Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  205 26835
Sleng inn !

Jeg syns Carlsberg er en utsøkt pilsner som gir meg smaken av velvære og opptimisme Ellers fikk jeg sans for MILLER LITE når jeg var i statene,synd at verken utelivsbransjen eller daglivarebutikkene ikke importere dette.San Miguel på en tredje,nydelig smak,trekker ned på pris

I Andre enden må jo Newcastle brown ale være historiens mest oppskrytte pils,smaker rett å slett fortærende,CB er også mindre vellykket brygget..
Rams opp folkens,hva er deres favoritt å straffe leveren med?
Sist endret av Enesheen; 10. desember 2010 kl. 21:44.
På desidert sisteplass har jeg den begredelige amerikanske versjonen av Budveiser. Den slår likevel Tuborg Lime Cut, for den får ikke være på listen i det hele tatt. Andre øl jeg syns er kjipe: Pokal, Tuborg, Corona, Sol, San Miguel, Millers Lite, Lysholmer Double Ice.
På toppen av lista mi har jeg Jacobsen Saaz Blonde. Delt andreplass: Kilkenny og Murphys. Ellers liker jeg godt de to andre variantene til Jacobsen, og tar gjerne en Heineken i ny og ne.
Jeg synes Carlsberg er det kjipeste ølet man får tak i. Pokalen slår den til og med. Resten av ølet du ramser opp, Admiralj, er også bare lyst og veldig lite spennende øl.

Paulaner er det jeg drikker mest selv på byen - det er jo også nesten bra verdi ift. utslagspris på polet kontra på utesteder. Og selvsagt, det er 'dunkel'-varianten det går i.
Haha,menneske! vær nå snill pokal slår ikke hjemmebrygget eigang

Ellers,god smak folkens! dere har sans for godt drikke ! viktig det
Tuborg må klart være den beste i Norge.

Men I findland har de beste ølan
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er litt artig at du utelukkande lister opp rimelig standard øl, som smaker malt, humle og alkohol. Newcastle er jo greit øl, men ikkje ekstremt spennande heller. Dog langt betre enn det meste av pilsner i mine auge; det har hint av sjel.

Ellers er jo litt meir sammensatte smaksopplevelser som Nøgne Ø sin havrestout artige. Eg skal ikkje prøve å beskrive smaken slik som vinsnobber gjer, men det har i det minste smak og ettersmak, og forskjellige nyanser.
Smakte noe IPA fra mikrobryggeriet i Trondheim. Ganske uvant smak på øl men veldig god. Juleølet på samme plass er også godt. Kilkenny er også god, har ikke helt fått sansen for Guinessen enda. Når det er snakk om lyst øl har jeg lite preferanser, det meste går ned. Det eneste her er nok Mack. Tåler ganske enkelt ikke smaken eller lukta.
Carlsberg er jo kongen!! Ellers er jo kronenbourg 1664 et meget godt å friskt øl I kveld går det i Tuborg som faktisk ikke er så verst det heller
Nå i disse jule tider synes jeg Lade Gaards Brygghus Juleøl er velsmakende. Og om man leser etikketen får man en liten historie leksjon
Sist endret av iiconanii; 10. desember 2010 kl. 22:05.
Elsker pils og nye smaker, og den ene ølen som fortsatt haunter meg når jeg sover er Budweiser Budvar. En skikkelig pint med denne er livsfarlig godt. Min erfaring er at minner knyttet til øl hjelper veldig på smaken, og trolig derfor er nedfrosne glass med nytappet San Miguel en av sommerfavorittene. Mtp litt mørkere øl er både Guiness og Kilkenny godt likt!
Jeg nyter forskjellige øltyper alt etter anledning og årstid. En varm sommerdag er det godt å leskende med en Heineken eller Nordlandspils i sola. En høstkveld kan man nye en Frydenlund eller en Bayer. Favoritten min akkurat nå som kosepils er Erdinger Dunkel.
Guinness på topp.
Her i gården går det hovedsakelig i Heineken, men tar meg gjerne en Kilkenny også.

Verste må vel være Mack, fysj for noe skvip. Borg er heller ikke noe å skrive hjem om, ihvertfall ikke i positiv forstand.
Stella Artoisog Efes pilsner, Erdinger og Franziskaner weissbier. Ellers synes jeg årets juleøl fra Frydenlund er ganske bra.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Sleng inn !
I Andre enden må jo Newcastle brown ale være historiens mest oppskrytte pils,smaker rett å slett fortærende,
Vis hele sitatet...
Når ble Newcastle brown ale en pils og ikke en brown ale? Jeg synes den er ganske god egentlig. Passer til dessert.
Jeg liker mye øl og tror ikke egentlig jeg har en favoritt. Favorittype(r) blir vel IPA og bayer. Også har Norge begynt å få mange ålreite mikrobryggerier. Det i Trondheim har fantastisk pils.

