Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10762
Hei.

Er veldig fint vær ute om dagen og foreldrene mine har reist på ferie. Min far har en nydelig Vespa stående i garasjen. Har lyst å bruke den mens de er vekke grunnet at jeg ikke har bil tilgjengelig. Jeg har sertifikat på bil og moped. Noen som vet hva straff jeg får hvis jeg blir tatt? Prikker/inndragelse, bøter osv. Synes det er rart hvis det blir inndragelse mtp at før i tiden fikk man lettlappen med billappen.
Mest sannsynlig inndragelse av førerkortet ditt. Fikk lastebillappen(C/CE?) med billappen før i tiden også. Men det betyr ikke at du i dag med ditt førerkort har lov til å kjøre lastebil..
Sist endret av skimz; 15. august 2013 kl. 02:04. Grunn: Klønete setning.
Sitat av skimz Vis innlegg
Mest sannsynlig inndragelse av førerkortet ditt. Fikk lastebillappen(C/CE?) med billappen før i tiden også. Men det betyr ikke at du i dag med ditt førerkort har lov til å kjøre lastebil..
Vis hele sitatet...
Ja, men å kjøre lastebil / lettlastebil vil jeg tro er litt med avansert hvis du tenker på størrelse i veien, speil og div kjøreegenskaper. Har kjørt sykkelen mange ganger og det er nesten som å kjøre en ganske heftig trimmet moped, og jeg har jo mopedlappen
jaja, at det er lettere å kjøre sykkel / vanskeligere å kjøre lastebil har ingenting å si. Du har ikke førerkort på lett-sykkel, dermed har du ikke lov til å kjøre det heller. Veldig enkelt i grunn.

Politiet kan jo for all det vise skjønn, kanskje du kan slippe unna med en stor bot og noen prikker på førerkortet. Men kjøring uten lappen på den aktuelle motorenheten ender mest sannsynlig med frafall av det førerkortet du allerede har, samt en anmeldelse.
jeg kan kjøre 50 tonn, men jeg kan ikke kjøre en privatbil på 4 meter og 1200kg med 23 års forsikring ( logic ? )

Er du heldig så kan du komme unna med advarsel/bot/prikker, om ikke så tror jeg nok de tar førerkortet ditt.
Sist endret av Tombøtte; 15. august 2013 kl. 02:12.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Ganske mye kjøreteknisk man ikke lærer ang motorsykkel. Kan tenke meg at grunnen til at du får med M og ikke A1 er at det er begrensa hvor fort og hvor mye du skader deg i 45km/t, og da får du også veldig mye mer tid til å tenke på alt. Når du plutselig skal kjøre et kjøretøy som har flere ganger farta til en moped går det veldig mye fortere og det krever mer av deg.

Straff vil være som om du kjører uten førerkort.
Har Vespa lettsykkler også?

Men, nei. Du har ikke lov til å kjøre lett motorsykkel (A1) med førerklasse B.
Blir du stoppet kommer førerkortet ditt mest sannsynelig til å bli inndratt i en 6 måneders periode.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Har Vespa lettsykkler også?

Men, nei. Du har ikke lov til å kjøre lett motorsykkel (A1) med førerklasse B.
Blir du stoppet kommer førerkortet ditt mest sannsynelig til å bli inndratt i en 6 måneders periode.
Vis hele sitatet...
Men...
"Å, kan man ikke kjøre dette med bilkortet? Jeg beklager så veldig! Jeg lover å parkere sykkelen og ikke kjøre den mer!"
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
"Å, kan man ikke kjøre for fort? Jeg beklager så veldig! Jeg lover å aldri gjøre det igjen!"
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
"Å, kan man ikke kjøre for fort? Jeg beklager så veldig! Jeg lover å aldri gjøre det igjen!"
Vis hele sitatet...
@Legevaktens forklaring kan, om man er heldig utgjøre en skilnad mellom førerkortbeslag og bot. Er dere sikre på at dette ender i førerkortbeslag på billappen da? Jeg trodde det "kun" var anmeldelse og bot.
Sist endret av Fuzzybossen; 15. august 2013 kl. 03:31.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Har Vespa lettsykkler også?

Men, nei. Du har ikke lov til å kjøre lett motorsykkel (A1) med førerklasse B.
Blir du stoppet kommer førerkortet ditt mest sannsynelig til å bli inndratt i en 6 måneders periode.
Vis hele sitatet...
Ja. Vespa har lettsykler, ser faktisk ut som at de har mellomsykler også.

