Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 13744
Heisann freak!

Jeg liker veldig ofte å fundere på spørsmål uten svar og mindfucke meg selv, så jeg tenkte jeg skulle lage en tråd for å høre hvilke svar dere kommer fram til på spørsmålene. Eller komme opp med noen spørsmål selv.

#1: La oss nå si at du og en venn får et ønske hver av en allmektig makt, la oss si Gud i dette tilfellet. Ditt ønske er at din venn sitt ønske går i oppfyllelse, og din venn sitt ønske er at ditt ikke går i oppfyllelse. Hva vil skje?

#2: Hva vil skje når en ustoppelig kraft møter et ubevegelig objekt?
Sist endret av random72742; 3. juli 2013 kl. 23:23.
#2 Du kan ikke ha kraft uten bevegelse.
Also, Google paradoks.
#1: Etter hva jeg har lært i mattetimene så er + og - = - altså vil ønsket ikke gå i oppfyllelse
#2: Den vil gå rett igjennom
Sitat av packman Vis innlegg
#1: Etter hva jeg har lært i mattetimene så er + og - = - altså vil ønsket ikke gå i oppfyllelse
#2: Den vil gå rett igjennom
Vis hele sitatet...
Hvilket ønske vil ikke gå i oppfyllelse? Om ditt ønske om at din venns ønske skal gå i oppfyllelse ikke gjør det, betyr det at din venns ønske går i oppfyllelse og da går automatisk ditt også i oppfyllelse siden det var det du ønsket deg og siden ditt gikk i oppfyllelse vil ikke hans gå i oppfyllelse og sånn vil det gå evig lenge
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Spørsmål 2 er et lurespørsmål/paradoks.
Ustoppelig kraft og et ubevegelig objekt kan ikke eksistere samtidig.
Sist endret av Bombasa; 3. juli 2013 kl. 23:41.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Kan bare gi deg samme svar som Bombasa på nummer 2. Hvis det finnes en ustoppelig kraft så vil den ikke stoppe for noe - altså kan det ikke finnes et ubevegelig objekt i samme univers (bortsett fra WoW da).
En annen oppgave: Prøv å beskrive hvordan en farge ser ut. UMULIG.
Vet ikke om det helt passer inn, men for meg så er det ultimate mindfuck spørsmålet: Er universet uendelig? Hvis det er det, så klarer jeg ikke å fatte det og hvis det ikke er det så må det jo være noe utenfor?
Sitat av WopWop Vis innlegg
#2: Hva vil skje når en ustoppelig kraft møter et ubevegelig objekt?
Vis hele sitatet...
Allerede besvart av flere her, men en video som forklarer det "enkelt": http://www.youtube.com/watch?v=9eKc5kgPVrA
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av WopWop Vis innlegg
En annen oppgave: Prøv å beskrive hvordan en farge ser ut. UMULIG.
Vis hele sitatet...
Rød er varm.
Svart er dyster og mørk.
Lysegul er skarp og frisk.

Skal jeg fortsette?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Rød er varm.
Svart er dyster og mørk.
Lysegul er skarp og frisk.

Skal jeg fortsette?
Vis hele sitatet...
Skjønte den kom til å komme Du klarer å assosiere fargene til noe kjent, men du klarer ikke å beskrive den.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av WopWop Vis innlegg
Skjønte den kom til å komme Du klarer å assosiere fargene til noe kjent, men du klarer ikke å beskrive den.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg være enig i, men om noen har bind for øynene og blir satt fremfor en vegg med en farge, så kan du nokså lett lede personen på rett veg ved å si ting som at "den er veldig lys" og lignende.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
Det kan jeg være enig i, men om noen har bind for øynene og blir satt fremfor en vegg med en farge, så kan du nokså lett lede personen på rett veg ved å si ting som at "den er veldig lys" og lignende.
Vis hele sitatet...
La oss snu på spørsmålet.

Kan du forklare/beskrive fargen rød til en blind person som aldri har sett noe som helst noengang?
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2013 kl. 00:11.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
La oss snu på spørsmålet.

