Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7410
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hva er dette her for noe? Blir alle med norske nettsider nødt til å utforme dem med tanke på blinde/døve? Det er da langt fra alle dette blir praktisk for. Hva med sider som driver musikk? Browserspill? Er alle basert i Norge nødt til å holde seg til tekst og litt bilder?

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt har forstått (eller: jeg kan ikke tro det) denne loven. Hva går dette egentlig ut på, og hva synes dere om dette?
Det er vel mer snakk om nettsider som er rettet mot allmennheten. Jeg vil si at de fleste firmaer retter seg mot målgrupper, og ikke allmennheten, derfor faller private sider bort, og mange firmaer slipper unna. Det er vel mest tenkt på offentlige sider som NAV, skatteetaten etc.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732
Sist endret av cos; 3. april 2014 kl. 20:40.
Hai!

Jeg har tatt faget "Universell Utforming" på skolen, så jeg kan sikkert svare på noen spørsmål...
I hovedsak går universell utforming ut på å lage løsninger som alle mennesker kan bruke.

F.eks. istedenfor å lage to bilettautomater, én for svaksynte og én for personer med normalt syn, så vil man med universell utforming oppfylle visse krav (typ. WCAG)... for at teksten skal være lesbar for svaksynte og personer med normalt syn, og lage én automat som alle kan bruke.

Samme med fargevalg.

Hvorfor er facebook blå?
Fordi Zuckerberg har rød-grønn fargeblindhet.
Sist endret av Turbolego; 3. april 2014 kl. 21:18.
Sitat av cos Vis innlegg
Det er vel mer snakk om nettsider som er rettet mot allmennheten. Jeg vil si at de fleste firmaer retter seg mot målgrupper, og ikke allmennheten, derfor faller private sider bort, og mange firmaer slipper unna. Det er vel mest tenkt på offentlige sider som NAV, skatteetaten etc.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732
Vis hele sitatet...
Forskriften gjelder alle norske firmaer med norske hjemmesider eller automater. forskriften gjelder for de som startet utviklingen av nye nettsider etter 1.juli 2013. Alle andre om har "gamle løsninger" har 10 år på seg til å komme ajour.

DIFI har startet jobben med å få på plass en avdeling som skal følge opp forskriften ovenfor norske firmaer. Logisk nok vil de starte med store firmaer som DNB, NSB og liknende.
Sist endret av Ueland; 3. april 2014 kl. 21:54.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Forskriften gjelder alle norske firmaer med norske hjemmesider eller automater. forskriften gjelder for de som startet utviklingen av nye nettsider etter 1.juli 2013. Alle andre om har "gamle løsninger" har 10 år på seg til å komme ajour.

DIFI har startet jobben med å få på plass en avdeling som skal følge opp forskriften ovenfor norske firmaer. Logisk nok vil de starte med store firmaer som DNB, NSB og liknende.
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser forskriften gjelder den mot allmenne løsninger, og mange firmaer faller da bort da de jobber mot målrettede grupper.

Forskriften gjelder IKT-løsninger som retter seg mot allmennheten i Norge. Forskriften gjelder der IKT-løsningen underbygger en virksomhets alminnelige funksjon og er en del av virksomhetens hovedløsning. Forskriften er begrenset til å gjelde nettløsninger og automater.
Forskriften gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og andre forhold av personlig karakter.
Forskriften retter seg mot virksomheter som informerer og tilbyr sine tjenester til allmennheten ved bruk av IKT-løsninger som omfattes av denne forskriften. Forskriften gjelder ikke tilpasning eller tilrettelegging av IKT-løsninger for enkeltpersoner.
Forskriften gjelder ikke der utformingen av IKT-løsninger reguleres av annen lovgivning.
Forskriften gjelder ikke på Svalbard og Jan Mayen, på installasjoner og fartøy i virksomhet på norsk kontinentalsokkel eller på norske skip og luftfartøyer uansett hvor de befinner seg
Vis hele sitatet...
Sitat av cos Vis innlegg
Slik jeg leser forskriften gjelder den mot allmenne løsninger, og mange firmaer faller da bort da de jobber mot målrettede grupper.
Vis hele sitatet...
Har et firma en nettside, er nettsiden allmenn tilgjengelig og innbefattet av forskriften. Selv innlegg du poster på Facebook er å anse som offentlige ytringer nå.

