Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3381
Hei, hvor får man kjøpt et glødelys som ikke er et fluorescerende lys?
Lyspærer med gammeldags glødetråd er nok gått av moten. Men det kan hende at en eller annen forretning for elektrisk utstyr kan ha en og annen på lager. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det finnes led-pærer som du kan bruke. I Vestby ligger Bauhaus, og de har et veldig godt utvalg. I Vestby finnes også en butikk son heter Støkken, like ved jernbanestasjonen. De kan muligens ha noe gammelt på lager.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Hei, hvor får man kjøpt et glødelys som ikke er et fluorescerende lys?
Vis hele sitatet...
Grovt sagt får du ikkje det - men det finst ymse spesialpærer, og det finst halogenpærer. Kva er det du skal, som gjer at du vil ha glødetråd? Skal du ha varmekilde?
Bare å søke på glødepære under shopping i Google.
Selv i mange EU land er det fortsatt endel glødepærer å få fatt i. Så feks 60 w pærer sist sommer i polen tror jeg det var. Husker jeg var fristet til å fylle en handlepose pga at jeg savner glødepærer spesielt om vinteren når en faktisk trenger varmen de avgir. Det er også noe spesielt med lyset fra glødepærene som hverken halogen eller led klarer å gjenskape. Kanskje det har med fargetemperaturen å gjøre?

Skulle ha sikret meg en halv pall med 60 wattere mens de ennå var i salg. Flotte pærer til vinterbelysning.
Hvilken type pære funker best på lamper med dimming? Type IKEA-lampe, så dimmeren er ikke så enkel å bytte. Jeg har brent meg før da jeg kjøpte LED-pære, det bråka og dimma ikke særlig bra.
Glødepærer og halogen, hvis det er en gammel lampe med "vanlig" dimmer.
Sist endret av mentalmelt; 3. september 2017 kl. 12:33.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hvilken type pære funker best på lamper med dimming? Type IKEA-lampe, så dimmeren er ikke så enkel å bytte. Jeg har brent meg før da jeg kjøpte LED-pære, det bråka og dimma ikke særlig bra.
Vis hele sitatet...
Bare se på pakken til lyspæren at den er dimbar

Så kan du fint bruke led om det er det du ønsker.
Sist endret av Mrlarsen; 3. september 2017 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grovt sagt får du ikkje det - men det finst ymse spesialpærer, og det finst halogenpærer. Kva er det du skal, som gjer at du vil ha glødetråd? Skal du ha varmekilde?
Vis hele sitatet...
Skal ikke ha varmekilde. Trenger det for å utføre noe i deler av instruksjonsmanualen til produktet:

7. Med den hvite delen av fargekartet som bakgrunn sammenligner du fargen på *** med fargekartet.
Hold testrøret og fargekartet 7 til 10 cm fra et glødelys (IKKE ET FLUORESCERENDE LYS).
funker med halogenpære da
Da burde du kanskje se om det finnes en nyere manual som tar hensyn til dagens lyskilder.

Når det er sagt, er det sikkert mange som har glødepærer liggende å slenge i skuffer og skap hjemme. Noen hamstret vel disse før dem gikk ut av salg. (Har selv en del pærer av størrelsen jeg ikke bruker lenger.)
Ikke vanskelig å få glødepærer fremdeles, men det er jo trendy, så de koster en del (hundrelapp og oppover). Christiania belysning har mange. Sikkert alle andre større lampebutikker også.
Takk for svar folkens.

Fant den engelske versjonen av manualen, et utdrag av manualen er som følger:
Using the white portion of the color chart as a background compare the color of ***sample
with the color chart. Hold the test tube and the color chart 7 to 10 cm (3 to 4 inches) from an incandescent
(NOT FLUORESCENT) light.

Ser da altså etter en "incandescent light," noen her som har forslag til hvor man får kjøpt det? Hvis det selges på vanlig måte i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Ser da altså etter en "incandescent light," noen her som har forslag til hvor man får kjøpt det? Hvis det selges på vanlig måte i Norge.
Vis hele sitatet...
Du vurderte ikkje å slå opp ordet incandescent? Det går i korte trekk ut på at det er ei lyskjelde som avgir lys på grunn av oppvarming - altså ei glødepære.
Hvis du hadde bestilt en på nett den dagen du opprettet tråden så hadde du hatt pæra for 5 dager siden.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du vurderte ikkje å slå opp ordet incandescent? Det går i korte trekk ut på at det er ei lyskjelde som avgir lys på grunn av oppvarming - altså ei glødepære.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg slo ikke opp ordet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Nei, jeg slo ikke opp ordet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fullstendig åpenbart at du ikkje gjorde.

Poenget er at det gjerne er lurt å bruke eit minutt eller fire i google før du spør - for du spør om akkurat det samme som i første innlegget ditt, og som mentalmelt hinter om hadde du antakeleg hatt glødepæra di for 5 dagar sidan om du hadde lest svara du har fått, og brukt eit minutt eller tre sjølv i google og på t.d. clas ohlsson.