Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2821
Hei!

Jeg elsker skogen. Det er lite som gir meg den roen og refreshinga som skogen gjør.

Er det andre likesinnede her?

Finnes det noen subreddits jeg kan sjekke ut av? Noen forum? Gode og informative nettsider?

Hva burde jeg kjøpe?

Ser jeg trenger en øks. Primus gidder jeg ikke å bruke. Tentsile kommer jeg til å kjøpe mot sommeren.

Det hadde vært fett å funnet en plass, døpt den til min egen og bygget noe der som holder på varmen. Har noen ideer?
Sist endret av tadada; 10. januar 2020 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg elsker også skogen.

Hva du burde kjøpe? Det kommer vel litt an på hva du tenker å gjøre i/med skogen.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg elsker også skogen.

Hva du burde kjøpe? Det kommer vel litt an på hva du tenker å gjøre i/med skogen.
Vis hele sitatet...
Shoot at me. Hva gjør du i skogen? Hva ser du på som nødvendig og gjerne noe mindre nødvendig, men ‘kult å hatt’?
Min drøm er å eie land, laaangt ifra folk og ha tilgang til vann. Strøm kan en få ifra solen. og om en må ha varer så bruker man en dag på å kjøre å handle...eller få levert?

Hva ønsker du å gjøre ?
Sitat av tadada Vis innlegg
Hva gjør du i skogen?
Vis hele sitatet...
Stort sett ikke så mye, henger rundt. Livssituasjonen tilsier at det blir mest kortreist lavterskelfriluftsliv med kakao og rosiner for tiden, men bål er jo alltid gøy.

Har jeg noen dager me-time er jeg på hytta, typ ett rom med med primus og stearinlys. Leser mye bøker, skriver litt, bader, fisker litt, plukker litt bær eller sopp. Hogge ved må man av og til, og spikre fast ting som har blåst av hytta siden sist. Jaktet litt gjorde jeg også en gang i tiden.

Så til disse aktivitetene trenger du altså klær etter forholdene, masse bra bøker, penn og papir, noe å plukke bær og sopp i, en fiskestang, en øks og eventuelt en hagle. Og vin, nevnte jeg vin?
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 02:09.
Trådstarter
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Min drøm er å eie land, laaangt ifra folk og ha tilgang til vann. Strøm kan en få ifra solen. og om en må ha varer så bruker man en dag på å kjøre å handle...eller få levert?

Hva ønsker du å gjøre ?
Vis hele sitatet...
Vel, siden jeg skrev dette innlegget har jeg tenkt. Jeg satt meg nettopp et 3 månders mål om å gå ut en dag i uka og bygge noe jeg trygt kan sove i.

Men, vet ikke hva. Gapahuk kan funke, men den kreative delen av meg syns det virker litt kjedelig.

Jeg har en feeling på at dette er starten på noe, og at det jeg bygger nå kun er en start(kommer til å bygge mer,) så en gapahuk kunne funka. Men, da må jeg bygge noe på utsiden som presser varmen inn fra bålet på utsiden.

Noen forslag på andre ting enn gapahuk?
Sist endret av tadada; 10. januar 2020 kl. 02:10.
Sitat av tadada Vis innlegg
Men, vet ikke hva. Gapahuk kan funke, men den kreative delen av meg syns det virker litt kjedelig.

Jeg har en feeling på at dette er starten på noe, og at det jeg bygger nå kun er en start(kommer til å bygge mer,) så en gapahuk kunne funka. Men, da må jeg bygge noe på utsiden som presser varmen inn fra bålet på utsiden.

Noen forslag på andre ting enn gapahuk?
Vis hele sitatet...
Bygg en lavvo og ha bålet inne?

Har du en skikkelig sovepose og ikke har tenkt å bo i skogen, så trenger du forsåvidt ikke noe varme inne i byggverket ditt. Tørt holder i massevis.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Bygg en lavvo og ha bålet inne?

Har du en skikkelig sovepose og ikke har tenkt å bo i skogen, så trenger du forsåvidt ikke noe varme inne i byggverket ditt. Tørt holder i massevis.
Vis hele sitatet...
Lavvo er en ide, men vil bygge alt fra materiale jeg finner ute i skogen. Ingen presenning eller sovepose.

