Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 34828
Hei!

Skal være russ i år, og har en del venner som var svart russ i fjor og de fraråder å være svart russ, de ble slått ned av rød russ flere ganger, siden de mente at svart russ er bare juks?

Jeg vet at jeg kan bare kjøpe rødbukse, istedenfor svart. Men fortsatt, lurer hvorfor er det så hat mot svart russ? bare for at vi valgte å gå yrkesfag istedenfor allmen som rødruss.
jeg er også svart russ i år,jeg har ikke skaffet meg russe lappen, så jeg komer bare til og henge her hvor jeg bor osv. jeg tok fargen som tilhører linja jeg går,jeg går 3DAT (Dataelektroniker). Svart russen blir ikke likt fordi det går som snylte russ (lame), snylte russ vil si at man bare går 2 år,sånn som bil mekkaniker og el-energi. Men siden jeg har gått 3 år på skole samme linje hele tia, så føler ihvertfall jeg at jeg ikke går under snylte russ.
Herregud!
Skjønner du ikke det selv?!
Du har ikke generell studiekompetanse dersom du er svartruss!

Jeg kødder selvfølgelig bare.

Selv hadde vi med en kompis som gikk i svartrussklær når vi reiste inn til landstreffet i Kongeparken.
Så vidt jeg erindrer tok det 4 minutter og 30 sekunder før han ble spyttet på første gangen.

Jeg lurer også på hva denne fiendtlige holdningen kommer av?
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
jeg er også svart russ i år,jeg har ikke skaffet meg russe lappen, så jeg komer bare til og henge her hvor jeg bor osv. jeg tok fargen som tilhører linja jeg går,jeg går 3DAT (Dataelektroniker). Svart russen blir ikke likt fordi det går som snylte russ (lame), snylte russ vil si at man bare går 2 år,sånn som bil mekkaniker og el-energi. Men siden jeg har gått 3 år på skole samme linje hele tia, så føler ihvertfall jeg at jeg ikke går under snylte russ.
Vis hele sitatet...
Samma linje her også, og jeg har gått 3 år på VGS, pluss at vi skal jo i læra i 1,5 år til. Er jo helt feil, vi har jo gått likelenge på skole som dem.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hva faen? En russ er en russ, selv om h*n er svart, hvit, grønn eller blå. (på buksa).

Vet at svartrussen er mer populær hos småbarna som samler på kort, men tror ikke akkurat det er grunn for nedslåelse.
Jeg har hørt at det er grønn russen som får all dritten?.. Men er vel det at de som blir svart russ ofte bare har gått 2år VGS og at rød russen misliker dette?

Jeg er også russ i år! er dog rødruss!
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Jeg har hørt at det er grønn russen som får all dritten?.. Men er vel det at de som blir svart russ ofte bare har gått 2år VGS og at rød russen misliker dette?

Jeg er også russ i år! er dog rødruss!
Vis hele sitatet...
Grønn dominerer skolegården til sommeren og nesteår (når jeg er russ), så er nok best å være forsiktig der ...
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Jeg har hørt at det er grønn russen som får all dritten?..
Vis hele sitatet...
Den eneste dritten de burde få er møkk til å gjødsle jordene med dersom de har valgt en slik retning innen denne utdannelsen.

Alle studieretninger burde respekteres.
I min klasse på vg2 var 1 svartruss. Resterende 12-13 andre var ikke det Her jeg bor er også rødrussen mest prioritert. Men at man går på en "slack"linje kan ikke man bli slått ned for.

Min erfaring er at de fleste som går yrkesfag får seg en lærlingplass, mens de som går ut av vg3 ikke vet hva de vil bli og ender opp på en dagligvarebutikk.

Veit ikke helt åssen det var, men har hørt at de som går 3år videregående og begynner å studere, når ikke igjen en som har gått yrkesfag før i 40åra med tanke på studielån osvosv.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Veit ikke helt åssen det var, men har hørt at de som går 3år videregående og begynner å studere, når ikke igjen en som har gått yrkesfag før i 40åra med tanke på studielån osvosv.
Vis hele sitatet...
Det der er jo litt off topic, men det kommer jo helt ann på hva du har studert og hvilken jobb du får.. De som går studiespesialiserende og velger en bra utdanning vil jo fort bli ''rike''..
Men fortsatt, lurer hvorfor er det så hat mot svart russ?
Vis hele sitatet...
Fordi de er annerledes og skiller seg ut ifra det som allerede er etablert som normalt (røde og blå farger). Ved å undertrykke/rakke ned på de som skiller seg ut så styrkes samholdet i gruppen og individene knyttes nærmere hverandre under idéen om at det er de som er de normale.