Kan du forklare/beskrive fargen rød til en blind person som aldri har sett noe som helst noengang?
Vis hele sitatet...
Nei, men det var aldri nevnt noe om en blind person Ser poenget though
kan du beskrive lyd, hvordan du kan sitte på en bussholde plass med en ipod i lomma som er lagret musikk på som prosjekteres gjennom en ledning til et element også kalt ørepropp og lyd rett inn i øret

menneskens eksistense, at verden egentlig er en svart eske med ingen ende som egentlig ingenting skal eksistere helt tomt, men forsatt er alt der, at det finnes en planet der du lever på og sitter forran pcen din og lurer på livet

masse spørsmål ingen svar

lett og mind fucke seg selv, tenk på livet tenk på tanken bak tanken
Definer begrepet begrep? Sikkert noen som klarer det, men jeg er ikke engang i nærheten. Kanskje bare jeg som er disfunksjonell.

Nr 1 blir jo som høna og egget.

Enig med TheOnlyArf, finnes ikke noe som gjør meg svimlere enn å tenke dypt på universet. Virker ikke som om jeg kommer frem til noen løsning med åra heller, som er rimelig irriterende...
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av enanthate Vis innlegg
Definer begrepet begrep?
Vis hele sitatet...
Et begrep er en mental forestilling om et konkret eller abstrakt fenomen i den virkelige verden.
Sist endret av Zyke; 4. juli 2013 kl. 01:00.
Sitat av WopWop Vis innlegg
#1: La oss nå si at du og en venn får et ønske hver av en allmektig makt, la oss si Gud i dette tilfellet. Ditt ønske er at din venn sitt ønske går i oppfyllelse, og din venn sitt ønske er at ditt ikke går i oppfyllelse. Hva vil skje?
Vis hele sitatet...
Er jo litt dumt å se etter logiske løsninger når spørsmålet handler om ånder og ulogiske ting.

#2, hvordan kan et objekt være ubevegelig? Hvis et objekt med uendelig kraft treffer noe vil jo kinetisk energi være skyhøyt og vil mest sannsynlig ødelegge det ene eller begge objektene.
Var en (døv) fyr på 4chan som hadde et litt utfordrende spørsmål her om dagen. Kanskje ikke så "mindfuck", men det fikk i alle fall meg til å tenke;

Prøv å beskrive hvordan regn (fallende vanndråper) høres ut.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Prøv å beskrive hvordan regn (fallende vanndråper) høres ut.
Vis hele sitatet...
Ta en neve ris, legg på en stiv vev-plate eller noe. Så rist.
Vis alt levende ikke hadde eksistert, altså det som skapte alt levende ikke hadde skapt oss. Hva er da meningen med universet? Slik jeg forstår det så er det bare tilfeldig at vi er her i dag, det kunne likså godt vært at vi ikke hadde eksistert i dag. Tenk på det
Du skal ha ei kongle oppi baken! Hvilken vei tar du den?
Den som bare er der
Hvordan ser ingenting ut? Altså hvordan var det før universet fantes. å tenke på dette mindfucker meg noe jævlig
#2

Dette er jo ikke et ekte paradoks. Det finnes ingen uendelig store krefter, og alle objekt vil bevege seg hvis det får tilført tilstrekkelig kraft. Energi er energi, og den må bli absorbert.

Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Var en (døv) fyr på 4chan som hadde et litt utfordrende spørsmål her om dagen. Kanskje ikke så "mindfuck", men det fikk i alle fall meg til å tenke;

Prøv å beskrive hvordan regn (fallende vanndråper) høres ut.
Vis hele sitatet...
Pink-noise

Mener du selve fallet, eller når de treffer bakken/et blikktak etc...

I selve fallet er det ikke mye lyd de lager....
skal prøve å beskrive lyden av en dråpe vann -dybde, klang, rom og en dose med plong/pling
Sitat av Uklar Vis innlegg
Vis alt levende ikke hadde eksistert, altså det som skapte alt levende ikke hadde skapt oss. Hva er da meningen med universet? Slik jeg forstår det så er det bare tilfeldig at vi er her i dag, det kunne likså godt vært at vi ikke hadde eksistert i dag. Tenk på det
Vis hele sitatet...
Kanskje universet vi lever i er i en eske i et annet univers?
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Kanskje universet vi lever i er i en eske i et annet univers?
Vis hele sitatet...
eller no sånt som dette
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Uklar Vis innlegg
Vis alt levende ikke hadde eksistert, altså det som skapte alt levende ikke hadde skapt oss. Hva er da meningen med universet? Slik jeg forstår det så er det bare tilfeldig at vi er her i dag, det kunne likså godt vært at vi ikke hadde eksistert i dag. Tenk på det
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være noen mening med universet? Enten om det er mennesker eller ikke, så vil jeg tørre å påstå at det ikke er noen større mening bak universets eller menneskets eksistens unntatt å reprodusere oss.