Oldschool style
Så dette er for en kortere periode, en gapahuk kan funke.. men det er ikke komfortabelt i lengden, en uke ville vært nok for meg men folk er forskjellige så 1mnd kan være ok for deg..eller 2 dager Ville først å fremst gjort slikt at en ikke blir våt, under eller over.. og hvor får du mat ifra ? 3 måneder med pølser ? ... Virker ikke gjennomtenkt, men fiske, jakt... sette opp feller for dyr som du muligens må avlive og gjøre klar for matlaging.. Kan du noe om dette ?
Elsker skogen. Jeg bodde i telt ved et lte vann i 1 mnd. for et par somre siden. Anbefaler det på det sterkeste. KJøp deg en all-right fiskestang, et par-tre kilo med tørrsaltet bacon, 5kg ris og noen liter med sterkt brennevin.
Trådstarter
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Så dette er for en kortere periode, en gapahuk kan funke.. men det er ikke komfortabelt i lengden, en uke ville vært nok for meg men folk er forskjellige så 1mnd kan være ok for deg..eller 2 dager Ville først å fremst gjort slikt at en ikke blir våt, under eller over.. og hvor får du mat ifra ? 3 måneder med pølser ? ... Virker ikke gjennomtenkt, men fiske, jakt... sette opp feller for dyr som du muligens må avlive og gjøre klar for matlaging.. Kan du noe om dette ?
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Jeg tenker å dra ut og bygge 1 dag i uken. Målet er å bygge noe som jeg kan sove i.
Sitat av tadada Vis innlegg
Du misforstår. Jeg tenker å dra ut og bygge 1 dag i uken. Målet er å bygge noe som jeg kan sove i.
Vis hele sitatet...
Holder det ikke med et skikkelig kvalitets-telt? Får jo kjøpt 3 roms luksustelt.
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Holder det ikke med et skikkelig kvalitets-telt? Får jo kjøpt 3 roms luksustelt.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg like så godt dra på The Well. Vil bli møkkete på fingra.
Men eier du skog da? Er jo ikke fritt frem å bygge hvor som helst for meningmann. Om du ikke eier eller skal kjøpe skog så er kanskje ikke telt, lavvo eller hengekøye å forakte. Kjipt å bruke tid på å bygge noe som blir brent ned like etterpå fordi grunneier ikke liker ideen din.
Bygg ei gamme! Eller finn en lite besøkt heller, mye enklere å bygge når du har taket ferdig. Det vanligste og enkleste er en form for gapahauk. Drit i om du eier skog, bare finn en litt bortgjemt plass. Avlys Tentsile, 100 % meme-produkt litt som Amok Draumr, vanskelig å finne et sted som både er fint og har riktig plasserte trær, styrete å sette opp, tungt og tungvint å komme seg inn og ut av. Den beste infoen finner du stort sett i bøker, på nett er det konsumerisme og utstyrshysteri som gjelder. Ignorer Youtubere som lager femti minutters videoer utav ei natt med trafikkstøy i bakgrunnen, larper rundt som steinalderfolk eller snakker i en time om å henge opp ei hengekøye (typ Joe Robinet / Primitive Technology / Shug). Anbefaler hengekøye, hvertfall i det varme halvåret. Sag (Fiskars sin lille eller buesag) og kniv (Mora Robust) fungerer vel så bra som øks til bålbruk og veier mindre. Trenger egentlig ikke kniv engang om du kun skal brenne bål for deg selv, knekk nedfallsved mellom to tettstående trær. Øyo lager gode og billige bruksøkser. Hilleberg og Clark lager supre, men dyre telt og hengekøyer. Presenning og liggeunderlag funker, men blir fort kjedelig om det er fuktig og vind ute. Du kan skippe gjennom de første to episodene av tv-serien Alone for eksempler på forskjellige konstruksjoner for ly eller google lean-to shelter. Kjøp så lite som mulig før du vet hva du foretrekker, de fleste kommuner har gratis utlån av turutstyr. Kos deg!
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
Bygg ei gamme! Eller finn en lite besøkt heller, mye enklere å bygge når du har taket ferdig. Det vanligste og enkleste er en form for gapahauk. Drit i om du eier skog, bare finn en litt bortgjemt plass. Avlys Tentsile, 100 % meme-produkt litt som Amok Draumr, vanskelig å finne et sted som både er fint og har riktig plasserte trær, styrete å sette opp, tungt og tungvint å komme seg inn og ut av. Den beste infoen finner du stort sett i bøker, på nett er det konsumerisme og utstyrshysteri som gjelder. Ignorer Youtubere som lager femti minutters videoer utav ei natt med trafikkstøy i bakgrunnen, larper rundt som steinalderfolk eller snakker i en time om å henge opp ei hengekøye (typ Joe Robinet / Primitive Technology / Shug). Anbefaler hengekøye, hvertfall i det varme halvåret. Sag (Fiskars sin lille eller buesag) og kniv (Mora Robust) fungerer vel så bra som øks til bålbruk og veier mindre. Trenger egentlig ikke kniv engang om du kun skal brenne bål for deg selv, knekk nedfallsved mellom to tettstående trær. Øyo lager gode og billige bruksøkser. Hilleberg og Clark lager supre, men dyre telt og hengekøyer. Presenning og liggeunderlag funker, men blir fort kjedelig om det er fuktig og vind ute. Du kan skippe gjennom de første to episodene av tv-serien Alone for eksempler på forskjellige konstruksjoner for ly eller google lean-to shelter. Kjøp så lite som mulig før du vet hva du foretrekker, de fleste kommuner har gratis utlån av turutstyr. Kos deg!
Vis hele sitatet...
Nettopp denne posten jeg var ute etter!