Informasjonen i min forrige post kommer blant annet fra et møte med Difi rundt akkurat den forskriften.
Sist endret av Ueland; 3. april 2014 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Har et firma en nettside, er nettsiden allmenn tilgjengelig og innbefattet av forskriften. Selv innlegg du poster på Facebook er å anse som offentlige ytringer nå.

Informasjonen i min forrige post kommer blant annet fra et møte med Difi rundt akkurat den forskriften.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke snakk om allmenn tilgjegelighet, men allmennfunksjon. Ifølge deg så må alle private sider, bygges om for at man ikke skal diskriminere mennesker med nedsatt funksjonevne, (LOV-2008-06-20-42-§2).

Dermed må jeg bygge en fullstendig brukervennlig side for å dele familiebilder med min bestemor i gokk, fordi jeg ikke kan passordbeskytte siden for å forhindre at den blir offentlig tilgjengelig.
Er viktig å merke seg at dette ikke betyr at alle nettsider må ha f.eks. stor fontstørrelse og høykontrast-farger, men at de må ha en versjon av siden(med all relevant funksjonalitet) som har det, ergo DNB eller andres sider behøver ikke se annerledes ut for hvermannsen, men må tilby universielt utformede versjoner til de som har behov for det.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Er viktig å merke seg at dette ikke betyr at alle nettsider må ha f.eks. stor fontstørrelse og høykontrast-farger, men at de må ha en versjon av siden(med all relevant funksjonalitet) som har det, ergo DNB eller andres sider behøver ikke se annerledes ut for hvermannsen, men må tilby universielt utformede versjoner til de som har behov for det.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, sider som NAV, DNB og som tilbyr allmennefunksjoner på sine nettsteder må tilby en versjon av siden som vil gjøre det enklere for de med nedsatt funksjonsevne.

Noe som ikke innebefatter firmaer som er rettet mot bestemte målgrupper, eller ikke yter en allmenntjeneste. Og private.
Sitat av cos Vis innlegg
Det er vel ikke snakk om allmenn tilgjegelighet, men allmennfunksjon. Ifølge deg så må alle private sider, bygges om for at man ikke skal diskriminere mennesker med nedsatt funksjonevne, (LOV-2008-06-20-42-§2).

Dermed må jeg bygge en fullstendig brukervennlig side for å dele familiebilder med min bestemor i gokk, fordi jeg ikke kan passordbeskytte siden for å forhindre at den blir offentlig tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg skriver en gang til, så vil du se at jeg poengterer at forskriften etterhvert vil gjelde mer eller mindre alle, forruten privatpersoner. Jeg har aldri nevnt at den vil gjelde privatpersoner, men har et firma en hjemmeside, så vil forskriften gjelde. Unntakene blir typisk firmaer a-la Otta Fisk og Diesel hvis de ikke har en hjemmeside.

Facebook-eksemplet mitt var heller en liten avsporing til en lovendring som skjedde for en stund siden, som gjorde det mer spesifikt hva som blir å omtale som private ytringer, blant annet. Ikke helt relatert til dette

Eller for å si det som difi sier:
Kravene om universell utforming gjelder for private og offentlige virksomheter, lag og organisasjoner som bruker nettsteder eller automater som hovedløsning for å henvende seg til allmenheten.
Vis hele sitatet...
Enda mer detaljert her:

http://universellutforming.difi.no/r...v-gjelder-hvem

Så forskriften vil gjelde mange, og nettopp derfor er kravet om at "alle" løsninger først satt til å gjelde om 8 år
Sist endret av Ueland; 3. april 2014 kl. 22:20.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Hvis du leser det jeg skriver en gang til, så vil du se at jeg poengterer at forskriften etterhvert vil gjelde mer eller mindre alle, forruten privatpersoner. Jeg har aldri nevnt at den vil gjelde privatpersoner, men har et firma en hjemmeside, så vil forskriften gjelde. Unntakene blir typisk firmaer a-la Otta Fisk og Diesel hvis de ikke har en hjemmeside.