Den er ihvertfall lik denne her http://www.finn.no/finn/mc/used/view...1683128691.jpg

Den ser ikke akkuratt ut som en skikkelig lettsykkel, heller en litt stor scooter. Kan vell prøve å ta sjansen på å fortelle politiet at jeg ikke har bil tilgjengelig hjemme og at jeg trodde det var en scooter.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 15. august 2013 kl. 03:37.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
@Legevaktens forklaring kan, om man er heldig utgjøre en skilnad mellom førerkortbeslag og bot. Er dere sikre på at dette ender i førerkortbeslag på billappen da? Jeg trodde det "kun" var anmeldelse og bot.
Vis hele sitatet...
Du har ikke førerkort for å føre den kjøretøyklassen, det er da ingenting som tilsier at du skal ha lov til å kjøre den. I praksis skal du ikke være særlig dreven for å kjøre en buss fremover og kjøre på vei med den om du har førerkort klasse B, trafikken er samme konseptet, men selve kjøretøyet oppfører seg veldig anderledes og det er veldig mye mer å tenke på, og annet å tenke på.
Ser det er ingen som har kommet med kilder enda.

Jeg hadde nettopp denne diskusjonen med kollegaer på jobb, og der var det en som påstod at man ikke mistet førerkortet på bil om man ble tatt på motorsykkel. Dette er fordi motorsykkel er en "lettere" førerkortklasse enn bil, og man mistet dermed ikke førerkort. Hvis man derimot kjører bil på kun motorsykkelførerkort vil man miste førerkortet. Innspill? Makes sense for meg.
Når man blir tatt første gang for å kjøre ett kjøretøy man ikke har førerkort for er det som regel bot. Mener å huske jeg fikk 3500 eller 5000.
Vis du krasjer derimot blir det straks mere problem.
Bot første gangen, deretter beslaglagt førerkort, deretter inndraging av kjøretøy.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Ja. Vespa har lettsykler, ser faktisk ut som at de har mellomsykler også.

Den er ihvertfall lik denne her http://www.finn.no/finn/mc/used/view...1683128691.jpg

Den ser ikke akkuratt ut som en skikkelig lettsykkel, heller en litt stor scooter. Kan vell prøve å ta sjansen på å fortelle politiet at jeg ikke har bil tilgjengelig hjemme og at jeg trodde det var en scooter.
Vis hele sitatet...
Wtf? Du kommer aldri til og bli stoppa med den der! om du blir stoppa så tror polti at det er scooter uansett
Sitat av freakimsdal Vis innlegg
Wtf? Du kommer aldri til og bli stoppa med den der! om du blir stoppa så tror polti at det er scooter uansett
Vis hele sitatet...
Det kommer de jo til å skjønne så fort de ser vognkortet.
Nå blir jeg litt frustrert. Er det noen som vet om noen saker hvor dette har skjedd? Vil selvfølgelig være på den sikre siden. Jeg er også på prøvetid over et år.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det kommer de jo til å skjønne så fort de ser vognkortet.
Vis hele sitatet...
Sjansen for og bli stoppa med "scooter" er så liten uansett.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Ser det er ingen som har kommet med kilder enda.

Jeg hadde nettopp denne diskusjonen med kollegaer på jobb, og der var det en som påstod at man ikke mistet førerkortet på bil om man ble tatt på motorsykkel. Dette er fordi motorsykkel er en "lettere" førerkortklasse enn bil, og man mistet dermed ikke førerkort. Hvis man derimot kjører bil på kun motorsykkelførerkort vil man miste førerkortet. Innspill? Makes sense for meg.
Vis hele sitatet...
Kilder?

Hva med å for eksempel lese vegtrafikkloven...


http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#24
Sist endret av Freakaholic; 15. august 2013 kl. 17:37.
Sitat av freakimsdal Vis innlegg
Sjansen for og bli stoppa med "scooter" er så liten uansett.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis de ser den "scooteren" ligge i 90 så vil de vel skjønne noe?
Jeg har blitt stoppet med for stor bil før (en stor pickup over 3500) og jeg hadde ikke lappen for det, men hadde bil lappen. fikk da bot. ganske sikker npå at du her sklir under samme gruppa, dette er jo snakk om tilnærmet moped som du ikke helt usannsynlig kan ha kjørt i god tro om at det gikk under mopedbeviset ditt. veldig sikker på at lappen din ikke ryker og at det kun er snakk om et forelegg, men mulig det er hjemmel i loverket hvis du møter den mest vriene sorten av lensmann