Jeg så en film av PT i går og ble inspirert av han.

En gamme, perfekt. Har du noen resursser på hvordan man kan bygge en?
Husk, at allemannsretten gir deg lov til å telte på 1 plass i 3 dager, så må du flytte leiren. Du kan også bli hindret i, og gå i et plantefelt (der det er plantet skog). Du har ikke lov til å hugge ned et tre, skade trær i en skog eller lage en leir mere varig enn 3 dager, hvis du ikke har klarert dette med skog-/grunneier først. Altså skal du lage gamme eller gapehuk, så spør grunneier om det er greit.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Digger skogen selv og er der en hel del, har til tider hatt noen små "hytter" her og der men liker ikke å bruke en for lenge da skogseier her er ganske nøye på sånt.

Tenkte bare å slenge inn at jeg synes det er viktig å ha fokus på å ikke kutte ned levende eller leve dyktige trær. Mer en nok fine døde materialer å bruke i skogen. En god øks og kniv skal du komme ganske langt med, selv så bruker jeg en "universal øks", som så og si er en blanding mellom klyve og hogge øks.

Helt enig i folk over som sier at du skal drite i om du eier noe eller ikke, men må bare påpeke at det er viktig å respektere skogen selvom.
På vinteren pleier jeg feks finne trær som har falt over eller trær der toppene har falt av, også prepper jeg de og lagrer dem til våren da det er litt hyggeligere for meg å være i skogen.

Det kan være veldig dumt å spørre skogseier om lov, og i min erfaring er det bedre å bare finne et sted der ingen andre går, det er ikke vanskelig de fleste steder skogen er ofte ekstremt stor, og er jo ikke vanskelig å se tegn fra at folk har vært der. bare vær obs på at det ikke er lov. Tror faktisk eneste skogseier kan gjøre er å bortvise deg fra området (usikker på hvor lenge han kan det, men tror det er minimalt) hvis han mener at du er til skade for skogen.
Selv så bruker jeg skogen masse og det synes jeg du også skal gjøre, jeg gir iallefall langt faen i om det er noen som eier skogen og ikke vil ha meg der, skogen er for alle... Bare oppfør deg å ikke ødelegg så er det ingen ting å bry seg om.
Sist endret av Absurd; 10. januar 2020 kl. 11:32.
Trådstarter
Hvordan er mulighetene for å kjøpe en liten tomt i skogen rundt Oslo?
Hvis du skal legge noe innsats i en gamme, så spør grunneier så du slipper å måtte rive den. Det burde gå helt fint, jeg hadde i alle fall ikke hatt motforestillinger mot at noen ville bygge noe i skogen min av ting de fant der. Blir litt annerledes om de dro igang med masse materialer og presenninger og greier. Men jeg hadde satt pris på å snakke med dem så jeg visste hva planene var og at søppel og sånn ble håndtert. Det er det som bekymrer folk ved mer faste camper, ikke det i seg selv at noen sover i skogen. Er det et beite så er de sikkert bare glad om du vil hogge litt også.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 13:48.
Sitat av tadada Vis innlegg
Er det andre likesinnede her
Vis hele sitatet...
Ja!

