Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 13546
Hei, skal snart reise noen dager på fjellet og prøver og finne noe turmat som kan lages. Maten må kunne lages av varmt vann.
har sett litt på nudler.. Men dette er det ikke særlig mye mat i.
Har også sett litt på slike tur middager, problemet her er at dette inneholder maizenna, noe som er utelukket i maten.

Så spørsmålet, vet dere om noe mat som er greit bære med seg på tur og som gjøres klar bare med varmt vann og ikke inneholder maizenna?


Takker for alle tips!
Havegrøt?
Enkelt å pakke i slike små brødposer, bland ferdig med sukker, rosiner osv og bare ha i litt kokende vann. Mye energi
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvorfor er maizena utelukket?
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor er maizena utelukket?
Vis hele sitatet...
Vi skal ha med en dame som nekter å spise noe som inneholder maizenna, ukjent hvorfor.

Sitat av Dasset Vis innlegg
Havegrøt?
Enkelt å pakke i slike små brødposer, bland ferdig med sukker, rosiner osv og bare ha i litt kokende vann. Mye energi
Vis hele sitatet...
Mye mulig! Takk for tipset
Sist endret av 4asd13; 22. mai 2014 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta med knekkebrød og tubeost til henne og kjøp med RealTurmat som dere spiser. Jeg lover hun vil overkomme frykten sin for maizenna etter veldig få dager.

Pasta rettene samt chili con carne og kebab gryta er utsøkte. Utrolig bra turmat med nok energi til lange fjell turer.

Ellers så er det mye energi i tørket kjøtt, lage en turmix pose av nøtter rosiner og sjokolade er heller ikke dumt

Kan jeg spørre hvilket fjell dere skal til?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ta med knekkebrød og tubeost til henne og kjøp med RealTurmat som dere spiser. Jeg lover hun vil overkomme frykten sin for maizenna etter veldig få dager.

Pasta rettene samt chili con carne og kebab gryta er utsøkte. Utrolig bra turmat med nok energi til lange fjell turer.

Ellers så er det mye energi i tørket kjøtt, lage en turmix pose av nøtter rosiner og sjokolade er heller ikke dumt

Kan jeg spørre hvilket fjell dere skal til?
Vis hele sitatet...
Støtter RealTurmat! Det er faktisk veldig godt når du er på tur
Ulike ferdigposer med suppe egner seg kanskje? Enkelt og tilberede og krever bare varmt vann, har dessuten lav vekt. Tilsett litt ekstra pasta o.l så blir det jo faktisk ett greit måltid
Maizena er jo bare mel laget av mais. De bruker det som fortykningsmiddel og det er helt naturlig.
"Rett i koppen" supper er genialt. Kanskje ikke så mettende, men næring gir det. Ta med nuddler/Makaroni som dere kan putte oppi. Fantastisk med en varm kopp suppe på toppen av et fjell
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Ut fra denne oversikten, http://www.drytech.no/index.php/no/r...oransje/middag , så er det kun maizena/miasstilvelse i de to nederste rettene.

* maisstivelse
Sist endret av Grimdoc; 22. mai 2014 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kom akkurat fra en 3 ukers lang fjelltur hvor jeg bodde på ei hytte uten innlagt vann og strøm. Så lenge dere har med ei steikepanne og en kasserolle kan dere lage mye rart. Styr unna Rett i Koppen, det er masse kalorier i det og lite mat. Nudler er det ikke næring i for fem flate øre så du blir sulten etter en time eller to.

Mine favoritter;
- Stekt/kokt egg på brødskive.
- Pølser i brød (usunt men mettende)
- "Meksikansk Gryte". Trenger en pakke kjøttdeig/kyllingkjøttdeig og vann. Veldig mettende faktisk!
- Stekt ørret/laks. Forutsetter at dere har fiskeutstyr. Nydelig mat, å sunt!.

Du har jo også disse Fjordland-rettene men det er dyrt. Rett i koppen Kakao er nydelig rundt et varmt bål på kvelden.
Jeg har spist så mye Real turmat og er møkk lei av det, men det er godt hvis du ikke har spist så mye av det før.
Sist endret av Trezpazr; 22. mai 2014 kl. 17:22.
RealTurmat er tidenes - selges på de fleste sportsbutikker av viss størrelse.
Som frokost pleier jeg å ta med en slags form for havregrøt. Jeg pleier å blande 1 kg store havregryn med 2 poser tørrmelk og 3 bokser rosiner, og tar med så mye jeg tror jeg trenger. Sukker og kanel blander jeg i en liten pose ved siden av. Fyll i turkoppen og tilsett kokende vann.