Jeg snakker her selvfølgelig ikke om russ generelt, men om de få lavpannede idiotene som understreker sin egen umodenheten ved å ty til vold eller sjikanering på grunnlag av fargene på russeklærene til folk.
Sist endret av gulunderstrek; 3. april 2010 kl. 19:45.
Kan ikke si jeg har opplevd så mye krangel farger imellom, men heller at det er "krig" mellom de forskjellige skolene i området. For meg har det lite å si hvordan farge du har, russ er russ.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Rosa russ blir sett ned på.
http://img6.custompublish.com/getfile.php/288011.646.bdxfapycac/IMG_1346.jpg
"Etter endt fest sammen med resten av barnehagen og foreldre gikk rosarussen opp på skolen for å herje. De blåste i fløyter, ropte russeropet og kastet godteri inn i klasserommene."
Sist endret av Sgt. Pepper; 3. april 2010 kl. 19:49.
Blåruss er da også for de som velger yrkesfaglig? Vi kunne velge selv om vi ville være svart eller blå, og det endte opp med at alle jentene i klassen er blåruss mens alle guttene er svartruss. Hvorfor blir ikke blåruss så mye sett ned på da?
Folk kaller det jukseruss pga det er 2 år, istende for rød og blå som har 3. Egentlig vill jeg si at det er heller rød og blå som burde blitt sett ned på, da svart er 2 år med skole + 2 år med lærling = 4. LOL get A LiFE
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Folk kaller det jukseruss pga det er 2 år, istende for rød og blå som har 3. Egentlig vill jeg si at det er heller rød og blå som burde blitt sett ned på, da svart er 2 år med skole + 2 år med lærling = 4. LOL get A LiFE
Vis hele sitatet...
Ikke alle yreksfagene er bare 2 år, flere er 3 år pluss 1,5 - 2 år i lære, så ja, burde være omvendt.
Dannyfugl, ikke diss rosaruss, Det er Awsome ! Jeg var det selv og gav russekort til Pelle Politibil!

I Bodø, er svartruss 3 år på yrkesfag, mens blåruss 2 år på yrkesfag.

Er selv svartruss i år, men de som var det ifjor, ble ikke "spytta på"...
Sist endret av naxoz; 3. april 2010 kl. 19:59.
Det er fordommer bare, husker når jeg selv var russ for mange år siden. Svartruss var noe som ble forbundet med den typiske stereotypen som røyker rullings og som går med scania effekter.
Har selfølgelig ikke noen meninger om det nå lenger, men det var den gangen hvertfall, vet ikke hvordan det er nå.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Folk kaller det jukseruss pga det er 2 år, istende for rød og blå som har 3. Egentlig vill jeg si at det er heller rød og blå som burde blitt sett ned på, da svart er 2 år med skole + 2 år med lærling = 4. LOL get A LiFE
Vis hele sitatet...
Nå er det jo en ganske så stor forskjell på antall timer du har på f.eks realfag, enn på bygg og anlegg. Og hvor mye mer krevende en studiespesialiserende linje er, enn en yrkesfaglig linje.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Nå er det jo en ganske så stor forskjell på antall timer du har på f.eks realfag, enn på bygg og anlegg. Og hvor mye mer krevende en studiespesialiserende linje er, enn en yrkesfaglig linje.
Vis hele sitatet...
Her er det jeg har hatt, vet ikke hvor mye timer allmen folka har men.

1VGS. Elektro(1149 timer)
2VGS. Data og Elektronikk(982 timer)
3VGS. Dataelektroniker(981 timer).