Sitat av tadada Vis innlegg
Finnes det noen subreddits jeg kan sjekke ut av? Noen forum? Gode og informative nettsider?
Vis hele sitatet...
Velkommen til https://www.fjellforum.no/

Sitat av tadada Vis innlegg
Hva burde jeg kjøpe?
Vis hele sitatet...
Minst mulig i begynnelsen. Skaff deg erfaring slik at du ser hva du trenger og liker slik at du slipper å sitte med utstyr som ikke passer helt.

Jeg handler mye billig på Ebay fra USA. Mange av de største utstyrsprodusentene har helt andre priser i Europa og det er vanskelig å få amerikanske nettbutikker til å sende hit fordi de har avtaler med produsentene som hindrer dette. Smuthullet er privatpersoner i USA som handler selv og selger det ubrukt i Europa på Ebay
Ellers så handler jeg på finn og av og til i franske og tyske nettbutikker. Minst mulig i Norge pga. prisen.

Et alternativ for deg som er enkelt å komme i gang med er å leie en billig koie fra Statskog eller private. Det følger vanligvis med avtale om vedlikehold så det er mulig å bli skitten på hendene på den måten også. Leie mellom 500 og 1000 kr i måneden er ikke urealistiske hvis du kan bo primitivt.
Trådstarter
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Ja!

Velkommen til https://www.fjellforum.no/

Minst mulig i begynnelsen. Skaff deg erfaring slik at du ser hva du trenger og liker slik at du slipper å sitte med utstyr som ikke passer helt.

Jeg handler mye billig på Ebay fra USA. Mange av de største utstyrsprodusentene har helt andre priser i Europa og det er vanskelig å få amerikanske nettbutikker til å sende hit fordi de har avtaler med produsentene som hindrer dette. Smuthullet er privatpersoner i USA som handler selv og selger det ubrukt i Europa på Ebay
Ellers så handler jeg på finn og av og til i franske og tyske nettbutikker. Minst mulig i Norge pga. prisen.

Et alternativ for deg som er enkelt å komme i gang med er å leie en billig koie fra Statskog eller private. Det følger vanligvis med avtale om vedlikehold så det er mulig å bli skitten på hendene på den måten også. Leie mellom 500 og 1000 kr i måneden er ikke urealistiske hvis du kan bo primitivt.
Vis hele sitatet...
Hva handler du på ebay?
Det er en årsak til at mange grunneiere ikke ønsker denne type ting skal ta av. For det første så kan det skade skogen de eier og forvalter. De hugger skog men de planter også. Og om noen har vært i skogen og laget hytte i et tre eller slått spiker eller annet så kan det skade saga når skogen skal bli plank.

Rundt Oslo har det også vært ganske store problemer med camper som har blitt store leirer der masse folk oppholder seg over tid og søpler ned området og trekker alt fra plast og søppel ut i skogen som de bare forlater når høsten kommer.

Allemannsretten all ære. Den sikrer at vi får nyte skog og mark. Og den ivaretar også grunneiere. For det er satt føringer for hvordan vi skal oppføre oss og hva som er greit. Feks 3 dagers regelen.

For deg ts betyr det at uten tillatelse så bør du ikke bygge hverken gapahuk, gamme eller noen form for hytte. Du står fritt til å telte nær sagt hvor du vil om du viser hensyn og følger spillereglene. Framfor å starte med å nyte friluftslivet som en "marka-gængster" som skal ha alt på din måte selv om du ikke eier skogen så hva med å pakke sekken med telt og proviant og gå på tur straks fredagen kommer og nyte helga på fine teltplasser? Du får sett forskjellige områder og du sliter ikke vegetasjon eller skaper trøbbel om du nyter skogen på den måten.

