Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1824
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Relatert: Fotoutstyr: Hva er ditt On-the-go-oppsett? (Flere? PM meg så legger jeg dem til)

For en liten måned siden var jeg på en reise der jeg var så fornøyd med pakkinga at jeg bestemte meg for å lage denne tråden for å dele på herligheten.

Min generelle anbefaling: Lag en sjekkliste. (Les The Checklist Manifesto om du er spesielt interessert). Sjekklista fjerner mye av stresset med «hva har jeg glemt?!», og det du glemte nå, skriver du på lista, så du ikke gjør samme feil på neste tur. Jeg har min i trello. Om jeg brukte Apple-produkter ville den nok havnet i OmniFocus. Når jeg begynner med pakking haker jeg av alle tingene jeg ikke trenger på denne reisa. Er ikke verdt det for meg å ha flere forskjellige til ulike typer turer. Her er den:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Skriver det ned på første språk jeg kommer på

Holder dem alfabetisk for å gjøre det lettere å skrolle opp og ned for å sjekke hva som gjenstår

Pre travel:

- Charged kindle, laptops, phone
- Checked into flight online
- Checked that I've got travel insurance
- Emptied keychain - trenger ikke sykkelnøkkelen på reisa
- Emptied wallet - vil ikke miste bibliotekkortet på en tur jeg ikke kunne bruke det på engang
- Laid down fresh bedsheets - digg å komme hjem til
- Made chronological travel plan - Dette er et ark (ca. A5) med tidspunkter, innsjekksnummer, telefonnumre og adresser på. Om dere er flere som reiser: Lag én til hver, sjøl om det egentlig er én som har hovedstyringa. Hun kan bli borte eller syk eller noe. I det minste ta bilde av den med mobilen.
- Physical copies of flight and hotel information - elektroniske dingser feiler
- Put media entertainment on devices - filmer, musikk, podcaster, bøker, lydbøker
- Threw away trash - kjipt å komme hjem til
- Unplugged electricity - paranoia for lyn eller noe

Har begynt å skrive sjekklister i preteritum for å få perspektivet «så deilig det vil være når dette er gjort», istf. «ugh, dette er noe jeg fortsatt må gjøre»

Travel:

4 colour pen - Penn trenger man alltids. 4-farget gjør det lett å skille mellom forskjellige notater skrevet hultertibulter, og har ca. 4 ganger så mye blekk som en vanlig penn(?), ikke spesielt større, mer behagelig å holde, om én slutter å virke har du fortsatt 3 andre. Pilot Feed GP4 1.0 for dere freaks
Bank-ID-brikke
Boots - Har visst Vibram Alfa. Ligner militærstøvler. Har hatt dem i >6 år, brukes sommer og vinter, vært med til Russland, Island, Finland og andre land. Kjøpte en bunke fargerike lisser fra Big Laces. Flate holder visst knutene bedre. [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Parachute_cord[/url]Paracord er populært.
Buff
Camera-equipment
Contact information of fellow travellers - Gjerne også i papirform om mobilen dør.
Driver's license
First aid kit
Food
Hair pins & bands
Headphones + batteries - Bose QC 25. Nettopp tatt mine første flyturer med dem. Herlig. Plugger ledningen utav headsettet når jeg går på do, og støyreduksjonen er fortsatt på. Obs: Noen tåler dem ikke. Prøv i butikk først.
Indoor shoes
Jacket - Skalljakke jeg bruker året rundt.
Keys
Kindle + charger - Har den i en lomme fra built. Laderen passer til mobilen også.
Kitchen-equipment
Kitchen knives - Med BladeSafe som beskyttelse
Knife sharpening set - Lansky for å slippe å være så nøye på vinkelen
Leatherman
Long underwear
Lue
Money
Nail clippers
Passport
PC + charger
Phone + charger
Plastic, closable bag for clean clothes - 21 L «FÖRSLUTAS» fra IKEA. Holder dem separat fra skittentøyet, og tørre om reisebagen skulle havne i høljregn.
Shirts - Ranger roll
Sketchbook - A5 ringbundet. Skisser på den ene siden, tekst fra den andre. Snur den opp-ned for å bla i samme retning. Når skisser og tekst møtes er den full.
Sleep mask
Sleep trousers - Lette thai fisherman’s pants
Socks
Song lyrics - To-sidige A4-ark laminert uten maskin. Klistrer seg på flisene i dusjen med litt vann, og krølles ikke.
Sunscreen
Sweater
Swimming trunks
Toiletries - tannkost etc.
Towel
Travel trousers - Longs for varme med tykkere thai fisherman’s pants over for behageligheten.
Trousers
Vibram fivefingers - Ser rare ut, sjå kor da bryr mæ
Votter
Water bottle - 1,9 L saftflaske fra FirstPrice tror jeg. Tømmer den før sikkerhetskontrollen og fyller den rett etter. Har glemt det er par ganger og de har vært hyggelige nok til å tømme den for meg