Pluss 1,5 år i læra.
Grunnen til at svartruss blir sett ned på er vel fordi det tidligere bare var de som tok artium (studiespesialisering) som ble russ. Da var det slik at de som gikk på økonomi ble blåruss, og de andre ble rødruss. Da var det et stort skille mellom de som gikk på yrkesskole og de som tok artium for å ta høyere utdannelse. Det er vel ikke så lenge siden de på yrkesfag fikk lov til å være russ, og det er vel endel fordommer om at yrkesfaglig er slakkere, eller for de som ikke er smarte nok til å ta allmennfag. Dessuten har de fleste på yrkesfag bare gått to år på skolen, og er ikke 'ferdig' i og med at de skal gå i lære i to år til.
Her er allmen

1VGS allmen =1095 timer
2VGS allmen = 1036 timer
3VGS allmen = 841 timer

henta fra villbli.no

Så jeg har gått totalt 3112 timer i løpet av de 3 årene, mens de som tar allmen har gått 2972 timer, så jeg har gått mere på skolen enn dem da...
Sist endret av Geitebolle; 3. april 2010 kl. 20:26.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Folk kaller det jukseruss pga det er 2 år, istende for rød og blå som har 3. Egentlig vill jeg si at det er heller rød og blå som burde blitt sett ned på, da svart er 2 år med skole + 2 år med lærling = 4. LOL get A LiFE
Vis hele sitatet...
Eller 3 år på vgs. + 3-7 år på universitet/høyskole. Poenget med å ta allmenn er jo å ta videre utdannelse.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Her er det jeg har hatt, vet ikke hvor mye timer allmen folka har men.

1VGS. Elektro(1149 timer)
2VGS. Data og Elektronikk(982 timer)
3VGS. Dataelektroniker(981 timer).

Pluss 1,5 år i læra.
Vis hele sitatet...
Jeg har 35 timer i uken i 3 år. Mulig noen yrkes linjer har like mye, men de fleste jeg kjenner som går elektro, bygg og anlegg, eller service, starter senere og slutter tidligere. That is, de 20% som i det hele tatt gidder å møte opp på skolen.
Er vel heller folka på almen som er litt allmighty, er iallefall sånn her. Uansett årstid så er du ikke "kul" dersom du ikke går almenfag(eller medier og kom.).

Det med at svart-russ ikke har gått like lenge på skolen er bare tull, da veldig mange av dem faktisk har en lengre videregående-utdanning. (4.5 år+) Og ingen av dem er ferdig med skolen slik en feiret før i tiden.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Jeg har 35 timer i uken i 3 år. Mulig noen yrkes linjer har like mye, men de fleste jeg kjenner som går elektro, bygg og anlegg, eller service, starter senere og slutter tidligere. That is, de 20% som i det hele tatt gidder å møte opp på skolen.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, men synes det blir feil å bli sett på som en slakker eller en som ikke klarer allmen, bare fordi jeg er intresserer meg inne for data og elektronikk og ikke andre ting.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Kan godt hende, men synes det blir feil å bli sett på som en slakker eller en som ikke klarer allmen, bare fordi jeg er intresserer meg inne for data og elektronikk og ikke andre ting.
Vis hele sitatet...
Nei nei, for all del, skal ikke se ned på noen bare fordi de velger å gå en annen vei.
Sist endret av Johnny B; 3. april 2010 kl. 20:38.
Her er mitt studievalg, så les dette før noen sier at de som ikke velger almenn slacker!
Tidligere:
VG1 elektro, snitt på 5.
VG2 data- og elektronikk, snitt på 5,25.
Nå:
Befalsskole - 6mnd.
Studiespesialiserende - 6mnd.
VG3 dataelektroniker - 6mnd.
+ lærling.

Så hvis noen sier at yrkesfag er slack, så henvis dem til meg. I tillegg til dette kommer evt. videre studier/kurs Forsvaret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det ironiske er jo at svartrussen er jo ferdige med utdanninga si i det dei går ut av VGS. Raudrussen derimot er på ingen måte ferdige med utdanninga si, og det er heller ikkje spesielt stort lenger å oppnå fullført vgs (ok, det er skremmande mange dropouts, men...). Så kvifor skal raudrussen feire i heile teke? Dei har jo 3-10 år med meir utdanning foran seg.