Ikke se på youtube hvordan man skal nyte naturen, vi har lange tradisjoner for å nyte både skogen og fjellet i Norge og de fleste gjør det på en skånsom og bærekraftig måte. Medl deg feks inn i DNT og bruk hyttene de har. Eller bruk kano om du føler at telt blir tungt å bære. Det finnes gode løsninger på friluftsliv uten at du trenger å bli marka-okkupant.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2020 kl. 23:45.
Sitat av tadada Vis innlegg
Hva handler du på ebay?
Vis hele sitatet...
MSR produtkter er billig i USA. kjøpt bla. en whisperlite til 700 kr. Koster 1500 i Norge. Ellers liggeunderlag, hodelykter og alt mulig småskit som det ikke blir dyr frakt på.
Sist endret av KnutAnkhAton; 10. januar 2020 kl. 23:59.
Vil bare anbefale denne, koster penger men verdt vær ei krone med tanke på vekt, strl og nedre temperatur grense. Perfekt for norsk sommer/høst i hengekøye.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Drit i om du eier skog, bare finn en litt bortgjemt plass. A
Vis hele sitatet...
Veldig moro å være skogeier når folk tar seg til rette. I skogen her har uønskede individer hugd ned en haug med friske trær (30cm over bakken med øks, måtte gå over hele området for å kutte stubbene slik at de ikke tar hjulene til traktoren og lassbæreren. ) for å bygge en gapahauk. Denne ble bygd før jul for 2år siden, siden da har det ikke vært folk der. Gapahauken har falt sammen og presenningen blåst vekk.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Veldig moro å være skogeier når folk tar seg til rette. I skogen her har uønskede individer hugd ned en haug med friske trær (30cm over bakken med øks, måtte gå over hele området for å kutte stubbene slik at de ikke tar hjulene til traktoren og lassbæreren. ) for å bygge en gapahauk. Denne ble bygd før jul for 2år siden, siden da har det ikke vært folk der. Gapahauken har falt sammen og presenningen blåst vekk.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt det er irriterende, men klarer ikke å føle særlig sympati. For meg som relativt avvikende er eiendomsrett definisjonen på å ta seg til rette. Hva legger du i "uønskede individer"? Hvem er eventuelt ønsket?

Kan utdype hva jeg mente med en bortgjemt plass: unna anleggsveier, selvfølgelig utenfor plantefelt, gjerne oppå en kolle eller under en heller i kupert terreng. Steder man ikke kommer til med traktor uansett. Det finnes masse uproduktiv skog i Norge med nok døde trær til materialer. Og jeg antok at TS har vett nok til å rydde opp etter seg, i tråd med vår friluftstradisjon. Ved bruk av ståltråd eller tau fremfor spiker er ikke det særlig vanskelig, og det er heller ikke mange trær som kreves om man gjør dette nogenlunde riktig.

Nå bor jeg riktignok faenivold uti skauen og forstår at forholdene varierer lokalt, om du eier skog på det sentrale østlandet er situasjonen sikkert ganske annerledes enn her (og forsåvidt mesteparten av landet).
Jeg er ikke blodfan av å ta seg til rette på annen manns land. De fleste skogeiere er ikke av Løvenskiold kaliberet med enorme skoger og gamle penger. De fleste jobber hardt for føden. Da er det nok ikke kjekt og komme over svære og fulle dassbøtter i skogen, plastpresseninger, søppel og skruer, spiker og nagler i trærne slik at camperne får brukt hengekøya si eller at de har kappet trær for gapahuk etc.

Er det youtubetrenden som gjør at gapahuken blir vesentlig? Føler det blir litt feil fokus. Om noen ønsker å være friluftsmenneske så har vi virkelig alle muligheter her i landet. Telt finnes i alle størrelser. Og for de som ønsker max komfort så er det senger og madrasser og ovner og batteribanker og det er jo mulig å gå flere turer til campen for å få med alt selv om det bare er en helg. Eller bare ta med seg mindre.

Snakk med grunneier, kanskje løser det seg og dere får tillatelse til å sette opp gapahuk på en bestemt plass. Kanskje feller de primært furu og gran og de lar dere kappe bjørk etc. Blir ting gjort ordentlig og ryddig er det kanskje heller ikke umulig å få satt opp en gamme.

Ps Pi. En trenger ikke bygge lavvo. De er ferdigbygde og jo i prinsippet samenes "indianertelt". Idag er disse med duk og stenger og ikke laget av ved og skinn fra dyr. Men ja lavvo kan fint brukes og der er det jo ståplass så lett å bevege seg, kle på seg etc. Noe som ikke er like enkelt i små tunneltelt. Men de har jo sjarm de små lette også. Veier lite og tar liten plass i sekken.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Hvem er eventuelt ønsket?
Vis hele sitatet...
Ingen.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Ved bruk av ståltråd eller tau fremfor spiker er ikke det særlig vanskelig, og det er heller ikke mange trær som kreves om man gjør dette nogenlunde riktig.
Vis hele sitatet...
Verre for hogstmaskiner å få ståltråd i hogstaggregatet.