Ellers må jeg si at de trådene her fort blir listetråderhvor folk ramser opp bryggeriet i hjembyen eller de aller lyseste ølene de kommer på... prøv å finne på noe bedre
Dette er sikkert et latterlig spørsmål,burde vite dette.
Alle disse tyske pilsene,er det spesial øl,er det bare på byen de er å finne eventuelt polet?
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Smakte noe IPA fra mikrobryggeriet i Trondheim. Ganske uvant smak på øl men veldig god.
Vis hele sitatet...
IPAen til µBryggeriet tror jeg må være favoritten min. Smakte også litt på Carlsberg sin juleøl (0,7l flaske) som hadde en ekstremt spennende krydrete smak. Guinness er også en høydare, men klarer maks to halvlitere før jeg blir kvalm. Til dagligbruk så går det mest i Dahls.

Også enig med n5k om Tuborg Lime Cut som ikke engang fortjener å komme på listen og Bud som smaker, vel, ingenting.
Dahls og Heineken er mine favoritter. Liker også Corona veldig godt, men får ikke følelsen av at jeg drikker øl når jeg drikker det.
Det er lite som slår Grillølen fra Rema 1000 i sommersesongen...
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Det er jo ikke sånn at øl = pils! Det er jo masse spennende øl omkring, og det finnes mye godt på norske mikrobryggerier Nøgne ø og Haandbryggeriet blant annet. Selv har jeg en forkjærlighet for Jacobsen, spesielt Saaz Blonde. Nøgne ø sin havrestout er også rimelig god.

Stout er ikke akkurat øltypen man bælmer nedpå for å bli dritings, jeg blir ihvertfall mett av en boks guiness.
Sist endret av Freaken; 10. desember 2010 kl. 22:55.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Det er lite som slår Grillølen fra Rema 1000 i sommersesongen...
Vis hele sitatet...
Enig! Veldig god til å være så billig. De burde selge den året rundt
Ellers synes jeg Arendals pilsner, Carlsberg og Guinness er svært gode
Min favoritt er nok Nordlands pils
Nederst kommer nok Bare øl
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Av mørkt øl liker jeg Guinness, Newcastle Brown Ale og Frydenlund Bayer. Det beste ølet jeg har smakt er Duchy Originals Organic Select Ale.

Av lyst øl går det mye i Frydenlund Pilsner og Dahls. Grans Bare Øl er et veldig godt billigøl.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
I Andre enden må jo Newcastle brown ale være historiens mest oppskrytte pils,smaker rett å slett fortærende
Vis hele sitatet...
Newcastle brown er jo gnske god da, men ikke så god mange vil ha det til og heller ikke så dårlig så du vil ha det til.

Sitat av Admiralj Vis innlegg
Haha,menneske! vær nå snill pokal slår ikke hjemmebrygget eigang
Vis hele sitatet...
Brygget riktig så kan hjemmebrygget øl vær veldig godt, sett at det ikke er en sånn kit fra europris da

Ellers så liker jeg veldig godt Norwegian wood fra Haandbryggeriet du får kjøpt den på polet til 40kr eller noe sånt, dyrt ja men det er værdt det synes nå jeg.
Ta en tur over til svenskene. Systembolaget har et rik utvalg til halve prisen av det du betaler til vanlig. Har en foreløpig favoritt i LEFFE, belgisk pils. Selges kun på flaske, men smaker kanskje enda bedre om du gidder å bruke et (reint&kaldt) glass !!
Til dere som liker Nøgne Ø, har dere prøvd noe fra mikrobryggeriet Ægir, i Flåm?
Deres Indian Pale Ale er fantastisk.. Og de har et ganske spennende sortiment, har ikke fått prøvd alt endå. Rimelig ungt bryggeri, startet opp i 2007 om jeg ikke husker feil.
Sist endret av TeumessianFox; 10. desember 2010 kl. 23:18.
Mitt favorittøl må være Trappistes Rochefort. Fantastisk øl, men til en ikke like hyggelig pris. Dette er en dessertøl, og absolutt ikke noe å drikke på vors. Det blir for dyrt, og dette ølet bør nytes i godstolen.