Som middag er suppeposer, potetmos, ris og Real Turmat gode alternativer. Rett i koppen kan fungere fint som lunsj, men det kan havregrynene også. Poenget er å velge mat med minst mulig vann i. Ting som pølser, kjøttdeig, kylling også videre, som ble nevnt lenger opp, veier unektelig ganske mye, og skal du basere deg på slike middager over lengre tid kan det fort bli tungt å bære.
Havregryn genialt
Egenkomponert Nøtteblanding
Egg og bacon kok egga hvis dere skal gå mye
Frysetørket mat... godt men jeg blir hard i magen
Hermetikk

Ellers så kan dere ta med hva som helst så lenge dere orker å bære. En god biff etter en lang dag er konge.

Og fiskeutstyr. Selvfisket mat er alltid godt
Parkettetterligning
Husker et blogginlegg som ble linket til her en gang. Der viste de hvordan man tørker egg og kyllingkjøttdeig ihvertfall. Er pulvermat men funker og er litt nering i det. Ihvertfall hvis du tar storfe istedet for kylling. Hun putta vel masse omelett i en langpanne for så å steke det lenge på lav varme. Etter hvert ble det så tørt at man kunne lage det til pulver. Blandes med vann og man har en ikke fantastisk men ok pulvermat. Bland til litt krydder og melkepulver så blir det nok ok.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Maizena er jo bare mel laget av mais. De bruker det som fortykningsmiddel og det er helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en (relativt liten) del av befolkningen som ikke tåler mais pga allergi.
Jeg ville kun gått for Real Turmat. Så kan jo prinsessen bære sin egen mat

Sitat av Wild Vis innlegg
Det er faktisk en (relativt liten) del av befolkningen som ikke tåler mais pga allergi.
Vis hele sitatet...
Se svaret mitt ovenfor.
Sist endret av frtoretang; 22. mai 2014 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Turnøtter-poser er veldig greit. Veier ikke stort, og så gir det masse næring. Som sagt over er vekta viktig - spesielt om skal du gå en lang dagstur, eller flere dager. Jo lengre og jo mer kupert, desto viktigere er vekt.

Ellers vil jeg si at mat med [COLOR="Red"]a)[/COLOR] mye trege karbohydrater og som er fiberrikt er viktigst, dernest kommer [COLOR="Blue"]b)[/COLOR] mat med stort fettinnhold. Begge gir godt med energi, forskjellen er at karbo er mer for "tempo" for å si det simpelt, imens fett gir mer langvarig energi men som du desverre ikke blir fort "kvikk" av, mentalt som fysisk (de som går på lavkarbo har stabilt blodsukker, men er mindre utholdne).


Mine two cents til hva du kan ta med hvis du skal være ute en stund, typ 2-4 dager - sånn mer generelt og ikke nødvendigvis spesifikt til måltider;
- tørket kjøtt(!), - evt fisk (?)
- tørkede grønnsaker
- (vanlige) nøtter ( i ulike varianter)
- pasta er veldig bra
- egg er helt Ok
- hermetikk; tja, pass på så det ikke er for tung hermetikk
- bacon er ypperlig turmat, og er en tradisjon over alle turtradisjoner (steke på panne ved en ovn eller over bål, mmm)
- peanøtter (ja du blir tørst, men vann har du overalt i norsk villmark, samt at det gir deg stabil energi)
- havregryn og gryteretter og posesupper er nevnt av flere
- tilslutt; tenk praktisk, lett, lettvint og næringsrik mat. Trege karbohydrater spesielt, men også fett, er det du trenger på tur.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. mai 2014 kl. 19:10.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Se svaret mitt ovenfor.
Vis hele sitatet...
Så det er altså løgn at noen mennesker ikke kan få i seg mais, skal skrive det bak øret til en senere anledning.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Rsp er ekte turmat
Sitat av Wild Vis innlegg
Så det er altså løgn at noen mennesker ikke kan få i seg mais, skal skrive det bak øret til en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Har ikke jeg sagt noe om i det hele tatt - det der er dine ord.