Det er nå veldig enkelt, enten får dere kjøpe egen skog eller spørre om tillatelse. Mange har lett for å forsyne seg av andres og skape merarbeid for dem.
Sitat av tadada Vis innlegg
Du misforstår. Jeg tenker å dra ut og bygge 1 dag i uken. Målet er å bygge noe som jeg kan sove i.
Vis hele sitatet...
Jordgamme, sett igang! Da har du prosjekt i massevis.
Skjekk ut Rune Malte Bertram-Nielsen på youtube, så får du litt inspirasjon. Han bruker ingen hjelpemidler bortsett fra en kniv, øks og en sag som han har lagd selv.

Han lager lavvu og gapahuk kun ved hjelp av det han finner i naturen, altså døde trær og mose.

Verdt å skjekke ut!
Dere som tenker det er helt greit å ta seg til rette på andres grunn, ville dere gjort det samme i andre saker? Bulket en felg på bilen? Jekker opp makan bil straks det står en grei kandidat på en plass uten tilsyn og stjele felgene? Eller rappe handelposene fra hendene på den gamle pensjonisten over gata om det blir litt trangt i siste uke før lønn? Bulke på en parkeringsplass og bare stikke om det er ikke vitner? Føler det er samme sak. Det er ikke din skog og ikke din utmark. Da må du nesten enten få tillatelse for bruk evt. forholde deg til 3 dagersregelen og bruke telt. Evt. kan du jo bare kjøpe din egen skog. Kanskje du da lettere skjønner at skogeiere reagerer på slikt?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dere som tenker det er helt greit å ta seg til rette på andres grunn, ville dere gjort det samme i andre saker? Bulket en felg på bilen? Jekker opp makan bil straks det står en grei kandidat på en plass uten tilsyn og stjele felgene? Eller rappe handelposene fra hendene på den gamle pensjonisten over gata om det blir litt trangt i siste uke før lønn? Bulke på en parkeringsplass og bare stikke om det er ikke vitner? Føler det er samme sak. Det er ikke din skog og ikke din utmark. Da må du nesten enten få tillatelse for bruk evt. forholde deg til 3 dagersregelen og bruke telt. Evt. kan du jo bare kjøpe din egen skog. Kanskje du da lettere skjønner at skogeiere reagerer på slikt?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat det samme som å stjele og ødelegge noe. Med mindre du faktisk stjeler og ødelegger noe.

Å være grunneier er ikke som å eie en bil. Det er ikke en ting, det er naturen og landet vi bor i. Det er derfor vi har allemannsretten i utmark, mens vi ikke har en rett som sier at du får stikke av med naboens bil så lenge du rydder etter deg og er tilbake innen en time.

Det er mange som ødelegger for den fine ordningen som allemannsretten er, ved å kaste boss, traske over jorder, åpne grinder for dyr og slippe løs bikkja i beiteområder. Om noen derimot har lyst å bygge en gamme av naturmaterialer og kose seg i skogen, uten å gjøre noe som helst skade, forsøple eller være til hinder, da synes jeg grunneier er en grinebiter om h*n nekter. Man skal respektere andres eiendom, men man skal også ha respekt for at naturen man forvalter er en nasjonal verdi. Spør først, så grunneier vet hva planene dine er, og kanskje har noen formaninger du ikke har tenkt på.
Sist endret av *pi; 11. januar 2020 kl. 17:08.
Trådstarter
Liker diskusjonen som foregår her. Jeg må si jeg er litt usikker.

På den ene siden så tenker jeg at dersom jeg bygger en gamme, som kan komme til nytte og nysgjerrighet til andre, så er det et positivt bidrag i sin helhet. Spesielt dersom jeg bruker nedfelte trær og rydder opp skogen samtidig. Dersom jeg hugger ned noen trær, så tror jeg ikke det forårsaker noe særlig skade eller fremtidig bry for noen. Lokasjon har jo selvfølgelig noe å bety, men i dette tilfelle så ser jeg for meg en plass dypt inn i skogen.

På den andre siden så har vi respekten for eier, skog og natur. Og det er det jeg tror vi alle diskuterer her, moral.

Er det moralsk å ta seg friheten til å hugge ned skogvekst for egen interesse? Dersom Statskog eier området, vil det være mer okey enn dersom en privatperson eier området?