Av vanligere øl så er Heineken favoritten, og deretter Aass og Frydenlund fatøl.
http://media.beeroverip.org/beers/leffe-brune-2.jpg

Mørkt, fyldig, søtt, godt, deilig, men samtidig friskt.. 6,5% VOL er det også.. beste jeg har smakt ever.. Nesten søtt som juleøl, og like fyldig som bayer på en måte:P uten at jeg er no expert ;D

står noe 1240 et eller annet på flaska også er det Belgisk! skikkelig vikingmjød altså =) MÅ PRØVES..
Sist endret av quantrax; 10. desember 2010 kl. 23:22.
Det må nok bli Aventinus. Bayersk dobbelbock av hvete. Nam.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Ellers fikk jeg sans for MILLER LITE når jeg var i statene,synd at verken utelivsbransjen eller daglivarebutikkene ikke importere dette.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer vel ikke. Har kjøpt Miller Lite på flaske i butikk og på et utested, begge i Elverum.

Selv liker jeg Heineken, Carlsberg og Flensburger Pilsner...
Jøss,da har det gått meg hus forbi,rett å slett
Ringnes på tapp, enkelt og greit...
Ettersom det ikke er satt en alkoholgrense, så velger å si at den beste ølen jeg smaker er den alkoholfrie Ringnes vørterøl.
Dette er akkurat de smakene jeg liker i en øl, men har desverre ikke funnet noen alkoholholdig øl som inneholder noe som kan minne om disse smakene.
Jeg har blitt anbefalt en Nøgne Ø-type og Staropramen Dark som lignende alkoholholdige øltyper, men kan ikke si at de minner mye om vørterølen på smak.

Dersom det er alkoholholdig øl jeg må velge, så er det nok Corona Extra på en het sommerdag, men i disse juletider så er det Lade Gaards juleøl som vinner!
Den har dessuten "mandel/ikke mandel" innskrevet i korken
Kinn Bryggeri har mange gode. Svarthav, Pilegrim og Tykjen er veldig gode.
Lade Gaards pilsner (også kjent som "jødepils" i nære kretser på grunn av davidstjernen på korken ) er min favoritt i alle fall! Kan være litt mektig om man kyler nedpå før man stikker ut, men ved siden av mat er den veldig god! Har ikke fått smakt på julebrygget dems ennå, men gleder meg til å teste det.

Kald Carlsberg på flaske på en varm sommerdag er også digg! Som drekkepils er jeg veldig glad i Grans Premium, og i disse juletider Grans Juleøl! Julebrygget dems i år derimot, var en skuffelse sammenlignet med ifjor
Liker ganske godt Kronenbourg 1664. Takk radioresepsjonens øltest!

http://www.k1664.co.uk/age.cfm?url=/

Forøvrig veldig god ressursside for RRs Øltest her:
http://rr.eikern.net/tester/1
Sist endret av bronze; 11. desember 2010 kl. 02:01.
Lys erdinger er min favoritt. Er tysk weisbeer, og derfor brygget på en litt annerledes måte.
Den beste jeg har smakt er Statanøl fra Belgia. 8% alkohol er det og. Aldri smakt noen bedre øl.

http://www.satanbeer.com/asssatan.jpg


På siste plass ligger absolutt Mack øl. Noe mer usmaklig øl skal du lete lenge etter.
Fylleøl: Prips blå fra Sverige med 7% alkohol, slår hvert fall Tuborg og Borg når man bare har ett vist mål med kvelden.

Matøl/koseøl: Aass pilsner fra ikke så halvsnaue Drammen, veldig godt og drikke sakte men mye utover kvelden med akevitt eler cognac.

Everyday/grilling: Carlsberg eller Bud, og Grans Utepils.

Mye godt brygg
Erdinger og Newcastle er godteri øl. mmMMM Beer
Shang og Tiger fra Asia er veldig godt! Drikker dette sjelden pga prisen i Norge.. Til vanlig drikker jeg Ringnes, noe jeg synes er veldig godt norsk øl! Carlsberg er heller ikke å forakte
Pokal er hvertfall den beste av de billigs-øl'ene!!
Sitat av Admiralj Vis innlegg
I Andre enden må jo Newcastle brown ale være historiens mest oppskrytte pils
Vis hele sitatet...
Du har vel blitt rettet på alt...

Sitat av pete^ Vis innlegg
Stella Artoisog Efes pilsner, Erdinger og Franziskaner weissbier. Ellers synes jeg årets juleøl fra Frydenlund er ganske bra.
Vis hele sitatet...
Ja takk til frydenlund juleøl! Gikk nettopp tom, kjøpte et par six-pack på taxfreen.


Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Ellers så liker jeg veldig godt Norwegian wood fra Haandbryggeriet du får kjøpt den på polet til 40kr eller noe sånt, dyrt ja men det er værdt det synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Veldig godt øl fra mikrobryggeriet i Drammen :thumbsup:

Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Til dere som liker Nøgne Ø, har dere prøvd noe fra mikrobryggeriet Ægir, i Flåm?
Deres Indian Pale Ale er fantastisk.. Og de har et ganske spennende sortiment, har ikke fått prøvd alt endå. Rimelig ungt bryggeri, startet opp i 2007 om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at du ikke mener mikrobryggeriet i Drammen, Haandbryggeriet? De har nemlig en øltype som heter akkurat det samme! Og er også en av mine favoritter.