Sitat av RavnX Vis innlegg
Hvordan ser ingenting ut? Altså hvordan var det før universet fantes. å tenke på dette mindfucker meg noe jævlig
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt i en annen tråd:

Du har et øye bak i hodet, prøv å se hva du ser i det øyet.

Du ser ingenting, fordi du ikke har et øye der. Der har du ingenting.
Er det mulig å tømme vannresorvarene ved å sette på jævlig mange vannkraner på full styrke?
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Var en (døv) fyr på 4chan som hadde et litt utfordrende spørsmål her om dagen. Kanskje ikke så "mindfuck", men det fikk i alle fall meg til å tenke;

Prøv å beskrive hvordan regn (fallende vanndråper) høres ut.
Vis hele sitatet...
jeg ville beskrivd regn som en våt mjuk klikkelyd med tungen opp mot ganen
Ja. Har vært episoder i Bergen der man har måttet spare på vann grunnet tørke.
Learning by doing
Undef's Avatar
hjernen din er laget av atomer som prøver å forstå andre atomer!
Hvorfor dekker Donald seg til med håndkle etter han har badet, når han til vanlig aldri bruker bukser?
Er flere mindfucks jeg har tenkt på ganske lenge som foreksempel disse 3, den ene har vell en tråd på freak.

Hva om vi kaller rød fargen rød mens jeg ser ikke den samme farge som deg men hvis har blitt lært opp til at det er rød.

Hva om alt jeg gjør alle jeg snakker med er bare fantasien min og det egentlig ikke finnes andre?

Hva skjer hvis leger transplanterer en hjerne 100% uten feil? Vil da personen ha mine minner eller vil jeg være i kroppen til den personen? La oss si det finnes en sjel. Da vil jo personen som har fått min hjerne ha minne minner og ikke huske sin fortid men min fortid helt opp til hvordan jeg dødde, eller vil personen det?

La oss si det ikke finnes en sjel da vil jo jeg leve videre i en annen persons kropp?

Skrevet fra mobil så sikkert noen få skrivefeil.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hva skjer hvis leger transplanterer en hjerne 100% uten feil? Vil da personen ha mine minner eller vil jeg være i kroppen til den personen? La oss si det finnes en sjel. Da vil jo personen som har fått min hjerne ha minne minner og ikke huske sin fortid men min fortid helt opp til hvordan jeg dødde, eller vil personen det?

La oss si det ikke finnes en sjel da vil jo jeg leve videre i en annen persons kropp?

Skrevet fra mobil så sikkert noen få skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen sjel, så akkurat det er helt utelukket. Vår bevissthet er vår hjerne, fjerner man den så finnes det verken minner eller bevissthet lengre.

Hvis noen fjerner din hjerne, og klarer å få inn en annens person hjerne i din kropp, så blir den personen å ha sine egne minner. Han blir med andre ord ikke å vite noe du vet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
#2 Du kan ikke ha kraft uten bevegelse.
Also, Google paradoks.
Vis hele sitatet...

Det går an å ha en kraft uten av bevegelse, men hvis den absolutte kraftsummen på et legeme er større enn 0 må det bli en bevegelse.

Eksempelvis nå som jeg ligger i sengen min, jeg er påvirket av tyngdekraften. Samtidig gir sengen en normalkraft som gjør at jeg ikke er i bevegelse. Summen av kreftene = 0.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 4. juli 2013 kl. 05:33.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Det går an å ha en kraft uten av bevegelse, men hvis den absolutte kraftsummen på et legeme er større enn 0 må det bli en bevegelse.

Eksempelvis nå som jeg ligger i sengen min, jeg er påvirket av tyngdekraften. Samtidig gir sengen en normalkraft som gjør at jeg ikke er i bevegelse. Summen av kreftene = 0.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke føler at du er i bevegelse, så er du det. Du vil alltid bevege deg bittelitt, enten du føler det eller ikke.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Selv om du ikke føler at du er i bevegelse, så er du det. Du vil alltid bevege deg bittelitt, enten du føler det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med saken å gjøre, kraft er ikke avhengig av fart. kraft=masse*akselerasjon - kan du se fart med i dette regnestykket?