Yppereste ville jo vært å få leid eller kjøpt et område av f.eks. Statskog eller eier. Men dersom jeg ikke gjør det, og tar meg fritt til å gjøre slik jeg vil(med visse forbehold og vanlig skogvett) så må jeg ærlig si at jeg ikke hadde følt meg så jævlig.
Om noen derimot har lyst å bygge en gamme av naturmaterialer og kose seg i skogen, uten å gjøre noe som helst skade, forsøple eller være til hinder, da synes jeg grunneier er en grinebiter om h*n nekter.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er kjekt når det er en dialog og det er to mennesker som snakker sammen. Om det da skapes en felles forståelse av hva som er målet, hvordan det skal oppnåes og at det gjøres på en skånsom måte uten å påføre skade på natur, skogen eller skaper problemer for hogstmaskiner så er jo alt greit.

Tror ikke den jevne skogeier er karer som bruker tiden sin til å jakte på folk som bruker dems grunn. For det er neppe bruken som er eller har vært problemet tidligere. Det er nok mer feilaktig bruk.

Å være grunneier er ikke som å eie en bil. Det er ikke en ting, det er naturen og landet vi bor i. Det er derfor vi har allemannsretten i utmark, mens vi ikke har en rett som sier at du får stikke av med naboens bil så lenge du rydder etter deg og er tilbake innen en time.
Vis hele sitatet...
Allemannsretten sikrer vår bruksrett og grunneiers råderett. Og derfor er det helt i tråd med allemannsretten å sette opp telt i opp til 3 døgn men ikke tillatt å bygge gammer, gapahuk eller på annen måte forringe annen manns land.

For det du og jeg kaller skog og natur, det er andre folks levebrød og det som bringer salt i suppa og mat på bordet. Det er lett å glemme at der vi ser skog og natur, så er den skogen og naturen arbeidsplassen til andre. Noe de forvalter, og legger ned tid og ressurser på slik at de kan høste av ressursene på en skånsom måte. Så siden vi faktisk kan påvirke nettoen hos skogeier om vi forsøpler, bruker wire, spiker, skruer eller nagler i trærne fordi det vil forårsake kostnader og dermed minske nettoen så tenker jeg vi skal respektere grunneieren. Det er hans land og det er han som må bære kostnadene for uvettig bruk. Og derfor bør all bruk utover allemannsretten gå via grunneier. En samtale betyr ikke avslag, men det kan være nødvendig for å begge parter å vite at ting blir gjort korrekt og at det ikke sages eller felles skog som ellers ville blitt plank.

Er det moralsk å ta seg friheten til å hugge ned skogvekst for egen interesse? Dersom Statskog eier området, vil det være mer okey enn dersom en privatperson eier området?
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det dårlig moral. En ting er at det akkurat du hugger utgjør ikke en stor verdi eller tar maten av bordet for eieren. Men om 1 tar seg til rette, lager tråder på forum og deler opplevelsen insta og youtube, stopper det der? Eller kommer andre til å gjøre det samme? Tror nok ikke det fører til masseutvandring til skogs for å bo i gapahuker men likevel. Å ta seg til rette og sette seg selv over alle andre er dårlig moral for meg.
Sist endret av _abc_; 11. januar 2020 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tadada Vis innlegg
Yppereste ville jo vært å få leid eller kjøpt et område av f.eks. Statskog eller eier. Men dersom jeg ikke gjør det, og tar meg fritt til å gjøre slik jeg vil(med visse forbehold og vanlig skogvett) så må jeg ærlig si at jeg ikke hadde følt meg så jævlig.
Vis hele sitatet...
Synes absolutt ikke det er så jævlig nei, men det er vel litt surt om gamma di blir revet. Mellomtingen mellom alternativene er å spørre om lov.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Allemannsretten sikrer vår bruksrett og grunneiers råderett. Og derfor er det helt i tråd med allemannsretten å sette opp telt i opp til 3 døgn men ikke tillatt å bygge gammer, gapahuk eller på annen måte forringe annen manns land.

For det du og jeg kaller skog og natur, det er andre folks levebrød og det som bringer salt i suppa og mat på bordet. Det er lett å glemme at der vi ser skog og natur, så er den skogen og naturen arbeidsplassen til andre. Noe de forvalter, og legger ned tid og ressurser på slik at de kan høste av ressursene på en skånsom måte.
Vis hele sitatet...
Jeg er grunneier, så du trenger ikke å fortelle meg dette. Jeg mener også dialog og respekt er fint, flott og bra, men jeg synes det er en vesensforskjell i å eie en bil og å eie natur.
De fleste youtubevideoer dere ser er laget i land uten allemannsrett. De har leid/lånt et område hos grunneier og får lov til å hugge trær og bygge allverdens greier.

