Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 949
Hei

Jeg gikk ferdig vgs sommeren 2012, og har tatt ett friår etter det, så nå jobber jeg. Før jeg gjorde dette så snakket jeg med rådgiveren på skolen, som sa at hvis jeg søker på universitet/høyskole nå for å begynne til høsten, så søker jeg på lik linje med 94'erne; mister altså ikke noen rettigheter der. Jeg er jo -93. Men hvordan blir det hvis jeg tar ett friår til? Mister jeg da den muligheten hvis jeg ikke bestemmer meg for å søke til videre utdanning før i 2014? Havner jeg da bakerst blandt søknadene?

Link gjerne, klarte ikke finne noe selv.

Hmm, i følge denne linken så skal det da gå med to friår og fortsatt søke med førstegangsvitnemål, siden jeg fyller 21 i 2014.
Vi har vel fri skolegang frem til vi er 25 eller 28 år om jeg husker rett.
Spiller vel ingen rolle hvor gammel man er når man søker på høgskole/universitet, så lenge man bruker førstegangsvitnemålet.
Sist endret av Mandokir; 12. januar 2013 kl. 11:18.
http://www.samordnaopptak.no/info/so...ote/index.html
Dersom du er eldre enn 21 år i opptaksåret får du ikke søkt med førstegangsvitnemålet, og da kan det bli vanskeligere å komme inn på en del studier
Fordelen med å vente er jo at du får alderspoeng da 2+ for hvert år til en hvis alder