Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2909
Hei!

Jeg er en gutt på 20,5 år som bor i kollektiv i Oslo.

Per dags dato bor jeg på Ullern, og jeg er nokså lei av å bo i dette området. Det er et godt stykke til sentrum, veldig lite å gjøre her, ingen butikker her, og jeg føler at det er nokså usentralt. Området i seg selv er jo rolig og fint, men det blir veldig langsomt for meg som liker å være ute med folk. I tillegg er det nesten ingen på min alder å se i denne bydelen.

Et attraktivt sted for meg er at det er sentralt, gåavstand til mye, flere butikker, godt kollektivtilbud, at det er ting å finne på der, samt at området er relativt "trygt".
Jeg har funnet noen hybler både på Frogner, Sentrum (Hausmannskvartalene), Tøyen, Sofienberg/Carl Berner, Ellingsrud og Nordstrand. Alle hyblene er sånn cirka i samme prisklasse.

Ellingsrud og Nordstrand blir litt upraktisk for min situasjon og livsstil, mens Frogner er et koselig sted. Tøyen er greit det også, men jeg føler meg ikke like trygg og "avslappa" der. Jeg synes Sofienberg/Carl Berner er det mest trivelige og sentrale stedet, samtidig som at det er mulig å trekke seg tilbake der. Der er det også mange butikker og et godt kollektivtilbud.

Har dere noen tips til gode områder å bo i?
Som person er jeg sosial og urban, og jeg liker å finne på ting utendørs når jeg får muligheten.
Har hørt at Tøyen og Sentrum kan være belastende områder, og at det ikke er så trygt og ferdes her om kvelden eller når det er mørkt.

Jeg setter veldig stor pris på alle innspill! :-)


- Hilsen en gutt som er ny i byen.
Sjekk ut Majorstuen, Bislett, St. Hanshaugen, Alexander Kiellands plass, Grünerløkka.
Anker studentbolig?

Litt belastet. Har visst bedret seg ganske mye pga bl.a skoler, butikker og utesteder som har dukket opp siste tiden.
Så lenge du ikke plager noen, ser ut som ett lett offer(f.eks tydelig beruset) eller kler deg som om du driter penger så vil jeg si det er ganske trygt.

Alle de jeg har snakket med som bor her, har ikke hatt noen problemer. Var litt bekymret selv.

Tips når det blir mørkt: Kle deg bevisst litt shady, bland deg inn, hold hodet høyt, ikke vik(mer enn normal). Om det er noen uærlige sjeler der så velger de heller neste mann. Føler meg meget trygg med denne taktikken. Har faktisk til tider tydelig klart å skremme diverse naboer når jeg kommer gående gjennom gangen. hehe.

Omtrent alle andre studentboliger som er sentralt har evig lang ventetid.
Utrolig trivlig i Grønland/Tøyen/Løkka området synes jeg, men det koster gjerne å bo såpass sentralt. Dukker opp utleiere fra tid til annen som har gode leiligheter med bra standard og ikke aå altfor gal(etter omstendighetene) pris.
Bor selv på majorstuen. 15-20 min å gå til sentrum, 200m til nærmeste kollektivtransport, 5-6 matbutikker (Kiwi, rema, meny, coop osv.) innenfor gåavstand. 2-10min.

Ulempen er prisnivået, får noe bedre for en lavere pris om jeg flytter til en annen bydel.
Torshov/sagene er veldig nær grünerløkka, men mye billigere. Bodde der i 3-4 år og trivdes godt. Og både trikk og buss er i nærheten.
Er du mye ute på byen og er fattig er det et stort pluss å bo langs 31 eller 37 bussen da disse kjører døgnet rundt.
Dette er veldig praktisk med Sofienberg/Carl Berner/Sinsen området!