Allemannsretten er hele tiden truet og asosiale drittsekker som tar seg til rette kan føre til at den forsvinner.

Vi som vandrer mye ute i naturen og setter pris på uberørt villmark setter vår ære i å forlate leirplasser som er ryddet og fin slik at det er vanskelig å se at vi har vært der i det hele tatt. Telt/tarp, soveposer, underlag osv er så lett i dag at det er unødvendig å bygge noe. Med full oppakning for fjelltur veier sekken min 19,5 kg. Da har jeg med telt, sovepose, underlag, klær, primus, packraft, fiskeutstyr og mat. Jeg har ikke med sag, øks og en masse annen drit folk tror de trenger fordi all erfaringen deres kommer fra sponsede youtubefilmer.

Gapahuk brukte jeg en del i ungdommen. Et tau spent opp mellom to busker. Legg en duk over og barduner den fast. Ukomplisert å sette opp og man tar den med seg når man drar.
Sitat av *pi Vis innlegg
Synes absolutt ikke det er så jævlig nei, men det er vel litt surt om gamma di blir revet. Mellomtingen mellom alternativene er å spørre om lov.


Jeg er grunneier, så du trenger ikke å fortelle meg dette. Jeg mener også dialog og respekt er fint, flott og bra, men jeg synes det er en vesensforskjell i å eie en bil og å eie natur.
Vis hele sitatet...

Nå er det strengt tatt ikke slik at jeg forsøker å rettlede deg eller fortelle deg hvordan du skal skjøtte din skog. Du gjør som du vil og bestemmer helt selv. Og det er greit og slik det skal være. Er vel mer at jeg forsøker å forklare at om noen tar seg til rette i skogen så er det kanskje en morsom opplevelse for dem, men det kan koste grunneier både penger, tid og masse ekstra arbeid om det felles trær og bygges camper uten tillatelse.

Det er en forskjell på å eie skog og å drifte skog. Vet ikke om du selv er involvert direkte i drifta, om dere har egen sag og maskiner dere må fikse og skru på selv, og selv må må ta jobben og kostnaden med å skifte ting som blir ødelagt pga spiker i trær eller selv må sjaue ut søppel av skogen? Tenker vel nei du er kanskje ikke hands on for da ville du kanskje sett hva jeg mener? Uansett det er jo ikke viktig. Du trenger jo ikke forklare eller forsvare dine valg her.

Problemet er ikke at skogeier blir krenket for at noen er på hans land uten lov. Det er mer at slikt ofte medfører ekstra arbeid og kostnader som det ikke er budsjettert for. Og kanskje forsinker det annet viktig arbeid også slik at det baller på seg. Poenget jeg har forsøkt å formidle som jeg kanskje har vært litt uklar på er rett og slett at det beste er å spørre før en faktisk begynner å bygge noe på annen manns/kvinnes grunn.

Ban du fikk virkelig satt fingeren på det jeg forsøkte å formidle uten å klare å formulere meg skikkelig. Det du snakker om er jo slik vi har brukt skog, skjærgård, vidder og fjell i generasjoner. Det er ekte friluftsliv. En bærer med seg det en har med på tur, og tar alt med hjem igjen når turen er over. Eller man bruker feks DNT hyttene. Man begynner ikke å bygge vilt og uhemmet uten tillatelse. Alle reguleringer som er på oppsett av konstruksjoner er der av en grunn. Om marka og skogen fylles av halvferdige, utrangerte camper med diverse installasjoner som kanskje aldri blir fullført, flyter av søppel, plast, avføring eller er forfalt så blir det ikke veldig trivelig for andre å bruke disse områdene til friluftsliv.

Likte godt at du påpekte dette med utstyr i disse youtubene, for selv om det blir fremstilt på skjermen som at det er dette som er friluftsliv så handler det vel kanskje mest om å kunne promotere produkter og kunne legge ut affiliate-linker som gir kickback.

Vi har lange tradisjoner for å bruke naturen på en skånsom måte, la oss være "old-school" og fortsette med det fremfor å dreie fokus bort fra selve naturopplevelsen, det å hygge seg i telt og leve enkelt noen dager. En trenger ikke hverken gamme, gapahuk, eller fancy hengekøye for å være friluftsmann. Også er det viktig å tenke på at man skal ha lite avtrykk i naturen, slik at også andre folk kan glede seg over uberørt natur.
Sist endret av _abc_; 12. januar 2020 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.