Rejolo, jo takk. Eg har tatt elektro/elektronikk sjølv, med snitt som er omlag det samme som deg. Det _VAR_ slakt. Det var ingen store mentale utfordringer, og det var ingen tilfeller av at en måtte åpne ei bok heime for å få et femtal i et fag. Men det gjer ikkje at det ikkje var ei nyttig utdanning, for det lærte meg litt praktisk som eg har hatt nytte av. Men alt det eg lærte på dei to åra brukte vi omlag tre månader på seinare i min akademiske (kortvarige) karriere.
Sist endret av vidarlo; 3. april 2010 kl. 20:44.
La meg også legge til at blant tidligere mekaniske fag (vet ikke hva dette kalles nå for tiden), som blir svartruss etter 2 års skolegang, er det faktisk en god del personer som oppfører seg på en måte som er upopulær blant andre.

Vennligst tillat meg å eksemplifisere:

Ronny går i 10. klasse og er så skolelei at han ikke klarer å gi slipp på de sjansene han får til å motsi læreren, skulke skolen osv.
Til våren skal han velge hva slags utdanning han skal ta.

Egentlig gir han faen akkurat nå, men familien presser han.
"Du kan ikke bare sidde her i kjelleren resten av livet ditt! Det må bli noe av deg også!"

Ronny tenker at han egentlig ikke har noe valg.
Han MÅ starte på en utdannelse og han må faktisk også fullføre den.
Etter litt tenking finner han ut at han hvertfall ikke skal ha noe å gjøre med de teoretiske og akademiske fagene å gjøre, og hvis han absolutt må så skal det være minst mulig av dette.

Derfor blir mekanisk et naturlig valg for Ronny.
Det fins mange slike figurer som han rundt om i Norge og derfor kan de oppfattes som en gruppe som bare er ute etter å lage kvalm i klasserommet.

På studieretninger som fører til rød eller blå dress kan livssituasjonen være en helt annen og derfor blir personligheten til studentene en helt annen også.
Derfor skjønner ikke denne gruppen seg på svartrussen og visa versa.
Slashdot, VG1/VG2 var ikke vanskelig, nei.
Derimot så er BS/studiespesialisering i år, og VG3 neste halvår en utfordring - dette endrer ikke det faktum at jeg er yrkesfaglig utdannet, og at jeg da "er en slack person".

Jeg vet at du skjønner hva jeg mener!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det ironiske er jo at svartrussen er jo ferdige med utdanninga si i det dei går ut av VGS. Raudrussen derimot er på ingen måte ferdige med utdanninga si, og det er heller ikkje spesielt stort lenger å oppnå fullført vgs (ok, det er skremmande mange dropouts, men...). Så kvifor skal raudrussen feire i heile teke? Dei har jo 3-10 år med meir utdanning foran seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det ironisk? Russefeiringen har da ingenting med at man er ferdig med utdanninga si å gjøre. Det er en feiring av at man er ferdig med videregående skole.

Definisjonen av russ: "subst. m russ ( russ) [ɾʉs] avgangselev i den videregående skole..." (Kilde: http://ordnett.no/ordbok.html?search...ublications=36)

Sånn sett finnes det ikke noe grunnlag for å påstå at noen er mer russ enn andre. Så fremt at man går avgangsåret sitt på VGS, så er man per definisjon russ og kan delta i russefeiring.
Sist endret av danielsk; 3. april 2010 kl. 21:03.
Blir litt feil å si at svartrussen er ferdige med utdanninga etter VGS også da.
Jeg tenker her på at det ofte er minst to år som lærling etterpå (læretida er en del av utdanningen).

Det er jo heller ikke bestemt at en "svartruss" er ferdig med sin skolegang etter læretida.
Det fins mange valg av skoler etterpå. F.eks fagskole og høyskole (ingeniørlinje).


Jeg skulle egentlig vært svartruss, men gadd ikke kjøpe spesielle klær bare for å drikke.
Drikke kan man gjøre uten klær!
Sist endret av Grimdoc; 3. april 2010 kl. 21:05.
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Hei!

Skal være russ i år, og har en del venner som var svart russ i fjor og de fraråder å være svart russ, de ble slått ned av rød russ flere ganger, siden de mente at svart russ er bare juks?
Vis hele sitatet...
Juks? Svart/blåruss er jo den ekte russen. Da feirer man at man er ferdig med utdanning og kan begynne i praktisk. Rødrussen derimot, er ikke ferdig med utdanningen sin. De må gå høyskole eller lignende for at de skal få nytte ut av de 3 årene med allmenn.


