Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1377
Hei!

Har en gammel traver pc på arbeid som varsler om lav spenning på batteriet, tenker derfor å skifte det i helgen.
Har ikke vært borti dette før men selve skiftingen er en enkel sak.

Det jeg lurer på er hvilke konsekvenser det har, google fortalte meg at når batteriet går tomt kan pcn glemme hardware.
Vil det bli det samme som at når jeg bytter vil minnet bli slettet?

Vil helst ungå nedetid på maskinen da den er en del av en produksjonslinje, så bruk av tid for å finne drivere etc er ønskelig å unngå.

Takk for alle svar
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Det er anbefalt å slå av maskinen ved batteribytte, så da vil minnet bli slettet uansett.

Ang. det å glemme harware, så er det BIOS som blir resatt hvis den kretsen ikke har strøm.
Hvis dere i dag har default settings, burde det gå fint.

Men! Det skal gå fint å bytte batteriet med PCen påslått, da vil du ikke miste instillingene. Faren er jo der for å miste batteriet på kretskortet, eller at kretsen til bios ikke er helt standard.
Driverne ligger i windows/linux, ikke i bios.
Vil anta det er default men kan ikke si det sikkert.
Selvfølelig ligger driverne i windows, det var da det der med å tenke seg om først..

Men altså om det er default så vil det mest sannsynlig gå bra å slå av for så å bytte?
Hva vil eventuelle konsekvenser være om det ikke er default, altså hva man må stille i bios foruten tid/dato?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Men altså om det er default så vil det mest sannsynlig gå bra å slå av for så å bytte?
Hva vil eventuelle konsekvenser være om det ikke er default, altså hva man må stille i bios foruten tid/dato?
Vis hele sitatet...
Om det er del av produksjonslinje ville eg tatt fram kameraet og tatt bilde av *alle* skjermbilda i bios, for å kunne stille tilbake ved behov.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det er del av produksjonslinje ville eg tatt fram kameraet og tatt bilde av *alle* skjermbilda i bios, for å kunne stille tilbake ved behov.
Vis hele sitatet...
Det var en god løsning hehe, takk for hjelpen begge to.
Tross mine korttenkte innlegg!
Det eneste som skal resettes ved bytting av batteri er at maskinen ikke husker dato og klokkeslett, men de fleste fornuftige operativsystem har jo systemet for å automatisk sette dette, så det bør ikke være noe stort problem. Forøvrig, dersom det er en server, så kan den fort ha flere typer batterier. Er det batteri på hovedkortet eller f.eks batteri på raidkontroller?
På hovedkortet, en gammel dell pc med XP