger, men jeg syntes tanken er interessant.
▼ ... over et år senere ... ▼
Kan tilogmed hende at Ruter anmelder deg om du lager en slik app og publiserer den. Men hva vet jeg....
Sitat av jalig Vis innlegg
Kan tilogmed hende at Ruter anmelder deg om du lager en slik app og publiserer den. Men hva vet jeg....
Vis hele sitatet...

Er dette deg Ts? Isåfall bra jobba ideen er genial, synd du/han ble tatt
Sitat av Fofi Vis innlegg
Er dette deg Ts? Isåfall bra jobba ideen er genial, synd du/han ble tatt
Vis hele sitatet...
Er det genialt at folk sniker på offentlig transport så a) folk må betale over skatteseddelen for subsidier til offentlig transport, eller b) at de som bruker tilbudet må betale mer fordi folk er for gjerrige til å betale småpengene man må ut med? For all den tid offentlig transport koster penger, er bil o.l. latterlig mye dyrere på alle måter.

Denne appen er genial helt til man husker at man selv er med på å betale regningen indirekte. Da er det skammelig korttenkt og håpløst da 2000 priviligerte(ant. som får tilgang til en app i apples testmodus) kan dele billetter mens resten betaler for at de gjør det. Uttrykket "å spare seg fattig" har sjeldent vært mer treffende.
Hvis dette ble vanlig, ville nok #Ruter fort satt opp billlett-prisene for å kompensere for inntekts-frafallet.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Er det genialt at folk sniker på offentlig transport så a) folk må betale over skatteseddelen for subsidier til offentlig transport, eller b) at de som bruker tilbudet må betale mer fordi folk er for gjerrige til å betale småpengene man må ut med? For all den tid offentlig transport koster penger, er bil o.l. latterlig mye dyrere på alle måter.

Denne appen er genial helt til man husker at man selv er med på å betale regningen indirekte. Da er det skammelig korttenkt og håpløst da 2000 priviligerte(ant. som får tilgang til en app i apples testmodus) kan dele billetter mens resten betaler for at de gjør det. Uttrykket "å spare seg fattig" har sjeldent vært mer treffende.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i alt du sier, er bare det at når jeg må ut med nesten 50 kr for en tur med buss til byen (10 min tur), så ser jeg på denne appen som genial. Det koster vel ikke såå mye for å holde bussen gående og betale bussjoførene. Greit at det er business, men skal da ikke være så dyrt å reise kollektivt.
Sist endret av Fofi; 21. juli 2017 kl. 01:44.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Er det genialt at folk sniker på offentlig transport så a) folk må betale over skatteseddelen for subsidier til offentlig transport, eller b) at de som bruker tilbudet må betale mer fordi folk er for gjerrige til å betale småpengene man må ut med? For all den tid offentlig transport koster penger, er bil o.l. latterlig mye dyrere på alle måter.

Denne appen er genial helt til man husker at man selv er med på å betale regningen indirekte. Da er det skammelig korttenkt og håpløst da 2000 priviligerte(ant. som får tilgang til en app i apples testmodus) kan dele billetter mens resten betaler for at de gjør det. Uttrykket "å spare seg fattig" har sjeldent vært mer treffende.
Vis hele sitatet...
Ja når det er såpass store mangler i kollektivtilbudet anser jeg slike løsninger som den eneste veien å gå. At Ruter og kollektivnæringen ikke akter å følge med teknologien er deres problem.

I over ett år måtte jeg selv "snike" selv på toget daglig fordi billettautomaten på togstasjonen min ikke tok kontanter (jeg eier ingen bankkonto og som kjent er NOK være gangbar valuta hvor enn noe kan kjøpes i Norge). Det var en lettere kjip situasjon, men det var ikke verre enn at jeg måtte hoppe av på første stopp da det var billlettkontroll. Sånn sett var det mye rimeligere enn å kjøpe månedskort, men jeg hadde vært mye mer komfortabel om de hadde en løsning hvor de lot brukerne betale for seg.

Jeg må tilstå at jeg regelrett kaster penger på enhver person som kommer med slike løsninger som gjør hverdagen lettere for mannen i gata. Om TS har en funksjonell løsning er hen velkommen til å opplyse meg om dette slik at jeg får belønnet vedkommede etter beste evne.

Om TS fortsatt holder på med dette prosjektet kan jeg gjerne gjøre en donasjon eller sju. I så fall send meg gjerne en BTC-addresse jeg skal donere til.
Vær så snill Esoterisk, spar alle tiden med sånne bortforklaringer. Både NSB, Ruter og helt sikkert andre selskaper selger reisekort og/eller månedskort som kan fylles på i kiosker eller filialer med kontanter. Vet ikke om du lyver for andre eller deg selv også, men den forklaringen der kan man fly tre Boeing 747 gjennom.

Fofi: har du noen gang tenkt over at tilbud og pris avhenger av antallet som betaler? Kollektivtrafikken er ikke et profittprosjekt (selv om selskaper tjener penger), men et samfunnsprosjekt for at alle skal kunne reise. Hvis du ser på alle alternativer ril buss for 10 minutters reise er 50kr tilnærmet gratis. For de fleste i arbeid må de jobbe 20 minutter om de har laveste lønn i en dagligvarebutikk.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Både NSB, Ruter og helt sikkert andre selskaper selger reisekort og/eller månedskort som kan fylles på i kiosker eller filialer med kontanter. Vet ikke om du lyver for andre eller deg selv også, men den forklaringen der kan man fly tre Boeing 747 eller morra mi gjennom.
Vis hele sitatet...
Herregud, jeg må slutte poste i kanonfylla. Det var ikke daglig jeg reiste. Det var ingen slik filial verken der jeg reiste fra eller til.
Tror ikke NSB har månedskort? O.o
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Herregud, jeg må slutte poste i kanonfylla. Det var ikke daglig jeg reiste. Det var ingen slik filial verken der jeg reiste fra eller til.
Vis hele sitatet...
Derfor drar man én gang til ett sted og kjøper et kort man fyller penger på ved å gi mannen eller damen i kassa kontanter. Det er overraskende enkelt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg spør igjen fordi jeg sikkert er dum, men hvor finner man dette NSB kortet det bare er å fylle på? Jeg veit du kan kjøpe biletter i appen, men månedskort eller påfyllingskort har jeg aldri hørt om eller sett... Setter du dette inn i kortautomaten til bilettkontrolløren og sier jeg foretrekker NSB fremfor NRK da eller? Vær så snill å forklar hvordan dette fungerer hvis det er såpass enkelt, for da skulle jeg likt å vite det :P
Sitat av knert1 Vis innlegg
og sier jeg foretrekker NSB fremfor NRK da eller?
Vis hele sitatet...
Tusen takk!!!!
Latterkrampe. Ødelagt PC-stol.
Det ble likevel en veldig fin dag for meg