Jeg vet at jeg kan bare kjøpe rødbukse, istedenfor svart. Men fortsatt, lurer hvorfor er det så hat mot svart russ? bare for at vi valgte å gå yrkesfag istedenfor allmen som rødruss.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Her er det omvendt. Mest fordi vi ser på rødrussen som "fisefine allmenn elever", eller noe i den duren
denne tråden ga meg lyst til å bli svartruss

Selv hadde vi med en kompis som gikk i svartrussklær når vi reiste inn til landstreffet i Kongeparken.
Så vidt jeg erindrer tok det 4 minutter og 30 sekunder før han ble spyttet på første gangen.
Vis hele sitatet...
hva gjorde han? skulle ønske det var meg
Sist endret av jassågitt; 3. april 2010 kl. 21:09.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Juks? Svart/blåruss er jo den ekte russen. Da feirer man at man er ferdig med utdanning og kan begynne i praktisk. Rødrussen derimot, er ikke ferdig med utdanningen sin. De må gå høyskole eller lignende for at de skal få nytte ut av de 3 årene med allmenn.
Vis hele sitatet...
Dette er da helt feil. For det første, russefeiring er for avgangselever ved videregående og handler på ingen måte om endt utdannelse.

Tradisjonelt sett hadde man rødruss som feiret at de var ferdig med gymnasium og kvalifisert for opptak til høyere utdanning og blåruss som feiret at de var ferdig med handelsgymnas. Svartruss kom først i ettertid, men de er også fullverdige russ per definisjon.
Sist endret av danielsk; 3. april 2010 kl. 21:19.
Har også hørt flere historier at svart russen har blitt spytta og slått ned osv...

Men har noen lagt merke til at det er bare rød og blå russ på Tryvann? Ikke en eneste svart russ jo. Lurer litt på hvorfor.
Sist endret av Dr.Feelgood; 3. april 2010 kl. 21:59.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
denne tråden ga meg lyst til å bli svartruss



hva gjorde han? skulle ønske det var meg
Vis hele sitatet...
La oss si at det ble vilt på mange måter der borte.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
La oss si at det ble vilt på mange måter der borte.
Vis hele sitatet...

Er selv svartruss. Vurderer å reise, hadde vært artig det.

Ville heller stått med de 2% svartruss som er der!
Sitat av jassågitt Vis innlegg
denne tråden ga meg lyst til å bli svartruss



hva gjorde han? skulle ønske det var meg
Vis hele sitatet...
Fordi du er fra Drammen og har den holdningen, så liker man ikke svartruss
Sitat av heykey Vis innlegg
Fordi du er fra Drammen og har den holdningen, så liker man ikke svartruss
Vis hele sitatet...
De fleste hadde vel ikke bare gått forbi å ikke brydd seg, hvis noen spytta på dem, på grunn av at de har svart bukse på seg.
Sist endret av Dr.Feelgood; 3. april 2010 kl. 23:32.
hele opplegget med russ blir jo bare verre og verre.. Har begynt å se ut som en drittsekk konkurranse..
Har aldri kommet så langt at jeg har blitt russ, men har vært med på en del russefeiringer,
og det jeg må si er at her hvor jeg bor, virker Rødrussen mye mindre likt enn eks. svarterussen
Jeg bor rett utenfor Lillehammer (Brøttum for dere som er litt kjent), og det er veldig mange herfra som går elektro/mekk osv. Jeg har tatt buss sammen med dem en god del ganger, og jeg skjønner godt mange av fordommene. De sitter der med gratisklærne sine fra skolen som ikke har vært vasket på noen dager, snuser løs og kliner det utover setene, spiller vassendgutane på max volum på mobilene sine og snakker om John Deere og hvem som har trimmet mopeden sin til å gå raskest.

Det er mange som er stereotypen på bygdetullinger her, og det er disse som ender opp på yrkesfag, eller drop-outs/slasker fra ungdomsskolen som enten ikke gidder å gjøre noe på skolen og kommer inn på særskilt grunnlag, eller de som er skolelei og går f.eks. elektro for å komme seg ut i jobb og slippe lang utdanning.