Facebook-eksemplet mitt var heller en liten avsporing til en lovendring som skjedde for en stund siden, som gjorde det mer spesifikt hva som blir å omtale som private ytringer, blant annet. Ikke helt relatert til dette

Eller for å si det som difi sier:


Enda mer detaljert her:

http://universellutforming.difi.no/r...v-gjelder-hvem

Så forskriften vil gjelde mange, og nettopp derfor er kravet om at "alle" løsninger først satt til å gjelde om 8 år
Vis hele sitatet...
Du som tydeligvis jobber blant tunge jurister burde vel klare å lese litt mellom linjene her, løsningen gjelder for sider som tilbyr informasjon, eller funksjoner som er ment mot allmennheten, dermed vil mange bedrifter kunne sno seg unna, da deres tjenester er rettet mot mindre målrettede grupper, og siden ikke er kjernen av bedriftens klientell.

Hvis det er som du sier, er det en sorgens dag for norske hostingsider, da alle private bare kan legge sidene sine utenfor norsk sokkel.

Nettløsninger
Eksempel på nettløsninger som omfattes av kravene er:
nettsider som gir informasjon til allmennheten
nettsider som er tilpasset mobiltelefoner og nettbrett
nettbutikker
Vis hele sitatet...
Sist endret av cos; 3. april 2014 kl. 22:28.
Hvis det er som du sier, er det en sorgens dag for norske hostingsider, da alle private bare kan legge sidene sine utenfor norsk sokkel.
Vis hele sitatet...
Hehe, i tillegg tar Difi imot dispensasjoner allerede, så det er helt klart ikke en streng forskrift (enda). Den er nok mest ment som en påminnelse om at man må begynne å tenke mer på universell utforming, enn det som har vært tilfellet hittil.

Men hvem vet hva som skjer videre fremover...

Det blir interresant å se hvilke firmaer som Difi velger å kjøre tilsyn mot når de klar til det utpå høsten.
Anbefaler dere som lurer på det tekniske ved webutvikling å lese den norske oversettelsen av WCAG 2.0 fra Difi: Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0

Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0 inneholder en rekke anbefalinger for hvordan webinnhold kan gjøres mer tilgjengelig. Når disse retningslinjene følges, kan innholdet gjøres tilgjengelig for flere personer med nedsatt funksjonsevne, blant annet blinde og svaksynte, døve og hørselshemmede samt personer med lærevansker, kognitive funksjonsnedsettelser, nedsatt motorikk, talevansker, lysfølsomhet og kombinasjoner av disse. Når retningslinjene følges, vil webinnholdet ofte bli mer brukervennlig generelt.
Vis hele sitatet...
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Men Turbolego, du kan tydeligvis en del av dette? Hvis man lager ett browserspill (tekstbasert eller annet), kan man ikke ha tidsbasert funksjon? Sånn "trykk på en av alternativene innen 20 sekunder" for eksempel?
Du kan faktisk kun lage tekstbaserte spill om du skal holde deg til WCAG. GLHF
Sitat av Choobe Vis innlegg
Men Turbolego, du kan tydeligvis en del av dette? Hvis man lager ett browserspill (tekstbasert eller annet), kan man ikke ha tidsbasert funksjon? Sånn "trykk på en av alternativene innen 20 sekunder" for eksempel?
Vis hele sitatet...
Som cos sa i det post #2, Universell Utforming vil bli innført som et krav, men da for:

Sitat av cos Vis innlegg
nettsider som er rettet mot allmennheten.
Vis hele sitatet...
Likte denne posten: byte.no - Få fokus på brukervennlighet med universell utforming

Kravet som har vært gjeldende for offentlige nettsider siden 2001, må nå også følges av private foretak. Fristen er satt til å være gjeldende for nye nettløsninger fra 1.juli 2014. Når det gjelder eksisterende nettsider, skal de være universelt utformet innen juli 2021.
Vis hele sitatet...
btw. universell utforming har blitt mer og mer vanlig i spill.

f.eks. Call of duty 4 har instillinger for fargeblinde.

Sist endret av Turbolego; 4. april 2014 kl. 16:26.
Hva skal man si? Dette er idioti. Norges smarteste har hatt x-antall gruppemøter og kommet fram til diverse krav, som skal gjøre alt mer rosenrødt for alle. Jeg er så glad for at jeg kan ta del i dette herlige samfunnet hvor alle legger til rette for at alle skal ha det ALLER best mulig.

Mens man er i gang, bør det ikke stilles krav til at alle kunstverk også skal lages i varianter som kan oppleves av blinde/døve? F.eks. at statuer og malerier også har en lydforklaring. Og at musikk-CDer også kommer i bokversjon, for døve.
Kan de bli lagd en lov om at man må kunne det man lager lover om, før man lager loven? Sånn som at man faktisk vite hva html og CSS er, før du skal bestemme åssen nettsider skal se ut.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Mens man er i gang, bør det ikke stilles krav til at alle kunstverk også skal lages i varianter som kan oppleves av blinde/døve? F.eks. at statuer og malerier også har en lydforklaring. Og at musikk-CDer også kommer i bokversjon, for døve.
Vis hele sitatet...
Man har i dag allerede blindeskrift og hodetelefoner som leser opp forklaringer på kunstverker osv.




Det er like idiotisk som at om noen skal bygge nye studentblokker/vanlige blokker osv så må det være heis/tilgang slik at handikappede skal klare å bo der også. En ekstra utgift for alle parter... Stinker inkompetanse helt fra Oslo..
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Det er like idiotisk som at om noen skal bygge nye studentblokker/vanlige blokker osv så må det være heis/tilgang slik at handikappede skal klare å bo der også. En ekstra utgift for alle parter... Stinker inkompetanse helt fra Oslo..
Vis hele sitatet...
For å spore av litt, så gjelder ikke dette kun blokker. Det gjelder alle hus/boliger som bygges i norge.
- En rullestol skal kunne snu 360 grader i alle rom, inkl. boder og bad.
- Ikke lov med trapp opp til ytterdøren
- Maks 10cm heving pr. 10 meter utenfor. Skal du bygge i en skråning må du hente dynamiten for å jevne ned alt.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Man har i dag allerede blindeskrift og hodetelefoner som leser opp forklaringer på kunstverker osv.
Vis hele sitatet...
I tilegg så brukes det en del spenn på å subsidiere kulturtilbud for folk har ekstra utfordringer, som feks. lydbøker, teleslynger og teksting av tvprogrammer/filmer. Universell utforming er viktig og ofte samfunnsøkonomisk smart, men må ofte tvinges gjennom fordi det som regel medfører ekstra kostnader der og da.
Sist endret av Mith; 5. april 2014 kl. 21:27.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kan de bli lagd en lov om at man må kunne det man lager lover om, før man lager loven? Sånn som at man faktisk vite hva html og CSS er, før du skal bestemme åssen nettsider skal se ut.
Vis hele sitatet...
Eh... Sette seg inn i hva man kommenterer kanskje. Loven regulerer verken hvordan nettsider skal se ut eller fungere. Det overlater den til WCAG som er laget av internasjonale eksperter på området. De vet nok VELDIG godt hva HTML og CSS er.