Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1096
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Lurer på spørsmålet i tittelen. Skal til utredning for ADHD og er ganske sikker på at jeg har det. Har prøvd ritalin noen ganger med svært god effekt. Noen venner sier jeg burde være ærlig med legene om det og at det vil styrke min sak fordi de skjønner at man av desperasjon kan prøve å selvmedisinere. Andre sier jeg absolutt ikke må si det og at det vil negativt påvirke den videre utredningen, noe jeg synes er litt rart. Du slutter ikke å gi smertestillende til en person som har ulovlig selvmedisinert, du bare følger ekstra nøye med på bruken. Men jeg skjønner argumentet hvis de tror jeg vil oppnå ruseffekt.

Så hva er deres tanker eller erfaringer? Jeg har uansett ikke prøvd det mye så jeg har lyst til å være relativt ærlig og si at jeg har fått det en gang av noen venner med ADHD som mener at jeg også har det. Og burde jeg i så fall vente til jeg snakker med psykologene i ADHD-teamet og la være å nevne det til fastlegen? Jeg skal ha en samtale med han før han henviser meg, men jeg tror ikke jeg tør å si det til fastlegen.
Sist endret av Qon; 19. november 2017 kl. 23:57.
Har ingen positiv betydning å gjøre det. En utredning tar gjerne laaang tid. Selv tok det 6mnd fra jeg leverte et sånn spørreskjema hos fastlegen til jeg hadde resepten fra psykiater.
Ingen vet om det har noen relevans for akkurat din utredning. Det er derfor det kanskje kan være lurt å nevne det i samtalene med psykologen din. Men igjen, kanskje ikke. Det kan hende det blir ekstra pes. Fastlegen din trenger ikke å høre det. Det er ikke vedkommendes jobb å ta stilling til akkurat det.

Selv fortalte jeg om tidligere bruk av ritalin da jeg ble utredet. Det fikk ingen konsekvenser for sluttresultatet, men jeg hadde et godt forhold til psykologen min.