Til dere som sier at allmen er så slapt og at vi går så kort på skolen:
1. Allmen er 3 år med skole (som er mye mer krevende enn yrkesfaglig), mens yrkesfag er ofte bare 2 år og så får du lærling-plass og kommer deg ut i jobb med lønn.
2. De som går allmen pleier ikke å gå rett ut i jobb etter videregående, den generelle studiekompetansen kan ikke brukes til en dritt utenom å søke seg inn på studier eller kassa på Rimi.
3. Utdannelsen etterpå. De fleste som fullfører allmenfag studerer i mange år etterpå, og skal du ha deg en virkelig bra utdannelse har du ofte 7 år med skole igjen før du er ferdig.

Yrkesfag = 2(/3) år med skole hvor mye av undervisningen er praktisk og det er generelt enkelt stoff og lite eller ingen lekser + 2 år som lærling.
Allmenfag = 3 år med skole uten praktiske fag, vanskeligere stoff og generelt mer lekser/innleveringer/prøver osv. og det stilles ganske strenge krav + 3-5-7-? år med videre utdannelse før du kommer deg ut i jobb.

Det er en grunn til at man velger allmenfag fremfor yrkesfag, og det er at man veldig ofte ender opp med mye bedre lønn.
Yrkesfag er noe mange ser ned på, og sånn kommer det nok alltid til å være. Dere som sier at allmen er så slapt hadde nok ikke holdt ut et år, eller en måned for den saks skyld. Når prøver, lekser og innleveringer hoper seg opp vil nok de fleste som går allmen være litt misunnelige på de som går yrkesfag og stort sett kan chille gjennom hele videregående.
Sist endret av drittunge; 4. april 2010 kl. 00:13.
Det er ikke første gang svarte blir undertrykt. Rassisme, det er det det er!

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Ved å undertrykke/rakke ned på de som skiller seg ut så styrkes samholdet i gruppen og individene knyttes nærmere hverandre under idéen om at det er de som er de normale.
Vis hele sitatet...
Det er kjedelig å være normal...
Sist endret av Eplekjekk; 4. april 2010 kl. 00:13.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg bor rett utenfor Lillehammer (Brøttum for dere som er litt kjent), og det er veldig mange herfra som går elektro/mekk osv. Jeg har tatt buss sammen med dem en god del ganger, og jeg skjønner godt mange av fordommene. De sitter der med gratisklærne sine fra skolen som ikke har vært vasket på noen dager, snuser løs og kliner det utover setene, spiller vassendgutane på max volum på mobilene sine og snakker om John Deere og hvem som har trimmet mopeden sin til å gå raskest.

Det er mange som er stereotypen på bygdetullinger her, og det er disse som ender opp på yrkesfag, eller drop-outs/slasker fra ungdomsskolen som enten ikke gidder å gjøre noe på skolen og kommer inn på særskilt grunnlag, eller de som er skolelei og går f.eks. elektro for å komme seg ut i jobb og slippe lang utdanning.

Til dere som sier at allmen er så slapt og at vi går så kort på skolen:
1. Allmen er 3 år med skole (som er mye mer krevende enn yrkesfaglig), mens yrkesfag er ofte bare 2 år og så får du lærling-plass og kommer deg ut i jobb med lønn.
2. De som går allmen pleier ikke å gå rett ut i jobb etter videregående, den generelle studiekompetansen kan ikke brukes til en dritt utenom å søke seg inn på studier eller kassa på Rimi.
3. Utdannelsen etterpå. De fleste som fullfører allmenfag studerer i mange år etterpå, og skal du ha deg en virkelig bra utdannelse har du ofte 7 år med skole igjen før du er ferdig.

Yrkesfag = 2(/3) år med skole hvor mye av undervisningen er praktisk og det er generelt enkelt stoff og lite eller ingen lekser + 2 år som lærling.
Allmenfag = 3 år med skole uten praktiske fag, vanskeligere stoff og generelt mer lekser/innleveringer/prøver osv. og det stilles ganske strenge krav + 3-5-7-? år med videre utdannelse før du kommer deg ut i jobb.