Det er høyt sannsynlig at universet har et opphav fra ingenting, men hvorfor finnes det fysiske lover?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Det har ingenting med saken å gjøre, kraft er ikke avhengig av fart. kraft=masse*akselerasjon - kan du se fart med i dette regnestykket?
Vis hele sitatet...
Eh, det var du som trakk bevegelse inn i dette.

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Eksempelvis nå som jeg ligger i sengen min, jeg er påvirket av tyngdekraften. Samtidig gir sengen en normalkraft som gjør at jeg ikke er i bevegelse. Summen av kreftene = 0.
Vis hele sitatet...
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hva skjer hvis leger transplanterer en hjerne 100% uten feil? Vil da personen ha mine minner eller vil jeg være i kroppen til den personen? La oss si det finnes en sjel. Da vil jo personen som har fått min hjerne ha minne minner og ikke huske sin fortid men min fortid helt opp til hvordan jeg dødde, eller vil personen det?
Vis hele sitatet...
Slik jeg alltid har tenkt på hjernen og hvordan den fungerer, så ser jeg mer på hjernen som en leder (evt. komparator) av elektriske impulser, og det du inputer (og sentralnervesystemet som leder står for inputsignalene) vil ha like mye, om ikke mer å si på hva den hjernen faktisk tenker, så å flytte kun hjernen vil nok ha en effekt, men som i alle elektroniske komponenter, så er det input som til syvende og sist styrer output.
Sist endret av bashfoo; 4. juli 2013 kl. 06:33.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Det går an å ha en kraft uten av bevegelse, men hvis den absolutte kraftsummen på et legeme er større enn 0 må det bli en bevegelse.

Eksempelvis nå som jeg ligger i sengen min, jeg er påvirket av tyngdekraften. Samtidig gir sengen en normalkraft som gjør at jeg ikke er i bevegelse. Summen av kreftene = 0.
Vis hele sitatet...
Husk relativitet. I forhold til senga står du stille. I forhold til sola beveger du deg 30 km/sec
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Hvis man elsker å kastebort tid, er den tiden bortkastet?

Hvis en person er født døv, hvilket språk tenker de i?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Vet ikke om det helt passer inn, men for meg så er det ultimate mindfuck spørsmålet: Er universet uendelig? Hvis det er det, så klarer jeg ikke å fatte det og hvis det ikke er det så må det jo være noe utenfor?
Vis hele sitatet...
Universet ekspanderer. Dermed ikke uendelig.
Sitat av Uklar Vis innlegg
Vis alt levende ikke hadde eksistert, altså det som skapte alt levende ikke hadde skapt oss. Hva er da meningen med universet?
Vis hele sitatet...
Hvorfor antar du at vi ble skapt?
Sitat av Undef Vis innlegg
hjernen din er laget av atomer som prøver å forstå andre atomer!
Vis hele sitatet...
Nåja, det er ikke enkeltatomer som prøver å forstå andre atomer (:
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hva om alt jeg gjør alle jeg snakker med er bare fantasien min og det egentlig ikke finnes andre?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Silopsism

tl;dr: Ville du levd livet ditt på en annen måte om du visste at «du» kun var en hjerne vitenskapsmenn sendte elektriske impulser til for å simulere sansing? Hvordan ville du ev. levd livet ditt annerledes?
Hva skjer hvis leger transplanterer en hjerne 100% uten feil? Vil da personen ha mine minner eller vil jeg være i kroppen til den personen? La oss si det finnes en sjel. Da vil jo personen som har fått min hjerne ha minne minner og ikke huske sin fortid men min fortid helt opp til hvordan jeg dødde, eller vil personen det?
Vis hele sitatet...
Begrepet «sjel» er så vagt at du må komme med definisjonen du bruker.

"Short-term memory is supported by transient patterns of neuronal communication, dependent on regions of the frontal lobe (especially dorsolateral prefrontal cortex) and the parietal lobe. Long-term memories, on the other hand, are maintained by more stable and permanent changes in neural connections widely spread throughout the brain." http://en.wikipedia.org/wiki/Memories#Long-term_memory.
La oss si det ikke finnes en sjel da vil jo jeg leve videre i en annen persons kropp?
Vis hele sitatet...
Da du antar «100% uten feil»: Ja.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Det er høyt sannsynlig at universet har et opphav fra ingenting, men hvorfor finnes det fysiske lover?
Vis hele sitatet...
«Lover» er et litt villedende begrep.