Jeg sa at om ikke prinsessa er fornøyd med den maten som de andre spiser så kan hun jo bare kjøpe og pakke ned sin egen mat.

Sitat av mr5050 Vis innlegg
Rsp er ekte turmat
Vis hele sitatet...

Hehe tror ikke det finnes lengre. Bare farfaren min som fortsatt har noen grå eller grønne bokser på et gammalt stabbur. De du tenker på er vel de gamle fra forsvaret? Nå er det jo posemat ikke ulik Real i forsvaret.
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2014 kl. 05:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har,
Turproviat og snurring på dagligvarebutikker hermettikk, grei turnat.
Joikakaker og potetmos, den typen som er bare tilsett vann.

Stormkjøkken er greit, gass soter mindre en rødsprit, men gas boksene blir fort kalde og da mister dei efekt.

God tur ;-)
Mais er vel i den laveste allergi fare klassen, mener det går under fare klasse 4 sammen med blant annet potet, kalkun, Elgkjøtt, lammekjøtt, ris osv.

Nesten aldri noen som er allergiske mot disse rettene og om vedkommende er allergisk så er reaksjonen nær umerkelig.
Maismel kan ha større effekt om det blir pustet ned i lungene, også dette går helt fint å spise for de fleste som har allergi.
Gryteretter er greit å enkelt. Anbefaler å steke opp kjøtt på forhånd. Dette sparer en del tid under matlagingen, samt at kjøttet vil holde seg lenger. Av tilbehør pleier jeg å bruke potetmos eller ris. Real turmat funker greit, men er veldig dyrt.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har ikke jeg sagt noe om i det hele tatt - det der er dine ord.

Jeg sa at om ikke prinsessa er fornøyd med den maten som de andre spiser så kan hun jo bare kjøpe og pakke ned sin egen mat.




Hehe tror ikke det finnes lengre. Bare farfaren min som fortsatt har noen grå eller grønne bokser på et gammalt stabbur. De du tenker på er vel de gamle fra forsvaret? Nå er det jo posemat ikke ulik Real i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Rsp får du kjøpt enda både på qxl og diverse militærbutikker
koster vel rundt 10 til 20kr boksen
spiste en boks fra 1974 for noen dager siden og den smakte helt ok
Jeg pleier å ha med meg tunfisk på boks, noe brød, majones, salt og pepper. Fin frokost/lunsj med mye proteiner.
Real turmat til middag er å anbefale. Man kan gå litt lei hvis man skal være avgårde en stund. Alle variantene smaker mye av det samme.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har ikke jeg sagt noe om i det hele tatt - det der er dine ord.

Jeg sa at om ikke prinsessa er fornøyd med den maten som de andre spiser så kan hun jo bare kjøpe og pakke ned sin egen mat.




Hehe tror ikke det finnes lengre. Bare farfaren min som fortsatt har noen grå eller grønne bokser på et gammalt stabbur. De du tenker på er vel de gamle fra forsvaret? Nå er det jo posemat ikke ulik Real i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Den "sivile" utgaven av RSP heter "Snurring" og er å kjøpe i de fleste butikker. Hermetisert på runde bokser som forsvarets type og står sammen med resten av hermetikken. Kjempegodt med egg, men ikke noe jeg ville spist hver dag.

Om du vil ha flere tips til spesifikke middager/felles retter er det lurt å fortelle litt mer om hvor langt dere skal gå, om det er i hytte eller telt, mulighet og evne til å fiske, hvor mange dere er osv.

Poser med iste fungerer også bra om man vil ha noe kaldt som smaker mer enn vann. Og som ble nevnt tidligere, tørket kjøtt og fisk er god snacks, sammen med sjokolade og nøtter er det godt å ha i lomma og spise når man går. Men sannsynligvis totalt unødvendig om dere skal gå i 1 time for så å slå leir i et par dager. Kjøp også elg/reinsdyrpølse, nydelig godt men litt salt.