Det er en grunn til at man velger allmenfag fremfor yrkesfag, og det er at man veldig ofte ender opp med mye bedre lønn.
Yrkesfag er noe mange ser ned på, og sånn kommer det nok alltid til å være. Dere som sier at allmen er så slapt hadde nok ikke holdt ut et år, eller en måned for den saks skyld. Når prøver, lekser og innleveringer hoper seg opp vil nok de fleste som går allmen være litt misunnelige på de som går yrkesfag og stort sett kan chille gjennom hele videregående.
Vis hele sitatet...
Men folk velger ikke bare yrkesfag fordi det er chill, men fordi mange har kanskje interesse av Elektro,pcer, biler, mekke maskiner, bygge ting osv.. Folk er forkjellige, ikke alle liker å sitte på kontor å jobbe med papirer som ikke intresserer deg, men få bra betalt, istedenfor å jobbe med noe DU elsker og trives veldig godt med, men få litt mindre betalt.
Jeg vet jo det også, men prøvde bare å få frem grunnene til at jeg tror yrkesfag blir sett ned på.

Edit: Kan jo legge til at jeg vurderte IT selv.
Sist endret av drittunge; 4. april 2010 kl. 00:42.
Mange som tek yrkesfag kjem langt i livet, og kan ha minst like lang utdanning som dei som går studiespesialisering. Akkurat dette er vel ikkje så relevant for tråden?
Veldig intressant tråd!

Har selv en bror og en god venn som har vært svart-russ. men har aldri hørt om noen "diskriminering" av den grunn. Men er dog både enig og uenig i det drittunge nevner lengre opp i tråden:
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg bor rett utenfor Lillehammer (Brøttum for dere som er litt kjent), og det er veldig mange herfra som går elektro/mekk osv. Jeg har tatt buss sammen med dem en god del ganger, og jeg skjønner godt mange av fordommene. De sitter der med gratisklærne sine fra skolen som ikke har vært vasket på noen dager, snuser løs og kliner det utover setene, spiller vassendgutane på max volum på mobilene sine og snakker om John Deere og hvem som har trimmet mopeden sin til å gå raskest.
Vis hele sitatet...
Går selv VG1 TIP (mek) Og i klassen min er det litt av alt; bygdetullinger, sosser og noen som er mer "normale". Selv tror jeg ikke jeg passer inn i noen av de kategoriene (det gjør egentlig ingen. Hater å sette folk i bås)

Tror det er mye riktig i det som er blitt nevnt tidligere i tråden, at utdsannelsen er kortere og derfor ikke så "status" som allmen. Syns det er ganske morsomt i og med at jeg har planer om ingeniør utdannelse hvilket gir meg en like lang utdannelse som om jeg skulle gått allmen.
Var selv svart-russ for 1 år siden og grunnen til at folk missliker svartrussen er enkel. De har hørt fra ANDRE at svartruss er en dårlig ting.

Et eksempel fra da jeg kom på bussen 1. mai med noen bekjente som var rødruss på tur til fest. Jeg kommer inn på bussen og sier heeyy osv. Så kommer det fra han ene karen "Æsj, er du svartruss?? Dere er jo bare lekeruss" Så spurte jeg han hvorfor jeg er lekeruss. "Haha, svartruss er jo bare tull....." Jeg sa ikke mer.

Jeg er ganske sikker på at flere enn den rødrussen jeg snakket med, er like uvitende om hvorfor de ikke liker svartruss. Min teori er at de har hørt fra andre (rødruss?) at svartruss bare er tull og slik er det bare, end of story liksom. De vet ikke hva de hva de egentlig "støtter", om man kan si det slik.

For øvrig kunne man se at rødrussen holdt seg for seg selv, mens svartrussen og blårussen var sammen. De fleste festene jeg var på, var det stort sett bare blåruss og svartruss. Men hadde ikke problemer med å være med rødrussen for det. Hørte sjelden banning mot meg for at jeg var svartruss eller at noen gikk til angrep på meg. Opplevde dog aldri massive slagsmål mellom svartrussen og rødrussen. Tror kanskje dette "raseskillet" er mer utbredt nede i sør-norge enn i nord-norge (tromsø)...?

Jeg hadde en del venner som var rødruss og kunne ikke unngå å legge merke til at kompisene til mine venner, var litt spesiell i personligheten.. Man hadde liksom ikke noe til felles med dem.. For meg virket det som at rødrussen likte klær, mote og var skolelys. Når noen av guttene som var rødruss begynte å diskutere politikk og historie midt i festen, reiste jeg meg og gikk derifra rett og slett.