"A physical law or scientific law, according to the Oxford English dictionary, "is a theoretical principle deduced from particular facts, applicable to a defined group or class of phenomena, and expressible by the statement that a particular phenomenon always occurs if certain conditions be present." http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_laws.
Sitat av Eplex Vis innlegg
Hvis man elsker å kaste bort tid, er den tiden bortkastet?
Vis hele sitatet...
Om vi runder av til at de to formuleringene betyr det samme: Såklart. (3,99 = 4,01 – Om vi runder av).

Man kan trikse rundt med definisjoner her. Er tid du bruker på en aktivitet du elsker noen gang bortkastet? Hva om det er snakk om tid du skulle brukt på førstehjelp, som du kastet bort på å ta på deg ditt sexy sykepleierkostyme?

Elsker du å kaste bort tiden uansett hva du egentlig burde brukt den på?
Hvis en person er født døv, hvilket språk tenker de i?
Vis hele sitatet...
Hvorfor antar du at vi tenker på et språk? (:

http://en.wikipedia.org/wiki/Language_and_thought
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Hvorfor står Langbein oppreist, mens Pluto går på alle fire? Begge er hunder.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Sitat av Eplex Vis innlegg
Hvorfor står Langbein oppreist, mens Pluto går på alle fire? Begge er hunder.
Vis hele sitatet...
Kan ikke tenkte meg til noe annet et at Langbein er litt for langbeint til å gå stil fult på alle fire som Pluto muligens
Sist endret av ttj; 4. juli 2013 kl. 11:09.
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Fortiden eksisterer ikke lengre og framtiden er ikke her enda. Hvis nåtiden er det punket hvor fortiden er kontinuerlig med framtiden, hva er da nå?
Sist endret av M4Dhatter; 4. juli 2013 kl. 11:16.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Var en (døv) fyr på 4chan som hadde et litt utfordrende spørsmål her om dagen. Kanskje ikke så "mindfuck", men det fikk i alle fall meg til å tenke;

Prøv å beskrive hvordan regn (fallende vanndråper) høres ut.
Vis hele sitatet...
Det må være helt umulig å beskrive en lyd til en person som har vært døv hele livet, eller?
Denne er ikke noe å fundere over, men morsomt utspill.

Vi vet alle at det typiske er at brødskiva alltid lander med pålegget ned mot gulvet.
Vi vet at katta alltid vil lande med potene først.

Hva skjer da om du fester brødskiva på ryggen til katta, og kaster katta opp i lufta?
Univers i ubalanse?

Vær så snill, ikke svar på denne.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Denne er ikke noe å fundere over, men morsomt utspill.

Vi vet alle at det typiske er at brødskiva alltid lander med pålegget ned mot gulvet.
Vi vet at katta alltid vil lande med potene først.

Hva skjer da om du fester brødskiva på ryggen til katta, og kaster katta opp i lufta?
Univers i ubalanse?

Vær så snill, ikke svar på denne.
Vis hele sitatet...
For sent.

Du vil få en evighetsmaskin som bare snurrer rundt og rundt.

Sitat av Elshop Vis innlegg
Hva skjer hvis leger transplanterer en hjerne 100% uten feil? Vil da personen ha mine minner eller vil jeg være i kroppen til den personen? La oss si det finnes en sjel. Da vil jo personen som har fått min hjerne ha minne minner og ikke huske sin fortid men min fortid helt opp til hvordan jeg dødde, eller vil personen det?
Vis hele sitatet...
Minner lagres i hjernen, så da vil jeg si at han vet minnene til den forrige personen? Det har dog ingenting med sjel å gjøre.
Sist endret av Xernox; 4. juli 2013 kl. 12:26.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Universet ekspanderer. Dermed ikke uendelig.
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan man vite det? Det er jo faktisk ren gjetning. Ekspert gjetning, men likevel.

Hvis universet ikke er uendelig så lurer jeg på hva som er utenfor?

Når jeg tenker i slike baner så hender det at jeg er ligger våken hele natta og funderer