Skal dere ha med real turmat, husk for all del å ta med litt krydder/ketchup. Storfegryten smaker uendelig mye bedre med litt ketchup og hvitløkskrydder i.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg pleier å ha med meg tunfisk på boks, noe brød, majones, salt og pepper. Fin frokost/lunsj med mye proteiner.
Real turmat til middag er å anbefale.
Vis hele sitatet...
Lav kostnad, lav vekt, Tunfisk, Tørket kjøtt, Knekkebrød, frokostblanding med havre, egg, yoghurt, potetpulver,
Spis av det tyngste først. Sørg for å ha med rikelig med mat. Kjedelig mat er mye bedre enn ingen mat. Strev mot å unngå å bære på vann uten at det koster all verden.
200 gram sjokolade/Sjokoladepulver per dag pleier å hjelpe på humøret.
30% proteiner er gunstig for de fleste. Nudler er ikke veien. Du trenger mat som forbrennes langsomt.
RSP eller snurring er tingen
CousCous er ikke nevnt her - ett supert alternativ til ris
Hva med slike?

Trenger ikke vann, de varmer seg selv.

EDIT: Vet jeg har sett dette merket i Norge, men husker ikke hvor.
Sist endret av SveinKB; 25. mai 2014 kl. 03:14.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Hva med slike?

Trenger ikke vann, de varmer seg selv.

EDIT: Vet jeg har sett dette merket i Norge, men husker ikke hvor.
Vis hele sitatet...
Blir tungt å bære i sekken. Da ville jeg heller valgt posesupper.
Som andre har sagt er tørket kjøtt en vinner, lav vekt og masse energi og proteiner.

Tørket fisk er også utrolig næringsrikt og veier nesten ingenting. Det har så mye energi i forhold til vekt at feks hundekjørere som kjører finnmarksløpet og Iditarod i Alaska ofte bruker tørr fisk som for/snack for hundene så vel som for hundekjørerne. Både tørket kjøtt og fisk kan brukes i tillegg til feks Real turmat.

Lag din egen krydderblanding, feks std grillkrydder tilsatt chili, spisskummen, piripiri, hvitløkspulver, ekstra paprika etc. Lett å bære og gir masse smak.
Stek en stor gryte med kjøttdeig, tilsett en kryddermix du liker.
Så pakker du i posjonsposer 1 pose per middag. Pakk i solide poser å ungå å ta med mye av sausen for da vil maten alltid smake likt. Så kjøper du pulverposer type jegergryte, tikamasala, carbonara og hva en du liker.
Tilslutt husk å lage noen poser med ris, nudler, pasta potetstappe og denslags. Vær obs på at det ofte skal være melk i pulverposene, da finner du deg noe tørrmelk. Det går også greit å droppe melk i noen blandinger, men desidert best med melk. Skal du ut mange dager i varmt vær, mer en 10 dager kan det være en ide å vakumpakke kjøttet.

Uansett lykketil på tur!

Og ville holdt meg unna realturmat og denslags. Koster mye og metter for lite om du er på tur. varierer fra tur til tur og person til person, men jeg trenger to stk for en middag og er ganske gjennomsnittlig høyde og vekt.
Dessuten er det begrenset hva du kan gjøre med mat og smak. Matlaging er en del av turen kos deg med det!
Du kan såklart også eksperimentere med annet kjøtt. Kyllingkjøttdeg, biffstrimler, oppkuttet kylling. Kun fantasien setter grenser.
Frokost og lunch er jeg kjip, knekkebrød og skinkeost på boks.
En pølse marsjipan er også bra forslag til litt energi når en går, og nøttemix beggedeler er superbillig og greit
Sist endret av mappe; 26. mai 2014 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snurring! 10tegn
Sist endret av Hutch; 26. mai 2014 kl. 23:07.
Trådstarter
Masse gode tips og ta med til nå!!
Men om jeg lager en mexicansk gryte med kjøtteig og ris. Blir ikke dette fort dårlig da?
Og hvor får man evt tak i en billig vakuum pakker?
Billigste vakuumpakker jeg har sett er til ca 600, søk på prisjakt. .
Styr unna alle typer vakuumpakkere med forskjellige "smarte ventiler" de ventilene funker ikke og det siver luft inn etter ca 1-2 døgn. Du trenger en vakuumpakker som benytter varme og smelter/sveiser sammen posene. Men i denne varmer så blir maten kjapt ødelagt selv om du vakuumpakker. Kommer jo an på hvor lang tur dere skal på og om dere skal gå veldig langt. Dere kan jo senke maten i vann, grave ned i myr etc om dere orker. Eller kanskje dre skal på hytte med kjøleskap eller kaldkjeller?