Til vanlig drikker jeg AASS. Er vel litt patriotisk til Drammen, men synes det slår det meste, hvertfall pilsen, men spesielt fatølet.

Var nettopp en tur over i statene, og jeg LED. De hadde bare lyst skvip-øl OVERALT; Miller Lite, Bud Light, Coors Light, Natural Light og noe som het Mountain Blue eller noe. Hvis du spurte etter noe med litt mer smak fikk du et glass med like tynn skvipete meksikansk øl; Corona eller tilsvarende.
Jeg digger mørk øl, spesilet på denne tia av året. Guinness er på topp. Newcastle brown ale er noe jeg ofte fåretrekker
Jacobsen dark lager synes jeg var veldig kos også.
Av lysere øl er miller herlig. Grolsch og heineken er noe jeg gjerne fyrer med meg på fest.
Vil legge til Rav Amber ale. Klarte å svelge mengde tilsvarende en shot totalt av dette. Ekkelt og umenneskelig etter min smak. Ble lei meg.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg digger mørk øl, spesilet på denne tia av året. Guinness er på topp. Newcastle brown ale er noe jeg ofte fåretrekker
Jacobsen dark lager synes jeg var veldig kos også.
Av lysere øl er miller herlig. Grolsch og heineken er noe jeg gjerne fyrer med meg på fest.
Vil legge til Rav Amber ale. Klarte å svelge mengde tilsvarende en shot totalt av dette. Ekkelt og umenneskelig etter min smak. Ble lei meg.
Vis hele sitatet...
Så lenge det står en øl foran meg på fredags ettermiddag gir jeg en liten faen i hva det er for noe (Mythos har ett lite forsprang though)
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du er sikker på at du ikke mener mikrobryggeriet i Drammen, Haandbryggeriet? De har nemlig en øltype som heter akkurat det samme! Og er også en av mine favoritter.
Vis hele sitatet...
Er sikker på at det er Ægir's India Pale Ale.
IPA er en type øl, så det stemmer sikkert at Haandbryggeriet har en som heter det samme. Skal prøve den så snart jeg får anledning!
Huff så mange som lever i en verden der pils er det eneste ølet.

Dere som har lyst øl som deres favoritter har dere tatt dere tid til å smake ordentlig godt øl (les:ikke pils). Gjerne noe fra de norske microbryggeriene Ægir, Haand og Nøgne er flåtte eksempler på hva øl kan være. Jeg kan godt se at en pils på en varm sommer dag er kjempe godt. Men pils til pinnekjøtt nå i jula da synes jeg synd på dere. Alt nordmenn flest virker som at de har smakt av mørkere øl typer er jule øl og guinness. Jeg er selv fan av en del jule øl og guinness, men det er så utrolig mye godt der ute som ikke er pils.

Jeg er veldig svak for India Pale Ale, har smakt denne fra utallige bryggerier men har lagt min kjærlighet til Nøgne Ø sin IPA. Uten om det vil jeg si brown ale kommer på andre plass også diverse stout.

Et lite hint er speke mat og IPA en kjempe kombisjon! Eller sjokolade og imperial stout!

Og hvis du ikke liker mørkt øl så er det mye godt hvete øl (Weissbier og lambic feks) og saison der ute som burde testes.

At norge har et bryggeri som begynner å få god internasjonal anerkjennelse er en ting å være stolt av og flere nordmenn burde også få med seg hva som skjer, synes jeg.

http://www.realbeer.com/blog/?p=1472
Sitat av andyyy Vis innlegg
Pokal er hvertfall den beste av de billigs-øl'ene!!
Vis hele sitatet...
Pokal smaker smør

Av billig-øl syns jeg rema sitt 'Bare øl' (på glassflasker) er det beste. Syns også det lukter weed av det rett etter det er åpna. Mulig det bare er meg da

Når pris ikke er et spørsmål må jeg si San Miguel, utrolig godt øl, og det at det kommer på en liters glassflasker er pure awsome!
Erdinger Weissbier og Krusovice er vel mine internasjonale favoritter.

Her i Norge er det vel Arendals og Heineken jeg pleier å kjøpe.
Hvis jeg føler meg feit den aktuelle handledagen kjøper jeg disse lite-versjonene av Tuborg og Carlsberg.
Hansa Fatøl (den blå boksen) og Fredrikstad Pilsner (på boks) er meget bra øl. Men en skikkelig kald Borg bayer er ikke feil det heller. c",) Men den må være på flaske.