Om du vil lage din egen: Hvorfor ikke ta utgangspunkt i noen andres? Finnes flust på reiseblogger og slikt. Utstyr er gøy. =)

Denne turen var urban: taxi, fly, by, hotell, tog, hjemme hos venner. Triks: Vaske og tørke klærne sine rett før man drar hjem om man har mulighet.

Beholdere:

Jakke - Skall. Den har et par strammestropper nederst med løkker som er store nok til at jeg kan bruke dem til å pakke den tett sammen før jeg legger den i hattehylla. Om den ikke hadde det ville jeg festet på et par ball bungees - Inneholder: Lommebok, mobil, nøkler, penn.

Bag - 70 * 40 * 30 cm - Kjedelig nylonsak. Brettes ganske liten når den er hjemme og tom. Om jeg skaffer meg trillekoffert er visst 4-hjuls vidunderlig. Travelpro FlightCrew4 blir anbefalt. - Inneholder: Klær, sko, sangtekster, Leatherman og annet som ikke kommer gjennom sikkerhetskontrollen.

Ryggsekk - Tursekk med hofte- og bryststropper. 30 L tipper jeg. (50 * 30 * 20 cm. 1,5 kg tom) - Inneholder: Liten lomme oppe til ladekabler og småtteri. Hovedrom til PC-er, ladere, vannflaske, toalettmappe, T-skjorte/overdel til superundertøy og liten ryggsekk (se under). Rom #3 foran til mat o.l.

Liten ryggsekk - Sykkelsekk med hoftestropp. 9 L (40 * 15 * 15 cm. 330 gr. tom). Vet ikke hvilket merke, men i nyeste Cortex anbefaler CGPGrey Asics sin 122999 - Inneholder: Hovedlomme: Den store vannflaska når jeg har etterlatt den store sekken, kindle, headset. Den mindre lomma foran: Reisedokumenter og pass. Et lite og spesifikt sted. Lett å finne.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det var da fryktelig mye å ha med seg på tur :P
har som regel å prøve å pakke lettelse mulig, og billigst mulig. Da går mye av det du tar med ut av min sekk
Ja, litt drøyt opplegg.
Vil helst slippe å ta med meg alt av random shit som aldri blir brukt på tur uansett, hva pokker skal du med kjøkkenkniver etter liksom?
IMHO Kommer man jævlig langt med klær som passer klima, pass, tannbørste og penger. Resten kan alltids skaffes. Eneste som kan være greit utenom er adaptere så man kan lade alt som trengs på tur.
Selv pakker jeg alltid minst mulig. Kamerautstyr har jeg helt sluttet å pakke med. Bruker mobilen.
Pc er heller ikke med lengre. Så er jeg nazi på hva som skal med av toalettsaker og klær. Aldri mer enn at en får alt med seg som håndbagasje. Eneste jeg tar med som luksus er trådløs høyttaler til mobilen.