Ville ikke satset på å tatt med rått kjøtt eller ferdigstekt måltider. I den varmen som er nå om dagen surner maten kjapt og du blir dritdårlig bokstavelig talt om du spiser maten.

Gå for tørket, saltet eller til nød også røkt kjøtt for protein kilde. Nøtter er også en god kilde til protein og har gode oljer .

Men seriøst ta å revurder real turmat. Super enkelt, godt, næringsrikt, svært lett, "uendelig" lang holdbarhetsdato, og de tar liten plass i sekken. Det er så mange varianter at det er enkelt å finne noe dere alle liker. Om det bare er en av dere som ikke spiser realturmat så bør dere vurdere å lage et eget opplegg for hun "prinsessa".
Mange nevner Snurring og annen hermetisert mat her, men jeg har noen innvendinger mot bruk av hermetikk. For det første er det unødvendig tungt og for det andre blir det mye søppel av det. For søpla må dere ta med dere hjem igjen.

Lars Monsen pro-tip: proteiner og karbohydrater - fettet har du på deg. Nå er det riktignok ikke Canada på tvers dere skal gå antar jeg, men kanskje dere har tenkt til å fiske? Det er bra mat. Og gå for suppeposer, couscous/bulgur og potetmos. Potetmos kan pimpes til det uendelige. Prøv med tacokrydder, buljong osv. Alt av mat er digg på tur! Og pakk sjokkis, rosiner og nøtter i sidelomma. Bra energi under rasten.

God tur!
Anbefaler virkelig RealTurmat, selv om dette ikke kan lages og er relativt dyrt. Hvis du absolutt må lage maten, så er havregrøt, veldig greit. Det å ta med brød og noen bokser med makrell i tomat er også helt greit.

Forsåvidt også flott med komablanding: Saltede nøtter, litt sjokolade, rosiner, oppskårede biter av ei røvinspølse osv.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Blir tungt å bære i sekken. Da ville jeg heller valgt posesupper.
Som andre har sagt er tørket kjøtt en vinner, lav vekt og masse energi og proteiner.

Tørket fisk er også utrolig næringsrikt og veier nesten ingenting. Det har så mye energi i forhold til vekt at feks hundekjørere som kjører finnmarksløpet og Iditarod i Alaska ofte bruker tørr fisk som for/snack for hundene så vel som for hundekjørerne. Både tørket kjøtt og fisk kan brukes i tillegg til feks Real turmat.

Lag din egen krydderblanding, feks std grillkrydder tilsatt chili, spisskummen, piripiri, hvitløkspulver, ekstra paprika etc. Lett å bære og gir masse smak.
Vis hele sitatet...
Vi synes fisk er helt greit til hundene, men foretrekker lever i stedenfor. Pga enda lavere vekt enn fisk.

På tur så er det man må ha med seg å lage:
-Bønner, egg og bacon smaker fantastisk som frokost
-Nudler, real o.l er god lunsj. Eller brød om du vil ha med deg det sekken
-Toro sine gryteretter er fantastiske, ha med litt kjøtt også og det blir perfekt.
-Et stort spekelår, en del vekt, men god og bra mat.
-Rett i koppen kakao, litt sjokolade og nøtter er veldig god mat når man er ute på tur, samt saft.
-Havregrøt må dere bare ha, med rosiner.
-Ta med sukker på en flaske, da vet du at det ikke blir hull på poser osv.
- Te er noe av det beste på tur, med mye sukker. Om du er i skogen, finn et grantre og plukk grannåler. Kok de opp med vann, ha i sukker, det er veldig god te. Om du vil så kan du tørke grannåler hjemme, så ha med på tur.

Go' tur :-)
Trådstarter
Til dem som måtte lure så går turen over 7 dager. Og vi skal gå fra A til B på 7 dager og sove i telt. Så alt formye mat med stor vekt blir er problem, også ha med kjøtteig i sekken i mye varme i 7 dager tror jeg funker dårlig.

Kankje litt lettere og komme med flere tips når dere vet hvor mange dager det går over :-)
Kjøttdeigen er jo noe som kan spises de første dagene så spiser dere heller ned vekten as you go. Tror ingen her tenkte dere skulle spasere i 40 grader med 8 kg kjøttdeig på ryggen i ukesvis.
Når dere skal gå over 7 dager vil jeg nok ha havregrøt til frokost. Tilsett tørrmelkspulver i den så blir smaken bedre og man kan også tilsette tørka banan/rosiner for mer smak.
Ta med knekkebrød med høyt energinnhold, lav vekt og holder seg. Tubeost og slikt på det til lunsj og mat underveis på dagtid.
Middag kan dere de 1-2 første dagene ha "ferske" varer for de neste dagene bruke tørrvarer som REAL m.m. Posegryteretter og kjøttdeig er praktiskt og kjøttdeigen kan stekes på forkant før man setter ut for å minimere energiforbruket.

Det er tross alt viktig å tenke litt på vekt når man skal gå over 7 dager. Noen vil nok pakke som generelle "idioter" å ta med ting som er totalt unødvendig.

Ta med fiskestang å prøv på å få fisket litt fisk også. Variasjon i kosten er deilig på lange turer.
Er dette den første turen over såpass lang tid? Mitt forslag er å begynne "enklere". Det er mange erfaringer man bør gjøre seg og en sjudagers tur i fjellheimen krever litt kunnskap/erfaring.

Vedkommende som konsekvent ikke vil ha maizenna i maten bør for eks sørge for egen mat og bære den selv.
TS: Har dere vært på fjellturer tidligere over flere dager? Skal dere gå 7 dager med 20-30 kg ryggsekker og dere ikke er vandt til å ha en tung sekk på ryggen så kan ekspedisjonen deres fort bli et mareritt.

Fyll opp ryggsekken i god tid før dere skal dra og se an vekten, prøv å gå en 4-5km tur med den på. Fyll på med stein eller lignende med tilsvarende vekt av det du tenker ta med av mat.

En rask pakkeliste:
Ryggsekk, undertøy, sokker, regnjakke, ekstra skift med ytterklær tilfelle noen ramler i en elv eller det kommer en brå reinskur.
Telt, sovepose. liggeunderlag.
Nødvendige toalettsaker + ett lite håndkle.
Små men nødvendige ting som Kart/kompass eller gps/ekstra batteri, førstehjelpkit, kikkert, tau, kniv, stormlighter, plastkopper/bestikk/tallerken osv.

Vet ikke om dere har med hund, om dere har så er det fort 400-1000g hundemat om dagen.

Så kommer maten dere skal spise, husk at dere blir mye mer sulten oppe i fjellet sammenlignet med når dere er hjemme. Det å gå 2-4mil? om dagen med sekk tar mye energi, spiser dere ikke nok går det fort ut over humør og moral.

Denne mat mengden blir utrolig tung om du ikke velger ett tørket alternativ som f.eks Drytech sin RealTurmat. En lunch med 500kcal veier ikke mer en 100g. Som nevnt utallig ganger tidligere i tråden så er det også mye energi i tørket kjøtt, havregryn, nøtter, sjokolade, rosiner m.m i forhold til vekten.

Eksempel:

Lapskaus

Nettovekt: 108g / Ferdig tilberedt: 500g

Ingredienser: Potet, storfekjøtt, kålrot, gulrot, rapsolje, løk, potetflakes, kjøttbuljong, salt, rosmarinekstrakt og krydder.


Næringsverdi Per 100 gram tørr vare/Per porsjon ferdig vare
Protein 14g 14g
Karbohydrater 36g 39g
Fett 34g 37g
Energi 513kcal / 2140kJ 554kcal / 2311kJ
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Vi synes fisk er helt greit til hundene, men foretrekker lever i stedenfor. Pga enda lavere vekt enn fisk.
Vis hele sitatet...

Merk at jeg snakker om tørrfisk. Altså fisk som har hengt på gjell slik at nesten all fuktig trekkes ut av fisken. Tørrfisk veier nesten ingenting. Så lever har ikke lavere vekt enn tørrfisk. Tørrfisk kan spises slik den er, bare den bankes litt først for å løse opp fibrene i fisken. Eller den kan bløtes i vann og kokes, feks baccalao.

Det finnes også tørrfisk som er vakummpakket og klar til å spises. Det brukes i deler av landet som en snack. Men vi snakker jo rent protein så du kan leve lenge på tørrfisk.

http://www.meyerottesen.no/sites/meyerottesen.no/files/imagecache/Large_box/images/Torrfisk_darkgrey_0.png

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/53/534/534444/sf09ffd6_1210055373.jpg
Ja vi bruker tørrfisk, selv om den er ment til hundene, så er den god å spise.